Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Mitt svar tidigare i den andra tråden:

Ärligt talat vet jag inte en enda som bedriver någon stor avel på sådana hästar som du beskriver! Jag vet ett fåtal som tar ett enstaka föl efter en sådan häst och försöker kombinera den hästens goda lynne och egenskaper med en hingst med lite bättre steg och helst gott lynne. Jag vet för all del också att det finns stora importörer av billiga ston från Island främst som kränger dessa dyrt betäckta med sina klass1 hingstar. Det är inte av kärlek utan av rent vinstintresse! Och här bryr man sig inte så mycket om varken exteriör, gångarter eller lynne! Bra betalt tar man därför att hingsten har hög blup och är högt bedömd! Rent lurendrejeri!

Jag tycker också att du skall ställa dig frågan varför folk älskar sitt sto! Det kanske är så att stoet har så mycket av de egenskaper de vill ha att de struntar i om det grisepassar! Eller att den är 3-gångare. Jag ångrar fortfarande att jag inte köpte 3-gångaren vi hade på prov till mina barn för jag hittade aldrig någon lika bra och pålitlig barnhäst som var med på allt sedan och de tappade därför sin ridning! Bättre med dåliga gångarter än för mycket temperament i hästen! Den förstnämnda är fortfarande användbar till de flesta och till mycket medan den andra kräver en erfaren ryttare!

Det går alltid att sälja en snäll och frisk häst och den kan alltid få plats i nåons hjärta, även om gångarterna inte är de bästa. Det tycker inte jag är fel heller. Har aldrig islänningarna gjort heller! Det är inte de hästarna de slaktat ut i första hand, utan de med svårhanterligt lynne/temperament! Och de avlas en hel del grisepassare och 3-gångare på Island också. De hamnar ofta på turridningar eller som familjehäst. Många turister känner ändå inte om de töltar, travtöltar, passtöltar eller grisepassar. Däremot vill de rida säkert och inte riskera att hästen blir skrämd, de blir avkastade eller annat.

Jag tycker det kommer lite för mycket av biprodukten "medelbra gångarter och mindre bra temperament/lynne" som pga av sina brister att platsa som tävlingshäst, av uppfödaren säljs som skog-/familjehäst med tillhörande risker och som ett brev. Ofta säljs de dessutom med argument som att de har bra stam, hög blup osv och är det ett sto med argument om at det lämpar sig till avel. Sånt gillar inte jag! Säljer jag en spänd häst, så talar jag om vad det är och jag rekommenderar definitivt inte att avla på den! En häst är absolut inte automatiskt bra för att den har hög blup och högt bedömda/högt presterande föräldrar! Och en häst är inte automatiskt dålig för att den har okänd stam eller obedömd far! Det är de här kategoriska stämplarna man stör sig duktigt på!

Jag kritiserar inte heller avel på hästar med bra gångarter och bra lynne! Jag kritiserar att man låter sig förblindas av en hästs skönhet och bra gångarter trots att den inte har ett tillräckligt bra lynne/temperament! Det är precis vad många islänningar också kritiserar också, vi låter oss förblindas av skönhet och ger avkall på lynnet! Det är en bra mycket större "dödssynd" att avla på en sådan häst än att avla på en snäll grisepassare med superbt lynne! Men givetvis vill man ha allt bra!

Jag har inte hört någon som har som avelsmål som innebär att man vill avla hästar med dålig exteriör och dåliga gångarter utan alla vill väl ha en häst meb braexteriör och gångarter, men det är också många som vill ha en rejält byggd häst, och då pratar vi inte fett utan rejäl benstomme, grova ben, bred bringa och rygg osv kriterier för att få en stark och viktbärande häst och som vill ha hästar som lämpar sig för att rida ut med för barn i åldern 8-12 år.

Jag har inget färdigt förslag och det beror på att jag anser att det är många olika synvinklar och åsikter som skall med i sitt sådant så att vi får en långsiktigt bred avel som tillfredställer alla olika behov och smakinriktningar, dvs vi skall bevara hela det genetiska arvet och inte bara vissa valda delar som passar minoriteten som tävlar på hög nivå och sedan vi andra hålla till godo med det som inte duger som tävlingshäst av den aveln. Vi har också rätt till att få avla de vi vill ha! Det är så många fler som rider på annat sätt än tävling och vi har lika stora rättigheter att få vara med och tycka till hur hästen skall vara. Vad alla skall hålla sig inom däremot är rent sunda, veterinärmedicinska regler så hästarna är så friska och hållbara som möjligt!

Jag är faktiskt förvånad över att vissa islandshästar anses vackra och är klass 1 bedömda med klass 1 exteriör för jag har sett flera exempel på sådana som jag absolut inte skulle vilja avla på just för att jag inte gillar deras exteriör! Ibland tycker jag att islandshästarna bedöms efter en konstig mall exteriört och att en del saker som inom andra raser skulle ge stora anmärkningar bedöms positivt eller nonchaleras, vilket jag ärligt talat tycker är lite oroväckande därför att det många ggr bygger på vedertagna veternärmedicinska aspekter. Andra saker som är positivt på andra raser kan ge sämre poäng vid bedömning på en islandshäst. Jag skulle också vilja veta varför islandshästen inte är lika sund längre. Den ligger inte i topp längre nämligen utan har sämre statistik än haflinger, nordsvensk och fjording och därmed högre försäkringspremie. Jag har kollat detta med mitt försäkringsbolag nämligen. Den låg tidigare i topp. Jag tycker man bör ta reda på varför det ser ut så här!

Ja du....
Jag vet om massor av sådana ston.. min erfarenhet är dessutom att dessa "gossiga älskade ston" inte alls är snälla utan skitlata, så fort de får lite press på sig så kör de ihop i skallen helt.

Vad vore bright med att betäcka en tregångare??? Tell me!

Jag förstår dig inte och måste nog välja att lägga ner mina svar... jag är inte ett dugg överens!

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Jag har ett sto, Leira från Kalvsvik, som jag ansåg ha de kvaliteter så hon passar som avelsto. Först lät jag bedömma henne. Hon får 7,81 totalt. hon har precis godkänd extreriör med 7,54 (ganska grov häst) och 7,81 i rideg. Hennes mamma Gletta från Kalvsvik är bedömd och är i stambok och givetvis pappan Óðinn frá Sauðarkróki.
Jag tycker min Leira är underbar! Perfekt på alla sätt och vis, förutom exteriören. Men hon är en underbar ridhäst och det är det viktigaste för mig. Tråkigt nog har hon en BLUP som är under 100. Tror det är 96 eller 98, minns inte och WF funkar inte för mig nu.
Att hennes BLUP är så lite tycker jag är synd då det för många sänker hennes värde som avelssto.

Vad tycker du om Maggan?

Jag känner en fara i att stirra sig blind på BLUPen och inte väga in andra kriterier.

Mvh Åsa Jensen

Det beror på vad man vill uppnå i aveln, vill du att hennes avkommor ska få en bättre BLUP bör du använda någon av hingstarna med hög BLUP men som också visat sig lämna bra avkommor, kanske främst då på den exteriöra sidan om du vill förbättra den. Sen ger en del ston bra avkommor med vilken hingst som helst, men det vet man ju först efter att man provat några. Men det är inte alltid värt att chansa.

Jag tittar på alla delpoäng, inte bara på slutpoängen utan undviker i möjligaste mån att "para" två dåliga egenskaper för att inte förstärka det hos avkomman. Vissa egenskaper nedärvs starkare än andra, både exteriört och gångartsmässigt.

Hälsningar Maggan

Är det stoet som har som har lämnat jätte fina avkommor med Spuni?

Tror som Maggan att du ska inte hänga upp dig så mycket på slutsumman i blupen. Sen så har väl ditt sto en lite äldre stam? Sånt påverkar ju också blupen. Jag känner till ett sto som har flera 1:a klass hästar med olika premier i flera rader bakom sig. Hon har själv en 1:a klass bedömning. Men ändå så är henne blup förhållandevis låg just beroende på att hennes föräldrar var/är gamla och tillhör äldre stammar. Nu kanske hon kan höja den något då hennes första avkommor snart borde komma fram på avelsvisningarna.

Jag tittar på alla delpoäng, inte bara på slutpoängen utan undviker i möjligaste mån att "para" två dåliga egenskaper för att inte förstärka det hos avkomman. Vissa egenskaper nedärvs starkare än andra, både exteriört och gångartsmässigt.

Gäller det några generella egenskaper? Måste bara fråga eftersom du nästan får det att låta så. Självklart så finns det ju indidviduella avvikelser.
Det leder mig in på det här med benställningar. Varför finns det så många fina godkända hingstar som ligger på 7 och 7,5 (till och med bortemot 6,5) på benställning. Hur pass relevant är det igentligen? Nu finns det så klart olika anledningar till varför de har dessa poängen. Men hur pass mycket vikt ska man lägga vid benställningen vid valet av hingst eller är benkvaltén mer relevant? Självklart så vore ju båda bitarna idealiskt, men inte helt sällan känns det som man får välja bort antingen det ena eller det andra då man väljer hingst.

Jag har själv några ston som ligger på 7 och 7,5 i benkvalité så det är lite därför jag undrar. Precis som att jag har några ston med 8 och 8,5 vilka är betydligt mer lättmatchade inte minst pga sin goda benställning. Avkommorna är ännu inte i bedömningsbar ålder så det är svårt att veta exakt hur de kommer att te sig som vuxna.

Min drömhäst iallafall... om den nu finns..

Hmmm, stora, rena mjuka rörelser...lyfter naturligt över vinkel, samarbetsvillig, mycket vilja-arbetsvilja, inte het! Mycket tempovariation.
Inte grov, inte spinkig, högre fram än bak. Gärna ganska kompakt, dock inte för kort. Väl ansatt hals, vackra ögon och öron..
sen ska den vara skäck, musblack, isabell, skimmel eller fux med kritvit man o svans...
Så tänker jag i min avel..... och en vacker dag kanske den föds. Visst färg är oväsentligt, men jag tycker ändå att färg är fint!
´
Skulle vilja mixa mina fem ston jag har hemma..... då skulle jag få en sån häst.
Kanske blir lille Rödull från Marklanda en sådan häst..... får framtiden utvisa!
5878868.jpg
[/url][/IMG]

Sedan är det ju så att exteriören påverkar gångarterna... har sett många många hästar som är begränsade att röra sig pga sin exterör!

Det beror på vad man vill uppnå i aveln, vill du att hennes avkommor ska få en bättre BLUP bör du använda någon av hingstarna med hög BLUP men som också visat sig lämna bra avkommor, kanske främst då på den exteriöra sidan om du vill förbättra den. Sen ger en del ston bra avkommor med vilken hingst som helst, men det vet man ju först efter att man provat några. Men det är inte alltid värt att chansa.

Hälsningar Maggan

Ja men då tänker vi ganska lika.
Jag vill gärna att hennes avkommor skall få högre BLUP men inte till varje pris. Jag har valt Spuni två år i rad till henne. De killarna är mycket fina men en klart förbättrad exteriör.

I somras hade jag bokat in henne hos Prins från Wreta men i sista sekund ringde Malle och sa att han inte skulle betäcka.

Till våren skall jag på unghästbedömning med 2 åringen efter stoet och Spuni. Så får vi se om han är så fin som jag tycker.

Tack för ditt svar.

/Åsa

Nu har jag bara sett på bild, men tycker ditt sto Leira är väldigt fin och Leikna se underbar ut!!!!

Nu har jag bara sett på bild, men tycker ditt sto Leira är väldigt fin och Leikna se underbar ut!!!!

Det tycker jag också! Hon kan säkerligen tillföra mycket i aveln.
Freyja och hennes familj kan onekligen det där med att föda upp fina hästar!

Det tycker jag också! Hon kan säkerligen tillföra mycket i aveln.
Freyja och hennes familj kan onekligen det där med att föda upp fina hästar!

Precis! Erfaranhet i massor!!!! Den ska man suga åt sig allt man kan, om man får tillfälle! Uppfödare som lyckats få fram många bra hästar under många års tid! Det är värdefullt!

Är det stoet som har som har lämnat jätte fina avkommor med Spuni?

Tror som Maggan att du ska inte hänga upp dig så mycket på slutsumman i blupen. Sen så har väl ditt sto en lite äldre stam? Sånt påverkar ju också blupen. Jag känner till ett sto som har flera 1:a klass hästar med olika premier i flera rader bakom sig. Hon har själv en 1:a klass bedömning. Men ändå så är henne blup förhållandevis låg just beroende på att hennes föräldrar var/är gamla och tillhör äldre stammar. Nu kanske hon kan höja den något då hennes första avkommor snart borde komma fram på avelsvisningarna.

Tack för den fina komplimangen den värmer :love: :o
Jo det är det stoet.

Jag bryr mig inte så mycket om BLUPen egentligen. Men då det verkar bli viktigar och viktigare med hög BLUP så känns det lite tråkigt att en så trevlig och bedömd häst har så "dålig" BLUP. Jo Leira har ju gammal stam och föräldrarna var gamla då Leira bedömdes nu är tyvärr båda döda.

Jag satsar på att bedömma hennes avkommor då de förhoppningsvis kan hjälpa upp hennes BLUP. Den äldsta avkomman skall förhoppningsvis visas i år. Tyvärr kommer hon inte få så bra exteriör då hennes far inte har bra. Den mixningen gjorde jag med hjärtat. I och för sig ångrar jag ingenting då avkomman (Leikna) är en underbar ridhäst och har allt som jag vill ha. Nåja förutom att hon gott kunde vara 5 cm högre och bättre exteriör ;)

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Hur rätt har du inte angående exteriören kontar gångarter.

Jag och min familj tackar för de värmande orden från er om vår islandshästavel på gården i Kalvsvik!
Vi hoppas på att kunna fortsätta med våra älskade islandshästar i många år till.

Hur rätt har du inte angående exteriören kontar gångarter.

Ja, absolut. Exteriören är mycket viktigt för hur hästen fungerar som ridhäst.

Men tyvärr kan det bli för mycket "estetiskt vackert" som väger tyngre än vad som är viktiga egenskaper för funktionen som ridhäst.

Jobbigt det här att hålla koll på två forum. Måste välja och då väljer jag det andra. Hinner annars inte vara med och snacka. Det var ju ganska kul ändå!

Ja, absolut. Exteriören är mycket viktigt för hur hästen fungerar som ridhäst.

Men tyvärr kan det bli för mycket "estetiskt vackert" som väger tyngre än vad som är viktiga egenskaper för funktionen som ridhäst.

Håller helt och hållet med dig Freyja!

Jag tycker mer man kan fråga sig hur en häst med skyhög bedömning för gångarter kan ha ful/dålig exteriör.
För mig går det inte ihop.

Dessutom är det ju inte alltid det som ögat anser vara vackert som är funktionellt.

Där tycker jag att Bordercollie aveln är sund. Individerna kan vara mycket olika varandra och det spelar ingen roll. Det som bedöms är användbarheten och friskheten.

/Åsa

Håller helt och hållet med dig Freyja!

Jag tycker mer man kan fråga sig hur en häst med skyhög bedömning för gångarter kan ha ful/dålig exteriör.
För mig går det inte ihop.

Dessutom är det ju inte alltid det som ögat anser vara vackert som är funktionellt.

/Åsa

Jag instämmer med både Freyja och Bangsi!

:bow: :bow: :bow:

Nr1 120 gram är ingenting, det är ingen vikt!!! Mycket mindre kan inte ett skyddsboots väga.. vilket år vad vikt tillåtet?? Evigheer sedan!

Om du nu är så anti allt vad många oss andra verkar sträva efter... varför då använda en hingst som Sudri? Som är rörelsehästen nr 1?

För att hästen ska få höga päong för tölt på avelsbedömning, krävs bra bakbensation, eller krippa haekla vel.. som man sägr på Island! Diskuteras aktivit på Island just nu!
När jag läser vad du skriver funderar jag på hur mycket du ser in real life! För din uppfattning är väldigt olik min!

Jag tycker Freyjas förslag är kanon!!!!!

Men herre min skapare vad du tar i! Jag är inte anti mot stora gångarter och jag älskar Sudri, som jag träffat privat i flock med sina hingstkompisar, jag älskar Órri och jag älskar Glampi! Jag är inte anti mot denna typen av häst alls! Den har alltid funnits och skall också finnas! Jag är endast anti mot allt antisnack om hästar som är av en annan typ än tävlingshästar och att de inte duger! Varje typ har sina fördelar och jag har ridit in så många islandshästar de senaste 13 åren, både egna och andras, så jag märker ju skillnaden i hur de är att träna, hur snabbt man får dem att fungera i trafiken, hur lättlärda och samarbetsvilliga de är, hur snabbt de orkar bära tyngre ryttare (om de klarar det med balansen i behåll och utan att svanka i ryggen) och hur snabbt de klarar bära oerfaren ryttare osv. Jag är inte anti mot någon typ ch har både och jag är anti mot de som vill likrikta rasen, mot blupresonemanget i aveln och mot att genetisk utrensning och avel på ett fåtal linjer, nämligen de som kommer från gårdar där man haft intresse av bedömningar, tävlinng osv = hög blup! Det finns gårdar på Island med lika bra hästar men de är inte intresserade av tävling och avelsbedömningar! Men det är inget problem på Island för aveln är fri! Och så vill jag ha det i Sverige också! dessutom är det olika kriterier på vad som är kvalité!

Jag tvivlar starkt på att en lättbyggd häst med stora oekonomiska rörelser platsar på en flerdagars långturer med feta tyska och amerikanska turister med liten eller ingen riderfarenhet! Det måste till en mycket mer stabil, tålmodig, stark och godmodig häst med ekonomiska rörelser för det! Ditt svar blir säkert att de inte borde rida istället men jag begriper inte att när det finns hästar som verkligen tål och klarar av detta varför man skall straffas ekonomiskt för att man avlar på dem i Sverige och varför den sortens häst skall avlas bort! Avla vad du vil men låt för helskotta andra avlar vad de vill! Vi behöver inga pekpinnar som talar om för oss vad vi vill ha och vi följer inte modet heller! Sluta kalla dessa ypperliga, starka hästar för skithästar bara för att det inte lyfter långt över rät vinkel i tölt! De är friska och sunda, troligen mycket sundare och hållbarare än tävlingsvarianten, så det finns ingen anledning att klanka de som avlar på dem!

Sedan gick ju också jag på det här med avel på topphästar när jag började. Det är trots allt 8 resp 9 år sedan jag använde Sudri och då var han inte så högt i kurs kan jag säga! Man gillade inte hans trav, det var inte en islandshäst trav utan storhäst. Han var bara en andraklasshingst. Men jag tyckte om det jag såg! Glampi fastnade jag för 1998 på Landsmót. Han var min absoluta favorit på hela Landsmót! Han var då obedömd men tävlad framgångsrikt och mycket använd i aveln. Han fiick mycket kritik för sina "abnorma rörelser" och elakt sade man att han kommer aldrig att bedömas för den gången vill man inte ha. Det är 9 år sedan. Idag är han en ansedd avelsmatador och högt bedömd klass 1 som det kostar åtskilliga tusen att betäcka med! Jag vil fortfarande ha en avkomma efter honom! Men han har förutom lyft ett enormt vägvinnande steg precis som Sudri. De trampar verkligen inte på stället. Och jag har fortfarande inte sett någon annan så elastisk i rörelserna som han! Han flöt fram, trots sitt enorma kliv och han gjorde det mjukt, villigt och i god balans med rejäl bakbensaktion! Dessutom verkar han mjuk i sitt psyke vilket jag verkligen gillar. Det var inga problem att varken få honom att gå framåt eller bromsa honom. Han gick av sig själv på små hjälper och det är för alltid inetsat i näthinnan på mig. Men jag hörde en massa skit om honom bland svenska etablerade avlare där jag satt... Idag låter det inte så!

Senast ändrad av en moderator:

Ja du....
Jag vet om massor av sådana ston.. min erfarenhet är dessutom att dessa "gossiga älskade ston" inte alls är snälla utan skitlata, så fort de får lite press på sig så kör de ihop i skallen helt.

Vad vore bright med att betäcka en tregångare??? Tell me!

Jag förstår dig inte och måste nog välja att lägga ner mina svar... jag är inte ett dugg överens!

Beror nog på att du väljer att tolka at tjag föredrar dåligt byggda hästar med stel markbunden gång. Lägg inte tolkningar i det jag skriver som jag inte har! Men hellre en sådan med gott lynne som kan lulla säkert som barnhäst än en överhispig sak med extrena lyft som är jobbig att rida. Ingetdera är en bra häst men den första duger i barnverksamhetn medan den andra är en slakthäst eler för kamazhake-piloter!

Jag instämmer med både Freyja och Bangsi!

:bow: :bow: :bow:

Jag håller också med och det är det jag alltid hävdat: Rör sig hästen kanon, bär sig själv lätt, samlar sig naturligt osv, då har inte hästen en felaktig exteriör! Därifrån avlar jag!

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024