Sv: Beach 2014 del IV
Förlåt att jag spammar tråden nu men: Hur många här kan göra hopp när ni står i armhävningsposition? Och typ hur långt kommer ni?
Jag gjorde precis några, kommer inte mer än några cm, men så gör jag på knuten näve på en ruggig heltäckningsmatta också.
Menar du hur långt en kommer i sträcka eller hur högt upp? När jag tränade voltige så hade vi med en eller två längor med armhävningshopp i uppvärmningen, dvs vi hoppade ca 20 m (antingen på matta i gympasal, eller i en kortsida i ridhuset - där kan vi snacka tungt!
). Känns rätt omöjligt att göra såna på knytnävarna dock, man kan ju varken trycka ifrån eller landa på ett bra sätt.
Har några tips på parövningar:
-Stå rygg mot rygg, och passa en medicinboll (eller basketboll, men medicinboll är tyngre=jobbigare) runt båda två, börja från vänster till höger, sen byter man varv. Det blir en sidorotation som tar i hela bålen. Vi körde den på tid, o man kan tävla lite i att det ska gå så snabbt som möjligt (max antal varv på den tid man kör). Den är faktiskt väldigt rolig, dock är det lätt att tappa bollen så man får springa iväg och hämta den, men det kommer jag ihåg som en del av det roliga.
-står i armhävningsposition mitt emot varandra, så ska man försöka att klappa till på ovansidan av den andres händer, och självklart försöka undvika att bli nuddad själv. Bra för coren och axlarna, och även snabbhet.
-apropå armhävningshoppen ovan, så är ett tips att köra skottkärre-hinderbana! Man kan göra den hur enkel eller svår som man vill, vi gick slalom, upp och ner från en bänk, samt en bit på händer och i pik (handstående-delen behöver man ju inte göra ifall man inte vill/det behövs för sporten).
Vet inte ifall ni behöver reaktionssnabbhet? En övning som är rolig för det är iaf att alla ligger på rygg på golvet, och när ledaren ger signal (typ blåser i visselpipa) så ska alla upp och rusa iväg (åt samma håll så det inte blir krock). Poängen med den här övningen är inte så mycket ruschen, utan att reagera snabbt på signalen och göra en snabb start. Också en sjukt kul övning som taggar tävlingsinstinkten, dock ett tips är att ligga på mattor ifall man är riktigt tävlingsinriktad, annars är det lätt att få blåmärken på armbågar och knän när man försöker vara snabb i vändningen. Har jag hört.
Sen så vill jag även tipsa om appen "Knäkontroll" från Sisu, där finns det många små filmsnuttar på övningar som stärker knäna. Gissar att de måste vara väldigt stabila i rollerderby, så kan ju vara en bra idé att lägga in några såna övningar i uppvärmningen.
Jag kan nog komma på fler tips ifall du tycker att de ovan låter intressanta, har ju dels tränat själv i lag väldigt länge, samt hållit lagträningar rätt några år också. Dock är många av övningarna rätt så gymnastiska, men det går ju att anpassa för nivån!