Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu bor vi inte i ett muslimskt vare sig samhälle eller kultur, så risken för 25 minareter i ett och samma område är ett rent schizofreni-skräckpropaganda-argument i klassisk SD-anda.

Vad gör du åt psalmsjungandet på våra skolavslutningar? Vi har ju haft den frågan uppe tidigare några gånger i denna rundgångstråd, jag vet inte om du svarat på det, men hur ska en 7-åring välja bort det från sin första riktiga skolavslutning tycker du?

Genom att skolavslutning inte sker i kyrkan och vi väljer en annan kanon för avslutningssånger som gör att alla kan delta med den glädje vi vill förmedla med skolavslutningen. Frikoppla skolan från kyrkan helt och hållet, utom i de ämnen där man undervisar om samhällskunskap, religion och historia - där kyrkan är relevant.

Jag tror inte att fler minareter utgör det kommande problemet. Jag menade andra församlingar och grupper som vill använda samma rätt att missionera sina budskap.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast undervisande kunskap om religioner är inte fel oavsett vad man har för inriktning på sin utbildning. Kunskap är makt, religionsundervisning i skolan är inte värvande i den meningen.

Att ta bort 'den blomstertid nu kommer' från det svenska folkets skoltraditioner vore som att stjäla godis från ett barn. Är du realistisk nu eller svävar du på höga argumentationsmoln a'la SD nu?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast undervisande kunskap om religioner är inte fel oavsett vad man har för inriktning på sin utbildning. Kunskap är makt, religionsundervisning i skolan är inte värvande i den meningen.

Att ta bort 'den blomstertid nu kommer' från det svenska folkets skoltraditioner vore som att stjäla godis från ett barn. Är du realistisk nu eller svävar du på höga argumentationsmoln a'la SD nu?

Fast det var väl precis vad jag skrev, att religionerna har sin plats i undervisningen i religion, historia och samhällskunskap. Inte på skolavslutningen.

Jag är tydlig i min åsikt. Om det är realistiskt? Inte i min närmaste omvärld i närtid, dvs vårt område. Det vore helt otänkbart eftersom många, mångas tillvaro bara handlar om kyrkan och det finns de som arbetar hårt för att öka den kristna kyrkans närvaro och inflytande över skolan. Och så minst en som arbetar emot, för både sina egna barns skull, men framförallt för de barn som redan får 90% av sin tid genomsyrad av budskap enbart kontrollerade av kyrkan.

Jag förstår inte att man genom att debattera starkt emot SD i alla trådar någonsin, i verkliga livet, i andra forum, genom att uttrycka en åsikt om och rationella skäl mot högtalarbudskap i vår gemensamma ljudmiljö, plötsligt "svävar på argumentationsmoln a la SD". Det måste bero på någon slags falsk allergisk reaktion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast du, om ditt argument svävar inom ramen för "Om det är realistiskt? Inte i min närmaste omvärld i närtid, dvs vårt område" - så är det inte på långa långa vägar ett hållbart argument mot något som sker här och nu. Det haltar. Det är en tafflig retorik som du brukar avhålla dig från.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

För övrigt är SD det parti som ihop med KD främst förespråkar den kristna kyrkans starka roll i samhället, även i skolan med traditionsbundenhet för skolavslutningen. Den svenska politikens ultrakonservativa, helt enkelt. Med ledorden "Trygghet & Tradition". En fantastisk framgångspolitik genom tiderna, det var bättre förr. Låt oss inte gå framåt. Tänk om vi bara hade fått fortsätta leva i 1700-talets missväxt. "en drömmande Jimmie" :crazy:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker att du tafflar rejält i den här debatten genom att slänga in nya halmdockor hela tiden och angripa dem istället. Det var inte jag som använde skolavslutningen som något slags argument i den här enkla grundfrågan. Jag har förtydligat (och förenklat) min åsikt genom att ta in alla de funderingar och tankar som presenterats här. Även om jag anser att det allra mesta är helt ovidkommande för grundfrågan.

Jag presenterar igen min slutsats:

Det måste vara en ren ordningsstadgefråga.

Antingen tillåter man den här typen av regelbundna, högljudda budskap på den plats där det ansökts om, eller inte. Och sedan behandlar man nästa ansökan på exakt samma sätt.

Jag är av åsikten att det är en avsevärd störning att ha sådana högljudda budskap i en boendemiljö. Men just det är en högst personlig åsikt. Det bör bedömas och godkännas/inte godkännas av de som bor i den miljön där det är aktuellt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja jag är medveten om att jag tafflar fram och tillbaka, men det för att motargumentet inte är realistiskt. Men jag tycker du gör samma sak. Antingen handlar det om störande ljud, eller så handlar det om religion och grundläggande respekfråga för olika trosuppfattningar. Om argumentet är störande ljud i vardagen, så bör man se över andra ljud i vår vardag som hamnar i samma störningsdivision. Eller så ser man över hur samhället ska hantera olika trosuppfattningar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast jag har landat i det jag skrev ovan. Det är det positiva med alla tänkande människor som finns på Buke, som presenterar sina vinklar. Jag har rensat bort det som jag faktiskt kommit fram till är ovidkommande argument, som inte har med frågeställningen i tråden att göra. Jag har stött och blött även dina inlägg, och jag tycker verkligen inte att alla har varit värdelösa halmdockor.

Det viktiga är att man hanterar ansökan om alla liknande högljudda budskap på samma sätt, annars respekterar vi inte religionsfriheten. Och däri ser jag ett möjligt kommande problem, som jag tror de allra flesta, även väldigt ljudtoleranta från denna tråd, skulle uppleva som en signifikant störning i sin boendemiljö. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg, behöver inte det påverka beslutet här och nu i just detta ärende, förrän det problemet har uppstått.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men 'högljudda budskap' har fortfarande två helt olika anfallsvinklar. Jag förstår inte hur du tänker. Religionsfrihet innebär:
Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.
Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.


Om böneutropet sker inom ramar för ljud som råder för övriga samhället också, kan jag inte se det som annat än att det är religionsutövandet du och vissa andra element stör sig på. Och det INNAN störningen ens trätt i kraft.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Med ledorden "Trygghet & Tradition". En fantastisk framgångspolitik genom tiderna, det var bättre förr. Låt oss inte gå framåt. Tänk om vi bara hade fått fortsätta leva i 1700-talets missväxt. "en drömmande Jimmie" :crazy:

Jag tycker att du tafflar rejält i den här debatten genom att slänga in nya halmdockor hela tiden och angripa dem istället

Jag klarade inte av att läsa detta med ett "straight face" iallafall :D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om böneutropet sker inom ramar för ljud som råder för övriga samhället också, kan jag inte se det som annat än att det är religionsutövandet du och vissa andra element stör sig på. Och det INNAN störningen ens trätt i kraft.

Sker det inom ramar för ljud som råder för övriga samhället, är det inget problem. Det är ju EXAKT det som är min ståndpunkt.

Jag tror inte (och tycker definitivt inte) att det är automatiskt förenligt med ramarna för ljud som råder (bör råda) för övriga samhället att installera en högtalare på ett torg och 5 minuter i veckan sända ut högljudda budskap från denna. Oavsett om det handlar om religiösa budskap, domedagsprofetior eller reklam. Jag tror att det är tillståndspliktigt, men där är jag ute på hal is.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det var endast ett förtydligande av ett motargument som ledde in i en återvändsgränd, om att jag satt och svävade på argumentationsmoln a la SD. Så jag förstår inte riktigt vad du åsyftar. SD:s politik ligger ungefär så långt bort från mina utgångspunkter, som är möjligt. Det var bara det jag ville förtydliga till skribenten. Inte ett argument i trådens grundfråga.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sker det inom ramar för ljud som råder för övriga samhället, är det inget problem. Det är ju EXAKT det som är min ståndpunkt.

Jag tror inte (och tycker definitivt inte) att det är automatiskt förenligt med ramarna för ljud som råder (bör råda) för övriga samhället att installera en högtalare på ett torg och 5 minuter i veckan sända ut högljudda budskap från denna. Oavsett om det handlar om religiösa budskap, domedagsprofetior eller reklam. Jag tror att det är tillståndspliktigt, men där är jag ute på hal is.

:crazy: Men har du faktiskt missat att man faktiskt söker tillstånd för att få göra böneutrop? Det är ju grund och uppkomst till att frågan aktualiserats? Missuppfattar jag dig fullständigt nu?

Och glassbilen...ähh...nu orkar jag inte med den här pseudodebatten längre.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, det är ju precis det som är frågan. Varför får jag för mig att vi IRL skulle förstått varandras ståndpunkter efter 2 minuter, vilket vi inte lyckats med i 20-tals inlägg...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Antagligen, hoppas jag. :) Vi får ta det över en fika om vi springer på varandra. :D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

Nu har moskén i Fittja fått godkänt från polisen, det kommer att kallas till fredagsbön fem minuter mellan 12-13:)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Gissar att det då skulle bli väldigt tidigt och alla dagar i veckan? Och dessutom flera gånger om dagen?

Personligen tycker jag det i så fall skulle bli störande. I Sverige är det ju inte ok att störa, går ju tex att anmäla till störningsjouren om grannens hund skäller, man får inte ha fest när man bor i lägenhet vilka tider man vill osv.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Gissar att det då skulle bli väldigt tidigt och alla dagar i veckan? Och dessutom flera gånger om dagen?

Personligen tycker jag det i så fall skulle bli störande. I Sverige är det ju inte ok att störa, går ju tex att anmäla till störningsjouren om grannens hund skäller, man får inte ha fest när man bor i lägenhet vilka tider man vill osv.

Som jag skrev så kommer det bli böneutrop på fredagar, under fem minuter någon gång mellan 12-13
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej NEj Nej! Sverige bor vi i, flyttar man till ett annat land så får man finna sig i våra traditioner och anpassa sig. Jag är helt för att ha invandring, men då ska dom också komma in i vårat samhälle och anpassning hör dit
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp