Jag tror du är nåt på spåren här. Det kan mkt väl vara så i mitt fall med, män fascineras väldigt mkt av mig men sen nser dom att jag är sån på riktigt och det var väl inte lika fränt. Vad vet jag.
Det här har jag upplevt också med mitt ex. Han fascinerades av mig till en början just för att jag är "motsägelsefull" i hans ögon, liten och blond och utseendemässigt väldigt "kvinnlig"/nästan på gränsen till barnslig, men har samtidigt varit "pojkflicka" hela livet, uppväxt med bröder, lekt med pojkar i första hand och gjort grabbiga grejer, liksom. Men efter ett tag var det inte alls lika roligt att jag hade en egen åsikt om sport eller bilar eller vad som helst som han tyckte att han i egenskap av man hade patent på att kunna. Eller att jag har ett genuint ointresse för "traditionellt kvinnliga grejer" (hans ordval). Han ville gärna (medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt) gärna förminska mig (typ, det där orkar väl inte du bära, du som är så liten och klen) när jag kånkar runt på tredubbla vikten i stallet. Jag tål inte när folk, behöver inte vara män nödvändigtvis, skriver mig på näsan och har en attityd med "lilla gumman, det där vet du inte någonting om".
Nu är han ett ex av en anledning, och vi valde att gå skilda vägar just för att det inte fanns en enda sak som vi var överens om i livspusslet. Men vi särade inte på oss som ovänner heller. Däremot träffade jag honom flera år senare på mitt dåvarande jobb, jag satt i receptionen på en bilverkstad och han kom in och lämnade sin bil. Då var det väldigt mycket "lilla gumman, spring och hämta din kille nu så jag får prata med
en karl om vad som är fel på min bil", jag såg rött kan jag säga. 1) Jag
jobbade där och fick
lön, jag är inte dum i huvudet, jag kan ta emot en nyckel och skriva upp din bil i bokningskalendern, och 2) jag var
inte tillsammans med någon av mekanikerna, jag kan vara där utan att vara intresserad av en kille. (Det var fruktansvärt, sorligt många som trodde det, jag vet inte hur många gånger jag fick frågan under tiden som jag var där "jaha, vem av grabbarna är du ihop med då" eller "är du
dotter till X (ägaren), jag visste inte att han hade en flicka?") Ska dock tillägga att mina kollegor aldrig behandlade mig annorlunda, utan det var kunderna som verkade fascinerade av att jag var tjej på en stereotypt manlig arbetsplats.
Men ja, exet är jag tacksam över att jag slipper i mitt liv numera. Tack och lov är han den enda jag träffat som verkligen velat binda en kvinna vid spisen med sina unkna 50-talet-ringde-och-ville-komma-tillbaka-värderingar. Jag är mest fascinerad över att de egenskaper som från början måste ha dragit honom till mig var det som han sen absolut inte kunde med och ville ändra på. Varför då vilja ha en tjej med de egenskaperna in the first place, liksom?