Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Haha, jag hade också tänkt köra den imorgon, vi får beklaga oss till varandra här sedan! ;) :D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Tack för pepp förresten! :)
Dag 2 avklarad, imorgon blir dag 3, sen får det bli en "ledig" dag på fredag iom alla hjärtans. Sen back to buisness!

Ont i halsen igen... :(
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Och priset för mest otrevliga vårdpersonal går till sjuksköterskan på akuten.
Kunde lika gärna struntat i att åka in.

Det tog en bit över en timme innan läkaren hade tid att kolla, och under den tiden fick jag ligga ner med upphöjt knä = svullnaden går ner. Det sa jag till läkaren också, att det är när jag står upp som knät fyller upp ordentligt. Han typ ryckte på axlarna. Jag visade bilden som jag la upp här. Han ryckte på axlarna igen. Han böjde och bände i knäna, jag sa att det brukar inte göra ont när man gör så, det gör ont när det belastas. Han ryckte på axlarna igen. På en punkt där han tryckte reagerade jag rejält. Han ryckte på axlarna igen.

Sen sa han att det man kan göra är att skicka en remiss till magnetröntgen samt ta blodprover för att kolla reumatiska sjukdomar, för han kunde inte se några fel på mina knän och sa att det inte fanns någon vätska i dom.

Så kom då sjuksköterskan som skulle ta proverna. Jag är helt vidrigt nålrädd, och frågade om det fanns någon möjlighet att bedöva med emlasalva. Fick ett jättesnäsigt "vi använder inte sånt" till svar. Då började paniken komma och jag kände bara att nej, det här går inte. Så jag sa det, att jag inte fixar det. Nixehen som var med frågade om det inte gick att ta dom proverna på vårdcentralen en annan dag. Svaret blev ett skitsurt "nä, då skiter vi i det här! då kan du gå hem!" till svar.

Det hade räckt med att jag stått upp några minuter så kunde läkaren fått se hur knät fyller upp, men det var han inte intresserad av. Fick hoppa ut från akuten med stöd av Nixehen. Så nu är jag hemma och känner mig oerhört uppgiven.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Men, vilka otrevliga typer du stöter på!

Jag hoppas verkligen att det både går över och att du får hjälp snart. Om du åker in igen får du väl vägra ligga ner...
 
Sv: Beach 2014 del IV

Men alltså, ärligt. Vilka jävla puckon!! :(
Sånt där tycker jag fan att man ska anmäla, det är inte okej att bete sig så! Och jag vet hur det är att vara spruträdd, det där bemötandet hade INTE funkat på mig. Så sjukt opedagogiskt!!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Hur kan en sköterska säga åt dig att strunta i den undersökning som läkaren rekommenderat? Han var iaf inne på nånting där med röntgen och blodproverna. Hur blir det med röntgen nu? Skippades det också för att du var nålrädd??

Note to self: Om detta händer igen, åk in akut igen och stå upp hela tiden eller så mycket det krävs för att knäet ska förbli vätskefyllt. Med stor sannolikhet får du även träffa en annan läkare.
Har ni ingen vårdcentral man kan åka till om det är halvakuta grejer på kvällar och helger? Ibland kan man få mer respons där, ibland inte. I vilket fall så är ju ärendena där inte lika livshotande som de kan vara på akuten och personalen kan därav vara lite smidigare att prata med.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Som jag förstod det skickade han en remiss till MRT.

Vi var på en sån där halvakutmottagning först, det enda jag fick höra där (av sjuksköterska, fick inte träffa någon läkare) var "åk hem och ta ipren". Min magsäck går fullkomligt sönder av all ipren jag ätit de senaste månaderna, det gör seriöst ont att ta sånna. Hennes svar på det var "en dag till kan du äta det utan problem".
Det var därför vi åkte vidare till vanliga akuten. Där kändes det mest som att eftersom det inte var ett trauma så var jag bara en belastning och borde bokat tid någon dag :(

Ringde min VC idag för att se om jag kunde ta proverna där på deras dropintid. Fick till svar att jag skulle ringa ortopedmottagningen på sjukhuset för att se om det gick att skynda på min remiss där istället. Så det blir inga prover tagna idag. Dom kommer ringa upp från ortopedmottagningen vid 14, men jag känner mig inte speciellt hoppfull.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Hur är det med privatvården i Uppsala?
Kan du få en tid hos någon?

Och vad har du för försäkring?
Om du har en sjuk- och olycksfallsförsäkring kan du ha en förtursbiljett via den :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Ingen aning, har ingen koll alls.

Den enda försäkringen jag har är nån olycksfallsförsäkring via facket, tecknad för några månader sedan. Så den lär inte hjälpa
 
Sv: Beach 2014 del IV

Så jäkla tråkigt :( Jag har följt min mammas resa genom exakt likadant bemötande från vården, förstår inte alls hur de tänker! De skickade hem henne med alvedon när hon var tvungen att åka rullstol ut och knappt kunde ta sig in i bilen pga det femtioelfte ryggskottet i raden på ett år...

Man kan dessvärre inte göra så mycket annat än att kämpa för sin rätt till vård.

Har du tid som väntar hos ortopeden nu?
 
Sv: Beach 2014 del IV

KL
Kan någon va snäll och ge mig en spark i baken så jag kommer ut och springer nu när jag ändå är ledig hela dagen och inte ska till stallet förrän om flera timmar??? mjukisbyxorna är väldigt bekväma och soffan lockar väldigt starkt just nu....
 
Sv: Beach 2014 del IV

Vid snabb googling hittade jag en privat läkarmottagning som är landstingsansluten. Ett besök där verkar ungefär samma som att gå till vårdcentralen och samma priser.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag har en remiss som ligger hos ortoped, men ingen bokad tid.



Queen: Har man friska ben så finns det inga godtagbara ursäkter. Ut och spring, NU! :D :bump:
 
Sv: Beach 2014 del IV

KL

Min bror har nu varit hos en privat sjukgymnast och var helt frälst efteråt! De har inte gjort så mycket än, men hans blick och känsla var tydligen imponerande. Så jag ska nog ta och boka mig själv en tid där. :)

Tycker verkligen att de här balansövningarna gjort skillnad! Nu har jag ju inte tränat på något annat vis men styrkan och balansen ökar, absolut.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Vad härligt att du känner skillnad! Använder du balansbräda nånting?


kl

No day is leg day. Men idag ska jag in till gymmet och se om jag kan köra lite överkropp. Lite endorfiner lär göra mig gott!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Nope men spanade lite innan på en sådan, letade efter lämpliga gummiband som man kan knyta runt fotleden och träna med lite motstånd. Gissar att det är sådana övningar vi kan börja med hos sjukgymnasten och det kan ju vara bra att ha hemma. :) Jag har ett band men det är nog alldeles för stumt, vill ha lite lättare motstånd.

Men jag har börjat göra vad jag kallar svanen, dvs jag står på ett ben och lutar överkroppen framåt så den är parallell med golvet, lyfter det fria benet till samma höjd (eller böjer det och då hamnar foten högre än så) och håller ut armarna. Detta gör jag nu på tå. Eller så står jag på tå och svingar med det fria benet och parerar obalansen utan att ramla. Det blir rätt jobbigt! Gör dock inga långa sekvenser åt gången, märker ganska snabbt om musklerna börjar bli trötta. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 961
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp