Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

:)

Ja :)

En sådan gammal skulle jag nog inte betäcka om det var första gången.

Men eftersom det inte är det så.

Är den förra fin? :)

(Jag ska betäcka min sextonåring i år... lite nervigt!)

:)

Ja :)

En sådan gammal skulle jag nog inte betäcka om det var första gången.

Men eftersom det inte är det så.

Är den förra fin? :)

(Jag ska betäcka min sextonåring i år... lite nervigt!)

hehe hon har haft 3-4 föl hos oss.. Världens bästa mamma e hon :D Ja det förra fölet e jätet fint.. Den e E: Möllans Castro. Kanon psyke i den..

hehe hon har haft 3-4 föl hos oss.. Världens bästa mamma e hon :D Ja det förra fölet e jätet fint.. Den e E: Möllans Castro. Kanon psyke i den..

Aha, en till Castro-unge. Jag har en född 02, som jag använder till avel. Men hon har verkligen inte kanonpsyke. Kan du inte berätta lite om din?

Aha, en till Castro-unge. Jag har en född 02, som jag använder till avel. Men hon har verkligen inte kanonpsyke. Kan du inte berätta lite om din?

Den såldes som 1 åring :( För jag hade inte tiden.. men när han va 2 månade kunde han va utan mamma ett par timmar bara för att få vara med i stallet o få uppmärksamhet :) Helt kanon i psyket. Han har precis blivit 4 nu. När han "togs" i från mamma va han ca 7 månader .. Då tämkördes, longerades o han hölls på med allmänt.. Han blev underbar! Dom som köpte han hade aldrig träffat en 1 åring som varit så snäll o välhanterad, Deras vet o hovslager gav oxå bara beröm att han va så välhanterad som 1 åring.. Så d va lite kul :D

Här kommer en roman om Tigers treårstest, hoppa om ni inte vill läsa :D

Först hade jag o mamma lite gissningstävling i bilen på väg dit vi satte typ 777888 77 med komentaren "äh, han hoppar nog inte så bra". Han har ju gjort vad han behövt men blivit lite spänd i ryggen (tappat ryggen) på högre höjder ~ 110 innan o inte riktigt tagit i. Dock aldrig rivit/vägrat.

Första person vi möter säger lite tyst "han är hård, superhård" om löshoppningsdomaren (KG Svensson). Shit tänker vi, jag som bara visat honom 3 gånger o tycker det är skitsvårt. Föreställer mig att lilla Tiger inte ska hoppa ett enda språng.

Jaja, vi tar ut o ID-kollar - vi hade rätt häst :D Mättes till 152 med skor så han har inte växt nämnvärt sedan mätintyget på 148 tidigare iår (går som ponny alltså).

Vår tur. Säger till en tjej som står efter hindret att jag vill ha hjälp med drivningen precis efter, om det behövs. Visst säger hon. Lösgaloppen är över innan jag knappt hunnit komma på plats med min piska, ett varv åt varje håll o tjejerna där driver honom. Hindren läggs upp o Tiger hoppar tom över bommarna :D KG har lite invändningar på min visning (han sa typ tvärtemot vad vår tränare sagt men det funkade med) och undrar efter ngn runda om han inte ska hoppa på lite kortare avstånd. Han har alltid hoppat på 6,70 men korta om du tycker det, säger jag. Han kortar till 6,60.

Drivningen efter hindret verkar ha förflyttat sig till mitten på kortsidan (jag vågar inte säga ngt för det är första gången jag visar häst i löshoppning), nu är det hon som sätter igång Tiger och ingn drivning efter hindret som behövdes på högre språng senare. Tiger blir förvirrad o lessen o fattar fel/korsgalopp o stressar i väg när hon tillslut får lägga pisken på honom en gång. Han är van vid mamma o de funkar kanon ihop, han stannar när hon säger "saktaaa" o sätter igång i trav bara hon flyttar sig o galopp på "galopp" o fattar typ alltid rätt galopp :( Men men.

Hindret blir högre o högre o så stannar KG upp o säger "Nu ligger det på 110, tror du kan klarar mer om vi höjer?" Jag har fått inpräntat i mig att säga JA så jag säger "Ja, det tror jag nog". Ok, han ber dem höja. DÅ SLÅR DET MIG, han sa "nu ligger det på 110" då kommer han höja till 120 :eek: Min bebis har bara hoppat 115 EN gång o det var spänt. Han skulle ju fråga om han fick höja på 100 hade jag lärt mig. Hela jag fryser till is o jag avskyr än mer att bara stå där med en fånig lång pisk i handen på marken ist för att sitta på, jag kan ju bara rida :crazy:

Tiger stressar i väg i galopp igen, om än lite lugnare än i början och han hoppar! *lättnadssuck från Johanna* Och han hoppar högt över minsann, MED rygg! Han hoppar så fint så :love: Då skrämmer den där jäkla Kg slag på mig igen o säger "vi tar det en gång till". Och då säger han åt en annan tjej att driva bakom hindret (hon jag personligen sa till var inte där under hela viasningen :mad: ). Nu är jag i princip bergsäker på att Tiger ska vägra för det var så högt förra rundan men jag tvingar mig själv att inte stressa honom och vad tror ni han gör? Han hoppar, IGEN! :love: O lika högt o bra som innan men med lite mer fart :bump:

De tackar o vi tar av skydd o sätter på tyglar. Bebis uppför sig som vanligt exemplariskt o står still o fångas lätt även om han är lite änglisgare än vanligt när flera människor kommer fram från alla håll, antagligen för att hjälpa oss o stänga vägen för honom? Han känner sig bara trängd eftersom han inte vet vem som ska ta honom eller vem som ska driva iväg honom men lyssnar när jag babblar massa töntiga fina ord o vänder sig till mig.

forts följer...

Senast ändrad:

forts...

Ut från ringen o trava in sa uppfödaren, så han vaknar. Tiger behöver dock inte väckas, han tycker det är askul :D Blir rädd för domaren på väg in o stannar upp o hej o hå men in kommer vi. Ställer upp o honom kollar snabbt, tittat mkt under hoppningen. Skritt fram o tebax utan problem. Trav, vi vill se mer trav! Mer tryck i honom! Jag springer som en galning o Tiger har asroligt :eek: Han har vart lite trist o visa hemma för han är så uppmärksam så öronen kommer bak hela tiden o så tog han drivning med spöet som en personlig förolämpning typ så vi ha bara lattjat de sista gångerna. Vi ska nog inte lattja så mkt mer :crazy: KG frågade mamma om jag blev trött, o hon svarade "nää, det tror jag inte" så jag fick springa lite mer o vågade peta på honom med spöet en gång o han galopperade inte :love: Dock var vi allt annat än på en rak linje :crazy:

Pust o stön. Ställa upp o få poäng. Jag hörde inte så mkt men det lät snällt i kommentarerna sedan ville Tiger gå så då hörde jag ännu mindre. Dock hörde jag ngra poäng o det var 8 o 9 och de sista hörde jag DUBBELDIPLOM! Jag kände mig typ såhär :eek: Jag vet ju att han är bäst men inte visste jag att andra oxå tänkte i de banorna ;)

Efteråt var mamma helt till sig, KG hade pratat med henne medan jag visade för hand (det tog ju en stund) o tyckt mkt bra om Tiger osv osv. Korttagning blev det o sedan fick bebis gå in i transporten efter massvis med beröm o det sedvanliga äpplet :d

Eftersom han kvalade till 3-årsfinalen den 29-20 september så blir det nog lite längre vila nu innan han ska sättas igång o ridas lite senare i sommar. Det var ju verkligen inte planerat :) Ska gå som hopptalang då.

Med sina resultat (om jag ränkat rätt, det verkar inte de gjort om man ser till betyg som är mer/mindre viktiga vid samma summa?) blev han delad 4 bland dressyrtalangerna och 4 bland hopptalangerna bland ponnyerna.

Hade han gått som stor häst med samma resultat hade han blivit 4 bland dressyrtalangerna och delad 5 bland hopptalangerna :angel: Ridningen hade nog inte varit ett problem.

Tigers resultat o kommentrarer (som ska plastas in o alla diplom ska ramas in o hängas upp :D ):

Typ
8 - Mkt god typ

Huvud, hals o bål
8 - Vackert huvud, rak hals, bra sadelläge, sluttande kors, ännu ngt omusklad i ländrygg o kors.

Extr. o rörelsernas korrekthet
7 - Vinklad i hasen

Rörelsem. i skritt
8 - Avspänd naturlig skritt m. bra takt

Rörelsem. i trav
8 - Lätt, energisk m. god takt

Rörelsem. i galopp
9 - Rund och luftig med välundersatta bakben, stort register

Lösh. teknik o förmåga
9 -
Balans: Mkt god
Taxering: Mkt god
Benteknik: Mkt bra både fram o bak
Rättar sig: (han kom aldrig fel eller var i närheten av ngn bom)
Framåtbjudning: Mkt bra
Spänst: Mkt bra
Övrigt: Mkt ryggverksam

Lösh. temperament o allmänt intryck
9 -
Samarbetsvilja: God
Uppmärksamhet: God
Förtroende: Gott
Överigt: Hinderklok, mycket välvisad talang

Alltså 887889 99
48 p som dressyrtalang
50 p som hopptalang

Ni kan inte ens aaaaaana hur stolt jag är över min lille prins :love: :love: :love: :love: :love:

Till nästa gång ska vi dock ha med pappa som drivning efter hindret, helt klart.

Men även om han ska gå som hopptalang i höst så ska man väl ändå visa för hand? Typ, hhb o extr är ju med i betygen oxå.

Tyvärr blev det inga bilder från hoppningen. Ponnyn precis innan fick typ 52-54 så fotografen var nog ute i fottade honom då ;)

jättekul att de gick så bra!

Min skit gick inte alls lika bra. spänd och bråkig så han rörde sej bara stelt o hoppade sådär, lite tveksam.
plus att han var 153...utan skor ;)

raden blev iaf 787767 och hopp 8-7.
kan så mkt mera ,spec i rörelserna men men , de var en dag i hans liv o den var inte så bra!
Hans bästa kompis o mitt halvblod kammade däremot hem 10-8 i hopningen ..:bump:

GRATTIS!!:)

Jag åker med min grabb på lördag. Blir supernervös bara av att läsa din historia!:crazy:

Kul,grattis!
Men hur är det med överhöjdare och finalen? Trodde finalen var öppen enbart för dom under 148cm. Någon som vet?:confused:

Jo så är det, men har man mätintyg räknas ju detta.

eftersom hennes connemara har mätintyg på 148 i år så går den som ponny oavsett vad den mäts till nu.
hade min gått vidare så hade den inte fått starta eftersom den inte har ngt mätintyg i år.
Så han fick gå utom tävlan i sundsvall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 313
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation