Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)
Kära islandshästvänner!
Visst tycker jag att man får ha sitt eget avelsmål, men den får inte sänka kvaliteten på hästarna. Och ska vi vara riktigt ärliga är det dom som man kallar topp/BLUP-hästar som oftast, oftast lämnar bäst avkommor efter sig. Visst kan det dyka upp en och annan stjärna även efter obedömt sto/hingst utan märkvärdig stam, men det är ganska sällsynt.
Vi vill väl alla ha en häst som vi kan sitta på utan darriga ben. En känslig häst behöver dock inte vara "farlig" om vi bara vet att ta till vara på känsligheten på rätt sätt. En häst med 9-10 i vilja/spirit som följer ryttarens vilja och inte sitt eget huvud är gudomlig att rida. Som jag sagt förut, det ska vara jag som bestämmer farten, vägen o s v.
Och visst pussar jag ofantligt mycket på mina hästar och handmatar dom med morötter, jag avstår dock tills dom lärt sig att det är jag som är herre i hagen. Och låter dom aldrig kliva över gränsen.
Det pratas så mycket om "vacker" häst, men vem vill inte se en sån. Men helst skulle jag vilja att ingen - vare sig sto eller hingst - skulle bli godkänd utan att ha lägst det som fordras för godkännande för både exteriör och gångarter. Det rimmar lite illa om en häst har skyhög exteriör, men dassig gång/lynne. Då tar jag hellre en "ful en" om jag måste välja.
Man pratar mycket om hingstens inverkan, men glömmer bort att stoet är MINST MINST lika viktig. Jag får gåshud när jag hör typ "hon har så dålig gång eller är så "spattig"/känslig/svår så jag tar föl på henne istället"!
Avelshästar bör ha bra stam, föräldrarna ska ha lämnat goda avelsdjur (och det kan jag bara ta reda på genom att kolla bedömningarna) men måste inte nödvändigtvis ligga över 8 utan vara något sånär jämna. Betänk att ett 4-gångssto/hingst är en alldeles utmärkt häst även om den inte får 8 totalt.
Vad gäller betalning för "olika sorts hästar". Jag tycker man får bra betalt för s k "familjehästar". Priserna ligger väl mellan 45-65 tusen. Det anser jag mycket bra för en häst som man inte kostat på nån större summa i betäckning, man har heller inte lämnat den för träning och bedömning (vilket inte är gratis) och har alltså inget att förlora där. Dock räknar man med ca 10 tusen per år att hålla häst med enbart foder o dyl så vinsten blir väl +- 0 beroende på hur länge man har hästen. Det går ju inte att sälja den som föl och lova att det absolut blir en familjehäst.
Om man ska gå in för att enbart hålla sig till lågt "bluppade" eller obedömda hästar bara för att envist inte följa avelsrekommendationerna lär det gå käpprätt åt skogen i en brakförlust. Visst vill man väl ha ut några lusören för arbetet. Även om man räknar det som hobby.
Jag har inget emot att aveln släpps fri. Men läser man på forumen hur tankarna går gällande avel, blir man dock lite orolig.
Nu väntar dammtrasan och skurhinken, inte fullt lika lockande.
Hälsningar Maggan
Jag håller med dig i det mesta du skriver men betänk att din definition på kvalité är subjektiv! Med andra mål än tävling kan den häst som har hög kvalité som tävlingshäst ha en dålig kvalité i andra sammanhang!
Jag har också alltid hävdat at en häst som rör sig bra och har lätthet för gångarterna inte kan ha en felaktig exteriör! Därför är den enda vikt jag lägger i exteriören att den är sund ur veterinärmedicinsk och hållbarhetssynpunkt! Jag kan tycka en häst är vacker men den är kanske för lättbyggd för mig som ryttare eller för mycket för tung för mig att samla. Och sedan vad är blup: jo förväntat avelsvärde och varför har vissa blodslinjer hög blup jo därför att många hästar av dessa linjer de ägts i generationer av intresserade att tävla och bedöma, men man kan hitta lika bra hästar med helt annan och okändare stam som just pga av detta har en låg blup! Dessutom bedöms inte mer än ca 5% av islandshästarna så jag tycker inte man skall dra för stora växlar, särskilt somman endast bedömer de lovande individerna och de dåliga inte kommer med i hingstens/stoets statistik och alltså då inte drar ner blupen. Ni glömmer väl inte att det finns 3 sorters lögner? Lögn, ren och förbannad lögn och så finns det statistik! Beroende på vad man vill visa så kan man ju utesluta vissa delar ur statistiken! dessutom är ju bedömningen subjektiv och utefter vad en del tycker, vilket desutom förändras och det som anses som framsteg i aveln i vissa kretsar idag kanske inte gör det i samma kretsar imorgon eller i andra kretsar och kanske inte är framsteg idag i andras ögon! En bedömning är trots allt efter tyckande och inte absolut sanning om vad som är den bästa hästen! Våga vidga vyerna och inte tänka så snävt på vad man vill kalla en bra häst! Återigen går nämligen åsikterna isär. Órri är rätt omtvistad på nordlandet men lovordas på sydlandet. Nordlandet säger sydlandet har Órrifeber. Glampis enorma rörelser är omtvistade. Sudris också. Island är vana att få tänka själv medan vi i Sverige är vana att bli ledda av regler och andras tyckande. (obs! Jag gillar alla 3).
Sedan är det ju mycket intressantare ur avelssynpunkt att få in nytt blod i all avel och då är ju en lågblupare med mindre känd stam men lika bra i psyke, exteriör och gångarter som en med hög blup, faktidkt intressantare att få in i aveln än ännu en hingst med samma kända stammar! Det är ju inte så att mitt urval baserar sig på blupsystemet. Varken hästarna eller jag rår för att de har låg blup beroende på att de inte är ur känd bedömningsstam! Men de är inte sämre för det! Mina avelsdjur, både de ston och hingstar jag använder, har minst lika bra gångarter och jag skulle vilja säga tydligt bättre tom, än den hingst jag bedömde som trots att det var så snart som 3 månader efter en ekollonförgiftning och trots endast 5veckors träning pga detsamma, fick 8 på tölt, trav, vilja, lynne och medel på resten av ridegenskaperna, utom pass! Men de har låg blup därför att de har mycket udda blod i sig. Finns lite mer känt också för all del.
Mitt urval är hästarna jag verkligen kan tycka om, hästar med et bra lynne, frisk och sund kroppsbyggnad vare sig den är grov eller lättbyggd, bra rörelser, lättlärda, lättridna, lättväxlade, pålitliga, sympatiska, trivs med människan, lättfostrade, kloka och tänkande. trygga, framåt men lätta att stanna, signalkänsliga, dvs de skall lyssna och följa små signaler, men inte spända, nervösa, heta, stressade, stirriga och lätta för att blockeras och bli skrämda. De skall vara modiga utan att vara hårda och tuffa. tillgivna utan att vara fräcka osv.
Sedan är det en kostnad att rida in alla hästar! En familjehäst behöver lika mycket tillridning, minst, som en hingst som skall visas! O den då inte har rätt lynne med sig från början blir det långvarigt och dyrt och tom omöjligt att nå målet att den skall fungera som sådan. Man säljer ju inga oinridna hästar för 45-65000. Sedan har ni helt andra priser uppåt landet än här! Här har vi en annan konkurrens från Danmark och kontinenten så priserna ligger lägre. Här går det att få tag i familjehästar från 30000 eller lägre. Vill man ha ett högre pris får man sälja uppåt landet.
Givetvis är ett föl ingen färdig familjehäst men jag lovar att det är inte svårt att avgöra om ettföl är en presumptiv sådan eller inte! Men eftersom 50% är arv och 50% är uppfostran/uppväxt så kan ju felaktig sådan minska hästens möjligheter. Därför säljer jag enbart till folk som kan häst eller har en säker backup med hästkunnande runt sig. Jag kan säga att hittills har jag bara missat i lynnet en gång och då åt andra hållet. Sålde ett hett och känsligt ungsto av enmanskaraktär (inte ovanligt efter den hingsten som inte är en högblupare) men med väldigt tillgivet lynne. Den hästen har knutit så starka band till sin unga tonårsmatte så hon är så pass pålitlig så hon redan som 4-åring kunde ridas ut i grimma och grimskaft barbacka! Nu har jag hanterat henne sedan dag 1 och varit ytterst noga med at bygga upp förtroende därför att jag upptäckte vilket känsligt föl jag fått. Jag har lagt väldigt mycket tid på just henne, men utan kärleken och tilliten mellan häst och ryttare hade hon aldrig blivit det hon är idag. Hon är för mig undantaget som bekräftar regeln. Men vem som helt kan inte rida henne för det! Hon har sin egen ryttare!
Nu har jag inte tid mer ikväll!