Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Rent generellt gillar jag inte remontgrimman utseendemässigt. Men Peia passade faktiskt bra i den. Jag får försöka låna någon engelsk nosgrimma av någon till Peia. Kandarets nosgrimma passar till Cinna men Peia nos är lite för liten än så länge.
Jag skulle väl vilja visa i utställningsträns men jag köper inte två stycken för att visa 1-2 gånger per år.

Jag såg det i broschyren som kom häromdagen. Dock känner jag inte att det är värt det. Men vi får se, kanske om jag åker in till Hööks någon dag...

Om du åker förbi G*kås någon gång så har de utställningsträns för typ 130:- (tror jag det var).

harry_potter_huvud.jpg

Helfigur

Tycker det ser helt okej ut på honom, så passar Peia i det så varför inte :idea:

Jag tror att han hade passat bättre i ett med engelsk nosgrimma. Men alla tycker ju olika.

*Kl*

Nu finns katalogen ute till Örebros utställning 2 juni. De har satt in Cinna i fel klass så det får de ändra. (Anmälan var rätt, jag kollade.)
Peia ska möta en halvsyster. Spännande :) Första gången vi får träffa ett syskon till henne.
Jag är också glad över att marorna inte bedöms förrän efter lunch. Då blir det inte så tidig morgon och går det så bra *peppar peppar* att de får gå i BIS-ring så slipper vi vänta jättelänge.

Här finns katalogen.

Kul att Packie ska ut och visa upp sig. Då får lova att lämna rapport. (Och gärna lite foton också?:D )

Så sant, glömde det i mina tidigare inlägg, den ljusa svansen är i högsta grad bidragande orsak (tillsammans med de ljusa benen) till mitt antagande att det här fölet INTE är en skimmel. Titta själva på nyfödda föl ni kommer i kontakt med och som klart är skimlar, ser deras svansar ut på det här sättet (om det är skimlar med svart eller brunt som grundfärg)? Och brukar såna skimmelföl ha så ljusa ben? Men hur ser de nyfödda föl ut som kommer att behålla sin grundfärg? Vad jag har erfarit har de i regel en hel del ljust i de svansar som så småningom ska bli svarta, och ljusa ben, ibland så ljusa att det till att börja med kan vara svårt att avgöra hur ev. vita tecken ser ut.
Drar mig nu tillbaka från den här diskussionen för gott...

Jag har sett både brun och fuxfödda skimmelföl med "silversvans", och jag har fått för mig att det på något sätt är kopplat till vita tecken? Kanske nån typ av sabino? Har dock inte den den blekaste aning vad det beror på...

Jag tycker inte att det här fölet har så ljusa ben egentligen, och han saknar de ljusa partier på insidorna, som jag skrev om i förra inlägget. Han är mer gråbeige "sotig" i tonen uppifrån och ner. Han har också vita ögonfransar, vilket icke-skimlar inte har.

Min erfarenhet är att en icke-skimmel föds i en färg som är några nyanser ljusare än vuxenfärgen. En ljusbrun häst föds ju så ljus att den ibland tas för fux, om man inte uppfattar den lite "silvergråskimrande" tonen på benen och man & svans som fuxen saknar. Dessa är också nästan omöjliga att se tecken på benen på innan de har fällt. På en "vanlig" brun brukar det för det mesta gå, eftersom de har en mer beige ton...

*kl*

Nu kanske ni får dumförklara mig ;) Vad är de exakta skillnaderna mellan utställning och premiering? Jag vet att på en premiering tas hänsyn till stammen också men är det inte mer än så?
Vad är fördelarna och nackdelarna med respektive evenemang?

Vad jag vet kan man både få diplom och stambokföra connemarasto utan att behöva åka på premiering. Eller?

Kort sagt så ska dommaren se hur hästan blir (när den är färdig) på en premiering, om den passar för avel. Här ska dommaren oxå kunna se om det finns gång iden även om den kanske har en dålig dag. På utställning bedömms hur den ser ut för stunden, tex e den tunn eller fet så får den poäng där efter eller om den inte travar ordentligt tex.

Satt och tittade runt lite på olika connemarasidor. Visst såldes Gunne Anton till Danmark. Någon som vet varför han inte används? (Är inte med på deras lista).

[...]
Du får åka med föl, ettåriga och tvååriga hingstar, ston i alla åldrar och godkända hingstar för sundhetskontroll. För höjning av avelsvärdesklass så är det premieringen som gäller. För mer info, kolla på www.svehast.se

Vad har en premiering för bedömningspunkter då? Hur bedömer domarna avelsvärdet?

Jag kollade på SH:s hemsida men den är tyvärr ingen höjdare.
Cinna fick höjd avelsvärdesklass på sina meriter. Vad jag vet är hon inte visad på premiering :confused:

Krävs det premeringsdeltagande för diplom så får vi helt enkelt planera in det nästa år. Synd bara att premieringarna tycks ligga på veckodagar eller så krockar dem med tävlingar. Men vad göra, vi får dela upp familjen helt enkelt ;)

Om du åker förbi G*kås någon gång så har de utställningsträns för typ 130:- (tror jag det var).

Hrm, jag har som princip att inte besöka den platsen ;) Nävars, skämt åsido. Hade jag gått in för utställningsbiten mer hade jag gladeligen lagt ner de pengarna som krävs för bra visningsträns. Men sålänge man får visa i vanligt träns så får det bli så. Jag får hoppas och tro att själva bedömningen inte påverkas :)

Kul att Packie ska ut och visa upp sig. Då får lova att lämna rapport. (Och gärna lite foton också?:D )

Vi ska försöka fota också. Vet inte riktigt hur många vi är som ska åka. I dagsläget vet jag bara att jag, mamma, pappa och Jennifer ska åka. Nettan och Amanda kanske skulle med. Och eventuellt fler från stallet :angel:

Vad har en premiering för bedömningspunkter då? Hur bedömer domarna avelsvärdet?

Cinna fick höjd avelsvärdesklass på sina meriter. Vad jag vet är hon inte visad på premiering :confused:

Krävs det premeringsdeltagande för diplom så får vi helt enkelt planera in det nästa år. Synd bara att premieringarna tycks ligga på veckodagar eller så krockar dem med tävlingar. Men vad göra, vi får dela upp familjen helt enkelt ;)

Samma poäng och bedömmningssystem som på utställning. 50-poängsskalan. Hästen bedöms för sin insats i aveln, eller den framtida insatsen.

Exteriören ska vara god, hästens rörelser ska vara tillfredsställande goda och den får inte ha några allvarliga avvikande benställningar. Annars är det samma sak, bara lite hårdare. Det sto som får diplom, är ju med andra ord rekommenderad till avel inom rasen. Man vill alltså att dessa ston ska sättas i avel. På diplomen står det såhär "Hästen *namn* har befunnits synnerligen framstående som individ" Bara riktigt fina treårsston får diplom, och det är helt riktigt.

Jag tror att man kan höja avelsvärdeklassen utan att behöva besöka en premiering, men det är nog så att när det handlar om A eller ELIT så måste man åka.

Samma bedömmningspunkter som på utställning. Än så länge kan connemaror bara få diplom på premiering. Premieringsdommarna har lång erfarenhet och vet oftast hur dom olika sto och hingstlinjerna utvecklar sig med åldern, och ser också hur hästen troligen ser ut ner den är klar. Ett avels sto, även hingst ska vara så korrekt byggd som möjligt för att klara av att dra eller bära ryttare långa sträckor.

Samma poäng och bedömmningssystem som på utställning. 50-poängsskalan. Hästen bedöms för sin insats i aveln, eller den framtida insatsen.

Exteriören ska vara god, hästens rörelser ska vara tillfredsställande goda och den får inte ha några allvarliga avvikande benställningar. Annars är det samma sak, bara lite hårdare. Det sto som får diplom, är ju med andra ord rekommenderad till avel inom rasen. Man vill alltså att dessa ston ska sättas i avel. På diplomen står det såhär "Hästen *namn* har befunnits synnerligen framstående som individ" Bara riktigt fina treårsston får diplom, och det är helt riktigt.

Jag tror att man kan höja avelsvärdeklassen utan att behöva besöka en premiering, men det är nog så att när det handlar om A eller ELIT så måste man åka.

Okej. Jag läste i senaste Ridsport att man tog hänsyn till hästens härstamning också. Hur görs det? Tas det hänsyn till förfäders meriter t.ex.? Bedöms framtida potential på treårsstona både sett till exteriör, "utställningsbiten" och tävlingskapaciteten?

Det verkar riktigt och rätt att bara de finaste får diplom, annars försvinner ju poängen med det hela.

Till A och Elit är det en bit. Cinna har trots allt bara en avkomma ;)

Senast ändrad:

Hej !
Nej , man behöver inte åka & vara på plats för att höja till A el. Elit.
Ivarjefall inte till Elit, det kan to.m delas ut postumt . Stoet behöver ialltså inte vara i livet, men minst 1 avkomma ska vara det.

Connemarasenior

Ser inga vita hår runt ögonen på den. Vet du att båda föräldrarna är färgade behöver du väl inte undra?

Så på en premiering kan man få bra poäng med en dåligt visad häst i
halvdant skick? :confused:

:o Jösses! Det måste innebära att alla premieringsförättare är synska,eller har en egen liten glaskula att titta i...:D

Mer utställningsfrågor. En valack, vad ska man visa i för huvudlag? Tiger ska väl komma ut lite i sommar. Han är tre och av typisk ridmodell med ryckt man o hela kittet. Det känns lite pråligt att ha visningsträns tkr jag... Eller? Hade tänkt ha det han visades i på treårs - nytt svart med engelsk nosgrimma (där aachenfästet är noga borttaget av sadelm ;) ) o lädertygel med stolpar. Eller ska jag höra om jag får låna uppfs finträns?

Inga svar :(

Klart du kan ha visningsträns! De SKA ju visas från sin bästa sida...

Neffi börjar för övrigt mörkna lite i slemhinnorna, kanske brunst på G! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 313
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 805
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka