Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL
Jag förstår inte varför polisen skall ge tillstånd. Borde det inte vara kommunen? Tex miljökontoret eller stadsbyggnadskontoret?

Jag håller med. Man ska ha rätt att utöva sin religion/övertygelse/annat såvida det inte inkräktar för mycket på andra. Och den bedömningen bör vara upp till dem som bor/verkar/befinner sig i området, som gör andra sådana bedömningar om vilka verksamheter som är möjliga att tillåta ur olika synpunkter.

Sedan kan jag tycka personligen att det finns tillräckligt med oönskade ljud i våra stadsmiljöer för att vi ska tillföra fler. Och med religiösa skäl som grund kommer konsekvensen att INGA yttringar (som inte bryter mot någon annan lag) kan förbjudas om de är av liknande art. Det vore att diskriminera med avseende på religion. Ingen får definiera vad en religion ska kunna ha för ritualer, uttryck eller grunder, det blir i sig en diskriminering som är olaglig.

Då måste även ett fredagsutrop från SD:s partilokal kl 12.55 på högst fem minuter som förkunnar "Åkesson är stor och stark." tillåtas om det håller samma ramar i övrigt som klockringningar och böneutrop.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tja om vi får bygga nya vet jag inte. Jag är uppvuxen i mestadels muslimska länder o mina ateistiska föräldrar lyckades ofta hitta någon protestantisk kyrka som de tvingade oss att besöka under julen.
Minareten/böneutropet i från moské handlar ju inte om nybyggnation, bara om religionsutövande.

Historien är full av exempel på hur kristna o muslimer delat tempel/heliga platser med varandra.
Nu har jag aldrig levt i Saudiarabien, Yemen eller Afrikanska länder/provinser som implicerar Sharia lagar.
Däremot i Turkiet, Iran, Irak, Libanon, Egypten, Syrien, Iran, Irak, Tunisien; Egypten, Algeriet. jag har nog glömt mycket, jag föddes ju i en ryggsäck.

det är väl bara att kolla på kristenhetens mest heliga kyrka, den delas av flera kristna falanger, men det roliga är att det är en muslimsk familj som är portvakter sedan generationer, för falangerna litar inte på varandra:D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL
Jag förstår inte varför polisen skall ge tillstånd. Borde det inte vara kommunen? Tex miljökontoret eller stadsbyggnadskontoret?

För att Polisen ger tillstånd för allmänna sammankomster enligt Ordningslagen. Kommunen kan i lokala ordningsföreskrifter föreskriva att högtalarutsändning räknas som allmän sammankomst.

Om sammankomsten sker på allmän plats där kommunen är markägare får kommunen yttra sig, och polisen ger vanligtvis inte tillstånd om kommunen avstyrker. Men det är fortfarande polisen som ger tillstånd.

I moskefallet är så vitt jag vet kommunen inte fastighetsägare och har därmed inte möjlighet att avstyrka.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej NEj Nej! Sverige bor vi i, flyttar man till ett annat land så får man finna sig i våra traditioner och anpassa sig. Jag är helt för att ha invandring, men då ska dom också komma in i vårat samhälle och anpassning hör dit

Håller med till 100%. Hade jag varit flykting till ett muslimskt land hade jag aldrig ens vågat drömma om att få ha en ringande kyrklocka...
Nu är jag inte troende av något slag, men sverige är ju ta mig fan ett kristet land. Nä, ska man vara här kan man anpassa sig tycker jag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sist jag kollade hade staten kopplat loss sig från medeltidens mörka krafter och det finns inte längre någon statsreligion och religionsfrihet råder fortfarande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då måste även ett fredagsutrop från SD:s partilokal kl 12.55 på högst fem minuter som förkunnar "Åkesson är stor och stark." tillåtas om det håller samma ramar i övrigt som klockringningar och böneutrop.

:D ja det borde väl vara tillåtet
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vi räknas väl ändå som kristet. Även om sverige ör bland de minst troende länderna i världen, -stolt-.
Nä jag tycker faktiskt de får anpassa sig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

Ni som är helt och hållet emot böneutropen: har ni sett den andra tråden om kyrkklockorna i Sölvesborg som ringer nästan varje dag? Hur tycker ni att det går ihop med det sekulära Sverige där majoriteten faktiskt inte är troende? (Möjligtvis passiva medlemmar i Svenska Kyrkan)

Ska vi anpassa oss till majoriteten och förbjuda kyrklockor? Minoriteter ska ju trots allt anpassa sig till majoriteten om jag har förstått er rätt ;)

Min ståndpunkt är så här (skrevs tidigare i tråden men den är så lång nu): jag vill att Sverige ska vara sekulärt och jag uppskattar inte religiösa yttringar i det offentliga rummet. Jag är alltså lika mycket emot kyrkklockor som böneutrop.

Däremot verkar det påfallande ofta vara människor som inte är emot det akustiska i böneutropen, utan snarare religionen de manifesterar.
Tycker det är jättetråkigt, eftersom vi lever i ett fritt samhälle. Jag blir irriterad över kyrkklockor och böneutrop för att jag är ateist, inte för att jag tycker att Sverige "ska vara kristet" eller att den stora andelen muslimer som bor här inte ska få utöva sin religion.

Och ärligt talat: vad är det som är så farligt med ett fredagsutrop på förmiddagen?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Däremot verkar det påfallande ofta vara människor som inte är emot det akustiska i böneutropen, utan snarare religionen de manifesterar.
Tycker det är jättetråkigt, eftersom vi lever i ett fritt samhälle. Jag blir irriterad över kyrkklockor och böneutrop för att jag är ateist, inte för att jag tycker att Sverige "ska vara kristet" eller att den stora andelen muslimer som bor här inte ska få utöva sin religion.

Och ärligt talat: vad är det som är så farligt med ett fredagsutrop på förmiddagen?

Jag tycker faktiskt att det är skillnad på ett instrumentalt ljud och att en människa vrålar (när jag bodde granne med en moské lät det definitivt som vrål) ut att Allah är stor, det finns ingen gud utom Allah, Mohammed är hans profet, och att det är viktigare att be än att sova.

Jag har svårt att se hur man ska kunna förbjuda böneutrop, och därför har jag väldigt svårt att se hur det ska begränsas till endast fredagar på förmiddagen. Därför har jag lite svårt att köpa argumentet "det är ju bara en gång i veckan".

Moskén i Fittja är väl däremot knappast ett problem med tanke på hur den ligger. Och för mig personligen är det absolut inte ett problem. Däremot tycker jag att frågan är juridiskt intressant. Är böneutrop okej just för att det är böneutrop? Eller är det okej att göra vilka utrop som helst som hänvisar till yttrandefriheten?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är absolut en intressant fråga! Skulle det t ex vara ok att gorma och skrika varje fredag att man ska rösta på SD med hänvisning till yttrandefrihet?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Breaktown;15777360 Är böneutrop okej just för att det är böneutrop? Eller är det okej att göra vilka utrop som helst som hänvisar till yttrandefriheten?[/QUOTE skrev:
Att det är böneutrop gör för min del vare sig till eller från.

Utanför stadens krogar brukar det till och från komma olika typer av mer eller mindre välartikulerade utrop. När grannarna klagar så säger polisen till krögarna och så får de vidtaga åtgärder för att stävja utropen.

Att det är viss begränsning på böneutropen är väl inte konstigare än att men förmodligen inte skulle få tillstånd (om man sökte) eller bli stoppad om man 15/4 hoppade på en tutande lastbils flak och ropar "Vi har tagit studenten"
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

. Nä, ska man vara här kan man anpassa sig tycker jag.

Och till vad ska man anpassa sig?

Ska vi tvinga ut somaliska ungdomar till Smögens brygga och hälla i dem sprit så de inte kan stå upp?

Ska nyanlända Afganer smörjas in med Blrycreme och tvingas till Power meet i Västerås?

Ska en kurd peta i sig sin Kebab i smyg för att det inte ska misstänkas att han inte tar år sig Sveriges matkultur?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är absolut en intressant fråga! Skulle det t ex vara ok att gorma och skrika varje fredag att man ska rösta på SD med hänvisning till yttrandefrihet?

Om du har demonstationstillstånd så skulle det vara fullständigt lagligt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och till vad ska man anpassa sig?

Ska vi tvinga ut somaliska ungdomar till Smögens brygga och hälla i dem sprit så de inte kan stå upp?

Ska nyanlända Afganer smörjas in med Blrycreme och tvingas till Power meet i Västerås?

Ska en kurd peta i sig sin Kebab i smyg för att det inte ska misstänkas att han inte tar år sig Sveriges matkultur?

:laugh: :bow:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att det är böneutrop gör för min del vare sig till eller från.

Utanför stadens krogar brukar det till och från komma olika typer av mer eller mindre välartikulerade utrop. När grannarna klagar så säger polisen till krögarna och så får de vidtaga åtgärder för att stävja utropen.

Att det är viss begränsning på böneutropen är väl inte konstigare än att men förmodligen inte skulle få tillstånd (om man sökte) eller bli stoppad om man 15/4 hoppade på en tutande lastbils flak och ropar "Vi har tagit studenten"

Att det tjoas och tjimmas utanför krogar är väl knappast att jämföra med högtalarutsändningar med kollektiva uppmaningar. Det är ju just högtalarutsändningar som regleras i lokala ordningsföreskrifter, inte att folk pratar offentligt.

Man behöver inte söka tillstånd för studentflak eller liknande, däremot anmäla det till polisen och följa de krav som enligt föreskrifterna finns. Gör man det spelar det inte så stor roll om man gör det på en skolavslutning i juni eller något motsvarande den 15/4.

Mig veterligen har polisen ingen möjlighet att reglera vad som sägs i högtalarutsändningar, så länge de inte bryter mot någon lag. Jag vet inte heller om de har möjlighet att neka pga att sökanden har sökt för ofta. Men jag har svårt att tänka mig det så länge de riktlinjer som finns för buller osv följs.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att det tjoas och tjimmas utanför krogar är väl knappast att jämföra med högtalarutsändningar med kollektiva uppmaningar. Det är ju just högtalarutsändningar som regleras i lokala ordningsföreskrifter, inte att folk pratar offentligt.

Man behöver inte söka tillstånd för studentflak eller liknande, däremot anmäla det till polisen och följa de krav som enligt föreskrifterna finns. Gör man det spelar det inte så stor roll om man gör det på en skolavslutning i juni eller något motsvarande den 15/4.

Mig veterligen har polisen ingen möjlighet att reglera vad som sägs i högtalarutsändningar, så länge de inte bryter mot någon lag. Jag vet inte heller om de har möjlighet att neka pga att sökanden har sökt för ofta. Men jag har svårt att tänka mig det så länge de riktlinjer som finns för buller osv följs.

Tjoande utanför krogar reglerar i andra lagar, liksom studentflaken. Likväl handlar det om reglerat tjoande.


Nej du kan inte få tillstånd till att föra valfritt oväsende genom högtalare hur ofta som helst eller på vilka tider som helst. Jfr exempelvis de olika stadsfester och arrangemang som sker i de flesta städer.

Däremot så står det exempelvis Ozzy fritt att under dessa sammanhang anropa vilka demoner han vill och uppmana publiken att dyrka dessa.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Håller med till 100%. Hade jag varit flykting till ett muslimskt land hade jag aldrig ens vågat drömma om att få ha en ringande kyrklocka...
Nu är jag inte troende av något slag, men sverige är ju ta mig fan ett kristet land. Nä, ska man vara här kan man anpassa sig tycker jag.

Nej, Sverige är inte ett kristet land.

Och vad tycker DU att svenska muslimer ska göra?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tjoande utanför krogar reglerar i andra lagar, liksom studentflaken. Likväl handlar det om reglerat tjoande.
Men det är knappast tjoandet i sig som är reglerat, dvs vad som tjoas.

Nej du kan inte få tillstånd till att föra valfritt oväsende genom högtalare hur ofta som helst eller på vilka tider som helst. Jfr exempelvis de olika stadsfester och arrangemang som sker i de flesta städer.

Självklart kan du inte få ett tillstånd för att utföra högtalarutsändning hur ofta som helst. Vad nu det hade med saken att göra. Frågan gällde ju om det fanns en gräns för antal tillstånd pga just antalet.

Däremot så står det exempelvis Ozzy fritt att under dessa sammanhang anropa vilka demoner han vill och uppmana publiken att dyrka dessa.

Spelar verkligen Ozzy på ställen där folk kan lyssna utan att ha köpt biljett? Oavsett är det väl som tur är inte många som tvingas lyssna på Ozzy varje vecka :) Enskaka högtalarutsändningar av religiösa budskap skulle knappast vara kontroversiellt det heller :)
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men det är knappast tjoandet i sig som är reglerat, dvs vad som tjoas.



Självklart kan du inte få ett tillstånd för att utföra högtalarutsändning hur ofta som helst. Vad nu det hade med saken att göra. Frågan gällde ju om det fanns en gräns för antal tillstånd pga just antalet.



Spelar verkligen Ozzy på ställen där folk kan lyssna utan att ha köpt biljett? Oavsett är det väl som tur är inte många som tvingas lyssna på Ozzy varje vecka :)

Har inte kollat rättsfallen, men det finns nog ingen absolut gräns. Däremot blir det inga tillstånd om det väsnas för ofta på en och samma plats.

4 minuter varje fredag em är nog en störning som skulle kunna accepteras på de festa ställen.

Ozzy var väl mest en poäng om att det inte finns något monopol för att bara kristna budskap får förstärkas genom högtalare i Sverige.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp