Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Problembetende hos hästar är genetiskt så sällsynt att man statistiskt inte ens kan fastställa det,då antalet hästar som får det på på grund av hantering är så ofantligt mycket större.

En del tycker inte det är något problem med spända hästar, och tycker att de kan rida vilka hästar som helst. Men majoriteten av ryttare vill gärna ha en häst som klarar en liten viktförändring eller lite nybörjarfel hos ryttaren. Men alla har väl egna ögon att se med som tur är, och munmotmun metoden funkar ju den också, som tur är. Så när man ska köpa häst, finns det ofta folk att fråga till råds. Jag tycker visst att det är olika hur olika hingstar nedärver vissa egenskaper överlag. Både goda och dåliga, vad gäller lynne.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Förstår jag dig rätt om du menar att den svenska aveln ger känsliga, nervösa och svårhanterliga hästar medan den isländska ger mer godmodiga och lätthanterliga hästar för gemene man?

Förstår jag dig rätt om du menar att den svenska aveln ger känsliga, nervösa och svårhanterliga hästar medan den isländska ger mer godmodiga och lätthanterliga hästar för gemene man?

Mja, det var lite väl hårdraget, men vad jag menar är att genomsnittligt så tänker man mer på lynnet och vikten av att sålla bort/slakta ut hästar med dåligt lynne på Island. Man har en lång tradition att göra så, medan man sparar det mesta i Sverige och har det då hög blup = känd o ur prestationssynpunkt bra stam, så är det för många som tycker att "Oooh han har ju så bra stam, är så fin och rör sig så bra så honom måste vui behålla som hingst!" och så glömmer de fullständigt bort att lägga in kriteriet perfekt lynne som krav! Det verkar som folk tror att bara de har bra stam, rörelser och exteriör och går in med höga poäng på bedömning, så är det ett lämpligt avelsdjur även om den är svårriden, kräver djärv och erfaren ryttare och lång träning, och då mest för temperamentets skull dessutom...!!! Och till vad nytta att spara sådant i aveln när det finns så många släktingar att avla på med samma kända blodslinjer med bra lynne??? Istället borde man verkligen rensa ut när det ändå finns så mycket av det blodet representerat i aveln! Risken är ju annars att man får gendubbleringar av ett felaktigt temperament!

Jag anser att man skall kräva av ett avelsdjur att det är en bra ridhäst som passar de flesta ryttarna och det innebär ett gott temperament. Islänningarna är mer noga med det, även i sin toppavel, än vad vi är i Sverige. De kan mycket väl slakta en toppstammad häst, sto eller hingst, om den har ett svårare lynne men det gör vi inte i Sverige! Nej här följer en del tyvärr en annan tradition som svenskar använt inom halvblodsaveln. Det som inte går att rida pga lynnesfel eller fysiska fel, det sätter svenskarna i avel!!! Det är ju ett helt vansinnigt resonemang!

Vi måste resonera som Gunnar Arnason; lynnet skall vara basen för islandshästaveln och det första sållet. Endast det som passerar den sållningen kan man sedan gå vidare med för att se om det har övriga kvalitéer som krävs av ett avelsdjur. Det skall inte vara så att det krävs "rätt ston" med gott lynne för att en hingst skall ge trevliga avkommor eller vice versa! Både ston och hingstar skall ha gott temperament!

Sedan är det ju som så att eftersom aveln är reglerad på ett annat sätt i Sverige sätter den ju begränsningar för att avla rena, rejäla och kraftigt byggda brukshästar, tyvärr. Och det finns de som hävdar att det finns ett visst samband mellan hetsigt, känsligt och nervöst temperament och lättbyggdhet respektive lugnare, mindre känsliga och coola med grövre byggnad. Det är en studie gjord i detta inom olika raser som jag läste för inte så länge sedan. Tror det var i Hästfocus. Och även om det inte stämmer till 100% så tycker jag det ligger något i det. För samtidigt som raser förädlas blir de ofta hetare. Därför stör det mig att islandshästen är på väg dit pga all tävlings- och showavel. Det här är en ras som med rätt avel är en ypperlig familje-/brukshäst och det är det jag är intresserad av!

Senast ändrad av en moderator:

En rolig sak är att det finns 2 ston på gården som är lite lika i psyket (lite buffliga och som behöver hållas lite korta). En är svensk och en islänsk :D

Kan nämna att jag vet ett sto som tävlat SM som inte kan gå i korrekt form utan måste gå i en hög form, annars blöder hon ur munnen efter ridning för hon slår knäna i si egen haka! När ägaren, vars namn jag inte vill avslöja berättade detta, höll jag tappade jag målföret ett tag. Jag trodde bar det var ett överdrivet utryck att de slår knäna i hakan, jag trodde ärligt talat inte någon häst gjorde det! Men inte fanken kallar jag det en sund och frisk avel att avla fram sådana rörelser! Jag vill inte ha en sådan häst!

Och varför kan du inte avslöja källan till detta påstående?:confused:
Ärligt talat tror jag inte ett spår på detta. Om det nu är så att någon sagt detta till dig, har h*n nog drivit med dig ganska rejält. Eller så var det ett ovanligt ”kreativt” sätt att förklara varför man inte lyckats rida sin häst i tillräcklig balans och smidighet för att få eftergift i nacken. :angel:

Självklart vill inte många avlare erkänna eller ens se det häroch det är ju ganska skrämmande när flera inte vill kännas vid att många av de hästar som avlas idag kräver rutinerade ryttare!

Att de etablerade avlarna i Sverige inte håller med dig i din verklighetsbeskrivning behöver ju inte bero på ett förnekande av en verklighet, utan på att det du säger inte stämmer:angel: :angel:

Vi måste resonera som Gunnar Arnason; lynnet skall vara basen för islandshästaveln och det första sållet. Endast det som passerar den sållningen kan man sedan gå vidare med för att se om det har övriga kvalitéer som krävs av ett avelsdjur. Det skall inte vara så att det krävs "rätt ston" med gott lynne för att en hingst skall ge trevliga avkommor eller vice versa! Både ston och hingstar skall ha gott temperament!

Detta håller jag med om fullkomligt, men det skall inte vara ett val mellan antingen bra lynne eller bra gångarter, utan bra avelshästar skall ha både och

Tror att det även finns nackdelar med den hårdare isländska "linjen" när det gäller vilka hästar som skickas till slakt. Jag vet t.ex. en topp-bedömd toppstammad isländsk hingst (som för övrigt inte är av modellen med "spindelben" utan är rätt kompakt och förhållandevis liten) som stod på en slaktgård när den svenske köparen hittade honom...detta berodde enligt uppgift inte alls på lynnes-fel utan att han inte utvecklades i den takt de ville.

Idag har han en ruggigt bra bedömning.

Så att måla upp det isländska sättet som ideal kanske inte är vägen man vill gå heller.

En rolig sak är att det finns 2 ston på gården som är lite lika i psyket (lite buffliga och som behöver hållas lite korta). En är svensk och en islänsk :D
håller med - av de islandshästar jag har arbetat med så har flertalet av de islandsfödda varit knepigare än de svenskfödda. "Barskare" i lynnet och mer misstänksamma än de svenskfödda. Tror inte det är så svart eller vitt som TS försöker få det till. Det finns nog felsatsningar i aveln som inte rensas ut, både på Island och i Sverige. Var fenomenet är vanligare tycker jag det är omöjligt att statistiskt påvisa. Men det var nog inte TS syfte med tråden heller...

Ser man till många raser som svenskarna avlar så verkar det gå mkt åt samma håll. De dyker upp flera och flera med tuffare psyke som kräver sin människa.

Har en bekant som nu när han blivit plastpappa till 2st yngre tjejer. Letar efter en ny säker häst som han kan lita på bland barnen och köra hem virke med. Han har kört häst i 30 år och sett hur hans favoritras (nordsvensk bruks) ändrats genom åren. Hittills har han letat i 7mån utan resultat och det som varit problemet är lynnet.

"Kan nämna att jag vet ett sto som tävlat SM som inte kan gå i korrekt form utan måste gå i en hög form, annars blöder hon ur munnen efter ridning för hon slår knäna i si egen haka! "

Ha,ha,ha Något sådant sto har jag inte sett varken på något SM eller någon Nationell tävling. Funnes det skulle jag med allra största sannolikhet känna till det!

Däremot känner jag väldigt många som rider dessa tävlingar o som skulle kunna skämta eller göra sig ironiska över det (trots att inte stämmer).
Kanske jag själv också!!!!

Tänk om alla hästar kvalificerar sig för SM, hur tråkigt vore inte det. Jag ska umgås med min häst i 365 dagar om året, det måste vara kul att och trevligt. Allt är ju inte bara tävlingar, en ganska liten del av livet med hästen egentligen.

Det är inte alls sällan man på lättklasstävlingar ser hästar som med en annan utbildning o träning mkt väl skulle kunna bli SM-hästar. Deras ägare/ryttare har dock inte viljan/kompetensen att ta dem dit. Inte blir de hästarna tråkigare för att de skulle få utveckla sina gångarter, gå lite taktrenare, gå mindre på framdelen och kanske kunna gå i lite fräshare tempo än de presenteras i!

Inte får dessa hästar sämre lynne för att de får jobba lite mer, bygga lite mer magmuskler som håller upp magen, som får dem att se mer högbenta ut, bygga lite mer överlinjesmuskler så de ser mer välresta ut.

Å andra sidan är både hästar o ryttare ändå lyckliga, men hästen har samma genetik ändå!

En häst får inte sämre lynne av att få en genom tänkt foderstat, genomtänkt träning med kondtion och muskler! Däremot får den bättre exteriör, bättre gångarter kanske t.om. flottare gångarter för den får förutsättningar att visa allt det den kan!

Jag måste säga att det är magstarkt att likställa fet, omusklad häst med små rörelser som en häst med bra lynne. Och att likställa en häst i gott hull, bra muskler, höga ben och stora rörelser med dåligt lynne.

Tänk då vad mina unghästar församrar lynnet under sin inridning!!! (Obs. Ironi)

Och varför kan du inte avslöja källan till detta påstående?:confused:
Ärligt talat tror jag inte ett spår på detta. Om det nu är så att någon sagt detta till dig, har h*n nog drivit med dig ganska rejält. Eller så var det ett ovanligt ”kreativt” sätt att förklara varför man inte lyckats rida sin häst i tillräcklig balans och smidighet för att få eftergift i nacken. :angel:

Därför att det är sagt i förtroende av någon jag känner mycket väl och har största förtroende för och som inte vill bli påhoppad av någon som du! Vederbörande är en duktig ryttare som tävlat storhäst tidigare och var lite chockad över sin egen häst som är köpt efter sin tävlingskarriär.

Nej du tror bara på din egna begränsade erfarenheter och är kvick på att kalla andra för lögnare så fort det inte stämmer med din erfarenheter och åsikter! Världen är mer än din värld och det finns alla nyanser och jag reagerar på avvarterna och varnar för vart utvecklingen är på väg! Jag går inte efter enbart mina egna erfarenheter (jag har aldrig varit ute för detta själv) utan lyssnar på tillförlitliga källor som jag aldrig skulle svika förtroendet och avslöja!

Mig der detta en tankeställare varför det är så många som tävlar på hög nivå och inte rider i en korrekt form. Tänk om problemet kanske i en del fall, är samma som på den här nämnda hästen?! Kanske den höga andelen munskador som observerades på NM i Danmark inte enbart beror på bett och händer? Tänk om det faktiskt är så att vi håller på att avla fram så extrema lyft så hästarna skadar sig i munnen pga det?! Är det därför vi skall avla svanhalsar så hästens haka undkommer lyften?!

Man måste tänka kritiskt och ifrågasätta även den väg man själv valt att gå, och inte bita sig fast i ett avelsmål och försvara det med näbbar och klor, om det faktiskt dyker upp sådana här saker! Varför hade så många hästar skador i munnen på ett NM tex??? (Minns inte siffran men jag har skrivit ett inlägg tidigare om det med referns till Ridsport där artikeln stod). Om vi nu avlat fram en så lättriden häst med så bra gångarter som det påstås, borde då inte sådan elit kunna rida dessa utan munskador? Är det ryttarna eller aveln som slagit fel? Eller en kombination? Jag tycker inte sådant här skall passera med en axelryckning utan det är viktiga saker som verkligen bör gås till botten med! Oavsett vad orsaken är så är det oacceptabelt att en stor andel av hästarna skall lida när de rids!

Och om det nu är så att det minsta lilla hästen inte går i perfekt balans så knockar den sig själv. Säg att det är en halvtaskig ryttare om du vill det. Är det inte vansinnigt att avla hästar som endast kan ridas av de som har perfekt kontroll och balans??? Skall vi ha hästar som inte kan ridas av nybörjare och barn utan att de går i fel form för annars skadas de i munnen? All avel måste kritiskt granskas på sina konsekvenser och man måste vara öppen för kritik om det går fel! Det håller inte att försvara något om det leder till allvarliga problem och tom djurplågeri i slutändan!

Att de etablerade avlarna i Sverige inte håller med dig i din verklighetsbeskrivning behöver ju inte bero på ett förnekande av en verklighet, utan på att det du säger inte stämmer:angel: :angel:

Det finns många fler etablerade och riktigt stora avlare som håller med mig än du anar men de har för mycket att förlora på att gå ut mend namn i dagsläget. Och många sitter tysta på avelsmöten och håller inte med men säger inte emot. Det är lugnast så. Jag bryr mig inte så mycket. Jag äringenjör och lever inte på mina hästar så jag säger vad jag tycker och vad andra tycker, men du skulle bli förvånad, för att inte säga chockad, vilka jag bla får klappar på axeln av, jag lovar!

Detta håller jag med om fullkomligt, men det skall inte vara ett val mellan antingen bra lynne eller bra gångarter, utan bra avelshästar skall ha både och

Har aldrig påstått annat! Men vad som är bra gångarter har inte alla samma uppfattning om! Jag vill inte ha extrema lyft, jag vill ha klockren takt och perfekt balans, ett mjukt och vägvinnande steg med snabb fotföeflyttning på en häst jag kan tölta i samma svåra terräng som förekommer på island och känna hur säker den är på foten och hur mjuk och behaglig den är att rida. Höga lyft gör att det tar längre tid för hoven innan den når marken igen och kan innebära skillnaden mellan att rida omkull eller inte! En häst som har 8 på tölt och trav med klockren takt, vägvinnande steg, lätt för samling och bärighet, snabb i reflexer och fotarbete, anser jag vara den bästa långfärdshästen. Den skall kunna länga sig lika bra som att samla sig och ha en lång, vägvinnande och snabb skritt, vägvinnande och ren galopp. Och givetvis ett godmodigt, vänligt, positivt och glatt lynne med stor samarbetsvilja och trivas umgås med människan!

Tror att det även finns nackdelar med den hårdare isländska "linjen" när det gäller vilka hästar som skickas till slakt. Jag vet t.ex. en topp-bedömd toppstammad isländsk hingst (som för övrigt inte är av modellen med "spindelben" utan är rätt kompakt och förhållandevis liten) som stod på en slaktgård när den svenske köparen hittade honom...detta berodde enligt uppgift inte alls på lynnes-fel utan att han inte utvecklades i den takt de ville.

Idag har han en ruggigt bra bedömning.

Så att måla upp det isländska sättet som ideal kanske inte är vägen man vill gå heller.

Det beror ju på. Islänningarna har inte det tålamodet eller målet att det skall ta lång tid att träna fram en häst. Många erkända islänningar har ogillat den rena 4-gångsaveln i Tyskland tex där tölten blir närmast artificiell (konstgjord). Det kan ta två år att få fram tölten men visst de får ett enormt steg när den väl kommer, men jag tycker islänningarna har rätt. Tölten skall visa sig snabbt. Skall varken ta månader eller år! Jag känner inte heller att jag vill avla på något där jag inte kan känna ett steg tölt efter 1 månads ridning! Sorry, men jag håller med islänningarna hårda sållning och tycker att exemplet du visar bekräftar vad jag skrev innan, att vi sålar för lite i Sverige. Där håller jag med det isländska avelsmålet att vi skall avla lättränade hästar som tidigt i träningen skall visa talang för alla gångarter. Det ger er lättridna hästar för normalryttaren också!

håller med - av de islandshästar jag har arbetat med så har flertalet av de islandsfödda varit knepigare än de svenskfödda. "Barskare" i lynnet och mer misstänksamma än de svenskfödda. Tror inte det är så svart eller vitt som TS försöker få det till. Det finns nog felsatsningar i aveln som inte rensas ut, både på Island och i Sverige. Var fenomenet är vanligare tycker jag det är omöjligt att statistiskt påvisa. Men det var nog inte TS syfte med tråden heller...

Visst finns det felsatsningar på Island, men där diskuteras också sådana mer öppet och dåliga hingstar debatteras och kritiseras tom i internationella tidningen Eidfaxi. Man erkänner misstag och försöker sålla bort dem i en helt annan utsträckning. Däremot är det ju mer lönsamt att sälja sådana hästar till utlandet än att slakta dem...

"Kan nämna att jag vet ett sto som tävlat SM som inte kan gå i korrekt form utan måste gå i en hög form, annars blöder hon ur munnen efter ridning för hon slår knäna i si egen haka! "

Ha,ha,ha Något sådant sto har jag inte sett varken på något SM eller någon Nationell tävling. Funnes det skulle jag med allra största sannolikhet känna till det!

Däremot känner jag väldigt många som rider dessa tävlingar o som skulle kunna skämta eller göra sig ironiska över det (trots att inte stämmer).
Kanske jag själv också!!!!

Det är inget skämt utan dagens sanning. Det är ett tag sedan hon tävlades SM och hon reds antagligen inte i form heller. Hon går numera i avel men rids också i verksamhet och av ägaren. Tror inte att det är något man skryter med precis om man har en häst som skadar sig i munnen om den går i form. Så jag tycker du överskattar dig själv när du säger att i så fall skulle du känna till det. Jag kan erkänna att om det varit min häst hade jag knappast berättat det för någon för jag hade nog skämts...

Tänk om alla hästar kvalificerar sig för SM, hur tråkigt vore inte det. Jag ska umgås med min häst i 365 dagar om året, det måste vara kul att och trevligt. Allt är ju inte bara tävlingar, en ganska liten del av livet med hästen egentligen.

Det är inte alls sällan man på lättklasstävlingar ser hästar som med en annan utbildning o träning mkt väl skulle kunna bli SM-hästar. Deras ägare/ryttare har dock inte viljan/kompetensen att ta dem dit. Inte blir de hästarna tråkigare för att de skulle få utveckla sina gångarter, gå lite taktrenare, gå mindre på framdelen och kanske kunna gå i lite fräshare tempo än de presenteras i!

Inte får dessa hästar sämre lynne för att de får jobba lite mer, bygga lite mer magmuskler som håller upp magen, som får dem att se mer högbenta ut, bygga lite mer överlinjesmuskler så de ser mer välresta ut.

Å andra sidan är både hästar o ryttare ändå lyckliga, men hästen har samma genetik ändå!

En häst får inte sämre lynne av att få en genom tänkt foderstat, genomtänkt träning med kondtion och muskler! Däremot får den bättre exteriör, bättre gångarter kanske t.om. flottare gångarter för den får förutsättningar att visa allt det den kan!

Jag måste säga att det är magstarkt att likställa fet, omusklad häst med små rörelser som en häst med bra lynne. Och att likställa en häst i gott hull, bra muskler, höga ben och stora rörelser med dåligt lynne.

Tänk då vad mina unghästar församrar lynnet under sin inridning!!! (Obs. Ironi)

Och att likställa skogshästar med feta, omusklade och med små rörelser är minst lika magstarkt! Vi är många som har höga mål med våra hästar i både form och muskelmassa, kondition och taktrenhet! Och vi är noga med foderstaten! Man måste inte tävla och visa upp sig för att kunna rida och sköta sin häst bra! Jag vet riktigt duktiga ryttare som skulle slå flera som tävlar i ridförmåga och skötsel av hästarna, men de är liksom jag inte intresserade av att åka runt och tävla och har inte tid eller råd heller kanske. De lägger hellre pengar och tid på att gå kurser för kända tränare, allt från islandshästtränare till akademiska och western, för att snabba det bästa ur det mesta som passar just det ekipaget och få en allsidig häst. Inga i min bekantskapskrets saknar ambitioner bara för at tde inte tävlar! Några har tävlat islandshäst tom för många år sedan, kanse 20-30 år sen, men har vidare utbildat sig och är skicjligar nu! Bent Branderup tävlar inte heller utan har som enda mål att bli skickligare. Han är en av världens duktigaste ryttare men helt anti mot tävlingar! Och det blir jag mer och mer också, särskilt av sådana här överlägsna inlägg om hur duktiga tävlingsryttare är! Pytt! Jag vet de som tävlat SM som jag aldrig skulle sätta upp på mina hästar för jag gillar inte hur de rider! Tänk bara på den stora andel som hade munskador på NM! Det tycker jag är chockerande att sk "eliteryttare" rider sina hästar med sår i munnen!!! Det känner jag ingen "skogsryttare" som gör (men de finns nog de också)!

Det kanske säger mer om hanteringen än om hästarna.

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V