Han jag dejtade för ett par år sen, hojkillen, han var en typiskt sån som inte trodde jag hade koll typ… Jag har bott i hus typ hela mitt liv, med en ensamstående mamma så vi hjälptes åt mycket redan då, sen köpte jag och exet hus som vi totalrenoverade, sen när vi separerade så renoverade jag upp nuvarande huset helt själv, ändå så skulle hojkillen styra och ställa och komma med ”råd”, dvs att jag INTE kunde göra så som jag gjorde..
Bl.a. så minns jag specifikt en grej. Jag eldar med pellets, och på utsidan har jag en liten liten lucka/hål in till pelletsförrådet som tidigare ägare fyllde på pellets igenom med en hemmabyggd släpvagn. Jag hade naturligtvis kollat med pelletsleverantören om det fanns någon lösning på att kunna fylla genom den luckan direkt från bilen, men det gick inte. Det är liksom inte jättekul att bära in över 250 pelletssäckar för hand.
Hojkillen ifrågasatte varför jag bar in säckarna för hand, sa att det finns ingen möjlighet att fylla från utsidan. ”Men du har ju ett hål där?” Ja, men det går inte, det är tidigare ägaren som hade ett hemmabygge så han kunde fylla från utsidan. ”Men dom måste ju kunna fylla från pelletsbilen?” Nej, dom kan inte det, jag har redan frågat. ”Men det måste dom kunna, har du ens kollat upp det?” Ja, åter igen, jag har ringt till dom och frågat, men dom har ingen möjlighet att fylla här med sin bil! ”Jo, det borde ju gå, jag kan ringa och fråga om du vill?” Fast nu HAR jag ju frågat, och dom kan inte! ”Jo, jag ska ringa dom jag!”
Tillslut så frågade jag han om han trodde jag var dum i huvudet eller något, då blev han skitsur.
Och han blev även sur för att jag hade tapetserat och lagt golv i hallen… För att jag inte hade haft tid att skriva till han på dagen då jag höll på med tapeterna/golvet. Först så sa han väll typ att ”Du lär väll ha tagit någon paus så du kunde skriva!” Och i nästa sekund ”jag fattar inte varför du plötsligt börjat tapetsera och lägga golv utan att säga något?” Och sen kom det ”du kunde ju ha sagt till så kunde jag ha hjälpt dig? Det är ju bara därför jag undrar, för att jag vill ju vara snäll och hjälpa dig!”
Det var han skitsur över länge. Så pass sur att han inte nämnde ett ord om det när han kom hem till mig nästa gång. Ingenting om att det blev bra, eller att det blev en skillnad, utan bara gick in och satte sig i soffan.
Kaklade dessutom köket helt själv, det fattade han inte heller hur jag kunde ge mig in på. Efter ett par veckor sitter han vid köksbordet och säger: ”Guuuuud vad störade att kaklet är så snett!” Jag svarade att det är väll inte snett, men jo det var det. Blev så less så hämtade vattenpasset, spikrakt. Då blev det mummel om att då var väll hela huset snett då…
Han försökte (säkert inte ens medvetet) trycka ner mig och få mig att få dåligt samvete över allt. Blev sur när jag läste meddelande men inte svarade direkt. (Kunde precis vara på väg att hoppa upp på hästen så tänkte att jag svarar sen, eller sitta på jobbet och precis när jag läst så blir det något så jag måste iväg, osv) Så sa att då är det ingen idé att jag läser då förrens jag VET att jag kan svara, då blev han sur över att det kunde dröja så länge innan jag läste…
Upplevde även att han nästan blev svartsjuk på att jag valde sonen alla gånger före han.
Jaja, han kom då till helt fel tjej om han trodde att han skulle få någon att styra och ställa över, han blev fetdumpad, med förklaring till varför. Efter ett par veckor så fick jag ett brev i brevlådan där han ”förstod vad som hade gått fel, att han ville bättra sig, att jag skulle ge han en chans till för VI var ju så kära, och det som VI kände var ju något speciellt…. Och han hade ju förstått att jag hade mindre tid till honom iom att jag hade både barn, häst, hus och heltidsjobb, och alla hade ju inte sån tur som han att ha ett flexibelt jobb, och han hade ju varit så duktig att se till att ha ett så enkelt liv som möjligt så han slapp stressen som jag hade (jag hade inte ens klagat på att jag tyckte mitt liv var jobbigt?! Det enda som ställde till det var just HAN!) Och han ville bjuda mig på middag så vi kunde börja om för det visste han ju att VI ville?!
Jag svarade INTE på det, och utan blockade han överallt.