Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ska jag utrycka mig såhär istället; sverige är inget muslimskt land.

Jag har inga problem med invandrare överhuvudtaget. Men när de ska kräva böneutrop, går det för långt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ska jag utrycka mig såhär istället; sverige är inget muslimskt land.

Jag har inga problem med invandrare överhuvudtaget. Men när de ska kräva böneutrop, går det för långt.

Fast det är ingen som har krävt något. De har ansökt och fått tillstånd enligt svensk lag.

Är det inte viktigt att följa svensk lag i Sverige?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du får inte uppvigla till brott eller hetsa mot någon folkgrupp.

Men skulle ett politiskt parti få tillstånd för att en gång i veckan spela ut sitt politiska budskap i högtalare?

Jag vet inte. Men jag tycker att den jämförelsen egentligen är mer relevant än den med kyrkklockorna.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har inte kollat rättsfallen, men det finns nog ingen absolut gräns. Däremot blir det inga tillstånd om det väsnas för ofta på en och samma plats.

4 minuter varje fredag em är nog en störning som skulle kunna accepteras på de festa ställen.

Ozzy var väl mest en poäng om att det inte finns något monopol för att bara kristna budskap får förstärkas genom högtalare i Sverige.

Nej det finns ingen absolut gräns. Och jag var inte ute efter ett svar utan mer att väcka frågan. Och självklart kan en ansökan nekas eftersom att tidigare aktiviteter har genererat klagomål. Men just denna aktivitet är ju en sådan som man kan tänka sig kommer generera en hel del klagomål, men där folk egentligen klagar på något annat än bullret. Inte helt okomplicerat med andra ord.

Nej självklart inte och jag har väl inte hävdat det heller.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men skulle ett politiskt parti få tillstånd för att en gång i veckan spela ut sitt politiska budskap i högtalare?

.

Det tror jag faktiskt redan har skett. Har för mig att det hette måndagsrörelsen och till stöd för frigörelsen i Baltikum.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag skulle aldrig lägga två strån i kors för att bidra till att vi får in mera fundamentalism i landet. Invandrare - JA. Moskeer och kyrkor, vilket slag det än är - NEJ
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag skulle aldrig lägga två strån i kors för att bidra till att vi får in mera fundamentalism i landet. Invandrare - JA. Moskeer och kyrkor, vilket slag det än är - NEJ

Nu behöver du inte lägga några strån i kors alls. Kyrkor och moskeer söker sina bygglov själva, de behandlas enligt svensk lag.

hade jag inte varit golit hade jag lagt till att fundamentalismen för bäst näring av det oförsonliga motståndet mot andra tankar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men skulle ett politiskt parti få tillstånd för att en gång i veckan spela ut sitt politiska budskap i högtalare?

Jag vet inte. Men jag tycker att den jämförelsen egentligen är mer relevant än den med kyrkklockorna.

I valtider står ju samtliga partier och basunerar ut sitt budskap på torgen runt om i många städer. Vet inte om det finns någon övre gräns för hur mycket man får stå och predika? Någon slags tillstånd krävs nog också, men den kunskapen har inte jag. Gissar att det är kommunen som reglerar sådana saker. På 1:a maj demonsterar ju arbetarrörelsen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja skitsnacket som politikerna basunerar ut i valtider skulle man ju gärna slippa! Det mesta är ju lögner ändå, det de lovade innan valet brukar ju inte gälla när de väl vunnit! ;)

Så varför är det tillåtet att stå och ropa ut lögner i Sverige? :p
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men just denna aktivitet är ju en sådan som man kan tänka sig kommer generera en hel del klagomål, men där folk egentligen klagar på något annat än bullret. Inte helt okomplicerat med andra dat det heller.

Självklart kommer gränsdragningen bli svår. Men det får man ta när man kommer dit.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och till vad ska man anpassa sig?

Ska vi tvinga ut somaliska ungdomar till Smögens brygga och hälla i dem sprit så de inte kan stå upp?

Ska nyanlända Afganer smörjas in med Blrycreme och tvingas till Power meet i Västerås?

Ska en kurd peta i sig sin Kebab i smyg för att det inte ska misstänkas att han inte tar år sig Sveriges matkultur?

Hahahaha!! Underbart. Det måste gå att göra en spinoff på den här idén, på något sätt. En film?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I valtider står ju samtliga partier och basunerar ut sitt budskap på torgen runt om i många städer. Vet inte om det finns någon övre gräns för hur mycket man får stå och predika? Någon slags tillstånd krävs nog också, men den kunskapen har inte jag. Gissar att det är kommunen som reglerar sådana saker. På 1:a maj demonsterar ju arbetarrörelsen.

De räknar med att böneutropet kommer att höras inom en kilometers avstånd, det är väl inte riktigt jämförbart med att någon står på torget och pratar i en mikrofon?

Det krävs tillstånd från polisen även för att valtala, kommunen yttrar sig om de är markägare (lite beroende på vad kommunens föreskrifter säger). Det skulle nog gå att få tillstånd att stå och valtala en gång i veckan, men om det skulle vara via en högtalare som når alla människor inom en kilometers avstånd känns väl mer tveksamt. Men det har nog ingen ansökt om så det är nog omöjligt att svara på :p

(Jag har jobbat med detta (markupplåtelser på allmän plats), därför är jag intresserad av frågan om vad man kan tillåta och inte. Det är inte så att jag besitter massa nördkunskaper om kommunala föreskrifter för skojs skull :p )
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

De räknar med att böneutropet kommer att höras inom en kilometers avstånd, det är väl inte riktigt jämförbart med att någon står på torget och pratar i en mikrofon?

Det krävs tillstånd från polisen även för att valtala, kommunen yttrar sig om de är markägare (lite beroende på vad kommunens föreskrifter säger). Det skulle nog gå att få tillstånd att stå och valtala en gång i veckan, men om det skulle vara via en högtalare som når alla människor inom en kilometers avstånd känns väl mer tveksamt. Men det har nog ingen ansökt om så det är nog omöjligt att svara på :p

(Jag har jobbat med detta (markupplåtelser på allmän plats), därför är jag intresserad av frågan om vad man kan tillåta och inte. Det är inte så att jag besitter massa nördkunskaper om kommunala föreskrifter för skojs skull :p )

Nu består mina erfarenheter av Botkyrka av högljudda erfarenheter i handbollshallen, men jag kan tänka mig att kilometern i fråga beror på minaretens förhållandevis ödsliga läge. Det stör (ljudmässigt) väldigt få.


Funderar över om Järfälla har yttrat sig över det religiösa getto man skapat norr om pendeltåget. Eller om man tycker att tågen stör mer än en massa fundementalister.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu består mina erfarenheter av Botkyrka av högljudda erfarenheter i handbollshallen, men jag kan tänka mig att kilometern i fråga beror på minaretens förhållandevis ödsliga läge. Det stör (ljudmässigt) väldigt få.


Funderar över om Järfälla har yttrat sig över det religiösa getto man skapat norr om pendeltåget. Eller om man tycker att tågen stör mer än en massa fundementalister.

Att den ligger ödsligt till är väl ändå en sanning med modifikation. Närmsta bostäder ligger ca 200 meter från mosken och det är öppet vatten mellan husen och moskén. Inom 1 km når man nästan hela Fittja och Masmo. Sen kan man väl tycka att de boende bör vara mer störda av E4an ändå. Men det ger ju ändå en fingervisning om att minareten rimligen bör vara betydligt ljudligare en ett valtal på stadens torg.

Vad har man skapat i Järfälla?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

hade jag inte varit golit hade jag lagt till att fundamentalismen för bäst näring av det oförsonliga motståndet mot andra tankar.

:bow:
Eller hur. Oförsonligt de-ska-tamefan-anpassa-sig-mentaliteten skrämmer skiten ur vem som helst. Den typen av agitatorer skulle behöva vända sina egna argument mot sig själva, för att kunna inse hur ihåliga de är. Den här tråden saknar motstycke under min buketid tror jag. Obehaglig!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ska jag utrycka mig såhär istället; sverige är inget muslimskt land.

Jag har inga problem med invandrare överhuvudtaget. Men när de ska kräva böneutrop, går det för långt.

Varför kopplar du och andra ihop muslimer och invandrare? Min fråga till dig m fl var hur svenska muslimer ska göra. De är ju inte alltid invandrare.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har inga problem med invandrare överhuvudtaget. Men när de ska kräva böneutrop, går det för långt.
Jag håller absolut med dig. Brukar tänka det om min australiensiske svåger; "Han är okej nu men man vet aldrig, snart börjar han säkert kräva massa böneutrop och skit".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att den ligger ödsligt till är väl ändå en sanning med modifikation. Närmsta bostäder ligger ca 200 meter från mosken och det är öppet vatten mellan husen och moskén. Inom 1 km når man nästan hela Fittja och Masmo. Sen kan man väl tycka att de boende bör vara mer störda av E4an ändå. Men det ger ju ändå en fingervisning om att minareten rimligen bör vara betydligt ljudligare en ett valtal på stadens torg.

Vad har man skapat i Järfälla?

Norr om pendeltåget ligger två-tre extrema kyrkor. Mormonerna, Jehova och en till.. men golits koll är lite halvdan. Det är svårt att köra in i Sthlm eftersom lokalbefolkningen hindrar golit genom att ligga i mittfilen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Norr om pendeltåget ligger två-tre extrema kyrkor. Mormonerna, Jehova och en till.. men golits koll är lite halvdan. Det är svårt att köra in i Sthlm eftersom lokalbefolkningen hindrar golit genom att ligga i mittfilen.

Och de brukar ropa ut sina budskap i högtalare eller varför skulle kommunen bry sig?

Till Järfälla kommer du utan att behöva köra in i Sthlm, och någon mittfil finns det inte heller ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och de brukar ropa ut sina budskap i högtalare eller varför skulle kommunen bry sig?

Till Järfälla kommer du utan att behöva köra in i Sthlm, och någon mittfil finns det inte heller ;)

jodå. det är mittfil om man kommer norrifrån på e4.

golit har inte registrerat extremisternas vanor, bara konstaterat att det är ett religiöst hard core getto.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp