Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Måsta bara få fråga, är det en gummisnodd du har på henne på sista bilden? Är inte det liiiite tidigt på en nybliven tvååring? Bara en undran från en som inte ens satt bett på sin femåring....

Jepp, jag ser det inte alls som för tidigt att använda inspänning på en häst. Nu gör den visserligen ingen större nytta eftersom hon ändå arbetar i en trevlig form så jag har den bara då och då.
Jag kan tycka att det är väldigt sent att inte ha satt bett på en femåring men jag låter folk göra som de vill så länge det inte drabbar mig. Vilket det inte gör.

Jepp, jag ser det inte alls som för tidigt att använda inspänning på en häst. Nu gör den visserligen ingen större nytta eftersom hon ändå arbetar i en trevlig form så jag har den bara då och då.
Jag kan tycka att det är väldigt sent att inte ha satt bett på en femåring men jag låter folk göra som de vill så länge det inte drabbar mig. Vilket det inte gör.

Då vet jag.

Som jag skrev, för att arbeta i en trevlig form. Nu gör hon det ändå så jag har den t.ex. aldrig när jag tömkör men jag tycker att det är nyttigt för unga hästar att prova på saker.
Som det kanske syns på bilden är snodden i stort sett helt utdragen och "drar inte ihop" henne, ens i närheten.

En tvååring arbetas i mitt fall mot inridning. Då vill jag att de ska ha muskler nog för att bära en ryttare. Rätt muskler skapas genom ett riktigt arbete, inte genom att springa omkring med nosen upp i vädret.

Hittade denna utomordentligt trevliga tråd & var bara tvungen att hoppa in & presentera mig..

Tessan, Har en connemara partbred (25% connemara 25% halvblod 50% paint) på två år. Hennes morfar heter Önnarps Ghost & är BEC. Hennes mamma är gulbrun skäck.
Twiggy själv är gulbrun.

Om jag betäcker henne med Poetic Justice riskerar jag BEC då?

Om jag skulle betäcka Twiggy med en gulbrun lusitanokorsn. kan det bli BEC då?

Mer av allmänt intresse då Twiggy inte ska betäckas förrän om 3 år :D

Appropå överhöjdare:

Min förra connemara Isabella II RC 809 fick hos oss ett föl e.Viggen RC 30.. Wilbur. Wilbur är idag 157cm i mankhöjd :D Medans Willes helbror Winston är D-ponny..
Tyvärr har Wille sommareksem.

Wille är högre i mankhöjd än sin halvsyster (e. halvblodshingst).. Ganska lustigt...

Någon som vet något om Hagens Vanity ? En liten häst jag blev kär i när jag jobbade på Hagens..typ 1 vecka 1999.

Hur arbetar du din tvååring? I min värld är dom fortfarande barn i den åldern och tillbringar dagarna med att växa och mogna med jämngamla kamrater i hage.

Hon tömkörs eller promeneras med 4-5 dagar i veckan. Går i hage men inte med tvååringar. Just nu går hon med två vuxna hästar. Har tidigare gått med både yngre och äldre hästar.
Även barn behöver lära sig saker och i min värld mår de också bra av att lära sig saker stegvis istället för att "allt" ska komma när de är tre år och ska ridas in.

Bara en nyfiken fråga. Du avlar väl för utställning, eller hur? Hur gör du då om du får ett hingstföl? Hingstar brukar vara tvungna att visas i träns från ett års ålder.
Visst, du kan kastrera men det görs ju inte hur tidigt som helst.

Jag tömkör mina som 2-åringar fast utan inspänning. Red däremot en 3-åring med gummisnodd(på hösten).

Tack :) Alla är väldigt stolta över honom o pappa är noga med att påpeka att det var han som sa åt mig att köpa honom :D

Som jag skrev, hon behöver inte vara inspänd vid tömkörning då hon jobbar rätt ändå :) Däremot tycker jag att hästar ska vänjas vid saker och acceptera dem.
Jag anser också att hästar ska lära sig att arbeta rätt från början, det gör fortsättningen så mycket lättare :)

Men hästen jobbar väll inte rätt för att du sätter på en gummisnodd:confused: Förstår inte alls funktionen...
Mina unghästar skulle bli tokförvirrade om jag satte en gummisnodd på dem, den "bromsar" ju hela tiden. Inte för att jag tycker den fyller sin funktion på vuxna hästar heller, men än mindre på unga hästar som inte har frammåtbjudningen tydligt inpräntad.
Du kanske har den så löst så att den inte märks av, men då förstår jag ändå inte varför den sitter där.

Det torde inte bromsa mer än en vanlig inspänning?!

Som jag skrivit redan, jag anser att hästar ska vänja sig vid saker tidigt. På precis samma sätt som jag lagt täcke på henne för att prova. Eller haft öronluva på henne.
Och btw, Peia har sin framåtbjudning tämligen tydligt inpräntad.

Vår veterinär brukar säja att det är prylar som inspänningstyglar som håller veterinärkåren vid liv... och att hållbarheten på ponnyer sjunkit katastrofalt....
Du får ursäkta, men dina tygelmetoder på en stackars tvååring blir jag inte ett dugg imponerad och intresserad av. Vi kan höras om tre år härinne och kolla hur det har gått...

Nu tycker jag att du går till klar överdrift. Att ha en snodd på, på det yttersta, för att hästen ifråga ska vänja sig vid något gör den inte till någon stackare.
Men visst, du är varmt välkommen att höra av dig om tre år.

(Btw, de flesta veterinärer jag pratat med brukar anse att ponnyer och hästar som ständigt arbetas i en felaktig form är det största problemet.)

Som namnet säger så är en gummisnodd gjord av gummi, vilket innebär att den är elastisk. En spänd gummisnodd vill alltså dra ihop sig vilket innebär att den drar hästen i munnen.
En vanlig inspänningstygel är still, hästen kan anpassa sig till dess längd (som enligt mig ska var väldigt lös) och har något att ta stöd på, söka sig/bjuda fram till. En gummisnodd ger inget stöd utan "drar" bara.

Har du den på bara för sakens skull, alltså helt lös, så är det väll upp till dig hur mycket du vill "pynta" din häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 313
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 822
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025