Jag vÀntar med mitt julpyntande till adventhelgen. Ljusslingor har en del varit uppe Äret om, om Àn inte tÀnda förrÀn nu nÀr det mörknar tidigt, men det Àr för varde ljus i mörkret och inga jul-slingor ju. Julen packas ner efter nyÄr, för dÄ kommer vÄren och den vill jag slÀppa fram. Som skÄning vet man ju att det finns riktigt tidiga vÄrtecken sÄ att dra ut med julpyntet kÀnns för mig lite som att trampa pÄ vÄren, sÄ jag har börjat kÀnna att bort med pyntet strax efter nyÄr nÄgon helg dÀr och sedan spana vÄrtecken för att se livet komma Äter.
Jag har plastgran, köpt en billig, har tÀnkt ibland nÀr jag ser en del skriva att de vill ha en verklighetstrogen plastgran, att det för mig inte spelar nÄgon roll. Bara det Àr en gran med pynt pÄ sÄ spelar utseendet inte sÄ stor roll, förutom att det ska vara en hyfsat stor gran dÄ. Inte en bordsgran. Det Àr Att Ha en gran som Àr viktigt för mig, inte att den Àr lik en riktig, för de riktiga Àr inte perfekta-ska i mina ögon inte heller vara det, det Àr charmigast.
NÀr jag insÄg det slÀppte kÀnslan över att det var synd att jag inte hade rÄd att köpa en dyrare-bÀttre gran. Det var ju egentligen inte vad jag ville ha, utan vad som förvÀntades lite, vad andra ville ha. En bra insikt som drog ner julstressen faktiskt.
Jag putsar fönsterna tvÄ gÄnger om Äret, till vÄren/sommaren och till advent nÀr jag sÀtter upp stakar och stjÀrnor. DÄ Äker julgardiner upp. I Är har jag fortfarande julgardinerna upp sedan förra Äret i tvÄ fönster... eh... nÀr det var juli ansÄg jag att det inte var lönt att ta ner dem, bara lÄta dem sitta till Äret ut och tvÀtta och byta dÄ.
Har sorterat i förrÄdet och har mycket lÀttillgÀngligt i klÀdkammaren hÀr inne pÄ en hylla och tre bananlÄdor i förrÄdet nu, bara att hÀmta den helgen det gÀller, skönt att ha det fixat sÄ lÀtt.