Connemaratråden

Jag red ett ordentligt pass igår med fokus på att släppa skänkeln, har upptäckt att jag sitter och klämmer fram honom :banghead: på slutet var till och med högergaloppen riktigt trevlig!

Angående tävlingen som proppen kommit ut till så underskattade jag nog läget, klasserna är fulla och reserver fanns i mängd. Så jag får väl sikta på första tävlingen lite senare än vad jag tänkt.

Idag åker vår fina P till sin nya familj.

Det kommer bli så tomt i stallet och vi kommer sakna vår härliga Connemara!

Lycka till alla ni andra med era fina!
Jag kommer fortsätta läsa tråden....:)

Igår red vi lite bommar, idag fick det bli vila. Sovit alldeles för lite och haft en riktigt jobbig dag på jobbet.

Men nu är vi i alla fall anmälda till tävling :nailbiting: Vi har inte tävlat sen 2011... Fick bli en LB:1, de kör LC:2 istället för LC:1 och jag vette tusan om jag fixar att lära mig tre nya program. Jag har knappt lyckats nöta in nya LC:1 än :o

Lite suddig bonusbild från igår:
11010557_10152743188133391_7616290865477243776_n.jpg

Nu har jag börjat med igångsättning av Gittan och Melody på riktigt. Efter dressyrkursen fick Melody lite välförtjänt vila som sammanföll med att jag försökte bli frisk från denna eviga förkylning. Så Gittan fick semester då också.
Men nu så är vi i startgroparna. Banan är kanonfin, nu är det bara vallarna som ska torka upp lite.

Status Melody: Tränar galoppfattningar, det gick kanoners på kursen, så nu ska vi ta vid där vi slutade. Aktivitet 4 dagar i veckan.
Status Gittan: Vi är nu uppe i 5 långsidor trav. Skrittar gör vi iallafall i 40 minuter. Igår fick hon även skritta över ett gäng bommar som låg utlagda. Det var en mycket nöjd ponny, som faktiskt blev lite svettig vid sadelgjorden. Tänk vad ingen dressyrträning under ett år har gett, en ponnyhäst som självmant söker sig ned i form när hon är uppvärmd :love:. Aktivitet 4 kanske 5 dagar i veckan, beroende på om jag får sällskap någon dag så att brun och grå kan ridas ut tillsammans.

photo.php

Senast ändrad:
Vi red ut en sväng igår, en längre väg än den vi brukar rida. Stötte på patrull när vi var som allra längst bort. Han andades kort, stod med huvudet högt, kroppen skakade, jag kunde känna pulsen i mina ben. Vad vi tittade på? Ett BADKAR som låg på sidan i en hage bredvid vägen. Sådant har han aldrig sett förut :cautious:

Idag trimmade vi lite i ridhuset. Började ok, gick lite sämre, slutade bra. Fokus var lösgjordhet men att inte fastna i att bara trava runt på böjda spår så jag tog till en övning jag använt mig mycket av när jag instruerat. Händer lite saker hela tiden, en växlar mellan raka och böjda spår samt rider mycket övergångar och tempoväxlingar. Påminde mig själv hela tiden om att ta allt lugnt och metodiskt, inte få panik om det inte blir som jag tänkt utan bara göra om. Var riktigt nöjd på slutet. Ser fram emot att rida igen imorgon :)

Blev en uteritt idag. Kroppen sliten efter jobbet så motivationen var noll men stallkompisen övertalade mig att följa med honom ut en sväng. Mycket glad för detta! Var lite jobbigt för Gedion att hänga med bara, kompisens häst är drygt 180 cm med låååånga ben.

Nu är Gittan och jag igång med ordentlig ridning. Dvs inte bara skritt rakt fram på hårt underlag utan det blir ganska mycket trav och även utstickare i skogen för att träna hovmotoriken. Det är en pigg och glad ponnyhäst.
Galoppen tränar hon aktivt i hagen varje dag, så nu är det väl snart dags att göra det (planerat) uppsuttet också. De gånger hon har fallit i galopp ute har hon varit fullt reglerbar och inga konstigheter.

Bilden är från i söndags.
jag-och-gittan-20150315.jpg

och här följer den efterlängtade bilden på Melody för ett par veckor sedan.

10993964_10153107342831085_2281410477393451026_o.jpg

Ikväll öppnar anmälningen till en tävling jag tänkt delta på. Jag räknar med att få plats så måndag 6 april ska Cinna få tävla igen :D Kan vi bli det äldsta ponnyekipaget någonsin? Ponnyn är född 1992 och ryttaren 1986 :p

Fasen du slår oss, vi är ponny -92 och ryttare -87 som ska ut på tävlingsbanan. Fast dressyrbanan satsar vi på :p

Hej allihop! Slänger in ett mess här. På söndag byter min lilla Kotte-ponny ägare och det blir första gången på 16 år som jag inte är hästägare alls!

Fast jag har ju inte vart så mycket till hästägare heller sedan jag tog bort Zinzano så det blir ingen större skillnad gissar jag :)

Hej allihop! Slänger in ett mess här. På söndag byter min lilla Kotte-ponny ägare och det blir första gången på 16 år som jag inte är hästägare alls!

Fast jag har ju inte vart så mycket till hästägare heller sedan jag tog bort Zinzano så det blir ingen större skillnad gissar jag :)

En era går i graven... Är du kvar på andra sidan jorden?

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 499
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 876
Senast: EZMK
·
Svar
106
· Visningar
7 190
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka