Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

margareta-> jag måste "ut i världen" lite mer med honom först så att jag blir varm i kläderna och klarar av att rida även med allas blickar på mig, sedan vågar jag nog visa honom, om han så är gammal och gråhårig det är dags. (Nåja gråhårig är han ju redan ;) )

Freyja-> Vad synd att det inte diskuterades vidare. Vad hade du för idéer? Eller vilket år var det så kan jag bläddra reda på numret själv och läsa vad du skrev. Vi har i PR/ Info utskottet diskuterat lite löst, att öht avelsvisningarna borde göras mer publikvänliga så att även de som besöker sin första visning får ut något av det, vi skall bland annat på sikt ta fram en broschyr om vad som egentligen händer på visning att delas ut till intresserade visningsbesökare. Det kan ju bidra till att fler på sikt vågar visa kanske, och att öka intresset, ju mer man förstår desto mer spännande blir det ju. (Tycker jag som är lite avelsnörd). Vad jag förstår så har inte avelsvisningarna så mycket publik. (I de flesta fall, jag har inte varit på så många att jag kan jämföra)

Det kanske skulle fungera att ha någon form av bruksprov för islandshästar, som man har för tex nordsvenskar så att de som visar häst för avelsvärdering kan välja antingen att visa hästen "som vanligt" eller med et användbarhetsprov, där det också ingår att visa all agångarter i ren takt och ändamålsenlig form. Det blir säkert bökigt att ha flera sorters bedömningssystem, men det kanske vore något ändå?

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Grundtanken var att bygga upp en större domarkår, förenkla avelsbedömningar, så att det även kunde finnas regionala bedömningar (jag kallade det för hästmönstring), där man kunde börja att visa sin häst.

Alltså får bort centraliseringstänkandet och få en bredare bas i aveln med ett större antal visade hästar.

Vi är dessutom två som nu har lagt in en motion där en av tankarna är att få en roligare och mer informativ avelsvisning för besökarna (och hästägarna). Jag hoppas att det kan bli lite funderingar och diskussion om detta förslag ute i landet och även diskussioner på årsmötet.

Det där låter som jättebra förslag alltihop tycker jag. Hoppas att det bifalles och att man tar tag i det, jag tycker mig känna att det är en del förändringar på gång i SIF och förslag i denna stilen borde kunna falla i god jord nu. Hoppas jag! Islandshästen har blivit så stor att efterfrågan på visningar antagligen bara kommer att öka och öka, och att göra visningar mer lättillgängliga både avståndsmässigt och informationsmässigt tycker jag är väldigt positivt.
--
Kul att diskussionen kommit igång här och att "nya" hittat hit. (Margareta) jag kan förså vad du menar i det du skrivit på din hemsida, men jag håller inte med dig ;) jag tycker att det är kul att läsa om andras idéer och erfarenheter oavsett kunskapsnivån, man lär sig att sålla bland det som är "sant och falskt" och det är roligt att diskutera tycker jag. Även om det blir ganska ensidiga diskussioner ibland, jag tror att de flesta klarar av att ha en egen uppfattning ändå och förstår att vad som skrivs på nätet inte alltid är den enda sanningen.

Grundtanken var att bygga upp en större domarkår, förenkla avelsbedömningar, så att det även kunde finnas regionala bedömningar (jag kallade det för hästmönstring), där man kunde börja att visa sin häst.

Alltså får bort centraliseringstänkandet och få en bredare bas i aveln med ett större antal visade hästar.

Vi är dessutom två som nu har lagt in en motion där en av tankarna är att få en roligare och mer informativ avelsvisning för besökarna (och hästägarna). Jag hoppas att det kan bli lite funderingar och diskussion om detta förslag ute i landet och även diskussioner på årsmötet.

Jag tycker att det låter som en mycket bra idé. Skulle de regionala bedömningarna vara rådgivande och skulle bedömningen kunna räknas? Jag ser även stora fördelar rent geografiskt. Men skulle det vara genomförbart i praktiken? Skulle folk nappa på idén och skulle det gå ihop sig rent ekonomiskt? Är det för tidigt? Man hör ju talas om kurser och grupper där deltagarna tränar ihop inför en bedömning. Men hur ser det ut i verkligheten? Hur har det ex. gått med Idunns projekt? Där deltagarna under ledning av en tränare skulle matcha sina hästar mot en visning.
Annars tror jag på idén, inte minst med tanke på hur populära alla föl- och unghästmönstringar har kommit att bli. Men frågan är om man kommer att få börja på en inofficiell nivå även i det här fallet.
Kanske i anslutning till föl-och unghästmönstringarna?
Oj oj, nu vandrade mina tankar fritt:angel: !

JA! Rådgivande bedömningar kan vara en bra start, skulle kunan funka som en unghästmönstring ungefär, man får ett enklare utlåtande om exteriör och ridegenskaper/ kapacitet och det skulle kanske inte behövas lika många domare= enklare att genomföra, och kan vara en bra "barometer" för att se om ens häst är lämplig att visa, eller bara för nöjes skull.

Hoppas bara att intresset blir tillräckligt stort så att det fungerar.

Jag tycker att man kan börja på rådgivande nivå. Det går ju inte att bygga Rom på en dag:smirk:
Jag tror också att det skulle kunna bli ett intresse för sådana här "hästmönstringar" om det utformas på rätt sätt, enkelt, lättförståeligt men med bra kvalite i utförandet. Aveln i Sverige kan inte föras framåt om det inte finns möjlighet att lära sig mer på relativt nära håll. Avstånden ÄR ett motstånd.

Jag citerar från min insändare (jan/feb 2005):

Öka antalet avelsdomare
Antalet avelsdomare i Sverige är för få. Bygg upp en domarkår med internationella, nationella och regionala avelsdomare. Fler avelsdomare skulle möjliggöra regionala genomgångar av vuxna hästar och unghästar/föl, ”hästmönstringar”, se nedan.

Inför hästmönstring
En hästmönstring av alla de hästar som används i avel skulle vara en bra vägledning vid val av kombination hingst-sto. Där skulle ingå band- och stångmått, färg och tecken, ett allmänt omdöme om exteriören t ex kraftig/tunn och högt/lågt ansatt hals, mjuk/rak rygglinje, fransysk benställning/tåvid höger fram, kraftiga/smala leder, högrektangulär/lågrektangulär osv, plus omdömen om rörelser och taktrenhet i gångarter.

Detta skulle t ex ge en bra vägledning angående ett sto som man tänkt använda i avel, men som man av olika skäl inte kommer att bedöma vid ”stor” avelsbedömning. Låt oss kalla det hästmönstring – ett komplement till fölmönstring. Höj även status för fölmönstringen och låt nationella och regionala avelsdomare utföra detta.

Jag tycker att det låter som en mycket bra idé. Skulle de regionala bedömningarna vara rådgivande och skulle bedömningen kunna räknas? Jag ser även stora fördelar rent geografiskt. Men skulle det vara genomförbart i praktiken? Skulle folk nappa på idén och skulle det gå ihop sig rent ekonomiskt? Är det för tidigt? Man hör ju talas om kurser och grupper där deltagarna tränar ihop inför en bedömning. Men hur ser det ut i verkligheten? Hur har det ex. gått med Idunns projekt? Där deltagarna under ledning av en tränare skulle matcha sina hästar mot en visning.
Annars tror jag på idén, inte minst med tanke på hur populära alla föl- och unghästmönstringar har kommit att bli. Men frågan är om man kommer att få börja på en inofficiell nivå även i det här fallet.
Kanske i anslutning till föl-och unghästmönstringarna?
Oj oj, nu vandrade mina tankar fritt:angel: !

Jo tack, Idunn hade anordnat en "visar-kurs", men ingen som anmälde sig. Det är ju tyvärr ofta så att en del vill ha en massa arrangemang, men när det kommer till kritan hörs dom inte av igen. Jag tror dom kommer att putsa lite på upplägget eftersom efterfrågan är ganska stor.

Det tar ofta en tid innan något nytt accepteras. Som med föl- och unghästmönstringen, som vi var ett par-tre stycken som slogs för att få igång, det tog ett par år, men nu är dom jättepopulära.

Argumenten emot då, var att det var svårt att transportera unga hästar, dom var inte "fostrade" vid den åldern m m. Men jag tror mönstringarna får upp ögonen på en del just att man nog måste lära/fostra sina små redan från början.

Mönstringarna är jättetrevliga både för folk och fä. Dessutom får jag ett litet hum om vad jag har i snöret.

Det finns massor att hitta på, men det kräver engagemang från många.

Jo tack, Idunn hade anordnat en "visar-kurs", men ingen som anmälde sig. Det är ju tyvärr ofta så att en del vill ha en massa arrangemang, men när det kommer till kritan hörs dom inte av igen.

Men var skulle den ha ägt rum, och var annonserades den ut? Jag tycker mig ha en viss förstahandsinfo ang Idunn men det här har jag missat. Har nämligen en valack som jag har för avsikt att visa, därför att stoet åter är dräktig och hennes stam är lite udda om jag förstått saken rätt samt ensam avkomma efter den hingsten här i Svergie.
Det skulle vara värdefullt att få omdömen av samtliga avkommor som hon ger, och därför var min tanke att visa denna valack.

Visst är en avdramatisering bra men jag vill gå längre. Jag vill ha bedömningar som inte är subjektiva, särskilt inte exteriört. Exteriört vill jag ha en rent vetrinärmedicinsk bedömning. Den skall utgå ifrån friskhet, sundhet och vad vi vet om hållbarhet och följa samma lagar som för alla raser: så frisk och sund häst som möjligt och undvika exteriöra detaljer som försämrar ridbarheten, tex försvårar egen bärighet och samling. Exteriöra detaljer som lättbyggd, grövre byggd, stort eller litet huvud, lång eller kort hals är subjektiva saker som endast bör ingå som kommentar i protollet medan lågt ansatt hals, överdrivna vinklar, kort och skarpt kors, lång vek rygg, kort och låg manke för att ta några exempel, är detaljer som påverkar ridbarhet, viktbärighet och hållbarhet och som då skall poängsättas men helst också kommenteras.

Jag tycker dessutom att alla momenten men speciellt tölt och trav dessutom bör visas på lös tygel med egen bärighet. Nu menar jag inte lång westerntygel utan jag menar a la gammal klassisk ridkonst. Hästen skall kunna bära sig i form utan stöd i tygeln. Detta säger mycket mer om vad hästen har i sig själv, dvs arvet och det är det som är intressantast att avla på! En häst skall kunna gå samlat i tölt och bära sig själv på en lös tygel och jobba rätt med bakbenen väl under sig och tyngden förflyttad bakåt. Dessutom visar man mer av hästens lynne/vilja om alla momenten kan genomföras så här. Det är nämligen så här jag vill rida och det är sådana här hästar jag vill ha! Jag vill alltså se hästen under så liten inverkan av ryttarens hand som möjligt är.

Sedan kommer vi till bedömningen av rörelserna. Här skall takt, bärighet, bakbensaktivitet, mjuka elastiska och flytande rörelser premieras. Det fixeras en massa på vinkeln i frambenens knäled men bakbenen verkar väcka föga intresse, fastän det är de som skall arbeta och hästen skall bäras upp av dessa! För att kunna göra det måste bakhovarna nå under ekipaget tyngdpunkt och hästen måste lära sig lägga över mer av sin egen och ryttarens tyngd på bakdelen. Jag tycker inte att det skall ge högre poäng att komma över 90 graders vinkel i bogleden fram. Det skall istället i så fall påpekas som en kommentar i protokollet.

Dessutom vill jag att ridande domae återinförs. Det åligger den som visar en häst som skall bedömas för avel att tillse att denna är i så god mental balans och så välriden så den inte utgör fara för omgivningen eller en ridande domare! Annars har den faktiskt inte på en avelsvisning att göra!!! En ridande domare är ju en erfaren ryttare och klarar inte ens han hästen, ja då är det inget för normalryttaren!

Sedan påståss det mycket att det går att rida alla hästar som har höga lyft i en lägre form med mer markbundna steg. Jag har precis samtalat med ägaren om tidigare nämnda sto som gått SM. Denna häst går inte att rida med nämnvärt lägre lyft! Hon går inte att rida i en låg form heller för hon slår då framknäna i hakan och börjar blöda i munnen. Hon kan inte ens ridas i vanlig form utan att hon gör det och märk noga, hon gör det utan att ha boots på! Hon måste alltid ridas i en högre form. Ägaren har godkända hingstar, även klass 1, och säger att ingen annan av de andra hästarna vederbörande äger rör sig på detta viset. Jag vet inte hur vanligt det är men jag anser inte att ett sådant rörelsemönster skall eftersträvas i aveln. Hästen rör sig knappt framåt alls men mycket uppåt. Tölten är allt annat än mjuk och flytande. Den är stötig och jag vet hur det känns, har ridit en sådan valack för 10-talet år sedan som knappt rörde sig framåt vid uteridning. Ingen fart och fläkt här inte! Det var som om han inte kunde ta ut steget och ärligt talat njöt jag inte det minsta av att rida en sådan häst. Den var tråkigt långsam!

Det här är inga hästar jag skulle vilja ha i min avel och jag tycker inte sådant skall premieras. En häst skal ha ett rejält, luftigt och vägvinnande steg i alla gångarter men vara lätt att samla också. Jag vill ha islandshästar med fart och fläkt i när jag vill det och som tar sig fram taktrent, mjukt med vägvinnande, luftiga steg och inte kort, stötigt med extrema lyft! Jag vill ha hästar som är riktigt säkra på foten i svår terräng, bra brukshästar och ärinte intresserad av hästar som enbart platsar som showhästar på en platt bana. Gillar att komma nånvart och inte rida runt, runt, runt på samma ställe. Så det vore inte fel med en bedömning av hur hästen tar sig fram i terrräng, hur mjuk den är att rida, att den både kan länga steget och samla sig och att den har lätt för att behålla takten när marken är ojämn och utan att ryttaren måste ge hjälper för detta hela tiden.

Så till sist vill jag ha bort allt vad tyngdboots heter på avelsvisning! Endast skyddsboots skulle tillåtas! Jag vill se vad hästen har, inte resultatet av ryttarens påverkan och tekniska hjälpmedel!

Senast ändrad av en moderator:

Argumenten emot då, var att det var svårt att transportera unga hästar, dom var inte "fostrade" vid den åldern m m. Men jag tror mönstringarna får upp ögonen på en del just att man nog måste lära/fostra sina små redan från början.

Här håller jag helt med dig! Jag hanterar mina från dag 1, rör dem överallt och lär dem lyfta på hovarna. Grimman åker på när de är en vecka gamla och då börjar jag också ledträna dem. 2 veckor gamla kan de i regel ledas utan problem. Sedan repeterar jag ett tag framåt men sedan brukar man bara behöva repetera då och då. Däremot borde jag börja lasträna och transportträna tidigare också... Min 6-årsvalack har ännu inte varit i en transport :o ... Med tanke på att han är en stor och stark sak på 143 och en spänd häst så har jag bundit ris åt egen rygg, jag vet.... Kan ju skylla på alla mina skador men han blir inte mer lasttränad för det....:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jo tack, Idunn hade anordnat en "visar-kurs", men ingen som anmälde sig. Det är ju tyvärr ofta så att en del vill ha en massa arrangemang, men när det kommer till kritan hörs dom inte av igen. Jag tror dom kommer att putsa lite på upplägget eftersom efterfrågan är ganska stor.

Det tar ofta en tid innan något nytt accepteras. Som med föl- och unghästmönstringen, som vi var ett par-tre stycken som slogs för att få igång, det tog ett par år, men nu är dom jättepopulära.

Mönstringarna är jättetrevliga både för folk och fä. Dessutom får jag ett litet hum om vad jag har i snöret.

Det finns massor att hitta på, men det kräver engagemang från många.
Ja engagemang krävs av människor runt om i landet, men det krävs också att arrangemang känns greppbara.
Fölmönstringarna tror jag har fått sådan framgång därför att de finns regionalt, kan anordnas förhållandevis "lätt" och att de är inte så "dramatiska". Dvs människor har lättare för att komma dit med sina hästar och de vågar göra det dessutom.

Här håller jag helt med dig! Jag hanterar mina från dag 1, rör dem överallt och lär dem lyfta på hovarna. Grimman åker på när de är en vecka gamla och då börjar jag också ledträna dem. 2 veckor gamla kan de i regel ledas utan problem. Sedan repeterar jag ett tag framåt men sedan brukar man bara behöva repetera då och då. Däremot borde jag börja lasträna och transportträna tidigare också... Min 6-årsvalack har ännu inte varit i en transport :o ... Med tanke på att han är en stor och stark sak på 143 och en spänd häst så har jag bundit ris åt egen rygg, jag vet.... Kan ju skylla på alla mina skador men han blir inte mer lasttränad för det....:cool:

Något av det roligaste som finns är att jobba med unga hästar, det är så tacksamt, dom fattar så snabbt. Men, det går att lära gamla hundar sitta också.

Så till sist vill jag ha bort allt vad tyngdboots heter på avelsvisning! Endast skyddsboots skulle tillåtas! Jag vill se vad hästen har, inte resultatet av ryttarens påverkan och tekniska hjälpmedel!

Men så är det väl idag, tyngboots får ej användas utan endast lätta skyddsboots.

Något av det roligaste som finns är att jobba med unga hästar, det är så tacksamt, dom fattar så snabbt. Men, det går att lära gamla hundar sitta också.

Håller helt med! Jag formligen älskar att "tämja" och lära känna mina fräscha, oförstörda, nyfödda småttingar! Finns bara en sak som övergår känslan att få föl och det är att få egna barn!

Men så är det väl idag, tyngboots får ej användas utan endast lätta skyddsboots.

Det är en viss vikt som är tillåten men jag minns inte nu. Det är ju 6 ½ år sedan jag visade min. Jag hade enbart mycket lätta skydd mot eventuellt balltramp.

Vill du i genom allt det där så får du nog starta ett eget förbund:confused: . Det var verkligen mycket på en gång!

Vill du i genom allt det där så får du nog starta ett eget förbund:confused: . Det var verkligen mycket på en gång!

Tyvärr kanske du har rätt i det och det tycker jag är trist...:crazy:

Avelshästar bör ha bra stam, föräldrarna ska ha lämnat goda avelsdjur (och det kan jag bara ta reda på genom att kolla bedömningarna) men måste inte nödvändigtvis ligga över 8 utan vara något sånär jämna. Betänk att ett 4-gångssto/hingst är en alldeles utmärkt häst även om den inte får 8 totalt.

Om man ska gå in för att enbart hålla sig till lågt "bluppade" eller obedömda hästar bara för att envist inte följa avelsrekommendationerna lär det gå käpprätt åt skogen i en brakförlust. Visst vill man väl ha ut några lusören för arbetet. Även om man räknar det som hobby.

Jag har inget emot att aveln släpps fri. Men läser man på forumen hur tankarna går gällande avel, blir man dock lite orolig.

Nu väntar dammtrasan och skurhinken, inte fullt lika lockande.

Hälsningar Maggan

Jag har ett sto, Leira från Kalvsvik, som jag ansåg ha de kvaliteter så hon passar som avelsto. Först lät jag bedömma henne. Hon får 7,81 totalt. hon har precis godkänd extreriör med 7,54 (ganska grov häst) och 7,81 i rideg. Hennes mamma Gletta från Kalvsvik är bedömd och är i stambok och givetvis pappan Óðinn frá Sauðarkróki.
Jag tycker min Leira är underbar! Perfekt på alla sätt och vis, förutom exteriören. Men hon är en underbar ridhäst och det är det viktigaste för mig. Tråkigt nog har hon en BLUP som är under 100. Tror det är 96 eller 98, minns inte och WF funkar inte för mig nu.
Att hennes BLUP är så lite tycker jag är synd då det för många sänker hennes värde som avelssto.

Vad tycker du om Maggan?

Jag känner en fara i att stirra sig blind på BLUPen och inte väga in andra kriterier.

Mvh Åsa Jensen

Visst är en avdramatisering bra men jag vill gå längre. Jag vill ha bedömningar som inte är subjektiva, särskilt inte exteriört. Exteriört vill jag ha en rent vetrinärmedicinsk bedömning. Den skall utgå ifrån friskhet, sundhet och vad vi vet om hållbarhet och följa samma lagar som för alla raser: så frisk och sund häst som möjligt och undvika exteriöra detaljer som försämrar ridbarheten, tex försvårar egen bärighet och samling. Exteriöra detaljer som lättbyggd, grövre byggd, stort eller litet huvud, lång eller kort hals är subjektiva saker som endast bör ingå som kommentar i protollet medan lågt ansatt hals, överdrivna vinklar, kort och skarpt kors, lång vek rygg, kort och låg manke för att ta några exempel, är detaljer som påverkar ridbarhet, viktbärighet och hållbarhet och som då skall poängsättas men helst också kommenteras.

Jag tycker dessutom att alla momenten men speciellt tölt och trav dessutom bör visas på lös tygel med egen bärighet. Nu menar jag inte lång westerntygel utan jag menar a la gammal klassisk ridkonst. Hästen skall kunna bära sig i form utan stöd i tygeln. Detta säger mycket mer om vad hästen har i sig själv, dvs arvet och det är det som är intressantast att avla på! En häst skall kunna gå samlat i tölt och bära sig själv på en lös tygel och jobba rätt med bakbenen väl under sig och tyngden förflyttad bakåt. Dessutom visar man mer av hästens lynne/vilja om alla momenten kan genomföras så här. Det är nämligen så här jag vill rida och det är sådana här hästar jag vill ha! Jag vill alltså se hästen under så liten inverkan av ryttarens hand som möjligt är.

Sedan kommer vi till bedömningen av rörelserna. Här skall takt, bärighet, bakbensaktivitet, mjuka elastiska och flytande rörelser premieras. Det fixeras en massa på vinkeln i frambenens knäled men bakbenen verkar väcka föga intresse, fastän det är de som skall arbeta och hästen skall bäras upp av dessa! För att kunna göra det måste bakhovarna nå under ekipaget tyngdpunkt och hästen måste lära sig lägga över mer av sin egen och ryttarens tyngd på bakdelen. Jag tycker inte att det skall ge högre poäng att komma över 90 graders vinkel i bogleden fram. Det skall istället i så fall påpekas som en kommentar i protokollet.

Dessutom vill jag att ridande domae återinförs. Det åligger den som visar en häst som skall bedömas för avel att tillse att denna är i så god mental balans och så välriden så den inte utgör fara för omgivningen eller en ridande domare! Annars har den faktiskt inte på en avelsvisning att göra!!! En ridande domare är ju en erfaren ryttare och klarar inte ens han hästen, ja då är det inget för normalryttaren!

Sedan påståss det mycket att det går att rida alla hästar som har höga lyft i en lägre form med mer markbundna steg. Jag har precis samtalat med ägaren om tidigare nämnda sto som gått SM. Denna häst går inte att rida med nämnvärt lägre lyft! Hon går inte att rida i en låg form heller för hon slår då framknäna i hakan och börjar blöda i munnen. Hon kan inte ens ridas i vanlig form utan att hon gör det och märk noga, hon gör det utan att ha boots på! Hon måste alltid ridas i en högre form. Ägaren har godkända hingstar, även klass 1, och säger att ingen annan av de andra hästarna vederbörande äger rör sig på detta viset. Jag vet inte hur vanligt det är men jag anser inte att ett sådant rörelsemönster skall eftersträvas i aveln. Hästen rör sig knappt framåt alls men mycket uppåt. Tölten är allt annat än mjuk och flytande. Den är stötig och jag vet hur det känns, har ridit en sådan valack för 10-talet år sedan som knappt rörde sig framåt vid uteridning. Ingen fart och fläkt här inte! Det var som om han inte kunde ta ut steget och ärligt talat njöt jag inte det minsta av att rida en sådan häst. Den var tråkigt långsam!

Det här är inga hästar jag skulle vilja ha i min avel och jag tycker inte sådant skall premieras. En häst skal ha ett rejält, luftigt och vägvinnande steg i alla gångarter men vara lätt att samla också. Jag vill ha islandshästar med fart och fläkt i när jag vill det och som tar sig fram taktrent, mjukt med vägvinnande, luftiga steg och inte kort, stötigt med extrema lyft! Jag vill ha hästar som är riktigt säkra på foten i svår terräng, bra brukshästar och ärinte intresserad av hästar som enbart platsar som showhästar på en platt bana. Gillar att komma nånvart och inte rida runt, runt, runt på samma ställe. Så det vore inte fel med en bedömning av hur hästen tar sig fram i terrräng, hur mjuk den är att rida, att den både kan länga steget och samla sig och att den har lätt för att behålla takten när marken är ojämn och utan att ryttaren måste ge hjälper för detta hela tiden.

Nr1 120 gram är ingenting, det är ingen vikt!!! Mycket mindre kan inte ett skyddsboots väga.. vilket år vad vikt tillåtet?? Evigheer sedan!

Om du nu är så anti allt vad många oss andra verkar sträva efter... varför då använda en hingst som Sudri? Som är rörelsehästen nr 1?

För att hästen ska få höga päong för tölt på avelsbedömning, krävs bra bakbensation, eller krippa haekla vel.. som man sägr på Island! Diskuteras aktivit på Island just nu!
När jag läser vad du skriver funderar jag på hur mycket du ser in real life! För din uppfattning är väldigt olik min!

Jag tycker Freyjas förslag är kanon!!!!!

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar