Sv: Avelsmötet
Isold skrev:
Jag tror på att väga för- och nackdelar mot varandra. Visst måste du väl ha funderat något kring "fri avel". Allt är väl inte bara svart eller vitt. Ser du inga risker alls med att släppa aveln helt fri? Är det verkligen BARA fördelar som följer med det?
Jag har genom samtliga av mina inlägg poängterat att jag anser att följande faktorer är de viktigaste i en avelshäst;
1. Frisk!
2. GOTT lynne och god ridbarhet.
3. Rena gångarter (Rumsliga rörelser ett +)
4. Ändamålsenlig exteriör.
Dessa gäller naturligtvis oavsett vem som är förälder till aktuell häst!
Blup är en statistisk "gissning", en vägledning på sin höjd. Man måste ta den för vad den är och betänka att många bra hästar inte blir gagnade av olika anledningar.
Meningen med exemplet var inte att säga något ofördelaktigt om din häst (som du inte redan själv har sagt) utan snarare att exemplifiera vad fri avel SKULLE kunna få för konsekvenser. Ponera att du aldrig ridit in din häst, han hade då stått i avel ganska länge innan någon skulle kunna dra några slutsatser om vilket lynne han och hans avkommor har.
Vad gäller dessa "tävlingsryttare" som du inte tycker platsar på banan för att deras hästar lider... Då är det ju bra att de kommer dit så att någon kan ge dem tips på hur det ska göra det hela bättre. Att de fortsätter att rida på samma sätt hemma gör knappast hästens lidande mindre.
Det är lugnt. Jag känner inte att du smutskastar min häst. Jag är öppen och ärlig och döljer inget och öppnar upp för kritik så då får jag ju ta den också. Tycker man skall ha en öppen debatt om alla hästar men det är så fult i Sverige att tala om att en viss hingst givit många knepiga avkommor, särskilt om samma hingst givit många topphästar också och den tystnaden är en av de farligaste fallgroparna vi har i aveln! Den inte så erfarne går lätt på att den hingsten har så bra bedömning och så många fina avkommor och det låter så lockande så många väljer hingsten för det. Många tar ju en bedömning och hög blup som en garanti för hög kvalitét, vilket det ABSOLUT INTE är! Sedan står de där med avkomman som de inte klarar av efter sitt trevliga sto, trots att de fött upp och fostrat det efter konstens alla regler!
OBS! Jag kastrerade honom redan som 3-åring INNAN jag red in honom därför att jag tyckte han var "arabhispig" så det var inte min avvåkning, som alltså skedde i somras nu då han var 5 år, som gjorde att jag sållade bort honom som hingst! Jag gjorde som jag ser det idag en alldeles korrekt bedömning av hans lynne även om det inte är en väldigt knepig häst för han är väluppfostrad och välhanterad och lätt att ha att göra med på marken, men lite känslig för vissa saker. Han är väl ett ganska normalt halvblod ungefär... Fast min 3-årshingst är så cool och han går med honom så nu är han lugnare än han någonsin varit. Lite mer islänning....
Normalt sett ser man en hästs personlighet väldigt tidigt och på Island har man ju använt oinridna unghingstar i alla år och betäcker ofta redan vid 2 års ålder. De har lyckats genom 1000 år. Men i Sverige har vi varit styrda och bara använt godkända hingstar på halvblodssidan och inte tusan har de bättre lynne för det! Tvärtom!
Nej, saker är inte svarta och vita och just därför kritiserar jag snacket om att bara avla på topphingstar och hög blup! Tur att inte man resonerade så om Snaefaxi som inte var någon topphingst precis och inte lämnat så mycket topp efter sig men ändå är pappa till Hrafn 802 som finns i stamtavlan på var och varannan häst! Länge var det osäkert vem som var pappa ens till hingsten men islänningarna såg till en bra individ och struntade i vilket, men nu anses det var bevisat genom DNA på Snaefaxi och Hrafns avkommor.
Det finns nackdelar med allt men jag ser helt klart mest fördelar med fri avel! Däremot är ju inneklicken väldigt bra på att bara se saker i svart och vitt och det gäller inte minst fri avel där de bara ser nackdelar! Så då är det inte så underligt om jag håller mig till fördelarna...
Alla vill ju avla bra hästar så det är knappast så att någon med flit avlar på en häst som inte kan tölta, har dåligt lynne och dålig exteriör. Man är ganska självdestruktiv om man inte ser till att vara objektiv i sin bedömning av sina egna hästar också och vara kritisk. Jag kunde ju valt att bara se fördelarna med min valack. Lättöltad, jättefin trav, låg i riktig flygande pass 4 dagar gammal, snygg, stor, framåt osv.
Om du läst noga vad jag skrivit så skriver jag att jag vill ha en veterinärbesiktning på ALLA hästar som går i avel för att tillse att hästar med veterinärmedicinska fel inte avlas på och vid en veterinärbesiktning bedöms även lynnet! Så jag räknar med att det är fullt tillräckligt för att sålla bort olämpliga hästar som eventuellt okunniga vill avla på och jag tror Sveriges hästveterinärkår klarar av att göra så pass bra bedömning av detta att det inte vållar aveln någon katasrof.
Dessutom så ju fler hingstar, ju färre avkommor per hingst och ju mindre risktagande om det skulle visa sig att en hingst inte är så lämpad i aveln! Om däremot en elithingst har fått 30-40 ston per år eller mer och den sedan visar sig ge en massa hästar med knepigt lynne då har vi en mycket större skada i aveln! Läs senaste numret av Eidfaxi om elithingsten som gett så många knepiga avkommor så avlarna inte vill ha honom. Delägarna vill knappt använda sina redan betalda betäckningsrätter! Så kan det gå när man litar på blup och hög bedömning som kvalitetsstämpel! Vetskapen att man avlat på något som förväntas vara topp färgar faktiskt bedömningsförmågan på många och man har mer överinseende med saker som skulle kritiserats på om hästen hade haft sämre stam. Om han nu inte varit bedömd hade han säkert använts ett tag men när man sett att det kom ett antal knepiga hästar från honom så hade man bara sparat de bästa avkommorna och sedan slaktat både honom och de dåliga avkommorna.
Jag ser en stor fara i att dyrt avlade hästar absolut inte går till slakt trots dåligt lynne utan ägare och uppfödare vill ju ha tillbaka sina pengar och står inte sitt kast och slaktar sin dyra felsatsning. Det är större chans att om man avlat på egen gårdshingst och får fram en knepig individ så är penningförlusten mindre och det är lättare att ta beslutet att ta bort den hästen. Har man en dyrt avlad häst så har man kanske också råd att istället välja man en duktig tränare som kanske får bra ordning på hästen som nu är ännu dyrare och finns då möjligheten att få hästen högt bedömd så man kan få igen slantarna kanske och risken är nu jättestor att hästen hamnar i avel och så var spiralen igång.
Vad jag vill ha sagt är att avel är ingen exakt vetenskap och det är ett lotteri som tom Torwald sa på mötet. Bra hästar kan dyka upp ur stammar man aldrig väntar sig det och dåliga i bra stammar. Set viktiga är att vi håller en så bred avelsbas som möjligt för att inte tappa bort bra gener och för att inte en hingst skall få för stor genomslagskraft och det sedan visar sig att han hade också en genetisk defekt som kanske inte kommer fram förrän hästarna är i 10-årsåldern och då har kanske en populär hingst fått 400 avkommor. Jag tycker inte någon hingst skall ha mer än 100 avkommor totalt egentligen, gärna färre. Det är inte normalt i naturen att en hingst regerar och får föröka sig mer än kanske 3-4 år, max 5 kanske och flockarna är sällan på mer än 20-30 djur.
Det är inte heller bra att en hingst ger flera godkända hingstar som sprider hans gener. Man måste undvika inavel och ensidigt avlade populationer om man i längden vill ha en frisk stam och att minska antalet hingstar och bar behålla de med hög blup som flertalet är avlade från några få blodslinjer, det är en fara för framtidens avel.
Nej jag tycker INTE dåliga ryttare har på banan att göra! De är dåliga föredömen och skall visas ut från banan! Det är inte tur de kommer dit, det är synd för sporten och skämmer ut islandshästen! Sedan får man höra att islandshästryttare inte kan rida. Men det finns sk tävlingsryttare som anses vara duktiga av en del som får mig att bli urförbannad hur de behandlar sina hästar! Och det värsta är att många reagerar för att inte säga ALLA men ändå slänger ingen bort dem från banan! Hua!
Anette