Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

:D
knappast min inställning var och är klar.
jag undrar just om det.

Jag anser fortfarande att beslut gällande nivå av vargbestånd ska avgöras lokalt regionalt.
Okej lokalt beslutas vi ska inte ha någon varg i Mora.
I Leksand gillar man vargar och planterar in 2 valpar, att skjuta någon är inte aktuellt.

'Regering och riksdag ska däremot sätta spelreglerna.
Regeringen sätter spelreglen, inga vargar får skjutas förän stammen är uppe i 600 vargar, därefter så blir det licensjalt på vissa individer som bedöms vara gnetiskt oviktiga. Målet är att vargbeståndet ska ner till 500 så småningom, men med genetisk variation bibehållen och helst ökad. Alla vargar inom Mora bedöms vara genetiskt viktiga och 3 ungdjur i Leksand är genetiskt ointressanta och tillhör de som är utvalda för att skjutas. Princip beslut tas att inte placera ut varg tills vidare.

Men Mora beslöt precis att de inte vill ha varg och Leksand beslöt att behålla sina och plantera ut fler.

Vems beslut gäller?:banghead::banghead:

Så var har jag ändrat mig:D
Njae , det visar sig att du tycker mest allt samtidigt hur oförenligt det än är.

Och så har vi utredningen som du gillar så som anser att besluten ska tas centralt men att bedömning om skyddsjakt delegeras till landstingen. Inga beslut över huvudtaget ska tas lokalt.:banghead: ännu en oförenlig version av vad du tycker.

Du tycks tycka allting, du vill behålla och äta upp både kaka, tårta och hela huvudrätten och samtidigt servera den åt alla.:banghead:
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

jag undrar just om det.


Okej lokalt beslutas vi ska inte ha någon varg i Mora.
I Leksand gillar man vargar och planterar in 2 valpar, att skjuta någon är inte aktuellt.


Regeringen sätter spelreglen, inga vargar får skjutas förän stammen är uppe i 600 vargar, därefter så blir det licensjalt på vissa individer som bedöms vara gnetiskt oviktiga. Målet är att vargbeståndet ska ner till 500 så småningom, men med genetisk variation bibehållen och helst ökad. Alla vargar inom Mora bedöms vara genetiskt viktiga och 3 ungdjur i Leksand är genetiskt ointressanta och tillhör de som är utvalda för att skjutas. Princip beslut tas att inte placera ut varg tills vidare.

Men Mora beslöt precis att de inte vill ha varg och Leksand beslöt att behålla sina och plantera ut fler.

Vems beslut gäller?:banghead::banghead:



Njae , det visar sig att du tycker mest allt samtidigt hur oförenligt det än är.

Och så har vi utredningen som du gillar så som anser att besluten ska tas centralt men att bedömning om skyddsjakt delegeras till landstingen. Inga beslut över huvudtaget ska tas lokalt.:banghead: ännu en oförenlig version av vad du tycker.

Du tycks tycka allting, du vill behålla och äta upp både kaka, tårta och hela huvudrätten och samtidigt servera den åt alla.:banghead:

Det är ju du som skräddarsyr exempel passande dina åsikter.

Jag har klargjort att idag gäller de beslut riksdagen tar.
Beslutar riksdagen att man vill flytta besluten närmare folket, till kommunen exempelvis. Ja då får ju i linje med ditt exempel Mora släppa det antal vargar till avskjutning man har rätt till. ska de va så svårt att förstå:o

och i följda av det fiktiva riksdagsbeslutet så gäller Moras beslut i Mora kommun och Leksands i Leksands kommun. enkelt eller hur. Fast Leksand bör nog städa upp i hokeyträsket först....
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Det är ju du som skräddarsyr exempel passande dina åsikter.
Så du menar att det är orimligt att någon av de 100-tal kommuner det gäller vill fatta ett beslut som går emot regeringens principbeslut ( taget baserat på expertråd)? Ett princip beslut angående varg lär gälla antal, vilken typ av varg som får skjutas, önskad geografisk spridning eller rent utav att ingen får skjutas alls något år.

Som sagt, det går inte att smälla i sig tårtan och förvänta sig att den finns kvar att servera gästerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Så du menar att det är orimligt att någon av de 100-tal kommuner det gäller vill fatta ett beslut som går emot regeringens principbeslut ( taget baserat på expertråd)? Ett princip beslut angående varg lär gälla antal, vilken typ av varg som får skjutas, önskad geografisk spridning eller rent utav att ingen får skjutas alls något år.

Som sagt, det går inte att smälla i sig tårtan och förvänta sig att den finns kvar att servera gästerna.

Om vi diskuterar ett fiktivt beslut(av riksdagen) att låta kommunerna överta beslutanderätten vad det gäller både antal vargar o en avskjutning....så kommer inga beslut att gå emot regeringens principbeslut, hur än kommunerna beslutar eftersom då enligt den fiktiva situation vi diskuterar, kommunerna har erhållit rätten att besluta av riksdagen.

Var det så svårt att förstå?

Lämnar man över bestämmande rätten till ngn annan så kan man ju inte hävda att man har rätt att bestämma ändå.

Sätter sedan riksdagen villkor för att kommunen får ta över rätten så kan ju inte kommunen överträda dessa villkor eller hur;)

i mina ögon enkla självklarheter men du ser ju annorlunda på saker o ting...
 
Sv: Dansar med vargar

Och så nästa kovändning, en ny version om hur det ska gå till i varje inlägg. Och jag utgår från att du aldrig ändrat dig igen. Nyss skulle riksdagen besluta ramarna och kommunerna besluta hir de ville pavsett om de följde ramarna eller inte.

I detta inlägget anser du alltså att vargfrågan ska beslutas centralt, men först måste kommunerna besluta hur de vill ha det så att centralmakten kan göra rätt beslut. Vargkommitens rapport slänger du i papperskorgen, den är irrelevant då den förutsätter central styrning och nogran planerad restriktiv jakt.

Jag ändrar mig igen angående tårten. Du käkar upp den och sedan serverar du en immaginär tårta och tror du kan ävertyga alla om att den är riktig.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Och så nästa kovändning, en ny version om hur det ska gå till i varje inlägg. Och jag utgår från att du aldrig ändrat dig igen. Nyss skulle riksdagen besluta ramarna och kommunerna besluta hir de ville pavsett om de följde ramarna eller inte.

I detta inlägget anser du alltså att vargfrågan ska beslutas centralt, men först måste kommunerna besluta hur de vill ha det så att centralmakten kan göra rätt beslut. Vargkommitens rapport slänger du i papperskorgen, den är irrelevant då den förutsätter central styrning och nogran planerad restriktiv jakt.

Jag ändrar mig igen angående tårten. Du käkar upp den och sedan serverar du en immaginär tårta och tror du kan ävertyga alla om att den är riktig.

Du verkar inte förstå tågordningen i ett rikstäckande beslut som skulle föras över till kommunal nivå.

Dagisnivå:

1: Riksdagen fattar beslut att ex. kommunerna ska överta hela beslutsprocessen utan medföljande villkor.
Detta är ett centralt beslut att decentralisera, förlåt lite krångliga ord;)
2 Därefter kan de enskilda kommunerna välja att enskilt eller i samarbete tackla vargfrågan.
Detinnebär att varje kommun är suverän på sitt område, alla kommunmedborgare bestämmer vad som ska göras genon sina valda representanter, demokratiskt!

Detta om riksdagen väljer att dellegera hela beslutsprocessen, väljer man istället ett till denna process lägga ramar så måste naturligtvis kommunerna hålla sig inom dessa. Detta kan både gälla maximal avskjutning såväl som minimal.
Så även om en kommun skulle vilja avhålla sig från avskjutning helt och hållet och riksdagen har satt ramar med max antal vargar i varje område så kan det leda till att kommunen tvingas tillåta avskjutning.

Det är regering o riksdag som tillhandahåller spelplan och sätter reglerna, vilket jag skrivit tidigare.
Så ändrat mig?
Som vanligt i din fantasi:D:D
 
Sv: Dansar med vargar

Jag inser att du inte vill förstå problematiken. Om riksdagen tar ett beslut på en strategi, utifrån ett förslag från experter, hur man ska skjuta av vargen, hur många som ska skjutas, att de gentiskt svaga ska skjutas och de starka behållas och ungefärlig fördelning och så vidare så finns det inget kvar åt kommunerna att bestämma.

Och får kommunerna bestämma själv så finns det inte något utrymme för riksdagen att ta ett genomtänkt strategiskt beslut.

Du äter som sagt upp tårtan och serverar en immaginär. Antingen vårdar vi vargstammen på ett stategiskt vis om vargutredningen vill eller så har vi huggsexa som du vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Ja kovändning var det, i papperskorgen med vargutredningen.

?? jag har för mig att regeringen beställde utredningen som beslutsunderlag

Och då antar jag att det kommer att bli just det + den utredning om antal vargar vi ska + den socioekonomiska utredningen han rekommenderade..så papperskorgen..skulle inte tro det, fast du önskar väl det, vilket jag kan förstå.

Kan förstå att det är lite komplicerat för dig att förstå och hålla isär.
1 jag förklarade beslutsgången om regering o riksdag vill delegera ner beslutanderätten till kommunerna. Alltså en idag hypotetiskt situation. Detta kan ju ändra sig, man kan ju alltid hoppas.

2 Utredningen är en fysiskt real historia, den är beslutad och verkställd som beslutsunderlag.


Va de så svårt att förstå:D
 
Sv: Dansar med vargar

Jag inser att du inte vill förstå problematiken. Om riksdagen tar ett beslut på en strategi hur man ska skjuta av vargen, hur många som ska skjutas, att de gentiskt svaga ska skjutsa och så vidare så finns det inget kvar åt kommunerna att bestämma.

Och får kommunerna bestämma själv så finns det inte något utrymme för riksdagen att ta ett genomtänkt strategiskt beslut.

Du äter som sagt upp tårtan och serverar en immaginär.

Det var ju lätt för dig att skriva efter det att jag skrivit"-, väljer man istället ett till denna process lägga ramar så måste naturligtvis kommunerna hålla sig inom dessa. Detta kan både gälla maximal avskjutning såväl som minimal.":D:D
 
Sv: Dansar med vargar

Ja och vilka ramar hade du tänkt dig att man skulle kunna lägga ut på komunnivå när man vill ha en selektiv avskjutning av rätt individer på rätt plats såsom vargutredningen föreslår? Man har ett hundratal kommuner ska skjuta kanske 34 vargar. Individerna man vill välja på ligger i 20 kommuner. Nästa år försöker man ge andra kommuner tilldelningen i de fall reviren sträcker sig över kommungränserna eller man kan välja mellan likartade premisser.

70 kummuner får order om att inte skjuta någon alls
12 kommuner ska utpekat att ni ska skjuta en varg i ålder x från revir y
4 kommuner ska skjuta 2 vargar var på samma premisser
3 kommuner ska skjuta 3 vargar med samma premmisser
1 kommun får skjuta alla fem vargarna i ett revir, så länge de inte skjuter alfaparet.

Känns det som ett lyckat delegerat beslut? När man ska fördela avskjutning av ett fåtal vargar på många kommuner finns inget direkt spelrum, i synnerhet när det finns så månag variabler att man oftast vill peka ut på kullnivå.
 
Sv: Dansar med vargar

Ja och vilka ramar hade du tänkt dig att man skulle kunna lägga ut på komunnivå när man vill ha en selektiv avskjutning av rätt individer på rätt plats såsom vargutredningen föreslår? Man har ett hundratal kommuner ska skjuta kanske 34 vargar. Individerna man vill välja på ligger i 20 kommuner. Nästa år försöker man ge andra kommuner tilldelningen i de fall reviren sträcker sig över kommungränserna eller man kan välja mellan likartade premisser.

70 kummuner får order om att inte skjuta någon alls
12 kommuner ska utpekat att ni ska skjuta en varg i ålder x från revir y
4 kommuner ska skjuta 2 vargar var på samma premisser
3 kommuner ska skjuta 3 vargar med samma premmisser
1 kommun får skjuta alla fem vargarna i ett revir, så länge de inte skjuter alfaparet.

Känns det som ett lyckat delegerat beslut? När man ska fördela avskjutning av ett fåtal vargar på många kommuner finns inget direkt spelrum, i synnerhet när det finns så månag variabler att man oftast vill peka ut på kullnivå.
Vi har ju redan idag lokala begränsningar var det gäller avskjutning av både arter o antal djur så det ska nog inte vara ngt större problem.

Väljer riksdagen i detta fiktiva fall att begränsa kommunernas mandat så gör man det..kommunerna måste ju lyda eftersom riksdagen sätter spelreglerna som jag, vid det här laget upprepat ett antal gånger

du kan rätt enkelt på sikt begränsa avskjutning genom att dels begränsa antal skyttar och dels tidsbegränsa själva jakten. Ta bara älgjakten där får de små fastigheterna bara skjuta kalv och eller bara jaga under en kort tid,mens en stor granne får jaga vuxna o kalvar under flera månader. på så vis undviker man överskjutning från en fastighet som inte bär en hel älg årligen.

samma princip kan överföras till en framtida vargjaktsreform
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Sätt själv upp en fiktiv realistisk fördelning.

Du har ca 100 kommuner och ca 40 vargar till dit förfogande. Fördela dem på kommunerna utifrån vad genetiken dikterar och se hur mycket handlingsutrymme de får.

Vilka andra djur har vi ett 40 tal individer som behöver skjutas av med hänsyn till genetiken och med en utdelad jaktkvot per kommun?
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Sätt själv upp en fiktiv realistisk fördelning.

Du har ca 100 kommuner och ca 40 vargar till dit förfogande. Fördela dem på kommunerna utifrån vad genetiken dikterar och se hur mycket handlingsutrymme de får.

Vilka andra djur har vi ett 40 tal individer som behöver skjutas av med hänsyn till genetiken och med en utdelad jaktkvot per kommun?

Härikring har vi exempelvis kronhjort som regleras.

Där bestäms ett område och i detta område får då skjutas ett begränsat antal individer fördelat på kön o ålder.

Genetik kan du lika lite på hjort som på varg se på 100 meter och jag efterlyste redan tidigare från dig att förklara hur du ville lösa den knuten

Men hur och var, i detta fiktiva fall så blir det riksdagen som sätter spelreglerna.

Mitt förslag är enkelt, låt varje kommun avgöra om vad och hur mycket som ska skjutas.
 
Sv: Dansar med vargar

Så kronhjort regleras på kommunnivå och det finns runt 40 som får skjutas varje år i landet?

Och hur varder, hur är ditt förslag att fördela 50 djur på 100 kommuner och smmtidigt tillåta stor grad av självbestämmande? Mitt är uppenbrligen för tillrättalagt, men hur gör du fördelningen?
 
Sv: Dansar med vargar

Så kronhjort regleras på kommunnivå och det finns runt 40 som får skjutas varje år i landet?

Och hur varder, hur är ditt förslag att fördela 50 djur på 100 kommuner och smmtidigt tillåta stor grad av självbestämmande? Mitt är uppenbrligen för tillrättalagt, men hur gör du fördelningen?

nej kronhjort regleras liksom älg i skötsel områden och styrs via länet.

det är en alternativ väg.

det finns flera. vara den att kommunen suveränt bestämmer är den jag anser bäst.
Vill man då från centralt håll ha varg i ett område så förhandlar med de kommuner som berörs om ersättningar etc. anser då kommunen att budet är ok så slår man till
 
Sv: Dansar med vargar

Hur ska du göra fördelningen av avskjutning av 50 vargar på 100 kommuner med bibehållen bestämmanderätt hos kommunerna?
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Så det finns alltså inget annat större djur vi jagar som det gäller närdemokrati kring? Och inget där tilldelningen blir så liten att det knappt finna något att fördela.
 
Sv: Dansar med vargar

Så det finns alltså inget annat större djur vi jagar som det gäller närdemokrati kring? Och inget där tilldelningen blir så liten att det knappt finna något att fördela.

Vad det gäller kronhjort så var väl tilldelningen 3 djur på 2 kommuner.
Via sms fick jaktledarna dels omedelbart lämna in data samt stoppa jakten via radio o telefon om kvoten fylldes.
funkar tillfyllest.:D

Samma system användes för att reglera tjuravskjutning vid älgjakten.
Där fick endast ett visst antal tjurar skjutas på området(som sträckte sig över flera kommuner)funkar även det bra!
 
Sv: Dansar med vargar

Och det är inte kommunen som beslutar? Huva, ingen närdemokrati alls här inte. Och ändå 3 gånger så sto fördelning.
 
Sv: Dansar med vargar

Och det är inte kommunen som beslutar? Huva, ingen närdemokrati alls här inte. Och ändå 3 gånger så sto fördelning.

Det är ju betydligt närmare än om riksdag o regering skulle besluta eller hur?

Syftet är ju att hålla ett vist bestånd av vilt.
Du har samma princip där det gäller avskjutning av björn.

För att ge kommunerna större inflytande så skulle man exempelvis kunna ge mandat till kommunerna att reglera skyddsjakterna helt efter deras behov. så att redan dagen efter ett angrepp skulle skyddsjakt i kommunen på varg kunna utlysas. snabbt o resolut

Sedan finns ju hela tiden den akuta skyddsjakten kvar, där djurhållare eller av honom utsedd jägare har rätt att skjuta angripande varg i hägnet eller i direkt anslutning till hägn..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp