Connemaratråden

Han var som vanligt i uppsittningen helt avslappnad och stod lugnt. Skrittar några steg framåt och sen drar han bara! Jag som inte är beredd blir hängande i tyglarna och i obalans=han blir ännu räddare. Kör upp huvudet i vädret och drar in baken under sig. Får till slut stopp så skyndar mig av, lugnar ner oss lite och sitter upp igen med medhjälpare som håller i. Spänd som fiolsträng är han! Sitter upp en kort sväng igen och sitter av. Gjorde ett nytt försök en vecka senare med medhjälpare. Åter igen spänd som en fiolsträng och försöker dra igen men då får medhjälparen stopp i från marken. Så nu har jag backat tillbaka. Har i veckan haft honom stått bredvid pallen, ställt mig på pallen, grejat med sadeln och hängt. I helgen tänkte jag sitta upp om det känns bra, bara sitta där och sen sitta av igen. Ska kunna skritta på honom igen är målet sen blir det vila och eventuellt dra vargtänder!

@_Zacke_ Har ni testat att longera honom när du sitter på ? Då är det en till som har kontakt med honom under tiden, så kan du fokusera på att hitta balansen samt sitta kvar utan att nödvändigtvis dra i tyglarna eller att du bli hängande i dom.

Börja med att longera, stäm av att han lyssnar och är uppmärksam, sedan sitter du upp och medhjälparen longerar med dig på, sedan sitter du av och ni fortsätter att longera. Så att det där med att ha någon på ryggen inte blir något konstigt utan något som bara är. Jobba sedan med samma sak under ett par dagar i rad, så att han kommer ihåg.

Trots skitväder med slask, regn och en jäkla blåst har vi ridit idag, älskar att ha ridhus vid stallet! Hade med två kompisar idag som ska hjälpa mig med Gedion när jag åker utomlands om två veckor.

Själva ridningen gick lite sådär, tror jag fokuserar för mycket på den där högersidan som inte riktigt kommer igenom. Men vänstervarvet var bra. Provade att rida igenom nya LC:1 eftersom jag inbillar mig att jag ska tävla i år. Blev lite problem att placera halvbågen i slutet men det ska vi nog få ordning på. Första tävlingen ligger i april.

Senare idag ska Melody få en duvning på banan. Det var en månad sedan vi red någon form av dressyr så nu är det dags igen. Det gäller att passa på så länge snön ligger kvar och underlaget ok ;)

Gittan är fortfarande lite halt på vä fram sedan tappskon så hon får ta det lugnt. Jag tror hon bara är sulöm fortarande, men är hon inte bättre idag än i går så får hovslagarn komma ut igen och kika, det kan ju vara en söm som sitter knasigt också.

Vi har trimmat lite dressyr två dagar i rad i helgen.

Lördagen kändes ok, inget var direkt dåligt men inget var jättebra heller. Söndagen däremot stämde det mycket mer :) idag har det blivit vila för det skulle bli dressyrträning imorgon, men fick meddelande för en stund sedan att tränaren fått en spark och inte kan komma :(

Kompisen filmade lite båda dagarna men jag har inte fått upp någon film på tuben än.

Förhoppningsvis åker X till en av mina gamla elever där hon kommer bli ordentligt riden av orädd ryttarinna med superbalans. Det kommer bli kanon :D

Men det innebär att Prinsen uppgraderas från sällskap till ridponny nr ett = hårt liv ;)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 499
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 877
Senast: EZMK
·
Svar
106
· Visningar
7 239
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka