Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

GRATTIS! Vad roligt.

Mina (läs Katizy o Janville) vill inte brunsta :devil:.

Tack! Jag håller bara tummarna på att hon är dräktig nu också... Förra gången tog hon sig på första försöket. Men man vågar knappt hoppas på att man skulle ha sån tur igen... :crazy: :smirk:

Ojdå.. Hoppas att de kommer igång snart då. Men det gör de säkert!

Vad har du nu bestämt dig med för hingstval till alla nu? Ska alla fyra betäckas? (Liiiite avis på dig som har fyra ston... :rofl: :D )

Så på en premiering kan man få bra poäng med en dåligt visad häst i
halvdant skick? :confused:

I stort sätt ja, men man vill ju visa sin häst i bästa möjliga skick, men har den en dålig dag ska den ändå få rättvisa poäng

Mer utställningsfrågor. En valack,vad ska man visa i för huvudlag? Tiger ska väl komma ut lite i sommar. Han är tre och av typisk ridmodell med ryckt man o hela kittet. Det känns lite pråligt att ha visningsträns tkr jag... Eller? Hade tänkt ha det han visades i på treårs - nytt svart med engelsk nosgrimma (där aachenfästet är noga borttaget av sadelm ;) ) o lädertygel med stolpar. Eller ska jag höra om jag får låna uppfs finträns?

De som han hade på 3-års bli väl bra, han e väl fin i det me antar jag.

Har du inget kort från 3-års förresten, vill ju se honom

Nej, bara jag o mamma där. Ska beställa kort men jag vet inte om man kan få dem "digitalt". Tyvärr blev det inga kort på hoppningen, får väl bli i höst :)

Så på en premiering kan man få bra poäng med en dåligt visad häst i
halvdant skick? :confused:

Kanske uttryckte mig dåligt...Men som sagt, preimieringen är ingen skönhetstävling i den meningen. Du måste inte ha en häst som blänker som guld, eller är i perfekt hull. Inte heller är det samma krav på utrustning och visarens prestation. Det är hästen som ska bedömas för var den är, just där och då.

Men jag har sett många hästar i mindre bra skick som fått höga poäng på premiering, inte minst när det gäller unghästar.

Mer utställningsfrågor. En valack, vad ska man visa i för huvudlag? Tiger ska väl komma ut lite i sommar. Han är tre och av typisk ridmodell med ryckt man o hela kittet. Det känns lite pråligt att ha visningsträns tkr jag... Eller? Hade tänkt ha det han visades i på treårs - nytt svart med engelsk nosgrimma (där aachenfästet är noga borttaget av sadelm ;) ) o lädertygel med stolpar. Eller ska jag höra om jag får låna uppfs finträns?

Jag tycker att du absolut kan visa i utställningsträns, om du vill det! Har du bara ett vanligt bett och kanske ett lite diskretare träns så spelar det ingen roll.

Jag ska ta min lilla Maggie till treårstesten om två år, och tänkte då ha ett träns från webshop som jag hittat. Dessa träns ser ut som ett utställningsträns, dock utan fast nosgrimma, eller en massa mässing. Det enda som är negativt är priset. Här är hemsidan, för alla som vill dregla lite över riktigt snygga träns.

www.xtremehorsemakeover.com

Tack! Jag håller bara tummarna på att hon är dräktig nu också... Förra gången tog hon sig på första försöket. Men man vågar knappt hoppas på att man skulle ha sån tur igen... :crazy: :smirk:

Ojdå.. Hoppas att de kommer igång snart då. Men det gör de säkert!

Vad har du nu bestämt dig med för hingstval till alla nu? Ska alla fyra betäckas? (Liiiite avis på dig som har fyra ston... :rofl: :D )

Hon blir säkert dräktig. Beauty har ju tagit sig på första båda gångerna. :bump:

Janne - Rod
Windy - Rod
Tizzan - Rod (om hon tänker brunsta - annars säljer vi nog henne till hösten, tyvärr)
Beauty - JJ (väntar bara på att fölungen ska titta ut)(inte bokat än dock :o)

Hon blir säkert dräktig. Beauty har ju tagit sig på första båda gångerna. :bump:

Janne - Rod
Windy - Rod
Tizzan - Rod (om hon tänker brunsta - annars säljer vi nog henne till hösten, tyvärr)
Beauty - JJ (väntar bara på att fölungen ska titta ut)(inte bokat än dock :o)

Aaah! Spännande!

Tycker det ser ut att vara bra val! :)

Såg förresten ett 1-årssto e. Roderic i helgen, när vi var på connemaraträffen. Hon såg söt ut, hade ett vackert huvud (mamma var Önnarps Elaine, mf Aladdin).

*kl*

Ingen brunst i dag heller, nu har det gått en vecka.

Hon bet Packie i näsan, inte så hårt hoppas jag!

Kanske var lite "förspelsgnabb" för att visa vem som bestämmer... Eller nåt?

:crazy:

*kl*

Ingen brunst i dag heller, nu har det gått en vecka.

Hon bet Packie i näsan, inte så hårt hoppas jag!

Kanske var lite "förspelsgnabb" för att visa vem som bestämmer... Eller nåt?

:crazy:

Haha, så gjorde Madicken när hon var tre år pch träffade Janus för första gången....Dem kanske vill visa vart skåpet ska stå!

Känner någon till avkommor efter Silver III (ej godkänd hingst) han var en connemara som stod utanför Sävsjö - Torset, Född 1969 Dog 2002 Han var e. Slieve Dara u. Taggeen of calmore, han betäckte inte bara connemara ston, så det finns även korsningar, han kastrerades vid 13 års ålder. Kallades Silver Star.

Känner någon till avkommor efter Silver III (ej godkänd hingst) han var en connemara som stod utanför Sävsjö - Torset, Född 1969 Dog 2002 Han var e. Slieve Dara u. Taggeen of calmore, han betäckte inte bara connemara ston, så det finns även korsningar, han kastrerades vid 13 års ålder. Kallades Silver Star. Söker även syskon till silver och deras avkommor.

Ja hingstslynglarna ska ju inte tro något!

(Hmm nu är faktiskt mitt sto ETT år äldre än hingsten så.... :p )

Inget under helgen heller.

Jag tror att jag läst början. Jag låter som ett pucko men det är för att jag fick väldigt mycket läsbart av mina föräldrar i helgen så jag är inte helt hundra på att det är den senaste jag läst.
Jag har iaf läst om de nya styrelsemedlemmarna ;)

Jag har fått.

Och mitt sto brunstar fortfarande inte. Blä. 12 dgr på station nu om man räknar med idag och dagen hon kom dit.

Ingen brunst idag på morgonen iaf...

Hur räknar man eg beräknad fölning? 330dgr är lite drygt 47 veckor.

Säg att hon blir betäckt på lördag, då bör fölet komma i slutet av april/början på maj?

Läckert om den skulle födas 080502 (samma dag som Patsy fast helt annat år). Då ska den definivt heta Patrizia! Ödet liksom... ;)

*flummar*

Peia föddes ju på sin mammas födelsedag ;) Något tidigare än beräknat dessutom. Av någon anledning blev vi inte särskilt förvånade :rofl:

Hoppas att din pålle kommer igång med brunsten snart *håller tummarna*

Neffi är född 910613 så det är ju inte omöjligt att hon fölar på samma dag.

Måste börja lobba för min semester hyffsat snart. Kan inte gå ifrån jobbet om hon skulle börja visa tecken på fölning så det måste läggas in lite snyggt på något vis.

Men det är nog ingen annan som vill ha semester så tidigt.

Försöker beställa fölning vid 2-3 tiden för då hinner jag jobba också :rofl:

Hoppas att du kan beställa fölningen till den tiden då, kanske helst till en dag du är ledig? Om du nu är ledig någon dag förstås ;)

Det krävs ju att man är beredd när det blir dags. Jag var ju mitt i studenttider men jag låg långt fram och skolan hade gett okej att jag inte behövde gå dit om det "krisade". Nu fölade Cinna natten till en söndag och det var ju praktiskt, förutom att jag skulle iväg på tävling med halvblodet ;)
Vid utsläpp och insläpp var vi alltid två stycken den första tiden och det löstes genom lite pusslande. Mamma jobbade som lärare så hon kunde ibland ta insläppet, pappa kunde styra om lite möten om han bara var i Sverige och isf ta utsläppen, jag kunde mer eller mindre allting och även min dåvarande pojkvän fick rycka in.
Pusslande krävdes men jag missade inte en enda lektion i skolan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 782
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 098
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut