🎄Jul 2024🎄

Nu nĂ€r det finns ett barn i hushĂ„llet tĂ€nkte jag att det Ă€r dags att skĂ€rpa sig lite nĂ€r det gĂ€ller jul/adventspynt. Vi bor i ett gammalt hus med lika gammal el, mao finns det inte sĂ„ mycket uttag för att koppla in stjĂ€rnor. Köpte dĂ€rför batteridrivna lampor med timer och fixade ett gĂ€ng stjĂ€rnor till vĂ„ra fönster. Testade igĂ„r och det blev hur fint som helst! Mysigt med lite ljus som bara Ă€r prydnad. TĂ€nkte dock vĂ€nta med att hĂ€nga upp allt till första advent. Funderar pĂ„ om vi ska ha nĂ„got annat pynt ocksĂ„. Gran Ă€r högst tveksamt dĂ€remot, den lĂ€r stĂ„ upp ungefĂ€r lika lĂ€nge inomhus som din @Sonic76 verkar göra utomhus 😅.

Nu nĂ€r det finns ett barn i hushĂ„llet tĂ€nkte jag att det Ă€r dags att skĂ€rpa sig lite nĂ€r det gĂ€ller jul/adventspynt. Vi bor i ett gammalt hus med lika gammal el, mao finns det inte sĂ„ mycket uttag för att koppla in stjĂ€rnor. Köpte dĂ€rför batteridrivna lampor med timer och fixade ett gĂ€ng stjĂ€rnor till vĂ„ra fönster. Testade igĂ„r och det blev hur fint som helst! Mysigt med lite ljus som bara Ă€r prydnad. TĂ€nkte dock vĂ€nta med att hĂ€nga upp allt till första advent. Funderar pĂ„ om vi ska ha nĂ„got annat pynt ocksĂ„. Gran Ă€r högst tveksamt dĂ€remot, den lĂ€r stĂ„ upp ungefĂ€r lika lĂ€nge inomhus som din @Sonic76 verkar göra utomhus 😅.

Tricket Àr att köpa den stickigaste granen man kan hitta sÄ den kan försvara sig! :rofl:

Funkade pÄ bÄde barn och katter hos oss. Plus undvika roligt pynt lÄngt ner.

Tricket Àr att köpa den stickigaste granen man kan hitta sÄ den kan försvara sig! :rofl:

Jag lÀste "stinkigaste" och tÀnkte genast pÄ den Àdelgran som mina förÀldrar köpte ett Är, och som stank sÄ hemskt att de inte kunde ha den inne. Tydligen doftade den kattkiss och enligt granförsÀljaren var det inte helt omöjligt att Àdelgranar luktade sÄ. Mina förÀldrar hade sitt livs snyggaste utegran det Äret :D !

Jag brukar inte ha problem med gran, vare sig med barn eller djur egentligen. Just pga att de sticks och Àr ju inte sÄ roliga egentligen. Men förra Äret rÄkade spionen vÀlta granen nÀr han lÄg lite under den med tassarna, han blev vidrörd av en gren eller nÄgot nÀr han skulle resa sig och sprÀtte förskrÀckt till och hela granen vÀlte.... Den försvarade sig med andra ord :D

En annan hund, dobermannen Ayla vÀlte mammas gran och kÀkade upp allt julgodis hon pyntat den med. Hon var annars en snÀll och lydig hund och det var typ hennes andra hyss i hennes liv inklusive valpÄldern :D

Har testat min gran. Den fÄr fortsÀtta stÄ uppe, men ej klÀdd. Det fÄr vÀnta till första advent.

Bifogade filer

• IMG_2646.webp
    IMG_2646.webp
    575,9 KB · Visningar: 36
I Ă„r blir det pynt pĂ„ valpsĂ€ker höjd men pyntas ska det 😁 jag vĂ€ntar bara pĂ„ att hantverkare ska vara klar med kaminen sĂ„ jag kan stĂ€da efter dom. Verkar vara lite svĂ„rt att dyka upp som planerat.
NĂ€r elektrikern kommer sĂ„ fĂ„r jag eluttag i badrummet och kan ha en stjĂ€rna i det fönstret 😍 han ska komma pĂ„ onsdag!

Har inte börjat julpynta Àn mer Àn att jag hÄller pÄ att "bygga" ihop en hot chocolate/glögg bar inspirerad av alla i julgruppen pÄ fb :D:). lite nytt för i Är och sÄ lite pynt framme; tvÄ candy cane hjÀrtan som hÀnger pÄ var sida om "baren" och en liten lysande tomte och hÀst prydnad samt de smÄ katt- och hundluciorna jag köpte frÄn Lillytex, sÄ smÄ och söta! :love:. De har ju dock glömt att det ska vara en tÀrna i luciatÄget :cautious::p

Har vantar vi otaligt tills efter Thanksgiving (sista Torsdagen i November) ar over och julpyntar under helgen efter da vi alla ar langlediga da:).

Jag tycker alltid sĂ„ synd om er med Thanksgiving sĂ„ sent 💔 För mig kĂ€nns det som att allhelgona/halloween behöver vara över sedan Ă€r det fritt fram nĂ€r man vill börja, ingen högtid kvar som stör liksom 😁

Tipsar om royalchristmas.eu
Min mamma har en gran dÀrifrÄn och jag har aldrig nÄgonsin sett en konstgran av den kvaliteten i Sverige. Vi lÄnade den för tvÄ Är sedan över jul och fick sÄ mycket komplimanger för den fina kungsgranen vi hittat. Ingen trodde att den var fejk!

Oj vad tjocka och fina de sÄg ut! Och spontant inte superduperdyra heller.

Jag tittade faktiskt efter en jultrĂ„d hĂ€romdagen 🎅

Jag tycker vÀl egentligen det Àr lite tidigt Àn, men samtidigt vore det skönt att vara ute i god tid för en gÄngs skull med det juliga vi ska göra.
IgÄr bakade jag lussebullar och frös in, datum för pepparkaksbak Àr satt och pynta ska vi göra den 22a nov. :)
Julklappar Àr bestÀmda vad folk ska fÄ och delvis fixade. KÀnns ÀndÄ som om jag/vi Àr i fas :).
Kanske ska vi köpa nÄt mer pynt, men det kommer vi mÀrka nÀr vi julpyntar. Det blir vÄr 2a jul i huset, sÄ Àr vÀl inte orimligt.

đŸŽ…đŸ€¶

Jag vill ocksĂ„ hinna baka lussebullar i Ă„r 😍 Oklart var dock, mitt kök/bĂ€nkyta Ă€r vĂ€ldigt begrĂ€nsad 😁

Har Àn sÄ lÀnge bara druckit julmust och Àtit Annas saffranspepparkakor . De var vÀldigt goda, Pyntar nog i slutet av mÄnaden. Förra Äret var jag skadad och det sista jag orkade tÀnka pÄ var pynt. SÄ i Är ska jag göra extra mysigt!

Tyckte ocksĂ„ Annas saffranspepparkakor var vĂ€ldigt goda! Mina favoriter Ă€r annars deras med apelsinsmak. FĂ„r alltid köpa ett paket andra först dĂ„ de kommer till butik sĂ„ sent. I Ă„r blev det Änglamarks som ocksĂ„ var goda faktiskt!

Jag kommer att for forsta gangen som vuxen att kopa (riktig!) julgan och pynta hemma!
Vad ar bra pynt som ger julkansla utan att vara for mycket? Vill inte ha lador med grejer staende resten av aret, utan typ en flyttlada maste allt fa plats i

Jag Ă€lskar ju framförallt att byta ut grejer till juliga varianter! Typ har en annan löpare pĂ„ bordet och röda bordtabletter, julgardiner, röda handdukar osv. Men det krĂ€ver ju lite mer Ă€n att "bara" stĂ€lla fram tomtar och byta nĂ„gon lampa till adventsljusstakar. Men jag Ă€lskar det 😍 Gillar ljusa fĂ€rger hemma resten av Ă„ret men blodrött pĂ„ jul!

Liknande trÄdar

Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 906
Senast: Nixehen
·
F
  • LĂ„st
TrÀdgÄrd & VÀxter Med bara fyra dagar kvar av odlingsÄret 2023 tar jag mig friheten att skapa nÀsta för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan Àr igÄng...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 491
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 Är, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 558
Senast: Acto
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nÀsta Är. Mycket Àr sÄnt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa Är sedan och har sÄledes...
2
Svar
20
· Visningar
764
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar