Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Kan uppdatera om Tiger. Han har helvila och tycker det är såååååå tråkigt. Börjar snart bli lite odräglig den lilla varelsen. Springer osm en galning när man är ute med den stora (han bryr sig eg inte om att bli ensam öht men nu ser han en anledning att springa :D ) och vill leka o nafsa o hålla på när han går in o ut ur sommarhagen. En vecka till ska han plågas så kan jag med gott samvete säga att jag inte rört honom (mer än borstning o sådant) på 1 månad efter treårs. Sedan ska han få promendera lite o ha det slappt 1 månad till tills Ängelholmsutsällningen. Efter det ska han skos o ridas mera igen *längtar*

Vilka skulle till Ängelholm 14 juli o ställa ut??

*kl*

Idag har jag och pållen (Hagens Zinzano) debuterat på utställning för första gången i våra liv!

Roslagens ponnyavelsförenings utställning i Norrtälje.

87887=38p

Vi är mycket nöjda, det var roligt. Kunde dock ha travat bättre, den får vi öva upp lite, tips motages tacksamt.
Domaren tyckte traven var markbunden och kort i fram, går det att öva upp på nåt sätt?

:) <--- ps. vilken ful ny smile-smiley!

Få honom att sätta sig i traven när du startar, som när man rider. Mkt drivning. Man måste nästan öva springandet lika mycket som ridningen om det ska bli bra :)

Ridponnyn jag körde fick 37p tror jag, minns dock inte raden (nr 56).

Fick flytta på släpet och bilen ett gäng gånger idag, har aldrig faktiskt stött på snudd på otrevliga människor på utställning förut!

hehe själv lämnade jag bilen och höll mig borta för att slippa sådant.

En sak som jag reagerade på var att det var SÅ MÅNGA svårlastade hästar!
Och när jag tittade en gång till så kördes många av dessa i rackiga släp och vissa i mina ögon fallfärdiga! :eek:
Och till råge på allt, när jag tittade för tredje gången så körde folk som dårar också fast det var guppigt och ojämnt överallt!

Konstigt att hästarna inte vill gå in i släpet då :smirk:

Bild från idag i alla fall:

10899615.jpg

Haha ja. New Forest-stoet var iaf bäst. Gillade hennes attityd. JAG tänker INTE kliva på släpet. Men inte blir jag arg för det.

Sen kom lastningsproffset M in i bilden ;) Fråga "ploppan" och hennes russ ;)

*kl*

Några mer resultat från vätö-utställningen?:confused:

Kul att de gick bra.
Spring i nerförsbacke så kanske han länger, och träna mkt

Du tror inte det är bättre att springa i uppförsbacke och träna bakbensmusklerna? Bra träning för visaren också!:idea:

Det kommer nog upp på hemsidan innom kort http://www.rpaf.se/

Haha jaa jag behöver ut och springa känner jag! Min kondition är kass :angel:

Men det var just att han var kort i fram och jämförde man hans trav med klassvinnarna (connemara) så var den ju verkligen inte lika bra. Jag vill ha högre knän på min... viktboots?

Fåst å andra sidan... Utställning är inget vi gör mer än på kul när det finns tid till det så inte gör det mig särskilt mycket!

Connemara ska inte ha så höga knälyft men det ska vara luftigt, inget briarstuk ;) Bra bakbensaktivitet, inte stolpigt.

Patsy fick aldrig mer än 7 på sin trav, Neffi har en eller två åttor. Vet inte om jag har travfilm på henne dock.

Det gäller att de är avslappnade men samtidigt alerta.

Långarnö Cedrik fick 88888 och det tror jag Skousboe Sunwise (eller hur det stavas) också, Cedrik rangerad högre än SS iaf :)

Vi orkade inte var kvar till BIS. Varmt.

*kl*

Idag har jag och pållen (Hagens Zinzano) debuterat på utställning för första gången i våra liv!

Roslagens ponnyavelsförenings utställning i Norrtälje.

87887=38p

Vi är mycket nöjda, det var roligt. Kunde dock ha travat bättre, den får vi öva upp lite, tips motages tacksamt.
Domaren tyckte traven var markbunden och kort i fram, går det att öva upp på nåt sätt?

:) <--- ps. vilken ful ny smile-smiley!

Det går att göra oerhört mkt med skor och verkning för de hästar som inte fått de bästa gångarterna. Tunga skor, utlägg, eller specialverkning. Att showa upp hästen och göra den lite het brukar också ge en hel del. Här har vi ponnymänniskor mkt att lära av arabfolket, som verkligen kan konsten. Deras hästar lärs att showa på kommando, och det kan göra underverk. Själv har jag turen att ha en kompis som snart ät färdig hovslagare och en som håller på med arabutställning..:D

Kan uppdatera om Tiger. Han har helvila och tycker det är såååååå tråkigt. Börjar snart bli lite odräglig den lilla varelsen. Springer osm en galning när man är ute med den stora (han bryr sig eg inte om att bli ensam öht men nu ser han en anledning att springa :D ) och vill leka o nafsa o hålla på när han går in o ut ur sommarhagen. En vecka till ska han plågas så kan jag med gott samvete säga att jag inte rört honom (mer än borstning o sådant) på 1 månad efter treårs. Sedan ska han få promendera lite o ha det slappt 1 månad till tills Ängelholmsutsällningen. Efter det ska han skos o ridas mera igen *längtar*

Vilka skulle till Ängelholm 14 juli o ställa ut??

Haha! Jag bara längtar tills Aragorn kommer hem från sommarbetet också. Jag är ju visserligen ute och pysslar med honom där, men jag längtar så tills hösten när man kan fortsätta med träningen!!
Aragorn verkar också sugen på att fortsätta träna. Han är sååå kelen och vill ha massor av uppmärksamhet! :)

Vi ska till Ängeholm! :bump: Fast jag tar bara med Ami denna gången, eftersom att deras klasser är samma dag, och Ami inte kan åka släp med någon annan, för hon måste stå rättså brett, så blir det bara hon. Men det är iofs skönt, så kan man förhoppningsvis hinna kolla lite på de andra pållarna också! :)

Jag kopierar in svaret från fälttävlanstråden ;)
"Snabbversion. Kan bli en utförligare i mitten av juni eller så ;) Nåja. Vi ska aldrig mer dit. Maken till urusel organisation har jag aldrig någonsin stött på. Virrigt och ingen hade någon som helst koll. Dressyrprotokollen var försvunna, resultatet kom aldrig, kasst underlag på terrängbanan, veterinären var inte på plats som hon skulle. Ja, lite av det hela.

Cinna och Jennifer blev uteslutna i terrängen. De gick prickfritt och på tiden fram till hinder 10 tror jag det var. Där fick de tvärnita då ryttaren innan trillat av och vad jag förstod var Jennifer och Cinna ifatt dem ganska direkt. Hästen for iväg mot mål och såg rätt nöjd ut ;)
Sen blåstes Jennifer och Cinna igång igen men då var rytmen störd hos både häst och ryttare. Dock var vi tveksamma till om hon skulle få stopp på det första då Jennifer inte ens försökte hoppa det hindret. Men det spelar ingen större roll heller. Cinna var pigg och fräsch tävlingen igenom trots att hon fick tre separata framridningar och en hel del väntan pga den totala förvirring som rådde.
Efter dressyren låg de fyra, trots att domaren var något av det snålaste jag sett. Två ekipage kom under 60 straff :eek: Cinna gick på 48 straff förra helgen, visserligen debutant men skillnaden är inte så stor, och nu gick de på 63 straff. Så högt har de aldrig legat.
Sen fick de 4 fel i banhoppningen, Jennifer red för dåligt till ett hinder.

Jag tror, bara tror, att hade de inte blivit avblåsta hade de kanske fått max ett stopp och kanske lite tidsfel. Men det spelar egentligen ingen roll det heller. Vi vet att de mkt väl har kapacitet för klassen och det blir Lätt nästa gång också. Dock inte förrän i slutet av juli som det ser ut nu. Nu blir det istället hoppning och finslipning av dressyren.
I terrängen var det bara en av de 16 som gick nolla. I debutanten gick tre av 26 nolla.

Det mest intressanta med dressyrpoängen var att de fick en 4:a på avslutande halten med hänvisning till att de inte stod still. På filmen står de blickstilla med alla fyra benen rakt ner i 6-7 sekunder. Dressyr är en mycket underlig sport :smirk: "

Var det inget som var bra den där dagen?:confused:
Låter inte vidare kul det där heller.

Långarnö Cedrik fick 88888 och det tror jag Skousboe Sunwise (eller hur det stavas) också, Cedrik rangerad högre än SS iaf :)

Vi orkade inte var kvar till BIS. Varmt.

Vad tyckte ni om de bägge hingstarna?

Jag tycker båda verkar vara trevliga, men har inte sett någon av dem IRL... Hade varit kul att höra era åsikter. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 774
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 089
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka