Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......

Här håller jag inte riktigt med. Genom att vissa viktfaktorer för exteriören sänkts, och andra ökats kan hållbarheten i förlängningen minska.

När det gäller takt, skulle den betonas betydligt mer. Det är så i bedömningssystemet att en häst med medelaktion och mycket bra takt kan få samma poäng som en häst med hög aktion och som bryter av takten emellanåt. Står i FEIF´s bedömningsdefinitioner. Vilken av hästarna som har den säkraste takten kan man inte utläsa från poängen.

Håller med dig Freyja!

Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......

Jo det är ju ingen som medvetet strävar efter en häst som går sönder.
Men som FIZO är skrivet kan hållbarheten minska eftersom definitionerna är så inriktade på "skönhet" och inte så mycket funktion och hållbarhet.
I FIZO är "vacker" "lång" och "lätt" något som går före funktion. Ordet "vacker" är också oerhört subjektivt.

Jag ser förändringar i vinklarna på bakbenen på många hästar som har längre ben. De står bakom sig och har svårare för att jobba under sig ordentligt och blir lätt långa och framtunga.
Här blir det motsatsförhållande när det gäller värderingarna för "vacker" och ridfunktion.

En häst med sämre ansatt hals, men lång, får samma poäng som en häst med medellång, bra ansatt hals.
Vilken av hästarna som lättast balanserar sin hals? Ja min erfarenhet är att det är hästen med medellång och bra ansatt hals. Återigen motsats mellan "vacker" och ridfunktion.

Precis! Har också reagerat på de här vinklarna och det går dessutom emot Mikael Lundströms studier om vinklar där hållbarheten försämras med en skarpare vinkel typ "schäfer" i hasen. Rakare has och stor vinkel ger däremot bättre hållbarhet och bättre bärighet. Kan säga att jag fick kritik på mitt welshavelssto för hennes raka hasor och att hon skulle få problem med det av en domare. Men hon har fåt upprättelse numera och platsade sedan på SM i dressyr och fick beröm för sin naturliga bärighet som ridhäst bla. Och hon har fått revansch genom sin dotter som jag fött upp också som varit bäst i sin åldersgrupp på riks. Det är det här jag reagear på också. Islandshästen är en häst och följer samma spelregler veterinärmedicinskt som andra hästraser

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Lite OT men hur många Vatnsleysu-hästar finns det i Sverige?

Tyvärr ingen aning! Men sök på gårdsnamnet på WF och se vilka som är reggade i Sverige!

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Jo till en viss del, men vad jag vet har domarna möjlighet att justera en exteriörbedömningpoäng om de anser att den visat sig vara "felaktig". Det jag inte vet är hur mycket det tillämpas.

Ridbedömning först skulle kanske ge ett annat intryck av hästen inför själva bedömningen. Domaren har bildat sig en uppfattning av hästen som ridhäst och tar sig an exteriörbedömningen på ett annat sätt. All bedömning är ju faktiskt subjektiv hur objektiv en domare än försöker vara. Särskilt om bedömningsföreskrifterna använder subjektiva ord. Sedan döljer man alla de subjektiva beskrivningarna i FIZO genom att översätta dem till siffror.

Förr hade man ridbedömningen först. Jag tror att man vände på ordningen pga praktiska skäl, med hänsyn till ekipaget. Kanske också med hänsyn till publik?

Min hingst fick omdömet en "jättefin ridhäst men inget hingstämne pga den medelgoda exteriören" och då var det rent subjektiva saker man rackade ner på som proportioner (djup i bålen), tjock och kort hals, huvudet (som var jättevackert och mycket tilltalande och skulle fått höga poäng om han varit en ponny) och vad man kallar ej helt torra ben samt han var ju liten, bara 132. Det är lika subjektivt och lika mycket ögonfägnad som vacker färg, mycket man och höga lyft! Det har inte med ridbarhet, hållbarhet, sundhet och därmed kvalitet att göra! Nu tar jag bara honom som exempel för det är lättast att minnas sin egen och för att inte sätta andra i skottgluggen, men jag har sett andra riktigt bra hingstar få en dålig totalbedömning pga sin exteriör.

Senast ändrad av en moderator:

Min drömhäst iallafall... om den nu finns..

Hmmm, stora, rena mjuka rörelser...lyfter naturligt över vinkel, samarbetsvillig, mycket vilja-arbetsvilja, inte het! Mycket tempovariation.
Inte grov, inte spinkig, högre fram än bak. Gärna ganska kompakt, dock inte för kort. Väl ansatt hals, vackra ögon och öron..
sen ska den vara skäck, musblack, isabell, skimmel eller fux med kritvit man o svans...
Så tänker jag i min avel..... och en vacker dag kanske den föds. Visst färg är oväsentligt, men jag tycker ändå att färg är fint!
´
Skulle vilja mixa mina fem ston jag har hemma..... då skulle jag få en sån häst.
Kanske blir lille Rödull från Marklanda en sådan häst..... får framtiden utvisa!
5878868.jpg
[/url][/IMG]

Sedan är det ju så att exteriören påverkar gångarterna... har sett många många hästar som är begränsade att röra sig pga sin exterör!

Lille Rödull från Marklanda har goda chanser att bli en sådan häst!
Flott, välrest och underbart vacker.... :banana:
Tycker du lyckas jättebra med din avel. Fortsätt så!
Min drömhäst är en snäll och trevlig häst. Som är samarbetsvillig med stora, rena taktrena gångarter. Känner att jag hittat honom. Tack Ninni för en underbar häst.
Ska bli spännande att se vad det blir av denna fina kille i framtiden.

Senast ändrad:

Avelsmålet ska omfatta alla hästar oavsett användning.
I halvblodsaveln trodde man länge att satsning på tävlingshästar skulle ge bra fritidshästar som "biprodukt", men vi har ju sett resultatet, vad en halvblodsuppfödare jag känner kallar "svenskt fjollblod", och det samtidigt som allt fler 40plussare vill skaffa häst och körsport börjar bli populärt. Det importeras därför stabila varmblodshästar från andra länder som aldrig förr. De svenska uppfödarna må åma sig över importen samtidigt som man fortsätter att satsa på tävlingshästar. Kanske hittar islandshästkunderna andra alternativ de också! Tävlingsavel producerar per automatik *inte* bra fritidshästar, hästarna måste bedömas på ett sätt så att allmän ridbarhet kan värderas. En bra ridhäst kan vara en bra tävlingshäst, men är det inte nödvändigtvis.

Personligen får jag intrycket av att tävlingsdomarna mest tittar på hästens framdel. Topptävlingshästarna lyfter mycket bra fram och är välresta, må vara med mer eller mindre underhals, medan bakbenen är stela och tråkiga. En bra ridhäst har en fram- och en bakdel som arbetar ihop och inte som två skilda delar, det ger också den skönaste känslan när man rider.

Ulrika

Hej!
Är du här.
Välkommen in i debatten.

Det är svårt det där.
Man behöver ju de stadiga familjehästarna också.
Vikbäriga, hållbara och lättöltade.
Som min äldsta.
Han är 29 år nu och fortfarande i utmärkt skick för arbete på familjehästnivå.
Men definitivt INTE enligt dagens ideal.

Dock så töltar han fortfarande som en klocka och har de friskaste ben som man kan tänka sig.
Hur bedömer man den egenskapen?

Såg på insiders på 3an om kattavel och man blir lite rädd om resultatet av sveriges islandsavel blir samma sak i framtiden. Eller så blir det som vi gjort i den mesta djuraveln en utställnings och en brukstyp som om Sif fortsätter sin politik så blir det väll en massa hästar som inte reggas som islänningar.

Avelsmålet ska omfatta alla hästar oavsett användning.
I halvblodsaveln trodde man länge att satsning på tävlingshästar skulle ge bra fritidshästar som "biprodukt", men vi har ju sett resultatet, vad en halvblodsuppfödare jag känner kallar "svenskt fjollblod", och det samtidigt som allt fler 40plussare vill skaffa häst och körsport börjar bli populärt. Det importeras därför stabila varmblodshästar från andra länder som aldrig förr. De svenska uppfödarna må åma sig över importen samtidigt som man fortsätter att satsa på tävlingshästar. Kanske hittar islandshästkunderna andra alternativ de också! Tävlingsavel producerar per automatik *inte* bra fritidshästar, hästarna måste bedömas på ett sätt så att allmän ridbarhet kan värderas. En bra ridhäst kan vara en bra tävlingshäst, men är det inte nödvändigtvis.

Personligen får jag intrycket av att tävlingsdomarna mest tittar på hästens framdel. Topptävlingshästarna lyfter mycket bra fram och är välresta, må vara med mer eller mindre underhals, medan bakbenen är stela och tråkiga. En bra ridhäst har en fram- och en bakdel som arbetar ihop och inte som två skilda delar, det ger också den skönaste känslan när man rider.

Ulrika

:bow: :bow: :bow: Kan inte annat än hålla med! Svenskt fjollblod! Hahaha! Den var bra den! :rofl: :rofl: :rofl: Min veterinär och min hovslagare hade dragit på smilbanden och hållt med!

Hej!
Är du här.
Välkommen in i debatten.

Det är svårt det där.
Man behöver ju de stadiga familjehästarna också.
Vikbäriga, hållbara och lättöltade.
Som min äldsta.
Han är 29 år nu och fortfarande i utmärkt skick för arbete på familjehästnivå.
Men definitivt INTE enligt dagens ideal.

Dock så töltar han fortfarande som en klocka och har de friskaste ben som man kan tänka sig.
Hur bedömer man den egenskapen?

En jäklans bra ridhäst helt enkelt! Det behövs massor av sådana till oss över 40! Hehehe! :angel:

Såg på insiders på 3an om kattavel och man blir lite rädd om resultatet av sveriges islandsavel blir samma sak i framtiden. Eller så blir det som vi gjort i den mesta djuraveln en utställnings och en brukstyp som om Sif fortsätter sin politik så blir det väll en massa hästar som inte reggas som islänningar.

Precis vad som håller på att ske. Vi håller på att få en ASRP-reggad bruksislänning och en SIF-reggad utställnings- och tävlingshäst. Vad skall man regga en brukshäst som inte tävlas för i SIF??? :confused: :angel:

Personligen gillar jag just mångfalden och att det verkligen finns en islänning för alla.

Om jag ska vara ärlig så är nog mitt sto en biprodukt då hon har härstamningen för en modern tävlingshäst men inte gångarterna och för mkt temperament för en familjehäst.

Personligen gillar jag just mångfalden och att det verkligen finns en islänning för alla.

Om jag ska vara ärlig så är nog mitt sto en biprodukt då hon har härstamningen för en modern tävlingshäst men inte gångarterna och för mkt temperament för en familjehäst.

Tyvärr är den biprodukten alldeles för vanlig! Väldigt vanlig tom. Därför anser jag det så viktigt att tänka som Gunnar Árnason sade: lynnet måste vara basen i all avel och så visade han en bild på sin 8-åriga dotter som red hans klass1-sto utan problem! Just det lynnet, en häst som kan sätta fart men som är lyhörd för ryttaren och tar godmodig hänsyn till vad den har på ryggen, just det lynnet borde alla avla på som avlar tävlingshästar till mer än sig själva, särskilt de som har större avel. För endast ett fåtal blir topphästar och för att resten skall passa till vanliga fritidsryttare så behövs ett ypperligt lynne som bas. Annars har vi snart förstört det viktigaste arvet från Island: ett otroligt gott lynne, det som gjort isalndshästen så känd och populär!

Det finns en annan i stallet som har bland de bästa härstamningen man kan hitta (bla ett syskon som såldes som en av de dyraste genom tiderna). Hon skulle inte heller komma till toppen men då uppfödaren tydligen bara satsar på hästar med bra lynne så har hon som köpt henne fått en kanontrevlig ridhäst.

När det gäller mitt sto så är jag fortfarande inte helt 100 på om jag någonsin kommer att betäcka henne. Hennes lynne har ändrats mkt efter kiropraktor behandingarna men vill se hur hon utvecklas i både lynne och gångarter först. Sedan har jag en otrolig lyx att få se en av hennes avkommor växa upp. Han är efter en hingst som nedärver sitt otroliga lynne (Faldur) så har sagt att blir inte den avkomman bra så blir det inga fler föl för Tyra.

Det finns en annan i stallet som har bland de bästa härstamningen man kan hitta (bla ett syskon som såldes som en av de dyraste genom tiderna). Hon skulle inte heller komma till toppen men då uppfödaren tydligen bara satsar på hästar med bra lynne så har hon som köpt henne fått en kanontrevlig ridhäst.

När det gäller mitt sto så är jag fortfarande inte helt 100 på om jag någonsin kommer att betäcka henne. Hennes lynne har ändrats mkt efter kiropraktor behandingarna men vill se hur hon utvecklas i både lynne och gångarter först. Sedan har jag en otrolig lyx att få se en av hennes avkommor växa upp. Han är efter en hingst som nedärver sitt otroliga lynne (Faldur) så har sagt att blir inte den avkomman bra så blir det inga fler föl för Tyra.

Klokt sagt!

Älskar verkligen stoet och hon har ett hjärta av guld. Skulle jag bara följa hjärtat så skulle det bli föl men inte just nu med hjärnan. Ska jag avla så vill jag ha min drömhäst som mål. En lättriden 5-gångare med extremt mjuk rörelser, framåt (dvs pigg utan att ligga på som ett lokomotiv), samarbetsvillig (som mitt sto kan variera i att vara :d ) och gångarter och kapacitet för att tävla SM (som stoet inte har men hennes mamma är dock bedömd 7.87).

Vill ju inte som nu när jag är nere i ett skov (har ont och dålig balans mm) inte kan rida ut. Hon passar mig perfekt mina bättre dagar men blir för mkt nu då jag inte klarar av att håll henne (kommer att bli bättre förhoppningsvis då hon just nu håller på att sättas igång). Så det blir att rida i paddocken och trots hon är jättesnäll där så nu är jag är som värst å har jag haft en ledare med som haft henne i lina som säkerhet. Det är för att det är sjukgymnastik för mig och då kan jag jobba på att koppla av och bli mjuk. Hon är dock så snäll att jag rider i paddocken så sätter jag tyglar i grimman om jag mestadels ska skritta.

Älskar verkligen stoet och hon har ett hjärta av guld. Skulle jag bara följa hjärtat så skulle det bli föl men inte just nu med hjärnan. Ska jag avla så vill jag ha min drömhäst som mål. En lättriden 5-gångare med extremt mjuk rörelser, framåt (dvs pigg utan att ligga på som ett lokomotiv), samarbetsvillig (som mitt sto kan variera i att vara :d ) och gångarter och kapacitet för att tävla SM (som stoet inte har men hennes mamma är dock bedömd 7.87).

Vill ju inte som nu när jag är nere i ett skov (har ont och dålig balans mm) inte kan rida ut. Hon passar mig perfekt mina bättre dagar men blir för mkt nu då jag inte klarar av att håll henne (kommer att bli bättre förhoppningsvis då hon just nu håller på att sättas igång). Så det blir att rida i paddocken och trots hon är jättesnäll där så nu är jag är som värst å har jag haft en ledare med som haft henne i lina som säkerhet. Det är för att det är sjukgymnastik för mig och då kan jag jobba på att koppla av och bli mjuk. Hon är dock så snäll att jag rider i paddocken så sätter jag tyglar i grimman om jag mestadels ska skritta.

Stackars dig! Jag vet precis ur det kan vara! Bra du inte ger upp men jag förstår precis vad du menar med hur viktigt det är med en signalkänslig och följsam häst, dvs en som kräver mycket små hjälper och verkligen är mån om ryttaren. Jag är inte heller den jag har varit och min 7-årige valck känns för mycket för mig. För 10 år sedan hade han inte varit något problem men han är ett lokomotiv med massor av förvisso ärlig framåtvilja, men kräver ibland mer styrka än jag mår bra av att använda i ridningen. Dessutom är han sin egen herre. Han samarbetar gärna men när det kommer till nya saker och miljöer vill han själv vara övertygad om ofarligheten och litar inte på människans omdöme. Så jag känner att han är en häst för en orädd, säker och stark ryttare. Jag är varken lika orädd och stark som jag en gång varit, det är bara att erkänna att skador och ålder tar ut sin rätt... Så jag är också kräsen med vad jag vill rida idag och ser ingen anledning till att rida något som inte kännsbekvämt för mig när det finns hästar som är bekväma. Men jag förstår mycket väl din kärlek till din häst och det hedrar dig att du kämpar på med henne för hennes skull och dina känslor för henne! Och det är säkert positivt i längden för din rehabilitering!

Köpte henne just för ridning är verkligen väldens bästa sjukgymnastik. Hon kommer att bli att passa mig perfekt så småningom efter lite jobb från både hennes och min sida. Jobbat mkt NH och blivit stor skillnad. Lite typiskt att bli hästägare de månaderna på året man är som sämst :D. Fast med min ekonomi (är sjukpensionär) så hade jag aldrig kunna köpa henne om hon inte haft sådana underbara ägare.

Ska bli intressant att hur det slutar för både hennes far och mor var väldigt "speciella". Målet är att kunna rida henne i form i alla gångarter på hängande tyglar. Det är mest när hon vill springa fortare än du vill hon slutar lyssna. Annars hinner jag knappt tänka tex skänkelvikning så gör hon det.

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024