Connemaratråden

Och vem säger att det krävs en liten ponny?! ;)

1796658_10153188109451102_7654894276692455893_n.jpg

Arbetslägret Stuteri Invictus :D
1604685_10153216368276102_614602286379122238_n.jpg

Liten ponny med min låtsassyster :)
10686635_10153311430411102_2303020708152248143_n.jpg

Bara för att små ponnyer är såååå sööööta :love: Typ som Keso :D

Det är tur för honom att han är söt eftersom han vid dagens mockning helt sonika promenerade iväg. Sen parkerade han vid höpåsarna och åt lite från allihop.
Till hans försvar kanske ska tilläggas att det där med oförmåga att stanna i en box med öppen dörr ligger i släkten. Hans mormor gjorde tre minuter senare exakt samma sak :angel:
Det är en himla tur att jag har eget stall så inga andra hästar blir störda av gulingarnas idéer!

Så himla, himla tråkigt med Peia :(

Någon med erfarenhet av spatt på connemaror? Tiger är mystiskt halt på höger bak. Mest troligt bara has men han är lite svårundersökt just nu eftersom han inte låter veterinären sticka honom mer. Inget som kan försklara hältan som just nu bara ses under ryttare på volt o höger varv och då tydligt (2 grader).

Äntligen någon som förstått varför jag tragglat om att han känns ojämn typ senaste halvåret iaf, något positivt.

Finns en egen tråd med mer detaljer om det är av intresse men jag var mest nyfiken på spatt på connemaror här, det är inte uteslutet (ett tidigt stadium av spatt alltså) även om det inte syns något alls på röntgen/andra tecken på spatt.

Insåg att detta var det senaste jag skrev i denna tråden om Tiger.

Han fick iaf träffa sin gamla vet i början på december (använder sig inte av böjprov) som trogligtvis hittade grundproblemet, ett skadat korsband i höger bakknä. Typisk hagskada och jag gissar vårkanten då de var helt galna innan de började gå på gräs och ungefär då någon gång jag tyckte han var lite onormalt ojämn. Eftersom han ridits hela tiden i princip så var det ju inte jättesnyggt och han hade dessutom fått inflammationer i höger fram, knä o bog. Troligtvis därför han tillslut kändes typ oridbar i höger varv.

Nåja, det var bra prognos med vila bara (inflammationerna behandlades och behöver nog behandlas fler gånger) och nu har han vilat helt i hagen i 8 veckor. Från början åkte jag in för att han fått en stor, hård galla på vänster bak. Nu är den bara lite större ibland och fortf mjuk och ibland lite varm. Men de flesta dagarna är benen kalla och jämna.

Vi började i helgen med veckominiskritt, glad hest :D

I slutet innan vi åkte till min vet så kunde de bara se hältan under ryttare så vi skulle ju fortsätta rida och Tiger tappade verkligen precis all glädje. Vilket ju inte är så konstigt när han försökt och försökt och haft mer o mer ont i minst 6 månader :( Han är så himla ärlig och snäll och ställer tyvärr upp till 200 % så han protersterar ju aldrig, han blir bara olycklig och ledsen men kämpar på ändå.

Så nu skiter vi i allt tråkigt och gör bara kul saker. När han ska in till stallet o pysslas med så får han komma in när han vill, normalt sett så går han antingen in själv eller så hämtar jag honom lös i hagen (behöver aldrig ens ta i honom) men nu är det bara alternativ ett som gäller. Han kommer nästan alltid fram till dörren när man mockar och ska alltid kliva in längre än han egentligen får. Men så fort han fattar att han ska tas in från hagen ser han olycklig ut och backar försiktigt undan :( Går man ut till honom går han in, det behövs verkligen inte mycket press för att han ska göra vad man ber om men så vill jag inte ha det!

Och när vi promenerar får han from nu gå precis hur långsamt han vill, har jag tjatat på honom i 6 månaders plåga förtjänar han banne mig att lata sig om det nu skulle vara så! Första promenaden satt det dock bara i ut till vägen sedan var det partytajm! :banana:

Insåg att detta var det senaste jag skrev i denna tråden om Tiger.

Han fick iaf träffa sin gamla vet i början på december (använder sig inte av böjprov) som trogligtvis hittade grundproblemet, ett skadat korsband i höger bakknä. Typisk hagskada och jag gissar vårkanten då de var helt galna innan de började gå på gräs och ungefär då någon gång jag tyckte han var lite onormalt ojämn. Eftersom han ridits hela tiden i princip så var det ju inte jättesnyggt och han hade dessutom fått inflammationer i höger fram, knä o bog. Troligtvis därför han tillslut kändes typ oridbar i höger varv.

Nåja, det var bra prognos med vila bara (inflammationerna behandlades och behöver nog behandlas fler gånger) och nu har han vilat helt i hagen i 8 veckor. Från början åkte jag in för att han fått en stor, hård galla på vänster bak. Nu är den bara lite större ibland och fortf mjuk och ibland lite varm. Men de flesta dagarna är benen kalla och jämna.

Vi började i helgen med veckominiskritt, glad hest :D

I slutet innan vi åkte till min vet så kunde de bara se hältan under ryttare så vi skulle ju fortsätta rida och Tiger tappade verkligen precis all glädje. Vilket ju inte är så konstigt när han försökt och försökt och haft mer o mer ont i minst 6 månader :( Han är så himla ärlig och snäll och ställer tyvärr upp till 200 % så han protersterar ju aldrig, han blir bara olycklig och ledsen men kämpar på ändå.

Så nu skiter vi i allt tråkigt och gör bara kul saker. När han ska in till stallet o pysslas med så får han komma in när han vill, normalt sett så går han antingen in själv eller så hämtar jag honom lös i hagen (behöver aldrig ens ta i honom) men nu är det bara alternativ ett som gäller. Han kommer nästan alltid fram till dörren när man mockar och ska alltid kliva in längre än han egentligen får. Men så fort han fattar att han ska tas in från hagen ser han olycklig ut och backar försiktigt undan :( Går man ut till honom går han in, det behövs verkligen inte mycket press för att han ska göra vad man ber om men så vill jag inte ha det!

Och när vi promenerar får han from nu gå precis hur långsamt han vill, har jag tjatat på honom i 6 månaders plåga förtjänar han banne mig att lata sig om det nu skulle vara så! Första promenaden satt det dock bara i ut till vägen sedan var det partytajm! :banana:

Vad skönt att ni äntligen lyckats klura ut vad det är. Hoppas fortsatt rehab funkar fint.

Tjockis har varit och löshoppat :) Och jag red på ridbanan efteråt, spänd ponny pga omgivningarna med nya hästar och plogning så husse fick leda istf att fota.

Jag har varit på semester en vecka, kom hem sent söndag kväll. I måndags fick Gedion vila, igår fick han nya skor och en kompis till mig kom och tömkörde. Började med att han var fin i vänster varv om än lite stum i munnen. I höger varv gick han inte riktigt jämnt :( det var så lite så jag såg det knappt, men kompisen såg det med. Blev tydligare när han kom lite mer loss. Kikade på honom i stallet efteråt men hittade inget som kunde vara orsaken. Han har ALDRIG varit oren förut, har lite lätt panik. Ska kolla honom på lina idag och sen se hur han känns uppsuttet så får jag fundera på vad jag ska göra åt det.

Igår fick Melody ut och pulsa i snön tillsammans med de stora halvbloden. Det märks otroligt väl när man rider ut med dem att Melody har ett längre steg än Gittan, och är större. Hon hänger med på ett helt annat sätt utan att behöva "komma ikapp".

De senaste gångerna har Melody mest fått träna på markarbete. Nu när longeringen verkligen fungerar och hon lyssnar bra på rösten, så ska jag testa att tömköra på volt. Vi har ju tömkört en gång innan, bara rakt fram, med medhjälpare. Vilket funkade fint när poletten trillade ner, så nu är det dags för nästa steg.
Melody står numer också still när man ska sitta upp :) Trägen vinner!

Gittan tror jag får tillräckligt med motion av att pulsa i snön i hagen för tillfället. Lagom arbete för senan tills ridstigen har blivit lite mer tillriden. Till helgen kommer det ut en kompis, så då blir det en ute-tur för Gittan och Melody tillsammans igen.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 499
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 877
Senast: EZMK
·
Svar
106
· Visningar
7 227
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka