Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vad roligt för Ingrid.

Hur går det med Amirett? När ska hon till pojkvännen?

DET HAR GÅTT JÄTTEBRA!!!! :bump: :bump: :bump: Ami är betäckt med Ash!! Betäcktes igår och allting hade fungerat jättebra. Hon har helt ändrat åsikt om honom nu. Inga sura miner, inte. :) Personligen tror jag att det kan bero mycket på att hon var naturligt brunstig denna gången, de andra gångerna har hon sprutats igång. Så jag håller bara tummarna för att hon blir dräktig också.

//Linda - som svävar på rosa moln... :)

Inte för att tjata men det var väl knappast jag som vaknat på fel sida. Vilket jag ytterst sällan gör, för övrigt.

Vill du käbbla på mer är du välkommen via PM.

Käbbla?:confused: Har jag aldrig varit intresserad av. Föredrar positiv livssyn och en stor portion humor. Kan vi återgå till ämnet nu kanske? Några som varit på treårstest, och hur gick det för er i så fall?

Jag var iväg med min 3-åring i helgen. Gick tyvärr inte alls bra. Det var otroligt rörigt i ridhuset (jag är van vid att det är olika platser som de olika visningarna hålls på, men här hölls allt i samma ridhus så alla funktionärer var inne, vilket var kring 15 st(!)) så han blev jättespänd och bjöd inte alls. Fick iaf beröm för otroligt fin benteknik:).

Oj,vad synd då.:(
Inte så kul kan jag förstå. Man vill förstås att hästarna ska ha lugn och ro så dom kan prestera sitt bästa.

Det var ju kul iaf, den är väl inte så lätt att ändra på? :)

Körde de inte testet som för de stora hästarna hos er? Dvs först lösgalopp i ringen, sedan hoppn, sedan fånga o springa på medellinjen (öppnat lite)?

*Kl*
Tycker ni att man kan visa sin ponny i remontnosgrimma? Förra året visade jag i aachennosgrimma utan aachenremmen så det blev ju en ful (med aachenremsflärpen) engelsk nosgrimma. Remontnosgrimman passar iaf Peia. Cinna får nog visas i en riktig engelsk nosgrimma, tagen från ett kandar, men den är för stor för Peia.

Ja, det var så de gjorde. Kanske de gör så på de flesta ställen, men jag har aldrig varit med om det tidigare, så jag tyckte det var ovanligt rörigt.

Tycker att remontgrimma är snyggt vanligtvis, men på utställning föredrar jag helt klart en engelsk, även om det är med "aschenflärp".

Okej, då ska jag öva lite visning med en fusk-engelsk också då. Jag tycker egentligen också att engelsk ser bättre ut på utställning men flärpen stör jag mig lite på.
Får se om jag kan rota fram någon äkta engelsk. Dock måste jag byta träns då också *pust* Det träns Peia har vanligtvis har nosgrimmefästen på båda sidor, inte så man drar genom pannband ihop med nackstycket som är vanligast.

*Kl*
Tycker ni att man kan visa sin ponny i remontnosgrimma? Förra året visade jag i aachennosgrimma utan aachenremmen så det blev ju en ful (med aachenremsflärpen) engelsk nosgrimma. Remontnosgrimman passar iaf Peia. Cinna får nog visas i en riktig engelsk nosgrimma, tagen från ett kandar, men den är för stor för Peia.

Alltså, ibland kan det vara skitsnyggt med remont, men det beror så på hur hästen ser ut i huvudet. Ska man vara petig så ska det inte vara varken remont eller engelsk grimma, utan stolpnosgrimma. Men jag vet ju att du inte vill visa dina hästar i utställningsträns.

Men jag skulle nog ändå välja en engelsk nosgrimma utan achenfäste, det ser stilrent ut.

Ett tips till alla:

H**ks har fått in sitt utställningsträns igen, helt rätt modell och faktiskt bra kvalitet. Jag har ett som använts i flera år. Vill man ha ett bra träns för en billig penning så ska man slå till. Tränset är ganska smalt i remmarna, med mkt fina spännen. Grimskaftet som följer med är bara skit, men man kanske vill använda tyglar i stället. Bara ett tips!

Neffi var, som jag skrev i andra tråden, ointresserad. Helt. Totalt.

Men Packie flirtade fint iaf :)

Ingen betäckning idag heller. Hon blir nog kvar länge.
Men budgeten är ungefär på vad jag får tillbaka på skatten och det räcker ganska så länge. Skulle det inte göra det, så tar jag mina semesterersättningspengar, så då finns det i värsta fall runt 22.000kr att göra av med. Skulle kunna göra halvblodsföl :rofl:

Alltså, ibland kan det vara skitsnyggt med remont, men det beror så på hur hästen ser ut i huvudet. Ska man vara petig så ska det inte vara varken remont eller engelsk grimma, utan stolpnosgrimma. Men jag vet ju att du inte vill visa dina hästar i utställningsträns.

Men jag skulle nog ändå välja en engelsk nosgrimma utan achenfäste, det ser stilrent ut.

Ett tips till alla:

H**ks har fått in sitt utställningsträns igen, helt rätt modell och faktiskt bra kvalitet. Jag har ett som använts i flera år. Vill man ha ett bra träns för en billig penning så ska man slå till. Tränset är ganska smalt i remmarna, med mkt fina spännen. Grimskaftet som följer med är bara skit, men man kanske vill använda tyglar i stället. Bara ett tips!

Rent generellt gillar jag inte remontgrimman utseendemässigt. Men Peia passade faktiskt bra i den. Jag får försöka låna någon engelsk nosgrimma av någon till Peia. Kandarets nosgrimma passar till Cinna men Peia nos är lite för liten än så länge.
Jag skulle väl vilja visa i utställningsträns men jag köper inte två stycken för att visa 1-2 gånger per år.

Jag såg det i broschyren som kom häromdagen. Dock känner jag inte att det är värt det. Men vi får se, kanske om jag åker in till Hööks någon dag...

harry_potter_huvud.jpg

Helfigur

Tycker det ser helt okej ut på honom, så passar Peia i det så varför inte :idea:

och Lorelie:
Huu, ni confuserar mig ;) Nåja. Jag tycker ju egentligen att engelsk passar bäst på utställning så jag får väl isf stå ut med en aachenflärp på nosen hennes. Hon är ju söt så det räcker och blir över iaf :love:

Mjo alltså jag tycker ju det bara är engelsk som hör hemma på utställning, även om hästen passar i remont. Kan du inte operarea bort flärpen hos en sadlemakare då? Finns ju bättre nosgrimmor än aachen om man vill ha rem under bettet.

Mer utställningsfrågor. En valack, vad ska man visa i för huvudlag? Tiger ska väl komma ut lite i sommar. Han är tre och av typisk ridmodell med ryckt man o hela kittet. Det känns lite pråligt att ha visningsträns tkr jag... Eller? Hade tänkt ha det han visades i på treårs - nytt svart med engelsk nosgrimma (där aachenfästet är noga borttaget av sadelm ;) ) o lädertygel med stolpar. Eller ska jag höra om jag får låna uppfs finträns?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 313
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 812
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka