Om islandshästens framtid

Sv: Om islandshästens framtid

håller med dig om att det är sjuk att hästarna bantas ner till bara skelettet för att gå igenom alla "sjukliga" mått de ska klara av för att gå igeniom....de ska ju inte ligga på svältgränsen ävern om många som du säger speciellt i andra länder än island är för feta.
de ska ju ha nåt att ta av och muskler tycker itne jag att de kan få för mkt av men för att gå igenom kan de ju knappt ens ha muskler som håller uppe skelettet. sjukt.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Satt och läste igenom tråden och kom och tänka på en sak jag hörde på en hingstbed 2005 i linköping.
( av en av sveriges ledande islandshästryttare).
Dom hade precis visat exteriören på en otroligt snygg hingst, han hade allt, snygg färg, kraftiga ben, bra och rejäl överlinge. Han var helt enkelt perfekt i mina ögon. Ingen liten tanig benget.
En rejäl kille med "DET".
Han kritiserade både hingsten och ägaren rejält och tyckte inte att det fanns någon plats i den svenska aveln ( för en medelmåtta. att det inte var det som stoägarna ville ha utan skulle man avla på något så skulle det vara dom riktiga topphingstarna)
Jag kommer inte ihåg allt han sa men jag kan säga att jag häll inte med honom om ett ord han sa. BULLSHIT:devil:
 
Sv: Om islandshästens framtid

Självklart ska tyngdpunkten i aveln ligga på de bästa individerna.

Men eftersom vi inte har fri avel är det viktigt ur bevarandesynpunkt att bra och friska individer med andra unika egenskaper än dem som syns i siffrorna också tas fram och används i aveln.

Tex ovanliga blodslinjer, eksemmotståndskraft, utrotningshotad färg, barnsäkert psyke är sådant som inte "syns" eller ger poäng men som är viktigt att bevara parallellt med avelsframstegen.

På Island har man alltid så stor fri massavel att det går att fiska upp det ena och andra. Och slakta massor.

Här där vi inte äter upp våra hästar får vi försöka förena toppkvalitet med de andra egenskaperna vi inte vill förlora på de bedömda hästarna.
 
Sv: Om islandshästens framtid

jag håller helt med dig om att man ska avla på dom bästa individerna.
Och nu när jag själv har ett sto som jag ska betäcka nån gång så kollar man ju in alla hingstar som finns och när det gäller min dam så är det faktiskt inte många av dom riktiga topphingstarna som passar henne. det finns något undantag, men i regel är det "medelmottorn" som passar just henne bäst.
 
Sv: Om islandshästens framtid

Har inte hängt med i hela diskussionen...
Det här med storleken. Ska börja med att säga att jag är helt novis på islandshästar och hästavel, men har god kunskap i husdjursavel. Kan det här med storleken även bero på att avelsbasen breddas?

I en ras med snäv avelsbas där inavelsgraden är högre är ju djuren mindre. Kan det vara så att aveln har selekterats och inavelsgraden minskat och därför blir hästarna större nu än förr?

/Jezz
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om islandshästens framtid

Tycker artt de flesta hästar som är till salu är e. Mökkur, Atli, Tyr osv.
Med största sannolikhet kommer bl.a. Isar och Hraunar bli likadana...

Tycker det är så tråkigt med alla dessa "kända" hingstar.

Sedan har ju i princip alla godkända hingstar Hrafn innom tredje led...


Det kan inte vara så att de blir STÖRRE p.g.a inavel?
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det visades intressanta länkar på ett annat forum som jag visar för er. Där kan man se islandshästen som den var förut. Och förhoppningsvis har den inte förändrats så mycket (som den tråden handlar om) till idag. Att hästarna var små förut kan bero på flera orsaker och bättre fodring mm idag.


http://www.islandhengste.com/8.htm

http://www.skagafjordur.is/default.asp?cat_id=1690

På den sista länken, titta på Stjarna frá Oddsstöðum, vilken vacker häst!!

Stolsitsarna och de klippta manarna hör denna tid till.
 
Sv: Om islandshästens framtid

tycker ochså att aveln inte riktigt riktar sig mot att de skall fungera som ridhästar i många år.
när skall man börja premiera avelshästar som har en rygg anpassad för sadel och ryttare.
hur många islandshästägare har inte problem med att hitta sadel som passar.
onödigt lidande för både häst och plånbok.
det beror ju inte bara på att man köpt fel sadel.
många islandshästar har ju så kort rygg att det är nästan omöjligt med sadel.
med tanke på att det är vuxna ryttare på de flesta islandshästar så kan man ju inte göra sadeln hur kort som helst, det är ju bra om hela rumpan får plats i sadeln.
 
Sv: Om islandshästens framtid

jag håller helt med dig om att man ska avla på dom bästa individerna.
Och nu när jag själv har ett sto som jag ska betäcka nån gång så kollar man ju in alla hingstar som finns och när det gäller min dam så är det faktiskt inte många av dom riktiga topphingstarna som passar henne. det finns något undantag, men i regel är det "medelmottorn" som passar just henne bäst.

Ditt inlägg passar utmärkt med den kommentar jag tänkte ge till Silverkedjans inlägg, nämligen vilka är de bästa individerna?! För mig är det de individer som passar tillsammans och ger bra avkommor ihop med de egenskaper JAG vill ha, inte de andra bestämmer och de individer som ger en breddning av genbanken och inte tillhör de snävt avlade, närbesläktade stereotyperna! Mao väljer jag gärna en hingst med låg totalblup och okänd hingst bara den har de egenskaper jag vill ha och passar bra till mina ston!
 
Sv: Om islandshästens framtid

Har inte hängt med i hela diskussionen...
Det här med storleken. Ska börja med att säga att jag är helt novis på islandshästar och hästavel, men har god kunskap i husdjursavel. Kan det här med storleken även bero på att avelsbasen breddas?

I en ras med snäv avelsbas där inavelsgraden är högre är ju djuren mindre. Kan det vara så att aveln har selekterats och inavelsgraden minskat och därför blir hästarna större nu än förr?

/Jezz

Snarare tvärtom. Man avlar mest på stora hästar och med hög blup och på färre blodslinjer i Sverige, dvs mer släktskap och "inavel"...
 
Sv: Om islandshästens framtid

Ditt inlägg passar utmärkt med den kommentar jag tänkte ge till Silverkedjans inlägg, nämligen vilka är de bästa individerna?! För mig är det de individer som passar tillsammans och ger bra avkommor ihop med de egenskaper JAG vill ha, inte de andra bestämmer och de individer som ger en breddning av genbanken och inte tillhör de snävt avlade, närbesläktade stereotyperna! Mao väljer jag gärna en hingst med låg totalblup och okänd hingst bara den har de egenskaper jag vill ha och passar bra till mina ston!

om bara fler kunde resonera så..
 
Sv: Om islandshästens framtid

Det visades intressanta länkar på ett annat forum som jag visar för er. Där kan man se islandshästen som den var förut. Och förhoppningsvis har den inte förändrats så mycket (som den tråden handlar om) till idag. Att hästarna var små förut kan bero på flera orsaker och bättre fodring mm idag.


http://www.islandhengste.com/8.htm

http://www.skagafjordur.is/default.asp?cat_id=1690

På den sista länken, titta på Stjarna frá Oddsstöðum, vilken vacker häst!!

Stolsitsarna och de klippta manarna hör denna tid till.

Ett idealsto exteriört i mina ögon! Som jag skrev på det andra forumet:

"Titta på den kraftfullhet hon utstrålar, stolthet, lugn, stabilitet och rejäla benstomme med härligt rejäla ben! Det här är en sann islandshäst och ett sådant avelssto vill jag ha!"
 
Sv: Om islandshästens framtid

Bara attt standarden höjts och att hästarna därför i allmänhet blivit större.
Tack för en bra utveckling :) Nej, jag vill inte heller ha de allra största, men en viss höjdökning är som sagt förmodligen bara naturlig.

Nu får jag väl på nöten, men jag tror också att det är många som är ovana att se islandshästar i toppkondis och därför upplever dem som onaturligt smäckra och långbenta, när många hästar som just nu är i överhull/ är feta egentligen i stommen är ganska smäckra.
Jag ger dig inte på nöten, jag :bow:
Tror detta är ett viktigt faktum, och att faktiskt många dessvärre förväxlar grov med överhull eller rent av överviktig. Det ÄR svårt att som ovan bedöma en exteriör och vad som finns därunder.

Sen finns givetvis även för tunna hästar, kanske mest på elitnivå. Av okunnighet finns också många hästar som saknar muskler, vilket kan se tunt ut fastän hästen har ett mera ok hull.

FÖRLÅT! nu flöt denna i väg också ...
 
Sv: Om islandshästens framtid

Har en inackordering e. Thor.
Hästen är fet, rent ut sagt. Jag tror att det finns en vacker, smäcker häst under detta. Dock säger ALLA att han är grov i exteriören. Även jag sade så vid första anblicken. MEN det är fett. halsen är påbygd av fett,magen är rund, vilket gör att benen går lite "utåt", fett. Rygger ser mkt välmusklad ut, fett. Rumpan är stor, fett..
Har även min smale häst i samma hage, lika mycket mat fast pluss massa extra mat.

rörigt, men.. Jag tror att det finns en skönhet under detta fettet, men den skönheten lär väl aldrig visa sig..
 
Sv: Om islandshästens framtid

Ditt inlägg passar utmärkt med den kommentar jag tänkte ge till Silverkedjans inlägg, nämligen vilka är de bästa individerna?! För mig är det de individer som passar tillsammans och ger bra avkommor ihop med de egenskaper JAG vill ha, inte de andra bestämmer och de individer som ger en breddning av genbanken och inte tillhör de snävt avlade, närbesläktade stereotyperna! Mao väljer jag gärna en hingst med låg totalblup och okänd hingst bara den har de egenskaper jag vill ha och passar bra till mina ston!

Jag känner att om jag ska avla på mitt sto så vill jag ju försöka få en avkomma som passar mig och som jag vill ha, vad andra vill ha, det struntar jag faktiskt i. Blupen tittar jag aldrig på. Så jag håller helt och hållet med dig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om islandshästens framtid

Bra! Stå på dig! Det är du som vet vad du vill ha och det skall inte andra komma och skriva en på näsan om! Jag är skittrött på "besserwisserstorebror" som anser sig veta vad jag skall ha för häst bättre än jag själv! Vi är inte lika och det är inte förvånande att vi inte tycker om och fungerar med samma hästar! Låter inte någon annan bestämma vilken typ av partner jag vill ha, varken vad gäller ridningen och hästen eller vad gäller karlar! För det är ju det som det handlar om; partnerskap, kamratskap, en vän! Men det resoneras inom aveln som om hästen bara vore ett tävlingsredskap som likt en sportbil skulle utvecklas att prestera mer och mer. Skittrist inställning tycker jag! Skall islandshästen enbart vara en slags penisförlängande statussymbol att visa upp sig på?! Jag har inte behov av en sådan häst! Jag har behov av en bra kamrat och pålitlig och bra ridhäst! Och jag vill det skall finnas alla varianter så olika typer av ryttare kan hitta sin hästkompis!
 
Sv: Om islandshästens framtid

Bra! Stå på dig! Det är du som vet vad du vill ha och det skall inte andra komma och skriva en på näsan om! Jag är skittrött på "besserwisserstorebror" som anser sig veta vad jag skall ha för häst bättre än jag själv! Vi är inte lika och det är inte förvånande att vi inte tycker om och fungerar med samma hästar! Låter inte någon annan bestämma vilken typ av partner jag vill ha, varken vad gäller ridningen och hästen eller vad gäller karlar! För det är ju det som det handlar om; partnerskap, kamratskap, en vän! Men det resoneras inom aveln som om hästen bara vore ett tävlingsredskap som likt en sportbil skulle utvecklas att prestera mer och mer. Skittrist inställning tycker jag! Skall islandshästen enbart vara en slags penisförlängande statussymbol att visa upp sig på?! Jag har inte behov av en sådan häst! Jag har behov av en bra kamrat och pålitlig och bra ridhäst! Och jag vill det skall finnas alla varianter så olika typer av ryttare kan hitta sin hästkompis!

Heja Dig!!:bump:
Som alltid har du en klok inställning till det mesta tycker jag.
Det här var en riktigt bra tråd! Skall ut och köpa Ridsport och läsa artikeln.
moccis (som har två hästar jag valt själv utan att stirra mig blind på vad andra tycker.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
24 169
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 690
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 740
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 286
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp