Hur gör ni för att lättast kunna förena jobb, träning och andra saker som man vill hinna med i sitt liv? Jag har ju haft förmånen (för mig är det en förmån, är dock medveten om att andra kanske inte ser det så) att ha varit student i några år nu, och har helt enkelt vant mig vid det tempot, och kunna lägga upp min tid lite som jag vill. Jag har visserligen pluggat allt utom enstaka kurser på campus, men vi har varit väldigt lite schemalagda, så jag har ändå kunnat förfoga ganska hyfsat över mina dagar själv.
I helgen har jag börjat jobba, och kommer med största sannolikhet jobba på det stället om helgerna fram till midsommar, för att sen gå på mitt "riktiga" sommarjobb efter midsommarhelgen (samma arbetsgivare, men ett annat ställe). Och efter bara en helg har jag nästan panik för hur jag ska hinna med allting. Dels för att jag vet hur matsituationen blir på det stället, i lördags kunde jag exempelvis inte äta lunch alls, jag fick kasta i mig en banan i bilen på väg hem, och det är mer regel än undantag att det blir så. Sen står man upp hela tiden, så fötterna är inte precis med på noterna när man väl kommer hem. Utöver det har jag då hästen, tre mil enkel resa hemifrån.
Än så länge är hästen kvar vid stallet, så när jag väl är på plats kan jag ta tag i henne direkt. Eftersom hon är så ung rids hon inte alla dagar, och fram till midsommar har jag ju fem dagar mitt i veckan att förfoga över hur jag vill, så det går att lösa med att hon vilar de dagar jag jobbar. Tyvärr "måste" hon gå på bete ganska långt från stallet senare i sommar, vilket försvårar hela ridbiten, men tanken är just på grund av hennes ålder att hon ska få ta det lite lugnt över sommaren och kanske bara ridas lätt de dagar jag är ledig och kanske även vila helt några veckor.
Men eftersom jag inte kommer rida lika mycket i sommar som jag gjort under våren, så måste jag nästan träna på något annat sätt. I sommar kommer jag jobba på cykelavstånd från mitt hem, och min första tanke var givetvis att cykla dit och hem, men min arbetsgivare blev eld och lågor över att jag har körkort och egen bil (de andra anställda är samtliga under arton), och tyckte att bilen i princip var ett nödvändigt måste.
Men cykel borde kanske vara ett skonsamt träningssätt efter jobbet ändå? Belastar inte fötterna på samma sätt, och går lite fortare än att gå promenader/powerwalks? Eller vad tänker ni? Gym är inte ett alternativ alls, det närmaste ligger två mil bort, så det finns inte på kartan att försöka få in det också i schemat, tyvärr. Hur motiverar ni er själva till att verkligen ta er ut efter en tuff arbetsdag?