Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Föresten, någon som kan berätta lite om working hunter pony? Jag har läst beskrivningen, men alltid bättre att höra från någon som sett på riktigt.

Hur lång tid tar de olika momenten? Gör man terränghindren enskilt eller i grupp? Vad är det för slags hinder? Kan man delta som överårig?

//Lisa

Jag minns inte exakt hur lång tid själva ridklassdelen tog men det var iaf skritt, trav och galopp i båda varven. Inte mycket mer än så vill jag minnas.
Hoppningen tog ungefär 45 sekunder eller så ;) På riks förra året var det sex hinder vill jag minnas. Terrängdelen görs enskilt.
Det var något granrishinder, något björkhinder, någon stock, bank och vatten. Väldigt lågt :angel:

Jag vet inte hur det är med överårig. I proppen till Riks står inget om ålder på ryttare eller storlek på häst så då borde alla connemaror få delta. Är du osäker kan du ju ringa och fråga :)

jättekul att de gick så bra!

Min skit gick inte alls lika bra. spänd och bråkig så han rörde sej bara stelt o hoppade sådär, lite tveksam.
plus att han var 153...utan skor ;)

raden blev iaf 787767 och hopp 8-7.
kan så mkt mera ,spec i rörelserna men men , de var en dag i hans liv o den var inte så bra!
Hans bästa kompis o mitt halvblod kammade däremot hem 10-8 i hopningen ..:bump:

Lite synd men herregud, det säger ju ändå inte sååå mycket om hur de är i framtiden. Rörelserna förbättras ju dessutom massor av god ridning (tur för mig :o ). Läste det med! Himla kul!! Grattis!! Jag hade nog klappat ihop om hästen vägrat där inne :crazy: Men det visar ju nästan ännu mer hur duktig han är som kommer igen!

GRATTIS!!:)

Jag åker med min grabb på lördag. Blir supernervös bara av att läsa din historia!:crazy:

Betänk då att jag är INTE en nervös person annars, jag blir typ aldrig nervös :p

Nä men så farligt är det inte. Jag gillar bara inte det där med löshoppningen. Även om min kille är väldigt uppmärksam o hoppar mkt klokt så känns det ändå som att jag inte kan påverka honom lika mkt från marken som från ryggen. Men men. Tänk på att domarna är mkt erfarna och de har garanterat sett mkt mkt sämre hästar/visningar än din, hur dåligt den är blir! Det tänker jag på när jag blir lite stressad ;) Ta det som en lek :bump:

Kul,grattis!
Men hur är det med överhöjdare och finalen? Trodde finalen var öppen enbart för dom under 148cm. Någon som vet?:confused:

Tack :)

FT_ryttare skrev så har jag mätintyg sedan tidigare i år och ett mätintyg gäller ju i ett år (tills 4, då gäller de två i taget om jag inte minns fel). Dock vet jag inte hur de gjort om en ponny mättes till 148 utan intyg på treårs o kvalar till finalen o på finalen (fortf utan mätintyg, på treårs fanns ju ingen vet till en korrekt mätning) är över 148. Fast den har ju fortf kvalat som 148 så då borde den ju få gå... *funderar*

På kvaliten, kan man få visa ponnyer uppsuttet i hoppningen?

Jag minns inte exakt hur lång tid själva ridklassdelen tog men det var iaf skritt, trav och galopp i båda varven. Inte mycket mer än så vill jag minnas.
Hoppningen tog ungefär 45 sekunder eller så ;) På riks förra året var det sex hinder vill jag minnas. Terrängdelen görs enskilt.
Det var något granrishinder, något björkhinder, någon stock, bank och vatten. Väldigt lågt :angel:

Jag vet inte hur det är med överårig. I proppen till Riks står inget om ålder på ryttare eller storlek på häst så då borde alla connemaror få delta. Är du osäker kan du ju ringa och fråga :)

Håller helt o fullt med :D Plus att det passar både unghästar o tävlingsponnyer, kul med ngt annorlunda :)

Jag hade oxå velat göra ngt med Tiger på den banan, vi kanske får hoppa i lina efteråt ;)

Han gick i grimskaft på terrängbanan en gång men han verkade inte fatta att man skulle hoppa :rofl: Han klev upp på banken o över gravar o stockar utan att blinka, smackade man så hoppade han men, tja, det var ju inte precis ngt spännande :D (det här kommer jag nog få igen för när vi ska hoppa ngra språng uppsuttet i höst :o )

Hihi, vad bra, då kan man fråga dig då, jag hittar aldrig vad jag letar efter :D

Peia hoppade vattengrav innan hon var halvåret gammal ;) Vi var ute på promenad på terrängbanan hemma, jag på Cinna och nosis med Peia i grimma+grimskaft. Jag bad nosis gå fram med Peia till vattengraven så hon fick titta, då tog hon ett skutt över :rofl:

Hon är öht väldigt otittig. Hoppar det man styr mot. Senast idag övade på att hoppa in och ut ur paddocken, träning inför derbyn :D
Men hon lär väl bocka av mig så fort jag ska göra sådant uppsuttet :angel:

Det ska börjas i tid helt enkelt. Även om jag själv mest längtar efter att få sitta på Peia.

Btw, Peia fyller två år idag och hennes mamma fyller 15 år :bump:

ja helt klart så utvecklas gången allt eftersom styrkan kommer.
Och Q rör sej mkt bättre under ryttare än löst.

oavsett betyg så är han ju ändå vår lilla stjärna ;)

Peia fick smaka sitt livs första sockerbit. Dock förstod hon inte riktigt det roliga med dem. Hon åt visserligen upp den men inte mkt mer än så. Men det är klart, med en mamma som inte äter sockerbitar, mineraler, hårda höstrån, knäckebröd eller hästgodis så :rofl:

Och såhär såg hon ut i hagen :) (Poetic Justice-avkomma bakom förresten, halvblodsmamma.)
10124604.jpg

Och såhär i stallet :)
10124606.jpg

Och såhär såg hon ut i hagen :) (Poetic Justice-avkomma bakom förresten, halvblodsmamma.)
10124604.jpg

Och såhär i stallet :)
10124606.jpg

Måsta bara få fråga, är det en gummisnodd du har på henne på sista bilden? Är inte det liiiite tidigt på en nybliven tvååring? Bara en undran från en som inte ens satt bett på sin femåring....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 313
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023