Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

å..javisst den metoden, passar inte en expertgrupp så bildar vi en ny, och en ny och en ny tills vi får tag på expertgrupp som ger ett utlåtande sam passar dina åsikter :banghead:

ojoj..:D:D:D

???
Så för att amn påpekar att andra experter inte tycker likadant och att det finns fler expertgrpp så vill jag bilda en ny?

Och nu råkar den här expertgrppen hålla med mig och övriga i tråden utom du om det mesta. Det är nog dags för dig att hitta något annat att länka till som stöd, det är rent utav pinsamt när expertgruppen går emot dig i så gott som allt.
 
Sv: Dansar med vargar

Och likväl förordar de centrala beslut, ramarna på regeringsnivå och vissa frågor delegerat till länsnivå, inte förslag om kommunla beslut någonstans.
 
Sv: Dansar med vargar

Nej experterna kom inte alls fram till att 100 individer räcker i Sverige, de kom fram till att det var det minsta antalet som behövs om den genetiska fördelningen och andra omständigheter är optimal. Det är en toretisk siffra att utgå från. De kom fram till att vargstammen behöver vara betydligt större, att riksdagen bör besluta efter vissa kriterier, att man bör jaga selektivt i syfte att stärka vår svaga stam och eventuellt inplantera och flytta om varg.

Du såg visst siffran 100 och tog den glad ihågen utan att läsa på vad de syftade på. Den lägsta lämpliga nivån på vargstammen uttalade de sig knte om.
 
Sv: Dansar med vargar

Och likväl förordar de centrala beslut, ramarna på regeringsnivå och vissa frågor delegerat till länsnivå, inte förslag om kommunla beslut någonstans.

Ja naturligtvis måste besluten regleras på central nivå först, för att fastställa vad som gäller.

Sedan säger man klar att hela proceduren med skyddsjakt måste speedas upp dvs att beslutsvägarna måste kortas och snabbas upp
 
Sv: Dansar med vargar

Så bra vi är eniga om att beslut och ramar ska tas på centalnivå ( riksdagsnivå med viss delegering till länsnivå) och att inte allt ska göras på kommunnivå som du tjatat om i kanske 100 inlägg, det börjar likna något.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Nej experterna kom inte alls fram till att 100 individer räcker i Sverige, de kom fram till att det var det minsta antalet som behövs om den genetiska fördelningen och andra omständigheter är optimal. Det är en toretisk siffra att utgå från. De kom fram till att vargstammen behöver vara betydligt större, att riksdagen bör besluta efter vissa kriterier, att man bör jaga selektivt i syfte att stärka vår svaga stam och eventuellt inplantera och flytta om varg.

Du såg visst siffran 100 och tog den glad ihågen utan att läsa på vad de syftade på. Den lägsta lämpliga nivån på vargstammen uttalade de sig knte om.

Och var jar jag påstått ngt annat?
Läs istället för att klaga direkt!
Jag kopierar vad jag skrev senast i frågan:
Vad ska jag läsa på?
Det faktum att expertis enligt utredaren kommit fram till att 100 individer räcker?
Det faktum att enmansutredare kommit framtill att det krävs "betydligt" fler individer för att säkra en livskraftig sta
Det faktum att enmansutredaren anser att dagens vargstam "betydlig" överstiger den ovan nämna 100?

Jag såg inte siffran 100, jag hörde hela presskonferensen igår.
Där frågan kom och svaret gavs. Vi behöver betydligt fler vargar än de 100 som nämnts, och vi har idag betydligt fler vargar än de 100 som nämts samt att man nog skulle ta i övervägande att 400 individer exklusive årets valpar inte skulle behöva vara större.
 
Sv: Dansar med vargar

Så bra vi är eniga om att beslut och ramar ska tas på centalnivå ( riksdagsnivå med vissdeligering till länsnivå) och att inte allt ska göras på lokal, det börjar likna något.

Du tycks ju inte förstå hur vår demokrati fungerar.
ALLA beslut måste tas med de spelregler som fattas i riksdagen alltså på central nivå. Mig veterligen har jag inte motsatt mig det.
Sedan kan riksdagen besluta att hr Andersson i slötorp ensam ska bestämma om vargen ska jagas eller ej.

Eller så kan man ta det vettiga beslutet att det hela ska hanteras lokalt/regionalt:D
 
Sv: Dansar med vargar

Tja du påstod att vi hade mycket mer varg än vi behövde, att det bara var att då ge sig ut med bettan för att se till att det blir akut blyförgifting eftersom vi har så mucket mer varg än lägstanivån. Att experterna menade vargstammen behöver vara större, att riksdagen bör fastställa och att ska skjuta selektivt och utvärdera missade du totalt.
 
Sv: Dansar med vargar

Du tycks ju inte förstå hur vår demokrati fungerar.
ALLA beslut måste tas med de spelregler som fattas i riksdagen alltså på central nivå. Mig veterligen har jag inte motsatt mig det.
Sedan kan riksdagen besluta att hr Andersson i slötorp ensam ska bestämma om vargen ska jagas eller ej.

Eller så kan man ta det vettiga beslutet att det hela ska hanteras lokalt/regionalt:D

Du är sannslös. Nu skriver du det jag och flera till har predikat om i hur många inlägg som helst, medan du dillat om närdemokrati och kommunerna själv ska få bestämma om varg och det skansan inte någon annan bestämma om. Har du vaknat upp från någon koma eller?
 
Sv: Dansar med vargar

???
Så för att amn påpekar att andra experter inte tycker likadant och att det finns fler expertgrpp så vill jag bilda en ny?

Och nu råkar den här expertgrppen hålla med mig och övriga i tråden utom du om det mesta. Det är nog dags för dig att hitta något annat att länka till som stöd, det är rent utav pinsamt när expertgruppen går emot dig i så gott som allt.

:)Surt sa räven om expertgruppen..

Jag för min del hänvisar till utredaren och dennes uttalande i vilket det fanns mycket matnyttigt o intressant.

Men leta så hittar du kanske en utredare som instämmer reservationslöst till dina påståenden.


Hittills är ju de flesta utom vissa jakt motståndare relativt positiva till förslagen
 
Sv: Dansar med vargar

Jo alla här utom du har ju talat i linje med utredningen.

Du dillar mest om närdemokrati och kommunerna ska ha rätt att bestämma själv och stödjer det på att det inte blir demokratiskt om invandrare utan medborgarskap inte får vara med. Din åsikt har fram til kovändningen här varit så långt från utredningen som det någonsin går.
 
Sv: Dansar med vargar

Du är sannslös. Nu skriver du det jag och flera till har predikat om i hur många inlägg som helst, medan du dillat om närdemokrati och kommunerna själv ska få bestämma om varg och det skansan inte någon annan bestämma om. Har du vaknat upp från någon koma eller?

Ta och läs igenom vad jag skrivit så hittar du ingenstans att jag vill avskaffa eller ändra grundlagen.
Riksdagen håller spelplan och spelregler för all verksamhet i Sverige.

Vad jag skrev, att mitt förslag är att vi ska flytta besluten om vargen ner till en lokal/regional nivå bla för att öka acceptansen för besluten hos de människorna som lever i vargreviren.

Att du är så förblindad att du inte ser klart, förstår klart när du läser min text är inte mitt problem.

Att sedan kommunal valprocess är mer demokratisk än riksdagsval kan du heller inte neka till eftersom en större andel av en regionalt begränsad befolkning har rösträtt i kommunala val jämfört med riksdagsval

Så sanslösheten får du nog se dig i spegeln efter:D
 
Sv: Dansar med vargar

Jag kan bara konstatera att du slagit ett nytt rekort i konsten att göra en kovändning. Men det är bara att gratulera om du håller med komiten, då har du också enat dig till den generella åsikten i tråden som du totalt tagit avstånd från tidigare. Bättre sent än aldrig.
 
Sv: Dansar med vargar

Jag kan bara konstatera att du slagit ett nytt rekort i konsten att göra en kovändning. Men det är bara att gratulera om du håller med komiten, då har du också enat dig till den generella åsikten i tråden som du totalt tagit avstånd från tidigare. Bättre sent än aldrig.

Javisst om du anser det så..

men det är väl lika utopiskt som att kunna urskilja vad som är åkermark på en karta från lantmäteriet.

Konstaterar bara att utredningen kommit fram till samma saker som många inkl undertecknad påpekat länge

1 något måste göras för att öka acceptansen hos lokalbefolkningen
2 ersättningar för direkta o indirekta skador måste ökas kraftigt
3 den ekonomiska påverkan på alla näringar i de aktuella områdena (socioekonomisk påverkan) måste utredas o fastställas
4 därefter fastställa en rimlig nivå på vargstammen dvs betydligt fler individer än de hundra.
5 regelverket för skyddsjakt måste förenklas o processen vid ett angrepp måste speedas upp


Mitt förslag är väl den gamla nivån på straxt över 200 djur:D
 
Sv: Dansar med vargar

Du vi har dragit det förut. Svaret är ju närdemokrati på allt, allt annat är mer odemokratiskt... Och så får man ju chansen att skjuta alla vargar som dyker upp. Oupsan, glömde visst att du ändrat dig. Nä jag orkar inte ta reda på vad du tycker just idag och vilka åsikter duntillskriver mig idag.
 
Sv: Dansar med vargar

Du vi har dragit det förut. Svaret är ju närdemokrati på allt, allt annat är mer odemokratiskt... Och så får man ju chansen att skjuta alla vargar som dyker upp. Oupsan, glömde visst att du ändrat dig. Nä jag orkar inte ta reda på vad du tycker just idag och vilka åsikter duntillskriver mig idag.

Var har jag ändrat mig (förutom i din fantasi?)
Riksdagen reglerar spelplan o regler.

Jag vill flytta ner beslutandeprocessen som följer de av riksdagen fattade regelverket till kommunal/regional nivå.
Vari ligger det odemokratiska i det?

Det är visst lika svårt som att förstå vad de gula fälten i kartan betyder (för somliga):D

men det räcker om du kollar vad utredningen kom fram till och jämför med de förslag jag påvisat här .
 
Sv: Dansar med vargar

Var har jag ändrat mig (förutom i din fantasi?)
Riksdagen reglerar spelplan o regler.

I stort sett i allt. Bland annat ovan, det har du argumenterat krafrigt emot och menat att vargfrågan rör kommunens invånare och då ska vara föremål för närdemokrat. Det har du väl sagt en 50 gånger eller så att komnerna ska ha rätt att dullt bestämma över de vargar som kommer in över gränsen.

Jag vill flytta ner beslutandeprocessen som följer de av riksdagen fattade regelverket till kommunal/regional nivå.
Vari ligger det odemokratiska i det?
Ingenstans är det odemokratiskt, förutom att det är första gången du nämner det, som sagt du har tjatat dig blå om lokala beslut. Att administrera centralt fattade beslut är för övrigt knappast ens räknas som beslut. Och det finns inte ens något förslag att lägga något sådant på kommunerna ändå.

men det räcker om du kollar vad utredningen kom fram till och jämför med de förslag jag påvisat här .
Du har inte påvisat ett dyft mer än att du inte har stake nog att stå för vad du skrivit. Men som sagt det är bra att du håller med oss andra nu, då kan du också lägga ner dina plner på planerad skyddsjakt och bygga ordentliga stängsel. Och vid behov ansöka om att få skjuta, och i görligaste mån undvika att skjuta genetlist viktiga vargar.

Det är bra om du upplyser dina kunder att hädan efter skjuter de endast om vargen verkligen tagit sig in i ditt nybyggda hägn med finfina rovdjursstaket. Oups du hade visst inga går än...
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

I stort sett i allt. Bland annat ovan, det har du argumenterat krafrigt emot och menat att vargfrågan rör kommunens invånare och då ska vara föremål för närdemokrat. Det har du väl sagt en 50 gånger eller så att komnerna ska ha rätt att dullt bestämma över de vargar som kommer in över gränsen.
jag anser och har hela tiden ansett att besluten ska fattas lokalt/regionalt. Det är min åsikt. vad som krävs för så ska ske är riksdagsbeslut...något annat har jag aldrig påstått

Ingenstans är det odemokratiskt, förutom att det är första gången du nämner det, som sagt du har tjatat dig blå om lokala beslut. Att administrera centralt fattade beslut är för övrigt knappast ens räknas som beslut. Och det finns inte ens något förslag att lägga något sådant på kommunerna ändå.
Bra att du trotts allt boloney du snackat tidigare nu inser att kommunla val inte är odemokratiska och att därför kommunala beslut är att anses dom just demokratiska

Du har inte påvisat ett dyft mer än att du inte har stake nog att stå för vad du skrivit. Men som sagt det är bra att du håller med oss andra nu, då kan du också lägga ner dina plner på planerad skyddsjakt och bygga ordentliga stängsel. Och vid behov ansöka om att få skjuta, och i görligaste mån undvika att skjuta genetlist viktiga vargar. Vad har mina genetalier med att göra att inte du kan argumentera bättre, fast det är väl därför du drar in dem:D

Det är bra om du upplyser dina kunder att hädan efter skjuter de endast om vargen verkligen tagit sig in i ditt nybyggda hägn med finfina rovdjursstaket. Oups du hade visst inga går än...

Varför ska ja inte upplysa dem om det faktiska regelverket, där nämner man ju "i anslutning till hägn"?
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Äsch jag ger upp du ändrar dig för vart inlägg.

:D
knappast min inställning var och är klar.
Jag anser fortfarande att beslut gällande nivå av vargbestånd ska avgöras lokalt regionalt.'Regering och riksdag ska däremot sätta spelreglerna.

Detta för att få en större acceptans för varg hos lokalbefolkningen.
Att just detta är ett problem kom ju även enmansutredaren fram till.

Jag anser fortfarande att näringsidkare i regioner med varg ska få full kostnadstäckning för de skador direkt eller indirekt som vargetableringen orsakar, även de socioekonomiska.
På samma linje verkar utredaren även vara för han föreslår ju höjda ersättningar + en utredning om de socioekonomiska konsekvenserna av vargetablering

Jag anser fortfarande att kommunala val är mer demokratiska än riksdagsval eftersom även de med bara uppehållstillstånd har rätt att rösta kommunalt men inte till riksdagen.

Så var har jag ändrat mig:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp