Sv: Barn eller slut?
PS: Jag har inga barn och jag reflekterar jättemycket över uppväxt, föräldraskap, etc.
Du är alltså helt oförmögen att se att din historia - att du ville ha barn - skiljer sig från TS?Nej, man måste inte skaffa barn. Det tycker jag den här tråden är väldigt tydlig med. Därför vill jag bara kontra med hur det kan vara för att ge lite balans i det hela.
I tonåren hade jag barngymnastik för 4-6 åringar och insåg att en dag, då vill jag ha barn. De var så spontant roliga på något sätt. Innan dess hade jag haft väldigt lite kontakt med barn och aldrig funderat på frågan.
Åren gick och jag träffade en trevlig man. Efter 7 år föddes våran son, jag var 28. Det var "halvplanerat", dvs vi hade äntligen någorlunda hyfsade förutsättningar, men jag trodde innan att "perfekt" för mig skulle vara lite senare. När jag hade hunnit med mig själv och mina saker lite mer. Fortfarande var det få i bekantskapskretsen/släkten som hade barn (eller tja, alla fick samma år som vi visade det sig senare).
Jag hade ingen aning om hur man tog hand om bebisar - kunde egentligen inte ens hålla i en ett åring, än mindre en nyfödd. Är fortfarande inget vidare intresserad av andras barn. Men mitt (Här skulle jag kunna börja en roman med alla underbara, söta saker han gör)
Känslomässigt var det omtumlande, kanske mest för att jag började inse saker, tänka på sådant jag aldrig reflekterat över tidigare. Kring min egen uppväxt, föräldrar etc. Jag tycker jag har mognat som människa, men som i alla processer går det inte alltid och hela tiden friktionsfritt. Vad jag vet är att jag aldrig kan förklara för någon som inte har gått igenom det hela vad det faktiskt innebär. Och både utveckling och det omöjliga i att förklara gäller säkert för mycket annat och bara därför måste man inte välja att göra det.
När det gäller TS sambo jag vet inte. Kan ni prata om det? Kanske inte anklagande och skarpt utan mer hur han ser på det nu, hur du ser på det. Din oro och kanske hans oro. Det kanske kan hjälpa dig att förstå vad du vill och tror mest på i nuläget.
PS: Jag har inga barn och jag reflekterar jättemycket över uppväxt, föräldraskap, etc.