Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

När vet du va,:eek: ALDRIG på en vardag, och i mycket sällsynta fall på en helg.;)

:bow: Håller med dig! Är helt utanför ämnet men ett viktigt ämne. Det konsumeras för mycket av den varan och har blivit alldeles för accepterat i mina ögon!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Jag är absolut inte "rädd" för att gå i polemik på Forumet, jag orkar oftast inte bry mig, men det finns en gräns.

På Forumet är det tyvärr en del som verkligen sätter sig över folk Dom flesta andra har fel, utom dom själva. Man måste ha lite kött på benen för att vara så tvärsäkra.

Jag vet att många är oändligt trötta på diverse forum, det verkar vara mest snack men lite verkstad. Man blir riktigt upplivad när man får läsa något från någon med sunt förnuft.

Jag ska fortsätta gå in på Forumet då och då, för det finns ju faktiskt en del roliga, intressanta och lärorika diskussioner med ett och annat bra tips. Men du kan ge dig på, att nästa gång jag härsknar till kommer jag igen.

Till slut, vad jag skriver på min hemsida bestämmer jag själv.
Förresten, varför inte komma på någon av mina Sto- och Hingstägarträffar, skulle vara roligt se er där och fortsätta diskussionen

Många hälsningar från Maggan P

Vad du tycker är sunt förnuft ja! Samtidigt diskuterade du och jag en del på avelsmötet 2004 om sunt förnuft med GH och vi var lika irriterade på bilageregistret båda två och vi framförde vår åsikter till en något irriterad Göran. Så du drar kanske lite förhastade slutsatser om att det skiljer så mycket i åsikter! Om du tittar efter noga så startade denna tråd i samband i samma veva som det avelsmötet då så den har pågått i över 2 år! Tycker inte man skall se sig förmer än andra, varken du eller jag, och inte att man skall racka ner på andra för att de tycker olika. Och ytterst är det vad allt handlar om: Vi vill ha rätten att både tycka annorlunda och avla annorlunda än vad kanske du gör! Och rätten att registrerar det vi avlar i samma grundsstambok med samma avgifter.

Det är ingen som säger att din avel är skit men vi är många som fått höra att andraklasshingstar, icke godkända hingstar, icke bedömda ston, udda stam och låg blup = skithästar! Det har fått oss att härskna till! Så det är inte vi med dessa sk "skithästar" som startat ett krig, utan det startade sk "etablerade avlare" och "ledande avelsförespråkare" genom att tala om för oss at det enda som dög var hästar med hög blup, sk "tophästar" med hög bedömning gjord efter subjektiva värderingar och framgång på tävlingsbanan! Det är detta väldigt ensidiga avelsförespråkande som vi vänder oss emot! Vi vill inte stoppa "er" avel men ni vill stoppa "vår" och det gör att vi är många som känner oss kränkta och at vi inte hör hemma i Islandshästförbundet!

Men jag tror du själv har en sund inställning vad gäller lynnet, men jag uppfattar tyvärr inte att alla sk "etablerade" avlare har lika höga krav på den punkten. Det hade behövts!

Vad du tycker är sunt förnuft ja! Samtidigt diskuterade du och jag en del på avelsmötet 2004 om sunt förnuft med GH och vi var lika irriterade på bilageregistret båda två och vi framförde vår åsikter till en något irriterad Göran. Så du drar kanske lite förhastade slutsatser om att det skiljer så mycket i åsikter! Om du tittar efter noga så startade denna tråd i samband i samma veva som det avelsmötet då så den har pågått i över 2 år! Tycker inte man skall se sig förmer än andra, varken du eller jag, och inte att man skall racka ner på andra för att de tycker olika. Och ytterst är det vad allt handlar om: Vi vill ha rätten att både tycka annorlunda och avla annorlunda än vad kanske du gör! Och rätten att registrerar det vi avlar i samma grundsstambok med samma avgifter.

Det är ingen som säger att din avel är skit men vi är många som fått höra att andraklasshingstar, icke godkända hingstar, icke bedömda ston, udda stam och låg blup = skithästar! Det har fått oss att härskna till! Så det är inte vi med dessa sk "skithästar" som startat ett krig, utan det startade sk "etablerade avlare" och "ledande avelsförespråkare" genom att tala om för oss at det enda som dög var hästar med hög blup, sk "tophästar" med hög bedömning gjord efter subjektiva värderingar och framgång på tävlingsbanan! Det är detta väldigt ensidiga avelsförespråkande som vi vänder oss emot! Vi vill inte stoppa "er" avel men ni vill stoppa "vår" och det gör att vi är många som känner oss kränkta och at vi inte hör hemma i Islandshästförbundet!

Men jag tror du själv har en sund inställning vad gäller lynnet, men jag uppfattar tyvärr inte att alla sk "etablerade" avlare har lika höga krav på den punkten. Det hade behövts!

Sambaengi.. eller Sömbuarengi på isländska... tråden har blivit lång... kan du inte bara punkta upp ditt avelsmål, vad du vill förändra, förslag på lösning, svara även på min tanke under omröstning.

Sambaengi.. eller Sömbuarengi på isländska... tråden har blivit lång... kan du inte bara punkta upp ditt avelsmål, vad du vill förändra, förslag på lösning, svara även på min tanke under omröstning.

Samba är ett namn och kommer av att min första hund hette Samba, så det skall inte översättas. Finns för övrigt ett vackert svart sto på Island som heter Samba.

Jag har i nog punktat upp detta i ett antal trådar förut, men visst det kan jag väl. Inte säkert jag hinner idag. Tog bara en snabbkik in på forumet medans jag väntade på annat.

Samba är ett namn och kommer av att min första hund hette Samba, så det skall inte översättas. Finns för övrigt ett vackert svart sto på Island som heter Samba.

Jag har i nog punktat upp detta i ett antal trådar förut, men visst det kan jag väl. Inte säkert jag hinner idag. Tog bara en snabbkik in på forumet medans jag väntade på annat.

Japp Samba frá Midsitju
.. ser fram emot uppunktningen

Kära islandshästvänner!

Visst tycker jag att man får ha sitt eget avelsmål, men den får inte sänka kvaliteten på hästarna. Och ska vi vara riktigt ärliga är det dom som man kallar topp/BLUP-hästar som oftast, oftast lämnar bäst avkommor efter sig. Visst kan det dyka upp en och annan stjärna även efter obedömt sto/hingst utan märkvärdig stam, men det är ganska sällsynt.

Vi vill väl alla ha en häst som vi kan sitta på utan darriga ben. En känslig häst behöver dock inte vara "farlig" om vi bara vet att ta till vara på känsligheten på rätt sätt. En häst med 9-10 i vilja/spirit som följer ryttarens vilja och inte sitt eget huvud är gudomlig att rida. Som jag sagt förut, det ska vara jag som bestämmer farten, vägen o s v.

Och visst pussar jag ofantligt mycket på mina hästar och handmatar dom med morötter, jag avstår dock tills dom lärt sig att det är jag som är herre i hagen. Och låter dom aldrig kliva över gränsen.

Det pratas så mycket om "vacker" häst, men vem vill inte se en sån. Men helst skulle jag vilja att ingen - vare sig sto eller hingst - skulle bli godkänd utan att ha lägst det som fordras för godkännande för både exteriör och gångarter. Det rimmar lite illa om en häst har skyhög exteriör, men dassig gång/lynne. Då tar jag hellre en "ful en" om jag måste välja.

Man pratar mycket om hingstens inverkan, men glömmer bort att stoet är MINST MINST lika viktig. Jag får gåshud när jag hör typ "hon har så dålig gång eller är så "spattig"/känslig/svår så jag tar föl på henne istället"!

Avelshästar bör ha bra stam, föräldrarna ska ha lämnat goda avelsdjur (och det kan jag bara ta reda på genom att kolla bedömningarna) men måste inte nödvändigtvis ligga över 8 utan vara något sånär jämna. Betänk att ett 4-gångssto/hingst är en alldeles utmärkt häst även om den inte får 8 totalt.

Vad gäller betalning för "olika sorts hästar". Jag tycker man får bra betalt för s k "familjehästar". Priserna ligger väl mellan 45-65 tusen. Det anser jag mycket bra för en häst som man inte kostat på nån större summa i betäckning, man har heller inte lämnat den för träning och bedömning (vilket inte är gratis) och har alltså inget att förlora där. Dock räknar man med ca 10 tusen per år att hålla häst med enbart foder o dyl så vinsten blir väl +- 0 beroende på hur länge man har hästen. Det går ju inte att sälja den som föl och lova att det absolut blir en familjehäst.

Om man ska gå in för att enbart hålla sig till lågt "bluppade" eller obedömda hästar bara för att envist inte följa avelsrekommendationerna lär det gå käpprätt åt skogen i en brakförlust. Visst vill man väl ha ut några lusören för arbetet. Även om man räknar det som hobby.

Jag har inget emot att aveln släpps fri. Men läser man på forumen hur tankarna går gällande avel, blir man dock lite orolig.

Nu väntar dammtrasan och skurhinken, inte fullt lika lockande.

Hälsningar Maggan

Skrev detta i annan tråd, men denna verkar aktivare, så jag lägger in den här istället....

Ett otroligt stort problem i detta land är denna f*rbaskade kärleksavel/försäljning...

Folk älskar sin häst så mycket, därför blir den så värdefull och ska få ett föl (alt när den är till salu,då blir den jättedyr), päckliga små otäcka fula grisepassande ston! Eller hingstägare som är helt föblindande av sin hingst och förstår inte att han inte blir godkänd eller de poäng som de trott!

Kanske dags att börja ställa ännu mer krav på vilka ston som får förvärva sig?
Ex i schäferaveln (inte blocket-valparna nu utan för att reggas i SKK ) krävs godkända höftleder samt mh-test (menatlitet), samt för normalpris registrering minst 2:a i exteriörkvalitet. Tåls att fundera på...

Ni behöver inte hugga om "åhh det skulle bli så dyrt.. eller åhh då måste man ha superryttare som visar osv"

Fundera istället på hur man skulle kunna utforma i likvärdigt program...

Skrev detta i annan tråd, men denna verkar aktivare, så jag lägger in den här istället....

(alt när den är till salu,då blir den jättedyr), päckliga små otäcka fula grisepassande ston! Eller hingstägare som är helt föblindande av sin hingst och förstår inte att han inte blir godkänd eller de poäng som de trott!

"Folk älskar sin häst så mycket, därför blir den så värdefull och ska få ett föl..." där satte du huvudet på spiken. Varför istället inte njuta av sin älskade häst utan att ta föl, hon blir ju inte mindre älskvärd för det. Eller bedöm först och se om hon förutom att vara älskvärd har dom kvalifikationer som krävs för att nedärvas.

(alt när den är till salu,då blir den jättedyr), päckliga små otäcka fula grisepassande ston! Eller hingstägare som är helt föblindande av sin hingst och förstår inte att han inte blir godkänd eller de poäng som de trott!

"Folk älskar sin häst så mycket, därför blir den så värdefull och ska få ett föl..." där satte du huvudet på spiken. Varför istället inte njuta av sin älskade häst utan att ta föl, hon blir ju inte mindre älskvärd för det. Eller bedöm först och se om hon förutom att vara älskvärd har dom kvalifikationer som krävs för att nedärvas.

Precis! Maggan sånt här är roligare än att skura! Vi kanske kan se om du kan komma ner till Växjö vid tillfälle och prata med avel!

Tanken är god tycker jag, men jag tror att det är fel väg att gå att förbjuda "gemene man" att avla på älsklingshästen. (För det är ju det det kan innebära om man smalnar av vilka ston som är godkända att avla på) Bättre att försöka öka kunskapsnivån hos stoägare och hästköpare så att de vet vilka kvaliteer de skall titta efter hos sina ston och i de hingstar som de skall matcha med. Och blir mer kritiska till den egna aveln, har stoet ingen tölt så borde man inte avla på den, samma sak om den har väldigt dålig benställning eller liknande. Jag tror att man aldrig kommer att komma till rätta helt och hållet med "kärleksaveln" (det var ett fint ord!) men kanske att man kan öka kunskapen om vad som är lämpligt att avla på och framförallt tycker jag att fler borde fundera på vad de skall göra med fölet när det väl kommer ut! Ofta verkar det inte finnas någon plan annat än att "mitt sto förtjänar att få ett föl/ det vore kul med föl".

Jättebra steg i rätt riktning att avelsföreningen Idunn bildats, och jag hoppas att intresset för avel ökar, och då menar jag inte intresset av att ta föl, för det är ju redan ENORMT, -Knappt någon av mina vänner genom tiderna som äger/ har ägt ett sto (både superfina och mindre fina) har INTE tagit föl, eller planerar att ta föl så småningom på sin häst!- jag menar att jag hoppas att intresset för avel djupnar och när kunskapen ökar kommer den generella kvalitén på hästar att öka, likaså kunskapen hos köparna, varpå priserna också så smånigom borde stabiliseras och bli mer rättvisa, som det är nu så är det ofta VÄLDIGT svårt att på priset göra en uppskattning om hur bra hästen egentligen är. För 50.000kr kan man hitta väldigt varierande kvalitet på häst. Kanske borde det finnas generella riktlinjer för prissättning , åtminstone som en vägledning för de som säljer& köper häst. Åtminstone på ridhästar borde det gå att göra någorlunda bra generella uppskattningar av vad en häst borde vara värd utifrån utbildningsståndpunkt och gångartskvalitét, fast det där med gångartskvalitet är det ju svårt att bedöma. Väldigt många unghästar på annons är "mycket lovande", har "otroligt fint steg", "uttrycksfulla rörelser.." osv..

Mmmm frågan är inte enkel...

Om man går tillbaka till SKK, så har de olika priser för registrering beroende på vilken förväntad kvalitet det är på valparna, en valp med två föräldrar med minst 2:a pris på utställning är lägre registreringskostad... vad skulle vi kunna göra för enkelt kunna uppnå en viss exteriör för att förbättre vår avel. Det handlar absolut INTE om att göra storsortering och smala av aveln... men vi har ston som används i aveln i dag (fler än 1:angel: ) som pga exteriöra defekter inte borde gå i avel..

Vi har ston som verkar i aveln idag med gångarter låååångt under medel, de nedärver även detta! Och visst de kanske inte får mer än tre föl under sin livstid... men det är fler än ett sto såååå...

Det pratas en hel del om aveln på Island idag, att den är så fri. Kom ihåg att kompetensen på Island är mycket högre än här. Man betäcker inte sitt sto med en kass hemma-hingst, självklart existerar det men inte i samma omfattning som det skulle bli här, eller hur! Jag räknar inte blodgårdar och slaktgårdar!

Sedan har vi den mentala delen.... jag rider för få svenskfödda för att kunna har en hundra åsikt... men visst i sjutton är de svenskfödda "svårare, känsligare" ....

:bump: Ninni

Kära islandshästvänner!

Visst tycker jag att man får ha sitt eget avelsmål, men den får inte sänka kvaliteten på hästarna. Och ska vi vara riktigt ärliga är det dom som man kallar topp/BLUP-hästar som oftast, oftast lämnar bäst avkommor efter sig. Visst kan det dyka upp en och annan stjärna även efter obedömt sto/hingst utan märkvärdig stam, men det är ganska sällsynt.

Vi vill väl alla ha en häst som vi kan sitta på utan darriga ben. En känslig häst behöver dock inte vara "farlig" om vi bara vet att ta till vara på känsligheten på rätt sätt. En häst med 9-10 i vilja/spirit som följer ryttarens vilja och inte sitt eget huvud är gudomlig att rida. Som jag sagt förut, det ska vara jag som bestämmer farten, vägen o s v.

Och visst pussar jag ofantligt mycket på mina hästar och handmatar dom med morötter, jag avstår dock tills dom lärt sig att det är jag som är herre i hagen. Och låter dom aldrig kliva över gränsen.

Det pratas så mycket om "vacker" häst, men vem vill inte se en sån. Men helst skulle jag vilja att ingen - vare sig sto eller hingst - skulle bli godkänd utan att ha lägst det som fordras för godkännande för både exteriör och gångarter. Det rimmar lite illa om en häst har skyhög exteriör, men dassig gång/lynne. Då tar jag hellre en "ful en" om jag måste välja.

Man pratar mycket om hingstens inverkan, men glömmer bort att stoet är MINST MINST lika viktig. Jag får gåshud när jag hör typ "hon har så dålig gång eller är så "spattig"/känslig/svår så jag tar föl på henne istället"!

Avelshästar bör ha bra stam, föräldrarna ska ha lämnat goda avelsdjur (och det kan jag bara ta reda på genom att kolla bedömningarna) men måste inte nödvändigtvis ligga över 8 utan vara något sånär jämna. Betänk att ett 4-gångssto/hingst är en alldeles utmärkt häst även om den inte får 8 totalt.

Vad gäller betalning för "olika sorts hästar". Jag tycker man får bra betalt för s k "familjehästar". Priserna ligger väl mellan 45-65 tusen. Det anser jag mycket bra för en häst som man inte kostat på nån större summa i betäckning, man har heller inte lämnat den för träning och bedömning (vilket inte är gratis) och har alltså inget att förlora där. Dock räknar man med ca 10 tusen per år att hålla häst med enbart foder o dyl så vinsten blir väl +- 0 beroende på hur länge man har hästen. Det går ju inte att sälja den som föl och lova att det absolut blir en familjehäst.

Om man ska gå in för att enbart hålla sig till lågt "bluppade" eller obedömda hästar bara för att envist inte följa avelsrekommendationerna lär det gå käpprätt åt skogen i en brakförlust. Visst vill man väl ha ut några lusören för arbetet. Även om man räknar det som hobby.

Jag har inget emot att aveln släpps fri. Men läser man på forumen hur tankarna går gällande avel, blir man dock lite orolig.

Nu väntar dammtrasan och skurhinken, inte fullt lika lockande.

Hälsningar Maggan

Jag håller med dig i det mesta du skriver men betänk att din definition på kvalité är subjektiv! Med andra mål än tävling kan den häst som har hög kvalité som tävlingshäst ha en dålig kvalité i andra sammanhang!

Jag har också alltid hävdat at en häst som rör sig bra och har lätthet för gångarterna inte kan ha en felaktig exteriör! Därför är den enda vikt jag lägger i exteriören att den är sund ur veterinärmedicinsk och hållbarhetssynpunkt! Jag kan tycka en häst är vacker men den är kanske för lättbyggd för mig som ryttare eller för mycket för tung för mig att samla. Och sedan vad är blup: jo förväntat avelsvärde och varför har vissa blodslinjer hög blup jo därför att många hästar av dessa linjer de ägts i generationer av intresserade att tävla och bedöma, men man kan hitta lika bra hästar med helt annan och okändare stam som just pga av detta har en låg blup! Dessutom bedöms inte mer än ca 5% av islandshästarna så jag tycker inte man skall dra för stora växlar, särskilt somman endast bedömer de lovande individerna och de dåliga inte kommer med i hingstens/stoets statistik och alltså då inte drar ner blupen. Ni glömmer väl inte att det finns 3 sorters lögner? Lögn, ren och förbannad lögn och så finns det statistik! Beroende på vad man vill visa så kan man ju utesluta vissa delar ur statistiken! dessutom är ju bedömningen subjektiv och utefter vad en del tycker, vilket desutom förändras och det som anses som framsteg i aveln i vissa kretsar idag kanske inte gör det i samma kretsar imorgon eller i andra kretsar och kanske inte är framsteg idag i andras ögon! En bedömning är trots allt efter tyckande och inte absolut sanning om vad som är den bästa hästen! Våga vidga vyerna och inte tänka så snävt på vad man vill kalla en bra häst! Återigen går nämligen åsikterna isär. Órri är rätt omtvistad på nordlandet men lovordas på sydlandet. Nordlandet säger sydlandet har Órrifeber. Glampis enorma rörelser är omtvistade. Sudris också. Island är vana att få tänka själv medan vi i Sverige är vana att bli ledda av regler och andras tyckande. (obs! Jag gillar alla 3).

Sedan är det ju mycket intressantare ur avelssynpunkt att få in nytt blod i all avel och då är ju en lågblupare med mindre känd stam men lika bra i psyke, exteriör och gångarter som en med hög blup, faktidkt intressantare att få in i aveln än ännu en hingst med samma kända stammar! Det är ju inte så att mitt urval baserar sig på blupsystemet. Varken hästarna eller jag rår för att de har låg blup beroende på att de inte är ur känd bedömningsstam! Men de är inte sämre för det! Mina avelsdjur, både de ston och hingstar jag använder, har minst lika bra gångarter och jag skulle vilja säga tydligt bättre tom, än den hingst jag bedömde som trots att det var så snart som 3 månader efter en ekollonförgiftning och trots endast 5veckors träning pga detsamma, fick 8 på tölt, trav, vilja, lynne och medel på resten av ridegenskaperna, utom pass! Men de har låg blup därför att de har mycket udda blod i sig. Finns lite mer känt också för all del.

Mitt urval är hästarna jag verkligen kan tycka om, hästar med et bra lynne, frisk och sund kroppsbyggnad vare sig den är grov eller lättbyggd, bra rörelser, lättlärda, lättridna, lättväxlade, pålitliga, sympatiska, trivs med människan, lättfostrade, kloka och tänkande. trygga, framåt men lätta att stanna, signalkänsliga, dvs de skall lyssna och följa små signaler, men inte spända, nervösa, heta, stressade, stirriga och lätta för att blockeras och bli skrämda. De skall vara modiga utan att vara hårda och tuffa. tillgivna utan att vara fräcka osv.

Sedan är det en kostnad att rida in alla hästar! En familjehäst behöver lika mycket tillridning, minst, som en hingst som skall visas! O den då inte har rätt lynne med sig från början blir det långvarigt och dyrt och tom omöjligt att nå målet att den skall fungera som sådan. Man säljer ju inga oinridna hästar för 45-65000. Sedan har ni helt andra priser uppåt landet än här! Här har vi en annan konkurrens från Danmark och kontinenten så priserna ligger lägre. Här går det att få tag i familjehästar från 30000 eller lägre. Vill man ha ett högre pris får man sälja uppåt landet.

Givetvis är ett föl ingen färdig familjehäst men jag lovar att det är inte svårt att avgöra om ettföl är en presumptiv sådan eller inte! Men eftersom 50% är arv och 50% är uppfostran/uppväxt så kan ju felaktig sådan minska hästens möjligheter. Därför säljer jag enbart till folk som kan häst eller har en säker backup med hästkunnande runt sig. Jag kan säga att hittills har jag bara missat i lynnet en gång och då åt andra hållet. Sålde ett hett och känsligt ungsto av enmanskaraktär (inte ovanligt efter den hingsten som inte är en högblupare) men med väldigt tillgivet lynne. Den hästen har knutit så starka band till sin unga tonårsmatte så hon är så pass pålitlig så hon redan som 4-åring kunde ridas ut i grimma och grimskaft barbacka! Nu har jag hanterat henne sedan dag 1 och varit ytterst noga med at bygga upp förtroende därför att jag upptäckte vilket känsligt föl jag fått. Jag har lagt väldigt mycket tid på just henne, men utan kärleken och tilliten mellan häst och ryttare hade hon aldrig blivit det hon är idag. Hon är för mig undantaget som bekräftar regeln. Men vem som helt kan inte rida henne för det! Hon har sin egen ryttare!

Nu har jag inte tid mer ikväll!

Ett otroligt stort problem i detta land är denna f*rbaskade kärleksavel/försäljning...

Folk älskar sin häst så mycket, därför blir den så värdefull och ska få ett föl (alt när den är till salu,då blir den jättedyr), päckliga små otäcka fula grisepassande ston! Eller hingstägare som är helt föblindande av sin hingst och förstår inte att han inte blir godkänd eller de poäng som de trott!

Ex i schäferaveln (inte blocket-valparna nu utan för att reggas i SKK ) krävs godkända höftleder samt mh-test (menatlitet), samt för normalpris registrering minst 2:a i exteriörkvalitet. Tåls att fundera på...

Ni behöver inte hugga om "åhh det skulle bli så dyrt.. eller åhh då måste man ha superryttare som visar osv"

Fundera istället på hur man skulle kunna utforma i likvärdigt program...

Mitt svar tidigare i den andra tråden:

Ärligt talat vet jag inte en enda som bedriver någon stor avel på sådana hästar som du beskriver! Jag vet ett fåtal som tar ett enstaka föl efter en sådan häst och försöker kombinera den hästens goda lynne och egenskaper med en hingst med lite bättre steg och helst gott lynne. Jag vet för all del också att det finns stora importörer av billiga ston från Island främst som kränger dessa dyrt betäckta med sina klass1 hingstar. Det är inte av kärlek utan av rent vinstintresse! Och här bryr man sig inte så mycket om varken exteriör, gångarter eller lynne! Bra betalt tar man därför att hingsten har hög blup och är högt bedömd! Rent lurendrejeri!

Jag tycker också att du skall ställa dig frågan varför folk älskar sitt sto! Det kanske är så att stoet har så mycket av de egenskaper de vill ha att de struntar i om det grisepassar! Eller att den är 3-gångare. Jag ångrar fortfarande att jag inte köpte 3-gångaren vi hade på prov till mina barn för jag hittade aldrig någon lika bra och pålitlig barnhäst som var med på allt sedan och de tappade därför sin ridning! Bättre med dåliga gångarter än för mycket temperament i hästen! Den förstnämnda är fortfarande användbar till de flesta och till mycket medan den andra kräver en erfaren ryttare!

Det går alltid att sälja en snäll och frisk häst och den kan alltid få plats i nåons hjärta, även om gångarterna inte är de bästa. Det tycker inte jag är fel heller. Har aldrig islänningarna gjort heller! Det är inte de hästarna de slaktat ut i första hand, utan de med svårhanterligt lynne/temperament! Och de avlas en hel del grisepassare och 3-gångare på Island också. De hamnar ofta på turridningar eller som familjehäst. Många turister känner ändå inte om de töltar, travtöltar, passtöltar eller grisepassar. Däremot vill de rida säkert och inte riskera att hästen blir skrämd, de blir avkastade eller annat.

Jag tycker det kommer lite för mycket av biprodukten "medelbra gångarter och mindre bra temperament/lynne" som pga av sina brister att platsa som tävlingshäst, av uppfödaren säljs som skog-/familjehäst med tillhörande risker och som ett brev. Ofta säljs de dessutom med argument som att de har bra stam, hög blup osv och är det ett sto med argument om at det lämpar sig till avel. Sånt gillar inte jag! Säljer jag en spänd häst, så talar jag om vad det är och jag rekommenderar definitivt inte att avla på den! En häst är absolut inte automatiskt bra för att den har hög blup och högt bedömda/högt presterande föräldrar! Och en häst är inte automatiskt dålig för att den har okänd stam eller obedömd far! Det är de här kategoriska stämplarna man stör sig duktigt på!

Jag kritiserar inte heller avel på hästar med bra gångarter och bra lynne! Jag kritiserar att man låter sig förblindas av en hästs skönhet och bra gångarter trots att den inte har ett tillräckligt bra lynne/temperament! Det är precis vad många islänningar också kritiserar också, vi låter oss förblindas av skönhet och ger avkall på lynnet! Det är en bra mycket större "dödssynd" att avla på en sådan häst än att avla på en snäll grisepassare med superbt lynne! Men givetvis vill man ha allt bra!

Jag har inte hört någon som har som avelsmål som innebär att man vill avla hästar med dålig exteriör och dåliga gångarter utan alla vill väl ha en häst meb braexteriör och gångarter, men det är också många som vill ha en rejält byggd häst, och då pratar vi inte fett utan rejäl benstomme, grova ben, bred bringa och rygg osv kriterier för att få en stark och viktbärande häst och som vill ha hästar som lämpar sig för att rida ut med för barn i åldern 8-12 år.

Jag har inget färdigt förslag och det beror på att jag anser att det är många olika synvinklar och åsikter som skall med i sitt sådant så att vi får en långsiktigt bred avel som tillfredställer alla olika behov och smakinriktningar, dvs vi skall bevara hela det genetiska arvet och inte bara vissa valda delar som passar minoriteten som tävlar på hög nivå och sedan vi andra hålla till godo med det som inte duger som tävlingshäst av den aveln. Vi har också rätt till att få avla de vi vill ha! Det är så många fler som rider på annat sätt än tävling och vi har lika stora rättigheter att få vara med och tycka till hur hästen skall vara. Vad alla skall hålla sig inom däremot är rent sunda, veterinärmedicinska regler så hästarna är så friska och hållbara som möjligt!

Jag är faktiskt förvånad över att vissa islandshästar anses vackra och är klass 1 bedömda med klass 1 exteriör för jag har sett flera exempel på sådana som jag absolut inte skulle vilja avla på just för att jag inte gillar deras exteriör! Ibland tycker jag att islandshästarna bedöms efter en konstig mall exteriört och att en del saker som inom andra raser skulle ge stora anmärkningar bedöms positivt eller nonchaleras, vilket jag ärligt talat tycker är lite oroväckande därför att det många ggr bygger på vedertagna veternärmedicinska aspekter. Andra saker som är positivt på andra raser kan ge sämre poäng vid bedömning på en islandshäst. Jag skulle också vilja veta varför islandshästen inte är lika sund längre. Den ligger inte i topp längre nämligen utan har sämre statistik än haflinger, nordsvensk och fjording och därmed högre försäkringspremie. Jag har kollat detta med mitt försäkringsbolag nämligen. Den låg tidigare i topp. Jag tycker man bör ta reda på varför det ser ut så här!

Vore bra om högblupston och hingstar med sämre lynne också togs bort ur aveln!!! Men däri ligger större pengar och man tar inte bara en avkomma för sin egen del inte, nej man använder blupen som säljargument och tar flera avkommor!!! Det tycker jag är värre än enstaka avkommor som dessutom oftast stannar i familjen! Ärligt talat, jag har avrått många att ta föl på ston jag sett haft mindre bra exteriör hur ridbarhets-, hållbarhets- och veterinärmedicinsk aspekt. Jag är inte på något vis för en dålig avel. tvärtom! Jag har ett mycket högt krav på lynnet, ridbarheten, bärigheten, lättheten för gångarterna etc. Här sparas minsann inget till min avel om det har hög eller låg blup, som jag inte ser en bra ridhäst i. Jag kan sälja dem som ridhästar däremot men då talar jag också om att jag anser att det är en ridhäst men inte en avelshäst! Nu har jag mest sålt valacker så det har inte utgjort något problem!

Jag vill ha den öppna debatten och kritiken som gick att läsa i Eidfaxis tidning där 3 av 4 elithingstar inte ansåg ge så bra ridhästar. Man är mottaglig för kritiken, även som hingstägare på Island. Här i Sverige får man inte yttra sig negativt om en hingst! Jag vet en klass1-hingst, numera kastrerad och efter en elithingst, som jag fick erbjudande om att betäcka med billigt när han var unghingst. Han var så jäkla ful och oharmoniskt byggd för ridning så jag fattar inte hur han kunde bli klass1?! Jag hade aldrig släppt in honom som hingst! Och det hade knappast någon annan rasförening heller. Jag fick känslan av att han gick in pga känd stam och vem som ägde och red honom, inte för att hästen vara bra! Jag kanske har fel, men jag kan inte se någon annan anledning till att godkänna en sådan hingst! Och jag har sett fler hingstar gå in som klass 1 jag absolut aldrig skulle använda i min avel! Så jag avlar definitivt ine på vad som helst. Jag vet också riktigt bra klass1-hingstar. Tycker tex mycket bra om Segull och har använt mig av honom i aveln med mycket gott resultat. Men avkommorna har inte visats utan kastrerats och ägarna är inte tävlingsintreserade. Men båda har kanonrörelser och har lovordats av kända namn för det, men är lite grövre byggda och det är anledningen till att de kastrerats. Det ansågs inte lönt att visa dem pga deras rejäla kroppsbyggnad, hur fin t de än rörde sig. Helidiotiskt! Den ena skulle jag gärna använt i min avel annars!

Jag tror ärligt talat att det är inte mer okunnig kärleksavel än "kontaktavel". Hela samhället bygger på kontakter. Idag är det lättare att få jobb genom att känna någon än att ha en hög utbildning tex.

Mmmm frågan är inte enkel...

Om man går tillbaka till SKK, så har de olika priser för registrering beroende på vilken förväntad kvalitet det är på valparna, en valp med två föräldrar med minst 2:a pris på utställning är lägre registreringskostad... vad skulle vi kunna göra för enkelt kunna uppnå en viss exteriör för att förbättre vår avel. Det handlar absolut INTE om att göra storsortering och smala av aveln... men vi har ston som används i aveln i dag (fler än 1:angel: ) som pga exteriöra defekter inte borde gå i avel..

Vi har ston som verkar i aveln idag med gångarter låååångt under medel, de nedärver även detta! Och visst de kanske inte får mer än tre föl under sin livstid... men det är fler än ett sto såååå...

Det pratas en hel del om aveln på Island idag, att den är så fri. Kom ihåg att kompetensen på Island är mycket högre än här. Man betäcker inte sitt sto med en kass hemma-hingst, självklart existerar det men inte i samma omfattning som det skulle bli här, eller hur! Jag räknar inte blodgårdar och slaktgårdar!

Sedan har vi den mentala delen.... jag rider för få svenskfödda för att kunna har en hundra åsikt... men visst i sjutton är de svenskfödda "svårare, känsligare" ....

:bump: Ninni

Mja det är vanligare med gårdsavel än sk "kvalitetsavel" utifrån blup och bedömning. De hästarna är vanliga på turridningsfirmor världen över! De har inte högre kompetens än svenskarna, men de har mer självkritik både vad gäller ridbarhet och lynne och en öppnare debatt. Men vi klarar aveln lika bra. Tycker inte att alla skall fördummas bara för att några inte ser! Det förekommer på Island också! Men vidga vyerna och se till hälsa, sundhet, en vidgad ridbarhet och till lynnet, då får vi en bra avel med bredd i egenskaper och genetiskt. Sveriges största importör importerar faktiskt bra familjehästar från Island med bra gångarter och lynne och de är inte helt sällan från gårdsavel! Mina bästa hästar är också ur egen gårdsvel, med undantag av min bluphingst med 113 i blup som är lika bra. Avel handlar inte om bedömning, blup och två bra individer utan om två bra INDIVIDER SOM PASSAR IHOP, OAVSETT BLUP! Och sådana nybörjare på hästar är vi inte i Sverige att vi inte också klarar av att se vad som är bra och dåligt! Men det kommer alltid finnas de som inte ser men de kommer heller aldrig att spela någon avgörande roll för aveln! Det kommer alltid att finnas de som vill försöka tjäna pengar och försöker pracka på folk sämre hästar, oavsett hur mycket vi reglerar aveln. Halvblodaveln har alltid varit reglerad tex och jag vet inte någon annan ras i Sverige som haft så dåligt rykte vad gäller ridbarhet, hantering och lynne! Jag är ganska säker på att om aveln inte varit reglerad och folk inte låtit sig förblindas av att uppfylla dessa regler exteriört och gångartsmässigt, så hade det aldrig blivi så snett! Hade aveln varit fri och folk fåt avla på hästar de älskade, så inte tusan hade de sett mellan fingrarna med hingstar och ston med dåligt lynne!!! Så övervärdera inte exteriör och gångarter eller reglering av aveln! En sund ridhäst skall ha en bra ridhästs lynne och då är det en sund avelshäst också!

Nu har jag verkligen inte tid mer ikväll!!!

De har inte högre kompetens än svenskarna, men de har mer självkritik både vad gäller ridbarhet och lynne och en öppnare debatt. Men vi klarar aveln lika bra. Tycker inte att alla skall fördummas bara för att några inte ser! Det förekommer på Island också!

Jag menar inte att fördumma någon, men jag tycker att det känns som att "alla" som äger ett sto förr eller senare tar föl på det, och det är inte sällan argumentet är "hon går inte att rida på så jag avlar istället", eller som jag tidigare skrev att man avlar bara för att man vill att hästen skall få ha ett föl. Det är då det oftast blir hingsten som står närmast. Jag är verkligen inget proffs heller, och hade jag ett sto skulle jag förmodligen också avla på det så småningom då jag tycker att det är kul med avel och se vad det blir när man kombinerar olika individer.

Ninni

Fast då är vi där igen med ett elitförbund på sätt och vis, och det vill vi ju inte, då blir det dessutom ytterligare avgifter som tillkommer som gör att man kanske väljer att registrera hästen som en svensk ridponny istället för att den ändå inte skall tävlas och det blir ju en form av stosortering då.

Tycker också att en bra grej vore att försöka avdramatisera avelsvisningarna lite och försöka få fler att våga visa sina hästar. Förstår att det är en resursfråga, men vore det enklare (och billigare) att visa häst kanske fler hästar skulel visas, varpå intresset för avelsvisning förhoppningsvis skulel öka och på sikt ge ökad kunskap om vad som är bra, och framförallt ett ordentligt intresse att ta reda på vad som är bra, och varför. Som det är nu tycker iallafall jag att det känna väldigt prestigeladdat att visa en häst, och det det blir ofta väldigt dyrt när man "måste" lämna bort sin häst på träning i flera månader för att våga släppa in den på visning, det blir i slutänden en hel del pengar det kostar att visa, och då "måste" det gå bra. Tyckte att det är kul att det kommer en del "vanliga" hästar& ryttare också, men har hört trista kommentarer i stil med "varför visar de den hästen överhuvudtaget?" Okej att det ÄR roligare att titta på en riktigt riktigt bra häst, än en medelmåttig, men jag välkomnar iallafall att det blir en större bredd.

Jag skulle GÄRNA visa min valack i framtiden, bara för att prova visa en häst (jag har ju inget sto), men jag skulle nog dö av nervositet och prestationsångest.

Vet du, det har på senare år kommit många nya "visare" och det är mycket roligt att fler nya/hästägare "vågar" visa själva. Mycket bra.

Så kom du med din valack, det är alltid nervösast första gången, men det brukar gå över när man väl är på banan. Så varmt välkommen

Jag lade för ett par år sedan i en insändare ett förslag på hur visningar skulle kunna bli mer tillgängliga och öka antalet visade hästar, men tyvärr diskuterades det inte vidare, varken inom utskott eller "ute bland folk". Synd att det inte kan bli mer debatt om dessa saker i t ex tidningen Islandshästen

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar