Connemaratråden

Har haft dressyrträning på kvällen idag. Tveksamt om jag borde varit med egentligen eftersom jag haft feber till och från sen i söndags, bihålorna bråkar med mig och jag hostar så att lungorna nästan kommer upp. Men jag ville verkligen vara med som genrep med tränaren inför tävlingen på söndag. Ångrar mig inte. Jäklar i havet vad fin han var idag den gamla ponnyn :love: Grundgångarterna har förbättrats märkbart det senaste halvåret. Red igenom programmet idag och tränaren var mycket nöjd med oss, det var jag med!

Igår var jag på Grän och löshoppade Melody igen. Det gick galant även denna gång även fast hon busade till det ett par gånger. Maxhöjden blev 1,05 m. Nu vet jag att hon fixar det och hon vet vad hon pysslar med, så nu blir det dressyrfokus ett tag och styrke och kondisträning ute. Kanske med inslag av bommar på marken.
Damen var även brunstig insåg jag när hon blev väldigt intresserad av Flynn där han stod i sin hage på ganska långt håll. Inget kissande, men värsta arabsvansen tittade fram och hon stannade mer än en gång på enda stället där man ser hingstarna från ridbanan.

Nu ska jag släppa ut hästar så god morgon på er!

@Pancakes Har nog ingen häst som fixar det just nu. Jag funderar på att åka till Grevagården och riksutställningen med Melody istället.

Jag har lekt med tanken också, Grevagården är inte särskilt långt från oss. Mest som en kul grej, han är inte ställd i Sverige någon gång men det fallerar nog på att jag inte har en aning om hur man gör :p

Cinna hade säkert gillat det men jag är ändå skeptisk. Dessutom vet jag inte ens vilken kategori hon skulle gått i, Ridhäst? (Trots att det borde vara till för just Ridhästar.) Såg ingen kat. D avd. B i LC-klassen.

Ska erkänna att jag kikade knappt ens på hoppklasserna :o Men det kanske blir så automatiskt? För mig är det numera helt ostruligt att anmäla Gedion till tävlingar med stora hästar utan att systemet går bananas, så var det inte för några år sedan utan arrangörerna fick pilla och trixa med equipe hur mycket som helst.

Ska erkänna att jag kikade knappt ens på hoppklasserna :o Men det kanske blir så automatiskt? För mig är det numera helt ostruligt att anmäla Gedion till tävlingar med stora hästar utan att systemet går bananas, så var det inte för några år sedan utan arrangörerna fick pilla och trixa med equipe hur mycket som helst.

Jag kör inte så långt för bara två vanliga hoppklasser iaf. När jag söker tävlingar i TDB har jag en gräns på 45 km ;)

Vi startade ju första tävlingen på flera år igår. Jag är superdupernöjd med både ponny och mig själv. Jag har haft feber sen förra söndagen så uppladdningen har inte varit på topp och jag var svettig redan när jag satt upp på framridningen.

Red LC:1 två gånger. Första klassen gick inget fel direkt men jag kunde haft honom lite mer framme för skänkeln, det blev lite mellanmjölk av det hela även om inget vad direkt dåligt. Fick 66,296 procent vilket jag var väldigt nöjd med. Dock så låg domaren högt i poäng generellt så jag var mil från placering. Men jag var nöjd ändå. Inför andra starten satte jag lite mer tryck i min gamla ponny vilket resulterade i att grunden var bättre i andra klassen men det kom lite missar istället när jag inte riktigt redde ut det. Resultatet 61,296 procent den här gången men känslan när det funkade var bättre än i första.

Roligt också att få sjuor på uppridningarna i båda programmen, och på den fria skritten. Det är sådana grejer som funkade bättre på tävlingen igår än vad det gjort på hemmaplan det senaste. Andra domaren skrev också "utvecklingsbar häst" om min 23-åring :D

En 5 åring som veterinären inte hittar chippet på (hittat två gånger förut), måste man göra nytt dna, eller räcker det med att chippa om?

71E47299-0E08-4A59-B761-25A567F088C8_zps0bek0vvm.jpg

Vi var på tävling i helgen :)

LC:1 fick vi 68,148%. Gedion fick för första gången någonsin en 7 på gångarterna i allmänt intryck. Roligt när vi jobbat så mycket på att förbättra traven och det ger resultat. Nu är det plötsligt galoppen som ger sämre poäng. Vi slutade som nia i klassen, men faktum är att vi bara var 6 poäng från vinnaren, så det var väldigt jämnt. Han kändes jättefin trots att underlaget på framridningen var så söndervattnat att han inte ens ville kliva på flera ställen.

Därefter red vi LB:1. Jag gillar inte programmet så mycket och ponny har OERHÖRT svårt att svänga vänster efter inridningen. Man har alltid svängt höger i alla program vi har ridit. Det sitter långt inne att man kan gå åt andra hållet på tävling. På träning däremot är det inga problem... Här fick jag honom inte riktigt mellan hjälperna inne på banan och hade därmed en del missar. Här red vi ihop 64, 286% vilket jag var nöjd med. Det tråkiga var att jag helt glömt av att första diagonalen i trav var en ökning, bedömning: 6,5. Sista travökningen där jag satsade järnet: 6,5. Kommentarerna var samma också :cautious: Får nog träna mer på det där (men han gjorde finare ökningar än någonsin på träningen ett par dagar innan!)

11168569_10152859197103391_8346823842000479380_n.jpg

@LadyCovergirl

Herregud vilket väder! Vi ska också tävla i helgen, åker imorgon. YR.no spår 2-4 grader, snöblandat regn och vind på ca 7 m/sek :crazy: Ska åka utan medhjälpare igen men är mest bara nervös för själva körningen nu.

@LadyCovergirl

Herregud vilket väder! Vi ska också tävla i helgen, åker imorgon. YR.no spår 2-4 grader, snöblandat regn och vind på ca 7 m/sek :crazy: Ska åka utan medhjälpare igen men är mest bara nervös för själva körningen nu.

Perfekt tävlingsväder, 13 grader och växlande molnighet. Hörde av mina föräldrar att det var sämre uppåt landet. De bor i Finspång och där var det 4-5 plusgrader och regnigt.
Hoppas ändå att YR har fel så du slipper skitväder imorgon!

Var på utställning med Melody i lördags och träffade lil-sis och X.
Ni får ursäkta visarens hållning, vet inte varför jag står sådär, tror jag försöker sträcka på ryggen, men skjuter istället fram magen och drar tillbaka axlarna.

Dagens skörd blev 87787 och silver. Lite snålt tycker jag men Melody var på helspänn, och då blir det inte lätt.
Det fanns ju så mycket att titta på och framför allt, det fanns ju riktiga pojkhästar där. På bilden spanar hon in connemarahingsten Castle Verdi, som förövrigt blev BIS av 42 (tror jag det var) visade ponnyer. Totalt var det 6 connemaror som visades.

11212175_10153268094621085_8051188400357216047_o.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 494
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 866
Senast: EZMK
·
Svar
104
· Visningar
7 135
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka