Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej NEj Nej! Sverige bor vi i, flyttar man till ett annat land så får man finna sig i våra traditioner och anpassa sig. Jag är helt för att ha invandring, men då ska dom också komma in i vårat samhälle och anpassning hör dit

Ehhh....va har det med det hela att göra??
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej NEj Nej! Sverige bor vi i, flyttar man till ett annat land så får man finna sig i våra traditioner och anpassa sig. Jag är helt för att ha invandring, men då ska dom också komma in i vårat samhälle och anpassning hör dit

Ja men det är ju det man gjort!
Man har anpassat sig efter det Svenska systemet, gjort en formel ansökan och fått den beviljad . exakt så som vi svenskar plägar göra.

Så vad gnäller du för?

:D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej NEj Nej! Sverige bor vi i, flyttar man till ett annat land så får man finna sig i våra traditioner och anpassa sig. Jag är helt för att ha invandring, men då ska dom också komma in i vårat samhälle och anpassning hör dit

När jag senast kollade så hade vi religionsfrihet i vårt land.

Många svenskar är muslimer. Varför ska inte de få ha böneutrop när kristna kyrkor har klockringning??

Jag förstår inte din logik, finns det olika sorters svenskar?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej NEj Nej! Sverige bor vi i, flyttar man till ett annat land så får man finna sig i våra traditioner och anpassa sig. Jag är helt för att ha invandring, men då ska dom också komma in i vårat samhälle och anpassning hör dit

Mmm jag skulle vilja se dig när du bor i Ulan Bator och inte ägnar 24 december en endaste tanke utan helt anpassar dig till deras traditioner.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har tänkt på denna tråden. Om fem år ska det bli intressant att se vilka som har rätt.

De som tror att detta medför

1. Det kommer inte bli fler böneupprop
2. Det här är bara början

Med lite tålamod kommer vi ju faktiskt få svar på det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

pja, det ska ju finnas ett TV-klipp med Mona Sahlin där hon för ca 20 år sedan bombsäkert sa att det aldrig någonsin skulle bli böneutrop i Sverige, att folk inte behövde vara oroliga för det. Debatten då skulle varit om moskébyggen tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast ägna en tanke jämfört med att kräva att ens religion införs i det vardagliga livet är väl inte samma sak?
Jag har inga problem med att bo i ett annat land (som inte utövar kristendom) och fortsätta med mina traditioner utan att för den skull kräva att de ändrar sin skolmat, sina sånger vid högtider eller kräva klockringning.
Är jag i ett annat land firar jag mina tradiotioner i min ensamhet så att säga.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ungefär som att internet inte är här för att stanna:D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och du kommer aldrig, inte ens till midsommar, bjuda in den enda svenska familjen som bor fem kilometer från er. (Den enda svenska familjen inom 50 mils radie)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har tänkt på denna tråden. Om fem år ska det bli intressant att se vilka som har rätt.

De som tror att detta medför

1. Det kommer inte bli fler böneupprop
2. Det här är bara början

Med lite tålamod kommer vi ju faktiskt få svar på det.

Med allt fler muslimer så lär det ju bli fler böneutrop. Frågan är mer om det är ett problem.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det var ju någon på tv som sa igår att det här var ju bra så nu ska vi utöka. Det sa de efter ett böneupprop så jag är väldigt intresserad av vilken "sida" som kommer få rätt i denna fråga. Utgången är oviss...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Religion är ett problem och muslimer och kristna kan lägga ner sina krav på att ha rätt och höras i alla sammanhang. Håll er tro privat och försök inte trycka på andra människor sin skit. När det gäller moskeer så är det väl samma lagar som gäller för moskeebygge som för kyrkobygge antar jag. Varför ska man skilja på skit och skit?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men vad skulle det spela för roll, vi skulle ju knappt ens märka varken alternativ 1 eller 2. (Kyrkklockorna bara är där, det skulle bli samma sak med det här).
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Spelar roll?? Det är två sidor som båda anser sig ha rätt och klart det är spännande att se vem som på riktigt hade rätt.

Men nu börjar ju ena alternativet sakta byta ut sin gamla övertygelse med kommentaren: "Men spelar det någon roll?". Vi får se vart det slutar.

Jag är alltid intresserad av vem som hade rätt och vem som hade fel.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men vad skulle det spela för roll, vi skulle ju knappt ens märka varken alternativ 1 eller 2. (Kyrkklockorna bara är där, det skulle bli samma sak med det här).

Nja läs en annan tråd om kyrkklockor. För alla finns de inte bara där. Det beror på hur nära man bor, hur högt de spelar och hur ofta.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men nu börjar ju ena alternativet sakta byta ut sin gamla övertygelse med kommentaren: "Men spelar det någon roll?". Vi får se vart det slutar.

Hoppas du inte antyder att jag var i något av dessa alternativ, jag har såvitt jag vet inte diskuterat alternativ 1 och 2 tidigare.

Spelar roll?? Det är två sidor som båda anser sig ha rätt och klart det är spännande att se vem som på riktigt hade rätt.

Det kanske beror på att jag inte tycker frågan om alternativen är så viktig helt enkelt. Olika platser i bebyggelse låter. Så det känns inte alls spännande att veta vem som har "rätt" huvudsaken är att folk blir nöjda (Dvs om böneutrop tillåts i allmänhet och många vill ha dem alt 2=de blev nöjda. Eller böneutrop tillåts i allmänhet och de är inte efterfrågade alt 1=de blev nöjda).
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

kl
Man är ganska okunnig/naiv om man tror att det bara är judar som är semiter. Visserligen är religion extremt privat, o ingen av oss har rätt att utröna vad var o ens religion är (minns WW2 kanske?). Hur många länder förbjuder andra religioner att bygga tempel/kyrkor/moskéer/synagogor etc...?

Ja inkvisitionen var ganska illa, o våra kristna missionärer var ett par megaton värre när de förslavade o utrotade urbefolkningar o deras religioner.
:yuck:
O stackars oss sk kristna vi får ju bygga kyrkor i ungefär alla länder, hålla gudstjänster o ringa i kyrkklockor.
I vilken religions/politiska namns folkmord varit mest framgångsrik?

Fanatismens nylle är lika fult oavsett vilken nylle det gömmer sig bakom!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Religion är ett problem och muslimer och kristna kan lägga ner sina krav på att ha rätt och höras i alla sammanhang. Håll er tro privat och försök inte trycka på andra människor sin skit. När det gäller moskeer så är det väl samma lagar som gäller för moskeebygge som för kyrkobygge antar jag. Varför ska man skilja på skit och skit?

Det händer då o då att jag är helt enig med dig.
De av oss som skriker högst borde kanske begrunda vår egen värdsyn o våra motiv. En del luktar misstänkt BSS/SD.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp