S
sambaengi
Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)
Jag begriper inte varför du tog hästen som exempel överhuvudtaget för du verkar inte ens säker på att han sållats ut och jag tror ärligt talat att islandsaveln klarat sig bra ändå, dvs det finns säkert fler och än bättre individer med samma stam! Men som jag också sade: Man avlar individuellt på Island och du skall veta att tex många på Nordlandet tycker Órri inte är en bra hingst med Sydlandet lovordar honom!!! Det fina med Island är den stora variationen och att folk vågar och kan avla efter egen smak, samtidigt som man sållar bort sämre hästar ordentligt. Kanske hade den du nämner en betydligt bättre helbror och hade jag då varit i islänningarnas kläder så hade jag också sållat bort den sämre av dem! För den delen har jag redan sagt att jag antog och varför så jag förstår inte när du skriver att jag inte fattar det??? Öh?! Jag kan däremot inte se vitsen med ditt exempel när du inte kan tala om säkert om han var bortsållad och i så fall varför. Du skrev att han var ett exempel på bortsållning och stod på en slaktgård. Hur många tror du inte tolkade det som jag gjorde när man uttrycker sig så??? För den delen nämnde du exteriören i ett senare inlägg men sen var det inte den heller. Aningen förvirrande och jag tycker vi lämnar ämnet för det ger inget tillskott till debatten alls!
Det förstår jag, och det är helt naturligt att göra denna tolkning - men det är fortfarande antaganden just i detta specifika fall som du gjorde. Förstår inte varför det är så svårt att se för dig.
Tack jag vet det sen tidigare och du nämnde även det i ett tidigare inlägg.
Ärligt talat - jag är fullt medveten om att JAG tog hästen som exempel på vad en FÖR HÅRD isländsk sållning kan ge. Det är klart att OM han sållades bort för något fel så är det lynne, exteriör eller skador som är skälet till att han sållades ut - det säger sig självt. Den info jag har är att han stod på slaktgård när han hittades - jag varken antydde att han skulle slaktas eller säljas i mitt inlägg - återigen gjorde du en tolkning av det jag skrev. Jag kan inte skriva förklarande utifrån alla eventuella tolkningar du eventuellt gör!
Dessutom nämnde jag aldrig att han inte utvecklades tillräckligt fort exteriört och att det var skälet till att han sållades ut. Jag skrev endast att han inte utvecklades tillräckligt fort, oavsett vad den som sa det nu syftar till. citat från mitt tidigare inlägg: "detta berodde enligt uppgift inte alls på lynnes-fel utan att han inte utvecklades i den takt de ville." Förklaringen av honom, att han är modell kompakt och utan "spindelben" var mer en förklaring hur han ser ut - förmodligen är han exteriörmässigt det du strävar efter...detta sållade alltså islänningarna, av okänd anledning isf, bort.
Det är ju det jag säger - det "klemas" i Sverige och vi har överseende med sånt som islänningarna inte skulle ha vad det gäller just lynne! Det verkar nästan som du tror att vi inte har samma åsikt här. Jag har endast påpekat att en alltför hård sållning också har sina nackdelar.
Det är ju naturligt att det ter sig så med försäkringen - annars skulle det finnas risk för att det missbrukas i rent ekonomiskt "vinstsyfte". Tyvärr påverkar detta sållningen negativt.
Tror inte du är ensam om att tycka det är jobbigt med svårridna hästar...
Handen på hjärtat - är du inte övertygad om att hästen hade betett sig annorlunda om du hade behållt honom för inridning istället för att ha skickat iväg honom? Även om hans beteende inte hade grund i den behandling han fått av inridaren, så säger du ju att han var mer eller mindre ok när du lämnade bort honom? Då är det ju behandlingen som har triggat hans aggressiva "undermedvetna" - inte enbart lynnet som sådant.
Jag har heller aldrig påstått att man ska kompromissa om lynne.
Jag begriper inte varför du tog hästen som exempel överhuvudtaget för du verkar inte ens säker på att han sållats ut och jag tror ärligt talat att islandsaveln klarat sig bra ändå, dvs det finns säkert fler och än bättre individer med samma stam! Men som jag också sade: Man avlar individuellt på Island och du skall veta att tex många på Nordlandet tycker Órri inte är en bra hingst med Sydlandet lovordar honom!!! Det fina med Island är den stora variationen och att folk vågar och kan avla efter egen smak, samtidigt som man sållar bort sämre hästar ordentligt. Kanske hade den du nämner en betydligt bättre helbror och hade jag då varit i islänningarnas kläder så hade jag också sållat bort den sämre av dem! För den delen har jag redan sagt att jag antog och varför så jag förstår inte när du skriver att jag inte fattar det??? Öh?! Jag kan däremot inte se vitsen med ditt exempel när du inte kan tala om säkert om han var bortsållad och i så fall varför. Du skrev att han var ett exempel på bortsållning och stod på en slaktgård. Hur många tror du inte tolkade det som jag gjorde när man uttrycker sig så??? För den delen nämnde du exteriören i ett senare inlägg men sen var det inte den heller. Aningen förvirrande och jag tycker vi lämnar ämnet för det ger inget tillskott till debatten alls!