🎄Jul 2024🎄

Eller sÄ struntar man att putsa öht. Enklast av allt. FörstÄr inte att man mÄste putsa fönster till jul.
För att en del tycker det Àr fint med rena fönster och att Ätminstone ha det tvÄ gÄnger om Äret Àr ju trevligt, kan i alla fall jag tycka. Sedan behöver man ju inte ta utsidan om man nu Àr sÄ himla frusen att man inte klarar av nÄgra minuter öppet.

(HÀr blir det definitivt inget fönsterputs till jul - vÄra fönster gÄr utÄt och vi bor tvÄ vÄningar upp, sÄ det lÀr ta lÀngre tid Àn en liten stund..men till sommaren lÀr vi ta tag i det - har inte putsat fönstren sen vi flyttade in sÄ det Àr dags. Jag Àr inte pepp pÄ att hÀnga ut, Àr höjdrÀdd..)

Vi byter gardiner och har en stjÀrna och en adventsljusstake. FÄr se om det kommer upp pÄ första advent eller under veckan innan, ska pÄ SIHS dagarna innan sÄ Àr lite sugen pÄ att fÄ klart innan dess.

Saffran Àr livet och jag njuter i fulla drag av att PÄgens saffransgifflar Àntligen finns. Har ocksÄ gjort saffranskaka. Jag Àter gÀrna saffran Äret runt, men det blir ju mer sÄhÀr Ärs. :)

Jag skulle gÀrna vilja ha en minigran. Har en röd kÀlke frÄn barndomen som jag tÀnker att den skulle fÄ stÄ pÄ. Men jag har mycket nu innan advent, sÄ fÄr se om det gÄr att fÄ tag j nÄgon nÀr det Àr klart. VÄgar inte ha en stor gran med busig katt - rÀdd att hon rejsar omkull den :nailbiting: .

Uppladdningen i december, innan jul, tycker jag Àr minst lika mysig och viktig som sjÀlva julen.

(HÀr blir det definitivt inget fönsterputs till jul - vÄra fönster gÄr utÄt och vi bor tvÄ vÄningar upp, sÄ det lÀr ta lÀngre tid Àn en liten stund..men till sommaren lÀr vi ta tag i det - har inte putsat fönstren sen vi flyttade in sÄ det Àr dags. Jag Àr inte pepp pÄ att hÀnga ut, Àr höjdrÀdd..)

Vi byter gardiner och har en stjÀrna och en adventsljusstake. FÄr se om det kommer upp pÄ första advent eller under veckan innan, ska pÄ SIHS dagarna innan sÄ Àr lite sugen pÄ att fÄ klart innan dess.

Saffran Àr livet och jag njuter i fulla drag av att PÄgens saffransgifflar Àntligen finns. Har ocksÄ gjort saffranskaka. Jag Àter gÀrna saffran Äret runt, men det blir ju mer sÄhÀr Ärs. :)

Jag skulle gÀrna vilja ha en minigran. Har en röd kÀlke frÄn barndomen som jag tÀnker att den skulle fÄ stÄ pÄ. Men jag har mycket nu innan advent, sÄ fÄr se om det gÄr att fÄ tag j nÄgon nÀr det Àr klart. VÄgar inte ha en stor gran med busig katt - rÀdd att hon rejsar omkull den :nailbiting: .

Uppladdningen i december, innan jul, tycker jag Àr minst lika mysig och viktig som sjÀlva julen.
Vad har ni för typ av fönster? NĂ€stan alla nya kan man vĂ€l vĂ€nda upp och ner pĂ„, sĂ„ att Ă€ven om dom öppnas utĂ„t sĂ„ kan du fĂ„ utsidan inĂ„t nĂ€r man ska rengöra? Jag hade aldrig hĂ€ngt ut nĂ„got som helst för att tvĂ€tta fönster, dĂ„ hade dom bara fĂ„tt vara😅 Mvh ocksĂ„ höjdrĂ€dd

Jag har lÀtta fönster att tvÀtta sÄ behöver bara tvÀtta insidan och utsidan inifrÄn. VÀnder alltsÄ fönstret inÄt det pÄ utsidan sÄ behöver inte hÀnga ut eller göra andra konststycken :)
TvÀttar vÄr och innan jul. Det Àr massa flugbajs och kattens nosgrejs pÄ vissa av dem. För mig hör det till julen att samtidigt göra lite extra rent innan pyntningen. Det kommer nog frÄn min mamma hon gör sÄ. Passar tex pÄ att tvÀtta dukar som stÄtt nÀr jag skiftar till juldukarna. Och dammar ytor som pynt ska stÄ pÄ oavsett om det behövs eller ej :)

Vad har ni för typ av fönster? NĂ€stan alla nya kan man vĂ€l vĂ€nda upp och ner pĂ„, sĂ„ att Ă€ven om dom öppnas utĂ„t sĂ„ kan du fĂ„ utsidan inĂ„t nĂ€r man ska rengöra? Jag hade aldrig hĂ€ngt ut nĂ„got som helst för att tvĂ€tta fönster, dĂ„ hade dom bara fĂ„tt vara😅 Mvh ocksĂ„ höjdrĂ€dd

VĂ„ra gĂ„r definitivt inte att vĂ€nda. DĂ„ fĂ„r vi plocka ner dem isf, och det gör jag definitivt inte. Eller jo, det stora i vardagsrummet öppnas genom att tippa det (det gĂ„r dock inte att "snurra" ett helt varv, utan bara sĂ„ att det "hĂ€nger vĂ„grĂ€t".). Övriga Ă€r helt vanliga tvĂ„glas fönster, men de öppnas utĂ„t - huset Ă€r frĂ„n 1958 eller 1959 och jag har ingen aning om hur gamla fönstren Ă€r 😅 . Nya Ă€r de definitivt inte!

I förra lÀgenheten hade jag sÄdan tror det Àr 60-tals? fönster man öppnar utÄt och sÄ kan man öppna dem som en bok sÄ man kan putsa dem mellan fönsterna ocksÄ. Men utsidan kommer man inte Ät innifrÄn. De blev aldrig putsade utifrÄn... Förra hyresgÀsten gjorde aldrig det och inte jag heller sÄ de blev inte putsade pÄ mÄnga Är. Inte ens nÀr jag flyttade fick de ren utsida. Bara de pÄ balkongen och de bredvid balkongen dÀr jag kunde hÀnga farligt över och putsa....

HÀr kan man vÀnda men jag blev visad en gÄng och nÀr jag sedan skulle göra kunde jag inte fÄ rÀtt pÄ det sÄ har inte kunnat sÄ Àven dÀr fick jag bara putsat balkongdörren samt köksfönsterna som Àr pÄ balkongen. För nÄgra veckor sedan visade fastighetsskötare hur man ska trycka sÄ jag hoppas pÄ att jag kan fÄ rÀtt pÄ det den hÀr gÄngen. Jag vÄgade inte trycka ordentligt, rÀdd för att ta sönder nÄgot :o

@Liten

Ah, dÄ förstÄr jag,... strunta i utsidan dÄ tycker jag, ingen som ser ÀndÄ, och gör dom det sÄ fÄr dom putsa om det sticker i ögonen :p

@Enya

SĂ„nna som kan öppnas som en bok hade vi i vĂ„ran sommarstuga, dĂ€r blev fönstren pĂ„ bottenvĂ„ningen putsade pĂ„ utsidan ^^ har ocksĂ„ sĂ„nna nya nu som man typ ska vĂ€nda pĂ„ och trycka ner, kör lite sommarstuge style pĂ„ fönsterputsen hĂ€r hemma dĂ„ jag tycker det Ă€r lĂ€skigt Ă„ vĂ€nda pĂ„ fönstren uppe pĂ„ andra vĂ„ningen. Man ska ju trycka rĂ€tt hĂ„rt, som du sa. RĂ€dd för att ramla ut om jag trycker pĂ„ fel sĂ€tt 😅🙈

@Liten

Ah, dÄ förstÄr jag,... strunta i utsidan dÄ tycker jag, ingen som ser ÀndÄ, och gör dom det sÄ fÄr dom putsa om det sticker i ögonen :p

@Enya

SĂ„nna som kan öppnas som en bok hade vi i vĂ„ran sommarstuga, dĂ€r blev fönstren pĂ„ bottenvĂ„ningen putsade pĂ„ utsidan ^^ har ocksĂ„ sĂ„nna nya nu som man typ ska vĂ€nda pĂ„ och trycka ner, kör lite sommarstuge style pĂ„ fönsterputsen hĂ€r hemma dĂ„ jag tycker det Ă€r lĂ€skigt Ă„ vĂ€nda pĂ„ fönstren uppe pĂ„ andra vĂ„ningen. Man ska ju trycka rĂ€tt hĂ„rt, som du sa. RĂ€dd för att ramla ut om jag trycker pĂ„ fel sĂ€tt 😅🙈
Ja, eller hur, tÀnk om man trycker för hÄrt och skiten gÄr sönder! :nailbiting: Men jag bor ju pÄ markplan sÄ för min del behöver jag i alla fall bara oroa mig för ett krasch och inte ett splasch :D

I förra lÀgenheten hade jag sÄdan tror det Àr 60-tals? fönster man öppnar utÄt och sÄ kan man öppna dem som en bok sÄ man kan putsa dem mellan fönsterna ocksÄ. Men utsidan kommer man inte Ät innifrÄn.

Precis sĂ„na har vi! TyvĂ€rr Ă€r de rĂ€tt smutsiga nu, Ă€ven pĂ„ utsidan, och skulle egentligen behöva öppnas ocksĂ„ (lite flugor som letat sig dit och dött..). Men men đŸ«Ł

Kommit upp mer jul hĂ€r idag, nissar, kransar och annat juligt. Funderar pĂ„ att se pĂ„ julefilm och dricka varm choklad ikvĂ€ll ✹☕ imorgon ska jag börja sĂ€tta upp belysningen ute. FĂ„tt ide om att ha nĂ„n form för julbelysning över platsen dĂ€r vi har bubbelbadet, typ nĂ„tt nĂ€t lr vad det kallas sĂ„ det glittrar över en nĂ€r man sitter dĂ€rute ✹😁

Har sett en julfilm nyss. Tanken var att pynta lite samtidigt men fastnade i filmen trots att den inte var sÄ jÀttebra och vÀldigt förutsÀgbar.
Meet me next Christmas hette den.

Börjar snegla Ă„t hyacinterna i affĂ€ren, det Ă€r det viktigaste med julen för mig. MĂ„nga sĂ„ hela lĂ€genheten luktar hyacint. đŸȘ»đŸȘ»đŸȘ»đŸ˜Š
Det Ă€r det för mig ocksĂ„! 😍 Men de senaste Ă„ren har jag haft problem med att hitta sĂ„dana som doftar. Alla som sĂ€ljs i min nĂ€rhet nuförtiden Ă€r med svag doft eller ingen alls pga allergivĂ€nliga. Jag har verkligen letat för att fĂ„ tag pĂ„ den vanliga sorten men inte lyckats hitta. 😱

Det Ă€r det för mig ocksĂ„! 😍 Men de senaste Ă„ren har jag haft problem med att hitta sĂ„dana som doftar. Alla som sĂ€ljs i min nĂ€rhet nuförtiden Ă€r med svag doft eller ingen alls pga allergivĂ€nliga. Jag har verkligen letat för att fĂ„ tag pĂ„ den vanliga sorten men inte lyckats hitta. 😱
Jag brukar köpa pĂ„ Blomsterlandet, dĂ€r har de nĂ„gra riktigt mörkt rosa, nĂ€stan röda, som Ă€r vackra och luktar fantastiskt. 😊

Liknande trÄdar

Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 485
Senast: Sonic76
·
F
  • LĂ„st
TrÀdgÄrd & VÀxter Med bara fyra dagar kvar av odlingsÄret 2023 tar jag mig friheten att skapa nÀsta för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan Àr igÄng...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 446
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 Är, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: Acto
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nÀsta Är. Mycket Àr sÄnt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa Är sedan och har sÄledes...
2
Svar
20
· Visningar
760
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar