Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Här kommer mitt inlägg från hemsidan:

Har någon gång då och då varit inne och tittat på dom olika Forumen om Islandshästar och då främst om Avel. Hur orkar man skriva sida upp och sida ner med en massa - ofta - dravvel? Okunnigheten lyser sannerligen igenom. Jag tycker det är roligt prata avel, men det ska vara med dom som har någon form av sunt förnuft, som är intresserade av att föra aveln framåt inte bakåt. Eller åtminstone sträva efter att bibehålla den standard vi lyckats uppnå i Sverige. Har ibland tänkt gå in och blanda mig i, men det vore förmodligen som att köra huvudet i väggen. Tack och lov finns det dom som försöker "svara emot", men dom får tyvärr oftast ge sig för den som "tror" sig besitta all kunskap. Det skulle vars intressant veta hur långt denna "förstå-sig-påare" har kommit i sin avel, vilka avelsframstegen är.

Hur vore det om man la ner samma tid man spenderar på dessa sidor på att studera hästar ordentligt istället, lärde sig att hantering och ledarskap är en del av det som skapar hästens beteende. Inte enbart om mor eller far har 8 eller 10 i spirit/vilja. För det är oftast vilja/lynne man diskuterar. En häst med 8 i vilja kan vara helt odräglig, medan en med en 10a raka motsatsen. Det är en del arv, en del uppfödning, miljö (mammans beteende som hon ärvt från sin mor, flock och ägare) och slutligen (snudd på viktigast) ägarens hantering som påverkar. Jag tror helt enkelt man är rädd för en häst som tänker framåt. Ju mer man måste "sparka" dom framåt, desto bättre/säkrare häst, tror man. När den svarar på drivande hjälper drar man genast i tyglarna för att få den att sakta in. Det ser man bar alltför ofta. Hur frusterande måste inte det vara för hästkraken.

Tycker man att islandshästen har för mycket vilja och framåtanda, borde man välja en annan ras. Eller tror man att bara för att man betäcker 2 eminenta föräldrar blir det alltid lika bra avkomma, det stora flertalet blir trots allt just FAMILJEHÄSTAR, trots att man förväntat sig nåt annat. Det är inte något fel med familjehästar, men försöker man avla fram såna, blir resultatet inte ens en familjehäst utan just något som man måste sitta och sparka på och med det följer heller inga bra/säkra gångarter. Inget nöje att rida ens.

Det finns psykiskt "knäppa" hästar, men innan man dömer, måste man gå igenom vad som kan ligga bakom. Kommer man fram till att det inte är något fel på föräldrarna, uppfödningen/miljön, hästen själv har inget fysiskt problem som kan påverka dess beteende, då måste man rannsaka sig själv och sitt eget ridkunnande/handhavande. Hur många hästar har inte blivit "knäppa" på grund av en dålig ledare, men förvandlats till bra hästar då dom kommit i händerna på en kunnig?

Den/de som tror sig kunna allt på Forumen, borde helst hålla det för sig själva. I varje fall visa lite ödmjukhet. Inte lära ut en massa dumheter till dom som står i början av sin avelskarriär. Då missar dom det roliga, att nå ända fram.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Fast för mig är inte den bästa hästen en "tävlingshäst" eller en "familjhäst".
Idealhästen för mig är den häst som kan anpassa sig till båda kategorierna och allt därimellan.

En idealisk familjehäst för mig är en häst som vill framåt och tycker det är roligt att röra på sig, men som stannar om den ovane ryttaren råkar ramla av. En häst som inte är lättskrämd och inte har för mycket flyktinstinkt. Men de två sistnämnda sakerna kan ju påverkas mycket av uppväxt och hantering. Men nog kan det vara skillnad på grundtemperamentet på hästar. En del är mer eftertänksamma av naturen och drabbas inte så lätt av panik, medan andra vill fly direkt.

Senast ändrad:

OK, här kommer mitt inlägg från hemsidan:

Har någon gång då och då varit inne och tittat på dom olika Forumen om Islandshästar och då främst om Avel. Hur orkar man skriva sida upp och sida ner med en massa - ofta - dravvel? Okunnigheten lyser sannerligen igenom. Jag tycker det är roligt prata avel, men det ska vara med dom som har någon form av sunt förnuft, som är intresserade av att föra aveln framåt inte bakåt. Eller åtminstone sträva efter att bibehålla den standard vi lyckats uppnå i Sverige. Har ibland tänkt gå in och blanda mig i, men det vore förmodligen som att köra huvudet i väggen. Tack och lov finns det dom som försöker "svara emot", men dom får tyvärr oftast ge sig för den som "tror" sig besitta all kunskap. Det skulle vars intressant veta hur långt denna "förstå-sig-påare" har kommit i sin avel, vilka avelsframstegen är.

Hur vore det om man la ner samma tid man spenderar på dessa sidor på att studera hästar ordentligt istället, lärde sig att hantering och ledarskap är en del av det som skapar hästens beteende. Inte enbart om mor eller far har 8 eller 10 i spirit/vilja. För det är oftast vilja/lynne man diskuterar. En häst med 8 i vilja kan vara helt odräglig, medan en med en 10a raka motsatsen. Det är en del arv, en del uppfödning, miljö (mammans beteende som hon ärvt från sin mor, flock och ägare) och slutligen (snudd på viktigast) ägarens hantering som påverkar. Jag tror helt enkelt man är rädd för en häst som tänker framåt. Ju mer man måste "sparka" dom framåt, desto bättre/säkrare häst, tror man. När den svarar på drivande hjälper drar man genast i tyglarna för att få den att sakta in. Det ser man bar alltför ofta. Hur frusterande måste inte det vara för hästkraken.

Tycker man att islandshästen har för mycket vilja och framåtanda, borde man välja en annan ras. Eller tror man att bara för att man betäcker 2 eminenta föräldrar blir det alltid lika bra avkomma, det stora flertalet blir trots allt just FAMILJEHÄSTAR, trots att man förväntat sig nåt annat. Det är inte något fel med familjehästar, men försöker man avla fram såna, blir resultatet inte ens en familjehäst utan just något som man måste sitta och sparka på och med det följer heller inga bra/säkra gångarter. Inget nöje att rida ens.

Det finns psykiskt "knäppa" hästar, men innan man dömer, måste man gå igenom vad som kan ligga bakom. Kommer man fram till att det inte är något fel på föräldrarna, uppfödningen/miljön, hästen själv har inget fysiskt problem som kan påverka dess beteende, då måste man rannsaka sig själv och sitt eget ridkunnande/handhavande. Hur många hästar har inte blivit "knäppa" på grund av en dålig ledare, men förvandlats till bra hästar då dom kommit i händerna på en kunnig?

Den/de som tror sig kunna allt på Forumen, borde helst hålla det för sig själva. I varje fall visa lite ödmjukhet. Inte lära ut en massa dumheter till dom som står i början av sin avelskarriär. Då missar dom det roliga, att nå ända fram.

Senast ändrad av en moderator:

Idealhästen för mig är den häst som kan anpassa sig till båda kategorierna och allt därimellan.

En idealisk familjehäst för mig är en häst som vill framåt och tycker det är roligt att röra på sig, men som stannar om den ovane ryttaren råkar ramla av. En häst som inte är lättskrämd och inte har för mycket flyktinstinkt. Men de två sistnämnda sakerna kan ju påverkas mycket av uppväxt och hantering. Men nog kan det vara skillnad på grundtemperamentet på hästar. En del är mer eftertänksamma av naturen och drabbas inte så lätt av panik, medan andra vill fly direkt.

Du har så rätt. Visst finns ett visst utgångsläge, ca 50% från vardera föräldern. Mamman/miljön runt fölet en ganska stor procent, ca 70%.,resterande 30% står vi själva för.

Avelsmålet bör alltid vara att få fram minst lika bra, helst bättre, avkomma än föräldrarna. Minst lika bra är mycket lyckat, ännu bättre är en avelsframgång, mindre bra är ett minus. Oavsett utgångsläge.

Man hör ofta uppfödare klaga över att dom kostnadsmässigt aldrig får tillbaka vad det kostar att avla. Men det är väl inte så konstigt, gör man inga avelsframsteg ger det heller inga vinster. Så är det med allt.

Det spelar ingen roll om hästen har stor aktion, mycket vilja och verkligen tänker framåt. Det är till syvende och sist jag som ryttare som bestämmer hur och var vi ska ta oss fram. I skogen agerar den "familjehäst", på tävlingsbanan som tävlingshäst, hästen ska alltid vara den som rättar sig efter VÅR vilja.

Har du lärt hästen från början att lita på och ha förtroende för dig tvekar den heller aldrig att ta sig fram där du vill, oavsett om den blir påverkad av omgivningen eller ej. Hästen ska ha förtroende för dig och det ska finnas ömsesidig respekt er emellan. Då behöver ingen vara rädd/orolig under ridturen.

Klart att du ska komma hit och stångas ;)

Nog behövs det diskussioner om avel. Det diskuteras alldeles för lite med skilda åsikter och på möten blir det lite för tyst och ibland för mycket sväljande utan ifrågasättande.

Visst är det intressant, roligt och lärorikt att prata avel, men den bör vara saklig.

Som ny i avelssammanhang eller hästägare skulle jag bli något frustrerad om jag läser en del av det som står på Forumen. Det mesta lär man sig genom att gå på bedömningar och tävlingar där man får se hur hästarna ska uppföra sig och gå för att få bra poäng av människor som ändå är utbildade och KAN islandshästen. Man ska rida många olika slags hästar, komma på avelsmöten och höja sin röst. Eller varför inte gå med i avelsföreningen Idunn. Där jobbar vi med allt inom avel.

Inte enbart om mor eller far har 8 eller 10 i spirit/vilja. För det är oftast vilja/lynne man diskuterar. En häst med 8 i vilja kan vara helt odräglig, medan en med en 10a raka motsatsen. Det är en del arv, en del uppfödning, miljö (mammans beteende som hon ärvt från sin mor, flock och ägare) och slutligen (snudd på viktigast) ägarens hantering som påverkar.

Tack tack tack.:bow: :bow:

Har jag skrivit många gånger, men nej då det ska vara den snälla medelviljan som alla kan rida. spritpoängen är inte den som avgör vem som kan rida, det finns annat som också medverkar.

Ja, balansen hos ryttaren är ju viktig och att h*n inte sätter sig bakochfram ;)

Men inte är väl du den enda som vill ha go´ i hästen bland dem som diskuterar här på forumet?

Visst är det intressant, roligt och lärorikt att prata avel, men den bör vara saklig.

Som ny i avelssammanhang eller hästägare skulle jag bli något frustrerad om jag läser en del av det som står på Forumen. Det mesta lär man sig genom att gå på bedömningar och tävlingar där man får se hur hästarna ska uppföra sig och gå för att få bra poäng av människor som ändå är utbildade och KAN islandshästen. Man ska rida många olika slags hästar, komma på avelsmöten och höja sin röst. Eller varför inte gå med i avelsföreningen Idunn. Där jobbar vi med allt inom avel.
Nej, inte kan man lära sig allt om avel genom att bara läsa inlägg på forumen. Men jag tycker det kan vara ett bra komplement med forumen. Det är bra med olika infallsvinklar och en del avelsmöten blir ganska slätstrukna för alla tycker likadant, ialla fall de som hörs. Det finns inte den debattmiljön ännu på mötena som jag skulle vilja ha. (alltså inte att man kallar varandra för fårskallar osv, men att det kan finnas olika inriktningar på avelsmålet man har och att man kan diskutera olika vinklingar). Nu handlar det mest om BLUP och FEIF´s definitioner - som entligen är mycket subjektivt skrivna. Ordet "vacker" används mycket ofta, men det blir ingen riktig definition av vad "vacker" är.
Det borde också finnas mer diskussioner om vad olika förändringar på hästarna kan innebära långsiktigt sett.
Diskussioner om hållbarhet och funktion vore en bra sak för Idunn att ta upp. Tycker det diskuteras alldeles för lite.

Senast ändrad:

Ja, balansen hos ryttaren är ju viktig och att h*n inte sätter sig bakochfram ;)

Men inte är väl du den enda som vill ha go´ i hästen bland dem som diskuterar här på forumet?

Om hästen går bra genom att ryttaren sitter bak och fram, så må det då vara hänt. Även en häst med en spiritpoäng av 10 skulle kunna acceptera det.

Nej jag tror att de flesta vill ha en "go" häst, men dessa sk familjehästar står inte alltid att finna bland hästar med en spritpoäng 7,5-8, eftersom det inte är den avgörande för en bra familjehäst.

Om hästen går bra genom att ryttaren sitter bak och fram, så må det då vara hänt. Även en häst med en spiritpoäng av 10 skulle kunna acceptera det.

Nej jag tror att de flesta vill ha en "go" häst, men dessa sk familjehästar står inte alltid att finna bland hästar med en spritpoäng 7,5-8, eftersom det inte är den avgörande för en bra familjehäst.
Nu är den där spriten framme igen;) det var det som framkallade kommentaren om bakochfram.
En häst som går framåt och samarbetar oavsett om ryttaren sitter framåt eller bakåt ska verkligen ha 10 poäng.
Jag tror inte heller att man kan utgå från att "familjehästar" alltid hittas bland de hästar som har 7,5-8. Spirit är en svår faktor att bedöma och ibland också svårt att tolka. Särskilt som hästen inte rids av de som ger poängen utan det är bara synintrycket och de få minuterna som hästen visas som utgör underlaget.

Jag tycker att du har rätt i mångt och mycket. Men jag tycker inte om att du dissar hela forumet och sätter dig över folk. Känns olustigt att du väljer att skriva det på din hemsida i stället för att ta diskussionen här. Sånt gör mig ledsen och besviken. Hoppas att du i fortsättningen vågar dig hit till forumet med dina åsikter och funderingar. För det är roligt att ha dig här.

Nu är den där spriten framme igen

När vet du va,:eek: ALDRIG på en vardag, och i mycket sällsynta fall på en helg.;)

Jag tycker att du har rätt i mångt och mycket. Men jag tycker inte om att du dissar hela forumet och sätter dig över folk. Känns olustigt att du väljer att skriva det på din hemsida i stället för att ta diskussionen här. Sånt gör mig ledsen och besviken. Hoppas att du i fortsättningen vågar dig hit till forumet med dina åsikter och funderingar. För det är roligt att ha dig här.

Jag är absolut inte "rädd" för att gå i polemik på Forumet, jag orkar oftast inte bry mig, men det finns en gräns.

På Forumet är det tyvärr en del som verkligen sätter sig över folk Dom flesta andra har fel, utom dom själva. Man måste ha lite kött på benen för att vara så tvärsäkra.

Jag vet att många är oändligt trötta på diverse forum, det verkar vara mest snack men lite verkstad. Man blir riktigt upplivad när man får läsa något från någon med sunt förnuft.

Jag ska fortsätta gå in på Forumet då och då, för det finns ju faktiskt en del roliga, intressanta och lärorika diskussioner med ett och annat bra tips. Men du kan ge dig på, att nästa gång jag härsknar till kommer jag igen.

Till slut, vad jag skriver på min hemsida bestämmer jag själv.
Förresten, varför inte komma på någon av mina Sto- och Hingstägarträffar, skulle vara roligt se er där och fortsätta diskussionen

Många hälsningar från Maggan P

Klart att du ska komma hit och stångas ;)

Nog behövs det diskussioner om avel. Det diskuteras alldeles för lite med skilda åsikter och på möten blir det lite för tyst och ibland för mycket sväljande utan ifrågasättande.

Håller helt med!

Precis min åsikt! Sedan är kärnfrågan en fråga som inte handlar om vem som avlar bästa sortens hästar, utan friheten att avla som man gör på Island! Då behöver vi inte diskutera vad som är bra. Det handlar om att ha samma villkor för aveln, samma registreringsavgifter och samma register för alla hästar, oavsett om hästen är avlad i Sverige, på Island, i Danmark, i Tyskland eller annat land. Sverige är ensamt om att ha ett bilageregister är hästarna är DNA-typade men ändå inte får stå i grundstamoken där hästar födda på Island utan känd härstamning reggas, till den vanliga och betydligt lägre kassan! Och du och jag har träffats och pratat om detta Margaretha och jag vet att du kämpat mot detta med bilageregistret också och har/hade en lovande unghingst som tyvärr inte kan visas i Sverige pga att pappan är en obedömd svensk hingst!

Sedan handlar det inte om att avla antingen eller utan om att alla är inte överens om vad framsteg är! Den avelsinriktning som drivs centralt jämställe framsteh med många topphästar som går långt på tävlingsbanan! Men det gör inte alla! Och om du tycker de flesta blir familjehästar, så har vi nog en olika definition på vad en familjehäst är. För mig är det en häst som vid ganska tidig ålder (6-7 år om den rids in vid 4-5)kan ridas ut på småvägar och i skogen av ett 8-årigt barn, givetvis med sällskap. En häst man kan lita på inte sticker, bockar, stegrar, blir rädd för en massa saker, är trafiksäker osv. Den skal absolut inte vara trög (vet inte var någon fått den uppfattningen) utan lätt att få fram men minst lika lätt att stanna. Den skall om den skall klassas som familjehäst vara stark och rejäl så att den håller att ridas av en karl på 100 kg i 15 år, utan att gå sönder. Den skall vara absolut pålitlig, godmodig, frisk och sund, lättriden, mjuka gångarter, lättväxlad, ren i gångarterna/takten och ha naturligt lätt för samling, bärförmåga, hållning och för tölt + grundgångarter.

Det finns ingen motsatsförhållande i bra tävlingshäst och bra familjehäst om hästen uppfyller de kraven. Men jag mfl anser att flera som avlar "lite flottare hästar" många ggr ser sig blinda på att hästen har en vacker exteriör och superba gångarter och ser mellan fingrarna med temperamentet. Jag tror inte Sverige är bättre på att avla hästar än Island och islandsuppfödda hästar har oftast ett bättre temperament. Det säger sig självt att när vi inte har den gallring/utslaktning som Island alltid haft vad gäller lynnet, utan alla hästar som inte är fysiskt dåliga, lever vidare, så för vi inte rasens lynne framåt, snarare bakåt! Vi sållar för lite med avseende på temperament!!!

Just nu är det väldigt populärt att skylla detta på dålig hantering och det är då märkligt att med inträdet av islandshästen har tydligen hästfolket i Sverige plötsligt tappat förmågan att fostra hästarna! De hästar jag pratar om som problem, är inte den fräcka och bortskämda typen. Den har jag träffat på den också men den är för det mesta rätt lätt åtgärdad. Nej det är den överspända, överkänsliga sorten. Det säger sig självt att när vi inte har den gallring/utslaktning som Island alltid haft vad gäller lynnet, utan alla hästar som inte är fysiskt dåliga, lever vidare, så för vi inte rasens lynne framåt, snarare bakåt! Istället pratar man i vissa "finare kretsar" om att vi slaktar för lite och att det finns för många skithästar och "dåliga" hingstar. Man avser då snälla och lugna hästar med måttlig vilja, inte den exteriör som premieras idag och medelbra gångarter men som fungerar utmärkt som ridhästar och som folk är nöjda med!

Med vad rätt dömer "det fina folket" ut dessa hästar som skräphästar??? Med vad rätt kallar ni era hästar bättre och mer lämpade för avel??? Det beror väl helt på vad man vill ha för egenskaper på sin häst om den är bra eller dålig?! Givetvis skall den ur veterinärmedicinska aspekter vara frisk. Och du var på avelsmötet 2004. Du såg den förskräckligt fula halsen som Gunnar Arnason visade på ett sto och den togs som exempel på en eftesträvansvärd avel! Den var inte ens rak, den hade en svag välvning åt fel håll, en veterinärmedicinsk defekt som ofta leder till att hästen spontant kastar upp huvudet och felaktig hållning med sänkt rygg. Den var smal och underdimensinerad till huvudet som såg groteskt ut i jämförelse med halsen. Jag har haft det förhållandet på en häst, när jag köpte den. Det var en häst som var totalt omusklad och så undernärd så den hade en uppsvälld mage som ett Biaffrabarn! Det är skitfult!

En häst skall ha en vacker välvning på nacken och halsen skall inte vara underdimensionerat klen i förhållande till huvudet. Jag tycker Órri är en vacker häst och tar många ggr hellre en häst med den nacken. Han har starka nackmuskler som hjälper till att bära upp ryggen och därmed ryttaren. Islandshästen är trots allt en häst som alla andra och det som anses som veterinärmedicinskt felaktig exteriör i andra raser, bör göra det inom islandshästaveln också!

Anette som har fött upp andra raser också och bla welshston som gått SM i dressyr respektive tävlat hoppning och kommit 1:a resp 2:a på nationella welshutsällningen i sin åldersklass, 3 år i rad. Båda med superbt lynne och de har tävlats av mindre barn (B-ponny). Så visst går det att förena gott lynne med tävlingsegenskaper!

Du har så rätt. Visst finns ett visst utgångsläge, ca 50% från vardera föräldern. Mamman/miljön runt fölet en ganska stor procent, ca 70%.,resterande 30% står vi själva för.

Avelsmålet bör alltid vara att få fram minst lika bra, helst bättre, avkomma än föräldrarna. Minst lika bra är mycket lyckat, ännu bättre är en avelsframgång, mindre bra är ett minus. Oavsett utgångsläge.

Man hör ofta uppfödare klaga över att dom kostnadsmässigt aldrig får tillbaka vad det kostar att avla. Men det är väl inte så konstigt, gör man inga avelsframsteg ger det heller inga vinster. Så är det med allt.

Det spelar ingen roll om hästen har stor aktion, mycket vilja och verkligen tänker framåt. Det är till syvende och sist jag som ryttare som bestämmer hur och var vi ska ta oss fram. I skogen agerar den "familjehäst", på tävlingsbanan som tävlingshäst, hästen ska alltid vara den som rättar sig efter VÅR vilja.

Har du lärt hästen från början att lita på och ha förtroende för dig tvekar den heller aldrig att ta sig fram där du vill, oavsett om den blir påverkad av omgivningen eller ej. Hästen ska ha förtroende för dig och det ska finnas ömsesidig respekt er emellan. Då behöver ingen vara rädd/orolig under ridturen.

Hästar är som människor, hundar och andra djur: Hur vi blir beror till 50% på arv och 50% miljö. Men om arvet är fel kan vi inte kompensera det med miljö och uppfostran. Däremot kan ett bra arv förstöras av miljö och uppfostran. Men samtidigt finns det linjer som verkar nästan "oförstörbara", dvs vart avkommorna än säljs, såvida det inte är till extrem misär och djurplågeri, så blir det bra hästar som fungerar perfekt socialt med både människa och djur. Trygga, snälla, godmodiga individer som vill vara med människan och vill göra sitt bästa. De vill vara kompisar och är inte svårfostrade. Det är något fel om en häst hårdhänt måste lära sig respekt! Det skall gå enkelt, lätt och med små signaler! Det är något fel om en häst inte tål handmatas för då tappar den respekten för ägaren och ägaren sin ledarställning! Herregud, då skulle alla vanliga ridskolehästar bli livsfarliga! En häst skall ha ett sådant lynne och fostran, att den kan handmats utan att den ifrågasätter vem som är ledare! Jag har då inga som helst problem med detta på mina hästar som jag fött upp och har inte haft, oavsett ras!

Det finns hästar som inte ger sitt förtroende till människan. Jag har stött på några sådana och har tyvärr en sådan valack själv, egen uppfödning efter mycket känd och lovordad stam. Han är uppväxt och fostrad som alla andra men har redan från början visat att han är mer egensinnig noch mer litar på sin egen bedömning än på männsikans. Trots lovord är han kastrerad och det är mitt beslut. Han är inte dum eller elak, han är inte fräck, snarare ordentligt misstänksam och skygg och det kommer ta tid att lära honom lita på människans välvilja och omdöme. Annars är han snäll, står still vid uppsittning, har aldrig bockat eller stegrat sig men han är spänd och mycket framåt. Han är viktbärande, bra gångarter, bra exteriör, bra bärighet, rejäl och fin helt enkelt. Men överspänd och ganska egensinnig sedan födseln. Han är på så vis min sämsta uppfödning lynnesmässigt. Han har halvsyskon med samma mamma och de är alla väldigt trevliga. Pappan har jag hört däremot kan ge sådana här avkommor, men även trevliga för jag har sålt en till en kompis med samma far och hon har honom kvar osom hingst och han är trygg och hon mycket nöjd.

Här känner jag att jag har misslyckats med min avel med denna häst och jag erkänner att det är så. Jag tänker inte och kan inte skylla på miljö- och uppväxt. Han är kvar hos mig och får stanna så länge jag ser det går framåt och tills jag eventuellt hittar någon han passar med. Om inte annat är han en utmärkt fölpappa och älskar fölen. Men han kan kanske bli en kanonhäst för en väldigt trygg, tålmodig och säker ryttare. Nu har han fått stå en hel del pga av mina skador och jag är inte så intressrad av en sådan häst själv.Han funkar utmärkt i paddock men jag har absolut inte vågat rida ut honom. Då måste han först lita på mina beslut vad som är farligt och inte ta egna!

Det föds en hel del sådana hästar. På Island hade han kunnat vara eftersom där finns så stora vidder och man kan undvika sådant som hästen kan anse farligt, tex trafik. Men i Sverige är det inte så lätt, i alla fall inte här i Södra Sverige och där jag bor. Jag måste rida längs en mindre väg och över en annan, innan jag når skogen och där kan jag träffa på traktorer och skogsmaskiner. Det går säkert att med tiden göra häst av honom, men jag anser inte att det skall vara ett sådant jobb utan det skall gå lätt. Jag har fött upp hästar som är hyftsat trafiksäkra efter ett par månaders ridning vid 4-5 års ålder och det är så jag tycker en häst skall vara. Den litar då till mig. Men här gick jag bet. Han slet sig när en motorcykel kom, trots att den stannade 50 bort!!! Det var enda gången jag gått ut med honom. Förvisso fick jag tag i honom efter ca 10 min och förvisso gick vi vidare och förvisso hade jag inge annan med, men jag brukar få klara mig själv och det brukar gå bra med mina unghästar.

Jag är ganska övertygad om att många hade försökt få in den hästen som hingst eller använt den i avel om den varit sto, pga av dess vackra hållning, utstrålning och exteiör och sedan använt kanske "rätt" ston resp hingst för att kompensera lynnet. Jag vet flera som envisas med sådan avel och att få in sådana här hästar. Ok om dessa blir ridhästar hos ryttare som klarar dem, men de har baske mig inte i aveln att göra!

Jag är medlem ;) . Men du förutsätter fortafarande att en viss avelsinriktning är den enda rätta! Bara för att det är det moderna avelsmålet idag! För 20-30 år sedan hade många av dagens hingstar fått nedslag på sin exteriör och en sämre bedömning därför at de varit för lättbyggda, högbenta, kort rygg (man ville ha en mer rektangulär häst då) osv. Dessutom var inte tävlingshästen det främsta målet utan en mjuk fungerande familjehäst! Heregud GH själv lanserade islandshästen som en familjehäst för sitt goda lynnes och dess viktbärighets skull! Vi är många som är mycket mer intresserade av det än av att tävla! Rekommenderar att du kollar in lite andra trådar där folk röstar vad det äre för häst de vill ha!

Det stora problemet ligger egentligen i pengarna. Det enda som lönar sig är att ha en populär hingst och att producera tämligen dyra, flotta hästar som är framgångsrika på tävlingsbanan och de rids av ryttare som klarar av även ett besvärligt lynne. Om man fick 80000 eller mer för en familjehäst så kan du ge dig på att avelsmålet hade svängt! Men jag begriper inte varför andra människor skall lägga sig i om jag vill avla en annan typ av häst till mig själv och andra??? Det är ju ingen risk det blir så många för det lönar sig ju inte och jag har inte råd att subventionera marknaden med en massa hästar! Det är av rent egenintresse vad jag själv och vänner och bekanta vill ha. Och de är lika berättigade till en vanlig registrering, egentligen mer, än de som kommer från Island utan stam!!!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, inte kan man lära sig allt om avel genom att bara läsa inlägg på forumen. Men jag tycker det kan vara ett bra komplement med forumen. Det är bra med olika infallsvinklar och en del avelsmöten blir ganska slätstrukna för alla tycker likadant, ialla fall de som hörs. Det finns inte den debattmiljön ännu på mötena som jag skulle vilja ha. (alltså inte att man kallar varandra för fårskallar osv, men att det kan finnas olika inriktningar på avelsmålet man har och att man kan diskutera olika vinklingar). Nu handlar det mest om BLUP och FEIF´s definitioner - som entligen är mycket subjektivt skrivna. Ordet "vacker" används mycket ofta, men det blir ingen riktig definition av vad "vacker" är.
Det borde också finnas mer diskussioner om vad olika förändringar på hästarna kan innebära långsiktigt sett.
Diskussioner om hållbarhet och funktion vore en bra sak för Idunn att ta upp. Tycker det diskuteras alldeles för lite.

Mitt i prick! Tack Freyja! Du Freyja har ju ett mycket gott exempel på framgångsrik avel. För er som inte visste det så har hennes familj har bla fött upp Thor från Kalvsvik. Thor är en framgångsrik tävlingshäst som kan ridas av barn i paddock i alla fall. Han är dessutom mycket hållbar. Det är inte så många hästar som tävlat internationellt så länge och upp i så hög ålder, särskilt inte i en så tuff gren som pass, och fortarande är hel och oskadd. Magnus har varit sin Thor trogen och tvärtom i många år medan de flesta andra byter ut sin tävlingshäst efter några år. Visst handlar detta om rätt skötsel och träning men om inte hästen i grunden hade en sund fysik, så hade det ändå misslyckats. Thor har den exteriör jag gillar och även hans son Mágni som trots flaskuppfödning är utomordentligt trevlig.

Håller helt med! Spirit säger inte så mycket. Lynne och vilja sade kanske mer, men inte tillräckligt. Och här är det ett problem som jag tycker Island anriper på ett intressant sätt. Man har et projekt där elever på Hólar betygsätter hur lättränade unga hästar är och vilken inställning de har till människan och träning. Detta för att utvärdera vad olika hingstar ger för lynne. Den här öppna debatten som är på Island, det öppna ifrågasättandet, gör att jag känner mig tryggare med Islands avelsinriktning. Där granskar både uppfödaren själv och omgivningen, hästarna öppet och kritiskt. Pratar jag med en uppfödare på Island får jag den uppfattningen att han är mer ärlig i sin bedömning av sina egna hästar. Han målar inte upp en förskönad bild av dans på rosor utan ser till för och nackdelar samt kan mycket väl kastrera en hingst han inte är nöjd med, eller tom slakta. Det är yterat sällsynt i Sverige, särskilt om det enda man inte är nöjd med är lynnet! Men på Island säger man att lynnet skall vara basen i aveln, dvs har hästen inte bland det bästa av lynne så är det ingen avelshäst! Det är vad jag anser vi skall ha i Sverige också! Då minimerar vi antalet överspända hästar. Och samma krav skall gälla på både ston och hingstar.

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel