Avelsmötet

Sv: Avelsmötet

Jag tycker alla familjehästar verkar kosta minst 45000 å uppåt.

chrysler skrev:
Jag tycker alla familjehästar verkar kosta minst 45000 å uppåt.

Ja det är inte så underligt när de kostat ca 50000 att föda upp då de är 5 år gamla och då är ingen inridning medräknad... Om man själv kan rida till hästen så kan det löna sig lite om man får ut 60000 för den som 5-åringen, men det är inte så lätt för familjerna är inte så kapitalstarka.Och där är ett dilemma. Det lönar sig mer för en avlare att sälja en topphäst. Problemet är att det kommer så många verkliga topphästar där man kan ta ut ett så högt pris så det lönar sig.

De flesta hästar som föds i Sverige har bra gångarer och kan gå lättare tävling men de har för mycket vilja för att vara familjehäst. Sådana finns det gott om och därför får man inte mer för dem än en familjehäst. De är oftast mer svårsålda också pga at det finns så gott om dem och inte sällan vill folk ha dem mer vältränade så de ser kapaciteten. Så de lönar sig inte heller och kanske än mindre än att föda upp en naturligt lagd familjehäst eftersom de ofta kräver längre tillridning.

Uppfödning av hästar blir man inte rik på men alla uppfödare drömmer om att få fram topphästen de kan ta 200 000 för och som kan ge tillbaka de pengar de förlorat på alla andra. Och så blir det ju en och annan hyfsad som går att ta 60-80000 för. Och därför fortsätter man avla tävlingshästar hellre än familjehästar, men all tillridning och alla bedömningar gör bara hästarna ännu dyrare! Om marknaden varit beredd att betala ordentligt för en familjehäst så hade intresset också varit större. Men om vi ser till att lynnet är basen i all vår avel precis som Gunnar Arnarson sade, då kan vi i alla fall få bort flertalet av de svåraste hästarna som ofta far väldigt illa också pga sitt lynne. Men vikommer inte att vara självförsörjande på familjehästar!

Anette

Ja det är inte så underligt när de kostat ca 50000 att föda upp då de är 5 år gamla och då är ingen inridning medräknad... Om man själv kan rida till hästen så kan det löna sig lite om man får ut 60000 för den som 5-åringen, men det är inte så lätt för familjerna är inte så kapitalstarka.Och där är ett dilemma. Det lönar sig mer för en avlare att sälja en topphäst. Problemet är att det INTE kommer så många verkliga topphästar där man kan ta ut ett så högt pris så det lönar sig det heller.

Var tvungen att korrigera för jag hade tappat ett viktigt ord i en mening...... sånt som händer!

Svala har 9 för hals/manke/bog och 8,5 för proportioner. Tycker du hon har extremt lång och smal hals eller är för lättbyggd?

em76 skrev:
Svala har 9 för hals/manke/bog och 8,5 för proportioner. Tycker du hon har extremt lång och smal hals eller är för lättbyggd?

Det är ju ingen häst som jag skulle sätta en tyngre ryttare på men som jag säger så tycker jag att man skall avla alla sorterna och jag tycker inte Svala är någon dålig häst. Sedan vet jag inte när hon bedömdes för det har ändrats ganska mycket bara sedan 2000 och Svala var ju inte i kondition när jag träffade henne heller så hon var lite svårbedömd om man så säger. dessutom detaljgranskade jag inte hennes exteriör och det har gått ett år och så bra minne har jag inte...

Min Saga har minst lika lång hals och är mer högbent kan jag säga. Men hon är också betydligt högre. Huvudsaken är att hästen bär sig själv, att halsansättningen är hög och jag vill inte ha en smal och vek hals som dessutom är rak och utan välvning, som den bild gunnar Árnason visade. Visst håller du med att den var inte vacker! Halslängden är annars ganska oväsentlig på en häst. Och som jag säger en häst som har lätt för egen bärighet, lätt för att bära upp ryttaren och lätt för gångarterna, den kan inte ha en felaktig exteriör, så får den ha kort och tjock hals eller lång och smal, bara den inte har svanhals som Gunnars bildexempel... Hua vad fult!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Om Gunnar A bedömt Svala när jag hade henne hos mig skulle hon inte varit i närheten av de siffrorna :cool:

Jag har aldrig sett henne bantad, så det är svårt att uttala sig.

2002 bedömdes hon. Domare var Thorvaldur, Nina, Peter och Hreggi.

Jag håller med dig om halsen på Gunnars bild.

em76 skrev:
2002 bedömdes hon. Domare var Thorvaldur, Nina, Peter och Hreggi.

Jag håller med dig om halsen på Gunnars bild.

Tack! Det gjorde nog alla på avelsmötet, därav den iskalla tytnaden i rummet när han visade bilden och allt tissel! Hua! Jag trodde inte det var sant att någon kunde tycka den hästens hals var snygg och hävda att det var 9 på hals! Det var bland det fulaste jag sett!!! Tänk er en lånhalsad och avmagrad häst helt utan halsmuskler och rak mankam istället för välvd. En avmagrad häst får en oprortionerligt smal hals och huvudet ser stort och klumpigt ut. Just så såg det ut på bilden! Man får avsmak! Gissa om islandshästen skulle tapa i popularitet om vi avlade fram sådana halsar! Här gäller det att stoppa galenskapen! :eek:

Anette

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 346
Islandshäst Hej alla! Jag har nu ridit min första lektion på islandshäst!! tjoho:D Red i kanske 7-8 år på vanlig häst när jag var yngre, ridskola...
Svar
5
· Visningar
2 391
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama