🎄Jul 2024🎄

Jag trampade sönder julgranen förra Äret sÄ tÀnker köpa en ny - allt kattsÀkrat naturligtvis. Tack och lov verkar just plastgranen vara det enda Megara inte tuggar pÄ. Glittret Àr sÄnt som inte kan sno sig i magen utan bara bajsas ut i smÄ glittriga bitar, dekorationerna gÄr inte sönder och ljusen Àr batteridrivna.

Jag Àr jultaliban sÄ julstjÀrnorna hÀngs upp 1 advent. Granen den 23. Inga lussekatter innan Lucia. Om det blir nÄgra dekorationer dvs. Jag velar fortfarande.

Jag skulle vilja julpynta NU men allt innan sjÀlva pyntet Àr sÄ trÄkigt. Som att tvÀtta fönsterna. GÄr inte att hÀnga upp julstjÀrnor i skitiga fönster :meh:
JodĂ„, det gĂ„r visst. Jag putsar mina fönster ca en gĂ„ng om Ă„ret, och det har jag redan gjort i Ă„r. Kan möjligtvis ta lite pĂ„ insidan, om jag tycker mig se flugprickar eller nĂ„got annat. Annars fĂ„r det vara. Det Ă€r ju sĂ„ mörkt hela tiden, inte ser man om fönsterna inte Ă€r nyputsade đŸ€Ș ?!

HĂ€r fyller sonen Ă„r 2e december sĂ„ innan dess Ă€r det enbart utebelysning, fönsterbelysning, adventsljusstake och adventskalendrar som kommer fram đŸ€·â€â™€ïž efter det dock... 🎅🎅

HĂ€r har vi ocksĂ„ en födelsedag i början av december. VĂ„rt decemberbarn Ă€lskar julpynt och vill ha full jul till sin födelsedag, och vill att födelsedagen ska "sparka igĂ„ng" julen ordentligt 🎅 SĂ„ hĂ€r Ă€r det tvĂ€rt om - tomtar och granar och allt vad det Ă€r ska fram innan födelsedagen :D

Det Àr dock (har varit nÀr födelsedagsbarnet var yngre) viktigt att födelsedagspresenter Àr födelsedagspresenter, och julklappar Àr julklappar. Snöflingor och "juliga mönster" Àr okej, men tomtar eller julgranar fÄr inte förekomma pÄ presentpapper.

Jag vÀntar med mitt julpyntande till adventhelgen. Ljusslingor har en del varit uppe Äret om, om Àn inte tÀnda förrÀn nu nÀr det mörknar tidigt, men det Àr för varde ljus i mörkret och inga jul-slingor ju. Julen packas ner efter nyÄr, för dÄ kommer vÄren och den vill jag slÀppa fram. Som skÄning vet man ju att det finns riktigt tidiga vÄrtecken sÄ att dra ut med julpyntet kÀnns för mig lite som att trampa pÄ vÄren, sÄ jag har börjat kÀnna att bort med pyntet strax efter nyÄr nÄgon helg dÀr och sedan spana vÄrtecken för att se livet komma Äter.

Jag har plastgran, köpt en billig, har tÀnkt ibland nÀr jag ser en del skriva att de vill ha en verklighetstrogen plastgran, att det för mig inte spelar nÄgon roll. Bara det Àr en gran med pynt pÄ sÄ spelar utseendet inte sÄ stor roll, förutom att det ska vara en hyfsat stor gran dÄ. Inte en bordsgran. Det Àr Att Ha en gran som Àr viktigt för mig, inte att den Àr lik en riktig, för de riktiga Àr inte perfekta-ska i mina ögon inte heller vara det, det Àr charmigast. :) NÀr jag insÄg det slÀppte kÀnslan över att det var synd att jag inte hade rÄd att köpa en dyrare-bÀttre gran. Det var ju egentligen inte vad jag ville ha, utan vad som förvÀntades lite, vad andra ville ha. En bra insikt som drog ner julstressen faktiskt. :)

Jag putsar fönsterna tvÄ gÄnger om Äret, till vÄren/sommaren och till advent nÀr jag sÀtter upp stakar och stjÀrnor. DÄ Äker julgardiner upp. I Är har jag fortfarande julgardinerna upp sedan förra Äret i tvÄ fönster... eh... nÀr det var juli ansÄg jag att det inte var lönt att ta ner dem, bara lÄta dem sitta till Äret ut och tvÀtta och byta dÄ.

Har sorterat i förrÄdet och har mycket lÀttillgÀngligt i klÀdkammaren hÀr inne pÄ en hylla och tre bananlÄdor i förrÄdet nu, bara att hÀmta den helgen det gÀller, skönt att ha det fixat sÄ lÀtt.

Lite grann av det som stör mig med de billiga plastgranar jag tittat pÄ Àr just att de ser "för perfekta" ut. Jag vill ha lite naturligt spret och lite ojÀmna grenar.

Jag hÄller med dig om att det Àr att ha vad man sjÀlv vill ha och trivs med som ger den bÀsta julkÀnslan, och det Àr sÄ skönt nÀr man inser vad som Àr mer av yttre förvÀntningar och som man dÀrför kan strunta i :)

HĂ€r julpyntar vi tidigt, och kastar gĂ€rna ut julen tidigt ocksĂ„. Även om det dĂ€r vi bor Ă€r vinter i flera mĂ„nader efter nyĂ„r, sĂ„ vll jag gĂ€rna stĂ€da bort det mesta redan innan nyĂ„r.

Jag vÀntar med mitt julpyntande till adventhelgen. Ljusslingor har en del varit uppe Äret om, om Àn inte tÀnda förrÀn nu nÀr det mörknar tidigt, men det Àr för varde ljus i mörkret och inga jul-slingor ju. Julen packas ner efter nyÄr, för dÄ kommer vÄren och den vill jag slÀppa fram. Som skÄning vet man ju att det finns riktigt tidiga vÄrtecken sÄ att dra ut med julpyntet kÀnns för mig lite som att trampa pÄ vÄren, sÄ jag har börjat kÀnna att bort med pyntet strax efter nyÄr nÄgon helg dÀr och sedan spana vÄrtecken för att se livet komma Äter.

Jag har plastgran, köpt en billig, har tÀnkt ibland nÀr jag ser en del skriva att de vill ha en verklighetstrogen plastgran, att det för mig inte spelar nÄgon roll. Bara det Àr en gran med pynt pÄ sÄ spelar utseendet inte sÄ stor roll, förutom att det ska vara en hyfsat stor gran dÄ. Inte en bordsgran. Det Àr Att Ha en gran som Àr viktigt för mig, inte att den Àr lik en riktig, för de riktiga Àr inte perfekta-ska i mina ögon inte heller vara det, det Àr charmigast. :) NÀr jag insÄg det slÀppte kÀnslan över att det var synd att jag inte hade rÄd att köpa en dyrare-bÀttre gran. Det var ju egentligen inte vad jag ville ha, utan vad som förvÀntades lite, vad andra ville ha. En bra insikt som drog ner julstressen faktiskt. :)

Jag putsar fönsterna tvÄ gÄnger om Äret, till vÄren/sommaren och till advent nÀr jag sÀtter upp stakar och stjÀrnor. DÄ Äker julgardiner upp. I Är har jag fortfarande julgardinerna upp sedan förra Äret i tvÄ fönster... eh... nÀr det var juli ansÄg jag att det inte var lönt att ta ner dem, bara lÄta dem sitta till Äret ut och tvÀtta och byta dÄ.

Har sorterat i förrÄdet och har mycket lÀttillgÀngligt i klÀdkammaren hÀr inne pÄ en hylla och tre bananlÄdor i förrÄdet nu, bara att hÀmta den helgen det gÀller, skönt att ha det fixat sÄ lÀtt.
Freya kommer skita ner sig.
Ett trĂ€d inne? đŸ€Ł

I vanliga fall jular jag inte till det förrÀn till 1:a advent, men nu Àr jag nyinflyttad och kÀnner inte för att byta gardiner igen om tvÄ veckor sÄ julgardiner Àt uppe. NÀr jag hittat stakarna sÄ Äker de upp ocksÄ. :D

Liknande trÄdar

Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 386
F
  • LĂ„st
TrÀdgÄrd & VÀxter Med bara fyra dagar kvar av odlingsÄret 2023 tar jag mig friheten att skapa nÀsta för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan Àr igÄng...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 441
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 Är, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 553
Senast: Acto
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nÀsta Är. Mycket Àr sÄnt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa Är sedan och har sÄledes...
2
Svar
20
· Visningar
759
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar