Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror jag vet hur du känner lite. Jag är i samma situation. När man är runt trettio så känns det ju som att det är dags att bestämma sig om man ska ha barn eller inte. Jag är inte så sugen just nu, men att välja bort barn känns som ett väldigt stort beslut samtidigt som man kommit till åldern då man inte kan skjuta på beslutet så länge till, och då funderar jag på att skaffa barn även om jag kanske inte egentligen är så sugen nu. Hade varit skönt att vara man och inte ha samma tidspress. 40-45 år hade passat mig bättre
Jag har hört historier om både och, de som ångrar sig och hellre varit barnlösa och de som ångrar att de inte skaffat tidigare och där den slöa/oengagerade partnern plötsligt sätter familjen först och personlighetsförändras lite.
Det trista är ju att man inte kan veta innan. Antingen skaffar man barn och får svaret eller så skiter man i det och kommer väl alltid att undra
Hur länge har han varit sjuk?
Hur länge har han käkat piller?
Hur mkt hjälp får han, jag tänker på terapi? (Hur mkt hjälp har han fått?)
Hur mkt vet du om hur sjukdomen fungerar? Hur mkt kunskap har du?
Du är alltså helt oförmögen att se att din historia - att du ville ha barn - skiljer sig från TS?
PS: Jag har inga barn och jag reflekterar jättemycket över uppväxt, föräldraskap, etc.
Jag förstår lite hur du menar, en stor del av det du beskriver känner jag med.
Men du har i trådstarten formulerat dig som att du ska ställa ett ultimatum att antingen skaffar ni barn nu, eller så tänker du göra slut och det låter uppriktigt sagt manipulativt oavsett vad dina intentioner är.
Jag stoppar huvudet i sanden och skuffar undan alla obehagskänslor än så länge. Ett råd jag inte med gott samvete kan ge till någon annan. Så tyvärr har inga visdomsord, ville bara säga att jag förstår dig.
Men att skaffa barn med "en slö och oengagerad partner" är tamejtusan aldrig okej. Inte mot barnet, inte mot partnern, inte mot en själv.
I det här fallet handlar det inte om någon som är slö och oengagerad, verkar det som, utan någon som dras med sviter efter sjukdom. Att tvinga honom att skaffa barn med hjälp av ett ultimatum om att annars är det slut verkar huvudlöst.
Jag förstår lite hur du menar, en stor del av det du beskriver känner jag med.
Men du har i trådstarten formulerat dig som att du ska ställa ett ultimatum att antingen skaffar ni barn nu, eller så tänker du göra slut och det låter uppriktigt sagt manipulativt oavsett vad dina intentioner är.
Han har ätit medicin i 2-3 år.
Han fick terapi (KBT) i början, men när han väl började jobba igen så övergick det till några uppföljningssamtal via telefon. Jag ansåg att han hade mer problem än bara jobbet, men det fokuserade de inte alls på.
Jag kan inte speciellt mycket, har fått lite foldrar att läsa igenom och kollat lite på nätet.
Jag börjar fundera på om jag själv behöver terapi för att kunna stötta honom i hans sjukdom.
Men fortsätter det så här, vet jag inte om jag vill fortsätta tillsammans alls.
(...)
Hade jag haft all tid i världen hade jag velat vänta så länge jag orkade med förhoppningen om att min sambo åter skulle bli den man jag vet att han är innerst inne.