Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Backintervaller - check! Det var jobbigt, men inte SÅ jobbigt, jag får nog hitta en bättre backe ;) Tror denna kan ha varit lite kort. Löprundan började sådär med att min klocka fick slut på batteri när jag sprungit i fyra minuter, så det var bara att hiva fram telefonen och starta endomondo. Men jag sprang i alla fall till spåret, lokaliserade min backe och så spurtade jag upp för den 10 gånger. Därefter fortsatte jag följa spåret i en dryg kilometer, ökade farten lite här. Sen sprang jag hem i lugnare tempo. 6 km blev det, plus de ca 700 m som inte kom med på endo :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

Vasaloppsfrukost, senare är planen backintervaller! Har hittat en backe i elljusspåret som jag tror är bra för ändamålet.

Härligt! :)

KL

Jag funderar på att börja kaloriräkna igen. Men det känns så seeeegt. Är egentligen rätt nöjd med storleken nu (förutom att kroppen ska "tighta till sig" med styrketräning men det tar ju den tid det tar) men jag har aldrig i vuxen ålder lyckats bli av med de sista 5 kilona. Alltid varit 3 kilo bort för att jag inte orkar skärpa till mig helt. Men nu har jag alltså tänkt att det ska bli av! (Som 100 gånger innan :cautious:; denna gång har jag dock träningen hyfsat igång också så det blir intressant med litet projekt :p)

Plan:
* Bort med allt fika, godis, onödiga kalorier. Inget "fika idag för att jag pluggat", "fika idag för att jag tränat" eller liknande. En fuskdag i veckan (fredagar) där jag antingen äter godare och mer onyttig middag eller något snacks på kvällen
* Börja äta frukost. Lättare att hålla vanorna då. 2 kokta ägg och en skål fil. Hur svårt kan det vara att få ner?? Jag vet ju att jag kan hålla mig från onyttigheter och dålig mat då jag är mätt. PMS är i fortsättningen ingen ursäkt för att ohämmat hetsäta.
* Fixa till dygnsrytmen så somnar vid 22-23 och vaknar vid 07. Funkar bäst då.
* Köra vidare med bodypump, spinning och punch out. Eventuellt springa ett pass i veckan på band också.

Nu ni.
 
Sv: Beach 2014 del IV

-10 kg!.. Kände att jag börjar få tillbaka självförtroendet, och börjar känna mig som mig själv igen! ^^ Feedback mottages tacksamt.^^
1620666_10203352775365235_1112912748_n.jpg
 
Sv: Beach 2014 del IV

Låter som en härlig tur! :)

Sörjer att jag kommit bort från springandet nu. Måste starta upp igen i vår för det är ju balsam för själen :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag säger bara PUH! Blir trött bara av tanken :D Riktigt bra jobbat!

Wys, det låter som en bra plan :) Bara att sova ordentligt, äta regelbundet och fortsätta träna bra kan nog ta dig en bra bit på vägen.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Haha, ja, nu när du säger det så vet jag inte riktigt vad jag tänkte på..8) Syftade nog mest på lite respons/positiva kommentarer och "pushning" åt rätt håll så att jag fortsätter att hålla i detta nu.:)
Men tack! :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Någon som har recept på pannkakor som inte innehåller mjöl och inte så mycket ägg? :)

Gjorde dagens varma mål idag enligt det här receptet:
1 ägg
2 äggvitor
100g keso
2 msk havregryn
Stekt i kokosolja och serverade med en klick jordnötssmör.

Var gott men blev lite äcklad mot slutet och illamående av tanken att det var så mycket ägg i (Ingen äggfantast :p )
 
Sv: Beach 2014 del IV

Vilka supertider du springer på! Klart du ska springa millopp!

snow: du är så snabb! Klart du ska starta ett millopp:up:

Snow - Du är så himla grym! Jag inspireras verkligen av dig! :)

Bra jobbat! Bättre underlag gör mycket.

Tack, vad snälla ni är! Jag känner mig ofta långsam numera då jag var mycket snabbare som yngre och lättare (PB på milen 41:30 och brukade springa 5 km på under 21 minuter när jag tävlade triathlon - dvs hade simmat 750 m och cyklat 20 km innan...). När jag tränar med andra är jag nästan alltid sämst i gruppen. Viktigast är ändå att jag mår bra och får vara skadefri! Har hittat några millopp i närheten i mitten/slutet av maj. Dryga två månader att slipa formen ska förhoppningsvis duga.

*kl*

Efter fyra timmar och fjorton minuter gick vinnaren av Vasaloppet äntligen i mål och vi fick kliva av spincyklarna. Jobbigt, roligt och förjävla härlig stämning!

Nu ska jag äta en väldigt efterlängtad lunch!

Bra kämpat! Jag körde Vasaloppspinning förra året men då var de lite snabbare i mål vill jag minnas :). Kul grej men man svettas verkligen kopiösa mängder av 4 h inomhuscykling!

kl

Backintervaller - check! Det var jobbigt, men inte SÅ jobbigt, jag får nog hitta en bättre backe ;) Tror denna kan ha varit lite kort. Löprundan började sådär med att min klocka fick slut på batteri när jag sprungit i fyra minuter, så det var bara att hiva fram telefonen och starta endomondo. Men jag sprang i alla fall till spåret, lokaliserade min backe och så spurtade jag upp för den 10 gånger. Därefter fortsatte jag följa spåret i en dryg kilometer, ökade farten lite här. Sen sprang jag hem i lugnare tempo. 6 km blev det, plus de ca 700 m som inte kom med på endo :p

Om det inte är jobbigt - spring snabbare ;). Det går att springa sig tokstum på ca 45 sek, är den kortare än så hade jag försökt hitta en längre backe.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Den var kortare än så, jag sprang så snabbt jag kunde :D Ska se till att hitta en bättre backe till nästa gång, dagens pass var lite väl mesigt mot vad jag tänkt mig :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

Wys, det låter som en bra plan :) Bara att sova ordentligt, äta regelbundet och fortsätta träna bra kan nog ta dig en bra bit på vägen.

Ja jag hoppas det!

Kommer väl inte hänga jättemycket i tråden men jag gör nåt inhopp här och där, gnäller eller rapporterar framgång ;) Och så håller jag ett öga på era förehavanden såklart :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Nöjd med veckans träning! 3 pass löpning, totalt 18,4 km sprunget. Utöver detta ett pass styrketräning, 2 pass cirkelträning, 2 längre promenader och lite yoga. Hoppas få till något liknande nästa vecka. :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag har inte läst hela tråden frekvent så jag kan ha missat något men har du funderat på att ta kontakt med en ätstörningsenhet? De kan nog hjälpa dig att komma ur dina tankebanor.

:)

Har försökt komma på ett bra svar på det här ett bra tag nu, och den enda anledningen jag kan komma på för att inte göra det är så dålig som "jag vill inte det". Jag ser mig inte som ätstörd. Jag är inte pinnsmal, jag har ganska många kilon att ta från innan jag skulle hamna på ett för lågt bmi. Och framför allt: jag gör bara så här i perioder.
Idag har jag ätit flera mackor till frukost, pannkakor till lunch, nutella semifreddo till fika och nu står mormor och lagar kvällsmat så jag lär äta en portion av det också. Ingen risk för kaloriunderskott idag alltså. Och jag är lugn med det. MEN jag vet också att jag förmodligen kommer räkna kommande vecka med den här dagen i bakhuvudet. Dock vet jag att jag inte får ligga på för lågt kaloriintag per dag, så jag svälter mig inte. Jag bara "sparar" kalorier för att försöka hamna på en låg snittsiffra i slutändan.
Jag har knepiga tankar om mat, ja. Men jag ser det inte som ett tillräckligt stort problem för att söka hjälp, eftersom jag ju gör så gott jag kan för att hamna på 1400-1800 kcal/dag.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Bra jobbat! Min vecka har varit urusel :p

kl
Men dagens benpass är jag nöjd med, helt slut. Blev

Bencurl med boll 5x10 som uppvärmning
Frontböj 16kg 2x10 (babyvikt jag vet :p men var första gången jag provade frontböj så vågade inte lasta på så mycket)
Bulgariska utfall 22kg 5x5
Hip raises 21kg 5x5
Sidosteg med gummiband 4x10 steg (snacka om att benen surnade till här)

Någon som vet om man fö ska stå bredare med benen i frontböj än vid vanliga böj? Så man får armbågarna emellan benen. Eller ska man helt enkelt vinkla upp underarmarna mer så armbågarna pekar mer uppåt så man inte slår emot när man går ner?
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det jag har hört är att man vinklar upp armarna mer. Mina instruktörer på passen har sagt att man inte ska ha vikten i handen sas, utan att den ska stabiliseras av handen men vila på överarmen/axeln, och då måste ju armbågarna vara framåt, sas. Jag tycker personligen att det lätt blir att vikten ligger i handen annars.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Cili- Jag tänker inte säga om du har eller inte har en ätstörning men måste ändå kommentera det där med normalvikt. Vet du att av alla med ätstörningar har bara 6% anorexi? 24% har bulimi och resten 70% har ätstörning UNS då man inte uppfyller någon av de två andra diagnoserna helt. Det är alltså en liten, liten minoritet av alla sjuka som har en undervikt även om det är de man hör och läser om mest.

Sen är allt inte svart eller vitt, bara för att man inte är sjuk kan man ha ett knepigt förhållande till mat, det som avgör om man behöver göra något åt det tycker jag inte är att man ska bli fri från en diagnos, det är att man vill bli fri från sina tankar och beteenden. Mår man dåligt över något, oavsett vad det är (jobbet, en kärleksrelation, vänskap, depression, övervikt, mattankar, tvångstankar, prestationskrav osv) så mår man bäst av att ta tag i problemet och försöka göra livet lite lättare, försöka vända kursen, ta beslut, genomföra förändringar, fundera över sina livsvärderingar och satsa mot att må bra och göra de förändringar som krävs för det.

Därför kanske det finns saker i ditt förhållande och agerande i samband med mat som du skulle må bra av att jobba med och förändra? Din kropp kanske är frisk och mår bra men hur mår du ? Tycker du att det är ett problem i ditt liv att äta lite ena dagen för att sen äta "mycket/normalt" en annan? Tycker du att din livskvalitet påverkas av att räkna kalorier, hoppa över måltider, kompensera flera dagar efter en enda dag med mer mat?

Den mentala biten är minst om inte mer viktig för att leva ett fritt och friskt liv. Du behöver absolut inte svara här i tråden om det känns för privat, men jag känner att jag behöver skriva det här då jag tror att det kanske finns andra som kan behöva höra det också. Vill du ha stöttning så finns jag både här i tråden och i PM.

Du kanske inte alls känner igen mig i något som jag skriver så jag hoppas du inte tar det som att jag "hoppar på" dig :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag tar det absolut inte som att du hoppar på mig. Tvärt om, du kommer med bra reflektioner!
Egentligen stör inte beteendet min vardag speciellt mycket. Jag har satt som en gräns för mig själv att jag inte får träna om jag inte ätit vettigt den dagen, har inte längre någon ångest om jag ätit "för mycket". Men är oerhört fixerad vid kalorier och hur jag ser ut.

Upptäckte igår när jag pratade med min mamma om viktnedgång att jag oerhört medvetet valde ut vad jag sa, så hon inte skulle uppfatta mig som någon som ville tappa massor. Fixering vid vad andra tror och tänker, utöver i den här tråden där jag vågar ventilera allting.

När jag tänker på ordet ätstörning så ser jag bara en undernärd människa framför mig. Och det är jag ju inte. Jag kräks inte, jag äter godis och väljer inte bort maträtter för att dom är för kaloritäta
 
Sv: Beach 2014 del IV

*kl*
Bästa veckan sen december för mig! :) Totalt 4 h 37 min träning fördelat på ridning, cirkelträning, Sh'Bam och PW. Idag gav jag mig ut med stavarna för första gången på typ två månader och klarade 3,55 km på 31 min. Då gick jag först en dryg km, sen tog jag 4½ varv runt lekplatsen med löpintervaller och varje varv avslutades med att springa upp för backen. Sen gick jag en sväng hem också. Åh vad jag är nöjd med mig själv att jag kom ut och gjorde det och gjorde det bra också! :)

Förresten så var jag på XXL idag, hade sett ett par urfina inneskor i reklamen, nedsatta till 300:-. Hittade dem i två olika fiiiiiina färger, men inte rätt storlek, bara 40,5 eller 42, jag vill ha 41 nu (man får visst mindre fötter också när man går ner i vikt). Visst, 42orna satt ok, men jag kunde vicka lite väl mycket på tårna så nä, då var jag faktiskt duktig och lät bli! Får väl lägga i en sula i mina nuvarande tillsvidare eller nåt :D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag har alltid varit överviktig, men jag har haft en ätstörning ändå. I tonåren förlorade jag flera vänner, inom loppet av ett drygt år så dog fyra st, varav en var min bästa vän. Då slutade jag helt enkelt att äta, för att sen äta massor i perioder. Så jag hann liksom aldrig börja svälta mig helt innan jag satte igång att äta lite för mycket igen, och så gick det runt så. Så, ätstörning innebär inte att man är undernärd och smal, ätstörning innebär att man inte har ett normalt/sunt synsätt på mat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 969
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 949
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp