Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Så var det frågan som du undviker hela tiden. Hur skulle du fördela 50 vargar på 100 kommuner så att kommunen fortfarande har bestämmanderätt när det gäller vargjakt?

Mitt exemepl med att ge 0-3 vargar var tydligen inte okej.
 
Sv: Dansar med vargar

Så var det frågan som du undviker hela tiden. Hur skulle du fördela 50 vargar på 100 kommuner så att kommunen fortfarande har bestämmanderätt när det gäller vargjakt?

Mitt exemepl med att ge 0-3 vargar var tydligen inte okej.

Jag undviker inte frågan, jag vet inte hur många gånger jag förklarat min ståndpunkt (att kommunen ska få bestämma både antal vargar i kommunen och avskjutningen) och alternativ så som samarbete mellan kommuner/regioner, att staten ska kunna förhandla sig till högre vargbestånd i vissa regioner mot avtal (frivilliga) med flera kommuner.

Som du ställer frågan så har ju inte kommunen bestämmanderätt, då kan du ju inte fördela. Dåär det upp till beslutande myndighet att göra det.

Att skjuta ett visst antal vargar i en region eller ett vargsskötselområde skulle inte stöta på ngr problem. Det görs redan idag ngt liknande när det gäller björn. Uppnås ett visst antal djur blåses jakten av.
 
Sv: Dansar med vargar

Men du propsar på kommunalt bestämmande, eller har du ändrat dig igen?

Min linje kommunal/regionional kontroll över antal vargar i det aktuella området.
Detta bla av socioekonomiska skäl.

Vill sedan staten ha fler vargar i detta område så kan detta naturligtvis ske där staten till fullo kompenserar för den vargetableringen. Det är då en förhandlingsfråga mellan stat o kommun..så som det ska vara i en demokrati;)
 
Sv: Dansar med vargar

Jag undviker inte frågan, jag vet inte hur många gånger jag förklarat min ståndpunkt (att kommunen ska få bestämma både antal vargar i kommunen och avskjutningen) och alternativ så som samarbete mellan kommuner/regioner, att staten ska kunna förhandla sig till högre vargbestånd i vissa regioner mot avtal (frivilliga) med flera kommuner.

Som du ställer frågan så har ju inte kommunen bestämmanderätt, då kan du ju inte fördela. Dåär det upp till beslutande myndighet att göra det.

Att skjuta ett visst antal vargar i en region eller ett vargsskötselområde skulle inte stöta på ngr problem. Det görs redan idag ngt liknande när det gäller björn. Uppnås ett visst antal djur blåses jakten av.
Alltså undviker du frågan. Hur skulle man annars ställa den. Det finns 2 variabler, hur många man får skjuta och antalet kommuner. Vad är det som är oklart i frågan, och vad går emot utredningens förslag att noga planera vad som ska skjutas.?
 
Sv: Dansar med vargar

Alltså undviker du frågan. Hur skulle man annars ställa den. Det finns 2 variabler, hur många man får skjuta och antalet kommuner. Vad är det som är oklart i frågan, och vad går emot utredningens förslag att noga planera vad som ska skjutas.?

Sorry du lägger upp ett scenario, förklara du, Min inställning är klar. Jag anser att kommunen ska vara suverän på sitt område.
Det kan jag debattera men dina upplägg får du lösa själv.

Ditt upplägg förutsätter statlig inblandning, så beskriv då hur du tror att staten löser det hela då:D
 
Sv: Dansar med vargar

Och nu är vi tillbaks till ruta ett. Ny kovändning.

Jag vet ärligt talat inte hur du resonerar när du säger vi. Att du snurrar likt en vindflöjel är ju klart. Men jag har ju hela tiden hävdat att min åsikt är att beslutanderätten ska ligga kommunalt/regionaltr inte ändrat mig, kommer inte att ändra mig.


Men det är klart med dina anlag för skarpskytte så ligger väl inte skarpsinnet långt efter..bugar mig i respekt:D:D:D:D
 
Sv: Dansar med vargar

Du har hävdat att den ska ligga lokalt, sedan centralt sedan lokalt och dessemellan lite mittemellan och så både lokalt och centralt på en gång ett tag.

Alla andra i tråden har menat centralt genomgående pga frågans natur.
 
Sv: Dansar med vargar

Du har hävdat att den ska ligga lokalt, sedan centralt sedan lokalt och dessemellan lite mittemellan och så både lokalt och centralt på en gång ett tag.

Alla andra i tråden har menat centralt genomgående pga frågans natur.

Ojoj.


:sneaky:

Jag har hävdat och hävdar att besluten ska ligga kommunalt/regionalt.

För att komma dit måste ett centralt beslut fattas, det att decentralisera beslutsgången
Det fungerar så i en demokrati, men jag har förståelse för att det inte är uppenbart för alla...
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Hm..Du skäms ibland för att du lever i ett modernt bekvämt samhälle, använder datorer, energi o kemikalier. Visst, jorden kommer att anpassa sig och de varelser som lever gör det på de vilkor som är aktuella. Sedan om ett visst antal år så går allt upp i rök o eld när vår sol bränt slut på energin.

Djuren lever efter samma lagar som vi. livsrum, föda o möjligheter att föra generna vidare styr dem liksom oss.

Att ex vargen gör som människan, tar för sig när tillfälle ges visar ju statistiken av rivna tamdjur med all tänkbar tydlighet.

Knappast kommer jorden att anpassa sig efter mänskligheten ...by the way tror jag att det var Rhianna som skänkte 3 mil pund till fördel för vargarna
//tror lite på mänskligheten :)
 
Sv: Dansar med vargar

Knappast kommer jorden att anpassa sig efter mänskligheten ...by the way tror jag att det var Rhianna som skänkte 3 mil pund till fördel för vargarna
//tror lite på mänskligheten :)
:D
Och jag tror det var det djurhållande jordbruket som från början möjliggjorde civilisationen:D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp