Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Har den väl ramlat ut så är det inga problem. Det finns goda kunskaper och uppbackning på gården där vi bor :) Annars hade jag aldrig betäckt. Eller ja, försökt betäcka.

När det är konstaterat dräktigt etc så lägger jag in semester på något fiffigt vis...

Jo, vi hade ju också god hjälp av andra i stallet. Dock kunde vi ju inte kräva att de skulle vara två stycken varje gång så den extra personen fick vi stå för själva :)
Flera ggr kunde även de övriga vara två stycken utan att någon av oss behövde rycka ut dock :)

Ingen brunst idag på morgonen iaf...

Hur räknar man eg beräknad fölning? 330dgr är lite drygt 47 veckor.

Säg att hon blir betäckt på lördag, då bör fölet komma i slutet av april/början på maj?

Läckert om den skulle födas 080502 (samma dag som Patsy fast helt annat år). Då ska den definivt heta Patrizia! Ödet liksom... ;)

*flummar*

I Sverige räknar man på 335 dagar, i Europa på 340 dagar. Men det är så olika att man egentligen kan räkna från 325-400 dagar. Madicken fölade första gången den 342:a dagen och nu senast, exakt elva månader efter första betäckning, 333 dagar. Men ett spann på ca två veckor före och två veckor efter betäckningsdatum bör man räkna med.

Jobbigt att hon inte brunstar! Ni funderar inte på att spruta igång henne? Madicken och bebis åker till Packie på söndag, och ska börja brunsta på måndag. Jag ska säga åt Neffie att börja brunsta på stört, om hon inte redan gjort det!

Sprutar man igång dom hur som helst? Todde man inväntade en naturlig brunst i första hand:confused:

Sprutar man igång dom hur som helst? Todde man inväntade en naturlig brunst i första hand:confused:

Man brukar väl inte bara spruta igång stona. Men om de "hängt" upp sig så kan det ju behövas lite hjälp.

Ska själv kolla ena stoet någon gång nästa vecka om hon inte börjat brunsta innan det. Hon hälsar på pojkvännen varje dag men har itne varit ett dugg intresserad. Dock skillnad på beteendet igår så jag hoppas att hon är på g nu.

Ja gör det! Stirra henne bestämt i de blå ögonen och säg "matte hälsar att NU BRUNSTAR DU!!" :cool: :angel:

Spruta? Jo men inte förrän Lotta tycker det är läge att göra det. Kan ju vara så att hon gick ur brunst för ganska precis 14dgr sedan.

Saila; nej inte hur som helst men hon är ganska tyst av sig och har varit hos hingsten sedan förra lördagen, dvs snart två veckor.

:banana: Nu har Janne äntligen börjat visa brunst. Hon hörde nog mitt hot om veterinär och spruta innan.:D

Strax ska jag åka och titta till Packie och stona!

...och förstås ta ett allvarligt snack med damerna som inte vill brunsta;)

Åh vad bra!

Ja om både du och "Madickens matte" skäller på Neffi så kanske det händer något!

Ska Gronda till Örebro på utställningen i morgon? Nån som ska med häst? Med kamera:) ? Ni kan väl rapportera i ord och bild härinne till oss andra.

Min pålla är ju iofs nära men jag har annat för mig. Sen tror jag det blir knas att flytta henne igen, hon bör börja brunsta nu. Annars så blir hon tittad på i veckan.

Däremot tror jag minsann att Packie ska till uställningen!

Gronda; hur mådde damerna? Vad hade de att säga till sitt försvar?!

:)

(Jag är övertygad om att de mår alldeles förträffligt, annars hade jag inte lämnat blåöga till Lotta).

Kanske att jag tar med mig ngt barn och åker dit, dvs om man tror att det kommer ta hela dagen?

Jag ska till Örebroutställningen med två pållar imorgon :) Om programmet håller så startar connemarorna cirkus 15.30. Katalogen finns här.

Jag såg det!

Kanske norpar chefens bil imorgon och tar med mig två barn och kommer å kollar.

Är hemskt rastlös, hade räknat med att jobba hela helgen.

Gör det :) Jag vet tom vad vi ska ha för bilar och släp nu ;) (En blågrå Snaaaaab med grå trailer och en blå Opel med grön trailer.)
Sen är iofs pållarna lätta att känna att igen ;) De flesta andra är väl skimmelfärgade :p

En annan har fullt upp. Cinna ska hopptränas av mig imorgon vid 9 och sen utställning resten av dagen. På söndag ska vi till Örebro med Cinna som ska debutera Lätt fälttävlan :bump: Vi ska lasta vid 6-snåret och är väl hemma vid 19 eller så :crazy:
Sen reser jag hem till Kalmar igen på måndag, kom till Finspång i eftermiddags och har hunnit bada pållarna :p

*kl*
Några nyheter från Örebro-utställningen än??
Hur har det gått för alla??

Det va ju bra! :D Hoppas allting fungerar bra då! :bump:

Vi planerar för betäckning imorgon. Hoppas allt flyter på nu. Trodde inte att hon skulle komma i brunst själv. Hade ju planerat att boka in vet för ultra och igångsprutning nu i veckan. Så skönt att slippa det.

Och Beauty har fölat. I torsdagskväll så kom det en liten hingst till världen, han var ute på ett kick och allt gick enligt skolboken. Ganska hög så det var lite svårt att hitta mjölkbaren som enligt honom satt för lågt så vi hjälpte till lite. Mamma häst är jättestolt och jag också :D. Idag har han varit fotomodell och filmstjärna (men jag är kass på det här med bilder så de får komma senare).

Skrev med annan textfärg så ni inte missar det!:p

Packie blev BIS :banana: :love: 10 på typ, totalt 44p tror jag det var.

Hälsade på Neffi på vägen hem. Hon gnäggade iaf när jag ropade på henne :) Ett plus i kanten. Ingen brunst. Men iofs så var ju blivande maken inte hemkommen ännu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 781
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 090
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI