Sv: Om islandshästens framtid
*KL*
Ang eksemavel så tycker jag att vi måste öppna ögonen lite. Många säger att dom är emot eksemavel men att ett eksemsto från Island ändå är okej pga att hon kommer från Island. Hingstar med eksem tas ur avel (fast vissa oseriösa hingstägare döljer eksemet eller vill inte se) men ston är det visst fritt fram att avla på hur som helst.
Visst att man kan göra så att eksemet inte syns med täcken och salvor och liknande men hästen har ju fortfarande eksem.
I somras var det en kompis till mig som betäckte sitt sto med en eksemhingst och jag frågade VARFÖR?
-Ja men han är ju jätte snygg och jag är säker på att avkomman kommer bli världens finaste.
-Okej, men han har ju eksem och det mår han inte bra av och att det är bevisat att det kan föras över till avkomman.
-Ja men han är ju snygg och jag tror inte att det är så farligt.
Och sen var det ett till sto som ville betäcka med honom och stoet hade också eksem + VÄRLDENS sämsta hovkvalite.
Och så frågade jag den ägaren samma sak.
-varför?
- jag vill ha ett föl efter henne och han är ju fin.
Hon var VÄL informerad om att han hade eksem och hon visste mycket väl om att hennes sto hade det och ändå betäckte hon.
Sen frågade jag vad hon skulle göra med fölet, skulle hon sälja, behålla, tävla, barnhäst. Och då svarade hon´: jag vet inte, jag har inte tänkt så långt än.
Amen snacka om att jag blev förbannad!
Men det är ju som sagt inte mitt sto eller hingst så jag kunde inte göra något annat än att gå och vara förbannad.
Men hur fan tänker man om man betäcker sådär?!
Känner man inget som helst ansvar för hästarna?
Och sen att dom avlade med en hingst som man inte får avla med. Dom hade nämligen inte skickat in rapport till SIF om hans eksem.
Blir så jävla förbannad, och visst jag är bara 15 år och dom är snart 40 år men jag känner ändå att jag har fan mer koll och känner mer empati än någon av dom verkar göra.
hur ska vi få bort den här typen av avel?