Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Kanske beror på att det är en lättriden, bekväm ponny som svarar lätt för hjälperna som eftersöks i dessa klasser?

Jag och Ami laddar upp inför lördagen också...

Har en fråga bara: Egentligen vill jag använda mitt träns med Pessoa bett, eftersom att jag känner att jag vågar låta henne "ge mer" i traven och jag kan lita på att jag kan stanna henne ganska snabbt sedan. Behöver bara plocka lite försiktigt i tyglarna. :)

Med vanligt bett känner jag mig själv lite osäker på om jag hinner bromsa, liksom... Och omedvetet så manar jag inte på henne att länga stegen så mycket som jag vet att hon annars kan! :crazy:

Men jag skulle kunna tänka mig att domarna inte är så förtjusta i ett Pessoabett! :o

Vilket hade ni tagit? Behöver lite hjälp att bestämma mig!!

Ha ett vanligt tränsbett, vetja! Om du inte kan hålla henne kvar i handen med annat än pessoa, riskerar du bara att få höra att ponnyn inte har det goda temperament som Connemaran ska ha!

Ha ett vanligt tränsbett, vetja! Om du inte kan hålla henne kvar i handen med annat än pessoa, riskerar du bara att få höra att ponnyn inte har det goda temperament som Connemaran ska ha!

Det där var kanske lite att ta i... Jag kan visst hålla henne med vanligt tränsbett. Och hon har världens underbaraste temperament.

Men jag har ridit henne endast på pessoabett nu i flera år - av den enkla anledningen, att jag som ryttare kan använda små, små hjälper.

Jag trivs mycket bättre med det bettet, då jag är van vid detta. Jag vet att jag själv fegar lite med att få fram henne riktigt ordentligt i en "hängande i luften" ökad trav, när det går så pass fort för mig som visare, och jag inte är van att ha vanligt tränsbett på henne...

Men jag fattar vad du menar...

Det där var kanske lite att ta i... Jag kan visst hålla henne med vanligt tränsbett. Och hon har världens underbaraste temperament.

Men jag har ridit henne endast på pessoabett nu i flera år - av den enkla anledningen, att jag som ryttare kan använda små, små hjälper.

Jag trivs mycket bättre med det bettet, då jag är van vid detta. Jag vet att jag själv fegar lite med att få fram henne riktigt ordentligt i en "hängande i luften" ökad trav, när det går så pass fort för mig som visare, och jag inte är van att ha vanligt tränsbett på henne...

Men jag fattar vad du menar...

Jag fattar också vad du menar, men jag vet av erfarenhet att vissa har väldigt mycket åsikter utan att ha en aning om varför man gör si eller så! Jag minns ett havblodssto som visades med just pessoa på en stopremiering. Hästen var stor och stark och ägaren kort i rocken. Hon tyckte att hon fick fram en bättre trav på henne med pessoa, och kunde även bromsa utan att behöva ta i henne så mycket. Jisses, det blev dagens stora samtalsämne kan jag säga! Det slutade i stort sett med att ägaren blev påhoppad och mer eller mindre idiotförklarad av alla "förståsigpåare" (läs uppfödare) för att ta föl på ett sto med så dåligt temperament att hon inte kunde visas på vanligt bett. Även premieringsförrättarna fällde några beska kommentarer..

Jag fattar också vad du menar, men jag vet av erfarenhet att vissa har väldigt mycket åsikter utan att ha en aning om varför man gör si eller så! Jag minns ett havblodssto som visades med just pessoa på en stopremiering. Hästen var stor och stark och ägaren kort i rocken. Hon tyckte att hon fick fram en bättre trav på henne med pessoa, och kunde även bromsa utan att behöva ta i henne så mycket. Jisses, det blev dagens stora samtalsämne kan jag säga! Det slutade i stort sett med att ägaren blev påhoppad och mer eller mindre idiotförklarad av alla "förståsigpåare" (läs uppfödare) för att ta föl på ett sto med så dåligt temperament att hon inte kunde visas på vanligt bett. Även premieringsförrättarna fällde några beska kommentarer..

Ja det finns många får i vår herres hage, om man säger så...

Det är ju sånt man är rädd för, fast det egentligen inte är befogat.
Kanske bäst att ta det vanliga tränsbettet trots allt...

Tack för din åsikt!

Jag har en lättriden ponny som rids enkom på sits. (Det finns fler på buke som har ridit henne/sett henne bli riden, fråga dem om oberoende källa behövs, typ Inte_Ung).

MEN hon gillar INTE rörliga bett. Då låser hon fast underhalsen. Med en oledad stång med tungfrihet typ kimblewick så är hon nöjd och sluten och lyssnar.

Hon drar inte iväg på vanliga två eller tredelade men hon avskyr känslan av dem i munnen, oavsett längd och utformning.

Vi har haft 12 år på oss tillsammans att komma fram till detta. I nödfall så går det på rakt oledat också men inte riktigt lika bra.

Enstaka pass på tredelat med tungfrihet går också.

Så därför tycker JAG att det är lite trist att det ska vara så låst med betten. Det är ju inte direkt så i verkliga "huntersammanhang".

Patsy, de förra stjärnan, var inte alls lika petig med betten men hon reds i bettlöst. Hon var däremot MYCKET petig med sadlar.

Visa med vanligt bett. Tiger bestämde sig för ett tredelat med parerstänger men han ska visas i tredelat med fasta ringar på lördag, just för klassens skull så lånade vi det. Han verkar dock tycka lika bra om det fast vi råkade prova o köpa det med parerstänger först o jag tror lite mer på det bettet i ridningen.

Visa med vanligt bett. Tiger bestämde sig för ett tredelat med parerstänger men han ska visas i tredelat med fasta ringar på lördag, just för klassens skull så lånade vi det. Han verkar dock tycka lika bra om det fast vi råkade prova o köpa det med parerstänger först o jag tror lite mer på det bettet i ridningen.

Tack! Tror att jag kör med det då...

Kanske ska tillägga...

Om man fick rida i bara remontnosgrimma (inget bett) så skulle jag hellre göra det än med tvådelat eller tredelat bett. Ska be någon filma sedan när hon är igång igen efter betäckningen så kan ni få "bevis" :rofl:

;)

Visar gör jag i det bett som passar bäst med tränset. Hon är äckellydig och skulle inte röra en fot om jag inte godkände det först.

Red ut mkt på remontnogsgrimma förut. Mest för att en av mammorna på ridskolan inte tyckte det var riktig betsling till ponnyn (som hade problem i munnen) som dottern skulle rida på den inhägnade ridbanan. Sen att ponnyn inte rörde sig framåt mer än motvilligt hade inte med saken att göra.

Så då red jag min ponny i enkom remontnosgrimma (inte hela tränset utan bara nosgrimman) i två veckor på alla uteritter och på ridbanan på lunchen.

Kan bli lite arg ibland :angel:

Senast ändrad:

Kanske ska tillägga...

Om man fick rida i bara remontnosgrimma (inget bett) så skulle jag hellre göra det än med tvådelat eller tredelat bett. Ska be någon filma sedan när hon är igång igen efter betäckningen så kan ni få "bevis" :rofl:

;)

Visar gör jag i det bett som passar bäst med tränset. Hon är äckellydig och skulle inte röra en fot om jag inte godkände det först.

Red ut mkt på remontnogsgrimma förut. Mest för att en av mammorna på ridskolan inte tyckte det var riktig betsling till ponnyn (som hade problem i munnen) som dottern skulle rida på den inhägnade ridbanan. Sen att ponnyn inte rörde sig framåt mer än motvilligt hade inte med saken att göra.

Så då red jag min ponny i enkom remontnosgrimma (inte hela tränset utan bara nosgrimman) i två veckor på alla uteritter och på ridbanan på lunchen.

Kan bli lite arg ibland :angel:

Jag rider mest ut på ett distansträns, som fungerar alldeles utmärkt utan bett. För många år sen såg jag en Connemara på en engelsk utställning som gick en WP-klass på någon slags visningsgrimma. Man kan ju alltid fråga om man får rida utan bett. Skyll på sår i munnen...

Har du fått något svar från SLU än? Om skimmelgenen menar jag...

Har inte haft möjlighet att fixa EDTA provet ännu. Får bli när hon kommit hem! Vill inte lägga det på den stackars stuteriveterinären också :)

Jag har ridit WHP med kimblewick, frågade innan om det gick bra och det gjorde det. Vi vann :rofl:

(Ridklassen kom vi däremot sist i, då hade jag inget spö, misstag misstag. Hon är lat som få om hon inte är på rätt humör).

Missa nog riks i år då jag tror jag jobbar nästan alla dagar i augusti. Jobbar heltid och ska troligen täcka upp en deltidstjänst också. Plånboken slår volter i ren glädje!

Passar på att hoppa in här med en fråga då jag såg att det var för connemara!!
Någon som känner till bra stuteri eller sida där man kan hitta lovande unghingst för ridning eventuellt framtida ämne??

TS ber om ursäkt för min "trådstöld"!!:o

På connemarasällskapets hemsida, som det är länkat till tidigare i tråden, finns det länkar till många uppfödares hemsidor. Kika där.

finns det nåt skvaller än från Skåneutställningen? Den var väl idag?

Alladin blev BIS och ett sto efter juno rory blev reserv.
Mitt sto, Gorizia fick guld och slog det andra stroet i sin klass.
Tror också att connemara_lovers sto vann sin klass med guld.

*kl*

Hur går det med alla betäckningar? Några fler dräktiga damer?

Madicken UL:ades idag och var tom, vilket i hennes fall betyder att hon får gå tom i år. Hon har dessutom fått ett slag, eller stukat sig och är rejält halt. Fölungen växer däremot så det knakar, och har tillsammans med mamma fått sälla sig till min gamla Nordis, vilket är den enda hästen i denna värld som Madicken tål att vara med. Vilken återförening det var!

Maggie har utvecklats mkt under sommaren, och är en stor, reslig individ. Är fortfarande lite orolig för hennes höjd, men det är den dagen-den sorgen.

Hoppas att det går bra för er andra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 765
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka