Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

En gummisnodd som har som sitt optimala läge att hästen går i en trevlig form kan således aldrig dra ihop den mer än så.

Eftersom jag anser att hästar ska klara av att ha på sig saker så jo, hon får fortsätta pyntas. Och hennes beteende är lovely så något får jag säkert ut av det, för att inte nämna framtida ägare.

Gummisnoddens effekter finns det nog många trådar om här på forumet...
Jag föredrar en löst spänd inspänningstygel. Hur fungerar en lång avspänd överlinje där hästen söker sig till bettet med en gummisnodd?
På en 2-åring föredrar jag dock ingen inspänning alls.
Formen kommer när hästen är mogen, varför stressa?

Nu ska jag sluta frångå trådens ämne.

Du som varit iväg på testet kanske vet; måste det stå någon efter hindret? Min grabb är inte van vid det... vill ju inte att han ska tappa fokus för den sakens skull.

Faktiskt kan jag inte komma ihåg någon tråd om gummisnodd, men jag kanske är blind. Det brukar vara gramanen som det tjatas om av hjälptyglarna.

Du har fortfarande inte läst ordentligt alltså? Peia söker sig till en bra form utan inspänning. Jag har den på löst för att hon ska vänja sig vid att ha "snören" på sig.

Du som varit iväg på testet kanske vet; måste det stå någon efter hindret? Min grabb är inte van vid det... vill ju inte att han ska tappa fokus för den sakens skull.

Jag tror att du får bestämma själv hur ev personer ska vara utplacerade.

*knapplån*

Hur flyter allt på i Connemar Sverige (och övriga världen)? Någon som har några intressanta nyheter?

Nu borde ju connemaranytt vara på gång också. :bump:

Inga nyheter men jag kan bjussa på närmaste månadens planer :)

Peia flyttar "hem" för sommaren 27 maj. Samma dag går Cinna sista omgången i fälttävlansallsvenskan där laget har chans på totalplacering. Jennifer har väl dessutom revansch att utkräva för senast också då hon missade placering pga för snabb tid i terrängen ;)

Helgen efter det ska båda donnorna ställas ut i Örebro på lördagen. På söndagen ska Cinna och Jennifer debutera Lätt fälttävlan, också i Örebro :bump:

Efter det blir det nog en helgs tävlingsfritt och sen troligen Köping. (Närmaste på gräs, inför Riks :crazy: ) Nåja, LB och LA blir det väl där. Cinna har ju inte tävlat hoppning sen 1 april så vi får väl se :) Dock gick det ju bra då. Har ju bara blivit fälttävlan sen dess, som också gått bra.

Om man nu inte gillar snören, snoddar och andra konstlade genvägar till bra ridning på vuxna hästar behöver man alltså inte pynta upp sin tvååring med gummisnören för att vänja den. Så skönt.

För att man lär hästen att ha en snodd på innebär det inte att den endast är van att ha just en snodd. Den lär då nämligen acceptera t.ex. martingal och vanliga inspänningar också.
Du framstår som rätt obetänksam. Särskilt med tanke på ditt inlägg i tråden om fälttävlansskydd :smirk:

Neffi åker till Packie på lördag.

När hon kommer hem så blir det nog mest bete resten av säsongen, vore bra om det faktiskt blev en bäbis. Bete och barbacka-turer :)

Va kul! Hoppas att det "tar sig"!:)
Och skönt att tråden girade tillbaka till avel igen.. tyckte det var mycket snoddar där ett tag:angel:

Har ni fått passen till föl födda -06? Hur lång väntetid är det ungefär?

Nej, har inte fått vårat, men vet att de va någon hingst som blev fel med DNAt, så de tar kanske lite längre tid för det. Men dom borde ju börja bli klara snart.

Har ni fått passen till föl födda -06? Hur lång väntetid är det ungefär?

Jag har inte fått passet för min hingst, jag har skickat in alla uppgifter inklusive DNA rapporten. Det skulle vara på gång enligt Madeleine Beckman. Så jag väntar vidare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 313
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 819
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023