Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Var och hämtade hem Ami från hingsten igår.

Fick också titta på tillskottet igen. Försöker lägga upp en bild...

10372932.jpg

"Kalle" är e. Coosheen Finbarr, u. Lofty Hazy Rambler - Fredriksminde Hazy Chance

Senast ändrad:

Var och hämtade hem Ami från hingsten igår.

Fick också titta på tillskottet igen. Försöker lägga upp en bild...

10372932.jpg

"Kalle" är e. Coosheen Finbarr, u. Lofty Hazy Rambler - Fredriksminde Hazy Chance

En svarting!!??
(undrar färgfreak)

Jag vill helst inte plocka bort aachenflärpen på Peias nya träns. Man vet trots allt inte vilken nosgrimma som hon kommer funka bäst på i framtiden. Det skulle vara om jag tog bort aachenflärpen på någon av de tusen "vanliga" aachennosgrimmor jag har och så får Peia ha sitt gamla träns istället :confused:
Vill man ha rem under bettet i framtiden är det ju remont och aachen som funkar i både hoppning och dressyr. Pullargrimma får de ju inte ha på dressyrtävlingar, annat än i fälttävlan då.

Nej, färgen syns kanske inte så tydligt på den bilden. Men han är inte svart. Brun, tror jag. Kommer säkert att bli skimmel. Här är några bilder till på honom... inte så bra, men färgen syns kanske lite tydligare?

Skimmel tror jag inte på med så ljusa ben, fast det är inget jag hävdar till 100%. Visar sig med tiden. Färgmässigt är den väldigt lik ett föl som gav mig huvudbry för ett antal år sen - tog några år att komma fram till vad det verkligen var för färg på den:)

Skimmel tror jag inte på med så ljusa ben, fast det är inget jag hävdar till 100%. Visar sig med tiden. Färgmässigt är den väldigt lik ett föl som gav mig huvudbry för ett antal år sen - tog några år att komma fram till vad det verkligen var för färg på den:)

Håller med om att denna färgen kan nog vara nog lite svårbestämd.

Själv tror jag att han blir skimmel, eftersom att han har gråa ringar runt ögonen. Men vi får som sagt se! ;)

Och var skulle dom grå ringarna runt ögonen senare ta vägen?:confused: Klart det blir en skm.

*Kl*

Nu finns katalogen ute till Örebros utställning 2 juni. De har satt in Cinna i fel klass så det får de ändra. (Anmälan var rätt, jag kollade.)
Peia ska möta en halvsyster. Spännande :) Första gången vi får träffa ett syskon till henne.
Jag är också glad över att marorna inte bedöms förrän efter lunch. Då blir det inte så tidig morgon och går det så bra *peppar peppar* att de får gå i BIS-ring så slipper vi vänta jättelänge.

Här finns katalogen.

Och var skulle dom grå ringarna runt ögonen senare ta vägen?:confused: Klart det blir en skm.

Aha, är det såna grå ringar som innebär att det är en skimmel???:smirk:
Då har ni (antar jag) en till skimmel här!
Även den med ljusa ben! Kan upplysa om att ingen av föräldrarna är skimmel:)
hälsar pomcon som fortfarande håller på "inteskimmel" men ändå inte helt propsar på att ha rätt:angel: - det lär visa sig!:)

hälsar pomcon som fortfarande håller på "inteskimmel" men ändå inte helt propsar på att ha rätt:angel: - det lär visa sig!:)

Den på din bild ser ut att bli brun,medan fölisen på de andra bilderna helt klart ser ut att ha "skimmelhår" runt ögonen.

*kl*

Nu kanske ni får dumförklara mig ;) Vad är de exakta skillnaderna mellan utställning och premiering? Jag vet att på en premiering tas hänsyn till stammen också men är det inte mer än så?
Vad är fördelarna och nackdelarna med respektive evenemang?

Vad jag vet kan man både få diplom och stambokföra connemarasto utan att behöva åka på premiering. Eller?

tycker den där ser brun ut men fölet tidigare i tråden har så ljus svans oxå.. så jag tror på skimmel.

...men fölet tidigare i tråden har så ljus svans oxå.. så jag tror på skimmel.

Så sant, glömde det i mina tidigare inlägg, den ljusa svansen är i högsta grad bidragande orsak (tillsammans med de ljusa benen) till mitt antagande att det här fölet INTE är en skimmel. Titta själva på nyfödda föl ni kommer i kontakt med och som klart är skimlar, ser deras svansar ut på det här sättet (om det är skimlar med svart eller brunt som grundfärg)? Och brukar såna skimmelföl ha så ljusa ben? Men hur ser de nyfödda föl ut som kommer att behålla sin grundfärg? Vad jag har erfarit har de i regel en hel del ljust i de svansar som så småningom ska bli svarta, och ljusa ben, ibland så ljusa att det till att börja med kan vara svårt att avgöra hur ev. vita tecken ser ut.
Drar mig nu tillbaka från den här diskussionen för gott...

Den verkar mer ljusbeige än vit runt ögonen. Ialla fall om man jämför med stjärnen. Ser ut som pangareanlaget ("mjölmulegen"). Den är lika klart ickeskimmel som den andra är skimmel. Benen behöver inte vara kolsvarta på en skimmel, men de skiljer sig ändå. En ickeskimmel som ska bli en mörkare brun som vuxen, är ofta mörk nere vid kotorna, och resten kan ha en grå/beige ton. Tittar man på på insidorna ovanför knäna, upp mot ljumskarna är dock åtminstone dessa delar ljusbeiga/gräddfärgade. Så ser inte skimmeln ut...

Senast ändrad av en moderator:

Är ingen av föräldrarna skimmel så kan inte heller fölet bli det.

DET HAR GÅTT JÄTTEBRA!!!! :bump: :bump: :bump: Ami är betäckt med Ash!! Betäcktes igår och allting hade fungerat jättebra. Hon har helt ändrat åsikt om honom nu. Inga sura miner, inte. :) Personligen tror jag att det kan bero mycket på att hon var naturligt brunstig denna gången, de andra gångerna har hon sprutats igång. Så jag håller bara tummarna för att hon blir dräktig också.

//Linda - som svävar på rosa moln... :)

GRATTIS! Vad roligt.

Mina (läs Katizy o Janville) vill inte brunsta :devil:.

*kl*

Nu kanske ni får dumförklara mig ;) Vad är de exakta skillnaderna mellan utställning och premiering? Jag vet att på en premiering tas hänsyn till stammen också men är det inte mer än så?
Vad är fördelarna och nackdelarna med respektive evenemang?

Vad jag vet kan man både få diplom och stambokföra connemarasto utan att behöva åka på premiering. Eller?

Största skillnaden är att premieringen är en avelsvärdering och utställningen en skönhetsvärdering Alltså ska premieringsförättaren ( domaren) bedöma hästens avelsvärde, medans en utställningsdomare ska bedöma hästens exteriör och dagsform.

Premieringen som sådan är en flera hundra år gammal företelse som håller på att tappa mark, särskilt som många rasföreningar numera använder sig av utställningsmeriter för exempelvis avelsdiplom till treåringar. Jag tycker att det känns mer rättvist och mer "rätt" med de poäng som en häst får på premiering. Det är överlag en hårdare bedömmning. En utställning handlar mera om handlern, dagsformen och skicket på hästen.

Än så länge måste man åka med treåriga Connemaraston på premiering för att kunna få ett eventuellt diplom. Shetland har en annan procedur där stoet måste ha fått två guld på utställning och då får ett såkallat dubbelguldsdiplom, dvs ett avelsdiplom. En skillnad mot förut är att du inte behöver visa stoet med föl vid sidan för att få ett RC-nummer utan detta kan göras vid treårsvisningen.

Enkelt sagt, en premiering är inte en tävling om snyggast ( mest glänsande) häst, utan den häst som kan förvärva sig väl och göra nytta inom aveln. En utställning är en tävling, där du som är skicklig kan få en ganska medioker häst att se fräsch och fin ut ( om den inte har några uppenbara exteriöra fel vill säga)

Du får åka med föl, ettåriga och tvååriga hingstar, ston i alla åldrar och godkända hingstar för sundhetskontroll. För höjning av avelsvärdesklass så är det premieringen som gäller. För mer info, kolla på www.svehast.se

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 313
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 805
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka