Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Det fanns för ett par år sedan,men tydligen så sålde filmerna på avelsbedömningarna så dåligt att man tog bort dom.

Oj! Hade ingen aning om att man inte filmade längre på avelsvisningarna! Det var ju synd! Men jag har bara köpt film en gång, den gången min egen var med ... Så man får kanske förstå att de inte sålde så bra. Men det är helt klart synd. Filmerna var ju inte dyra och alla hingstar som visades var med men det var alltför korta snuttar på varje hingst vilket gjorde att det vara svårt att bedöma någon från filmerna, tyvärr.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

I travvärlden är det vanligt att filmer skickas till stoägare. Dessa filmer är i och för sig producerade av hingstägarna och syften är att marknadsföra hingsten. Men det är ett vanligt förfarande.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att se olika hingstar i rörelse och hur det fungerar i olika situationer. Det krävs mycket av både stoägaren och framför allt för hingstägaren om alla åkte runt för att ”kolla in” den tänkbara hingsten. Det är inte alla hingstar som visas inför varje betäckningssäsong, eller hur?
Ska man bara betäcka sitt sto för ”husbehov” så blir det gärna att man väljer den häst som har de bästa bedömningsresultaten samt BLUP och som plånboken tillåter. Det känns ju säkrast så…

De mest använda hingstarna kan man ofta hitta bilder och text om på nätet. Men de som är nya eller inte har fått tillräcklig uppmärksamhet tycker jag är extra viktigt att få se i rörelse.

Kanske är det för ambitiöst att tro att bedömningsfilmer är nått för SIF. Kanske är aveln med islandshäst för liten för att det ska gå ihop pengamässigt med rörliga filmer.

Men då vill jag flagga för att hingstägarna lägger ut sina reklamfilmer på hästen på lämpliga utvalda ställen t.ex. samlingssidan för svenska islandshästhingstar. Den sidan har redan en kolumn för videofilm, men inte en enda film finns där! Det servicen skulle åtminstone jag blir jätteglad för. :)

Jag tycker din tanke är bra. Men det måste nog ligga i hingstägarens intresse att göra filmen. Det skulle varit ett annat system vid avelsbedömningarna där de som var intresserade av att dokumentera hela visningen av en hingst på film kunde föranmäla detta och att de sedan fick tillsammans bekosta en en som filmade de hingstarna och alltså köpte filmen på sin hingst. Sedan får de själva lägga till andra moment som hur hästen beter sig i olika situationer, kanske genom att komma överens med samma filmare att filma vid ett annat tillfälle/andra tillfällen. Då får man en film på den aktuella hingsten som man är intresserad av. För som du säger så kostar det och tar tid att åka land och rike runt. Fast egentligen finns det så gott om hingstar nu att man skall inte behöva åka så långt utan kan hålla sig ganska nära hemtrakterna, i alla fall här i södra Sverige. Men ställer man riktigt höga krav på just lynnet och sätter detta främst, ja då blir det genast rätt glest.

Jag tycker ärligt talat att det är för många i Sverige som vill trycka igenom unga hingstar med bra exteriör och stam men med en spänt lynnne. En unghäst som är spänd och inte lugnat ner sig på en månads träning, har baske mig inte i aveln att göra!!! Så skiter jag i hur bra exteriör den har, vilken stam, och vilka rörelser. Den skall enligt mitt sätt att tänka, kastreras och användas som ridhäst, om det är möjligt. En hingst som är svår att rida kommer ofelbart att ge svårridna avkommor och sådana ridhästar skall vi inte avla! Många islänningar kritiserar oss för att vi förblindas av en hästs skönhet och exteriör och då har överinseende med ett mindre lämpligt temperament. På Island skulle en sådan hingst sannolikt kastreras och troligen slaktas, även om den hade bra stam, men om någon fått in den hade den snabbt fått dåligt rykte och blivit föga använd.

Här i Sverige är både hingstägare och stoägare ibland väldigt blåögda vad gäller lynnet, vilket gör att vi har en hel del spända unghästar som folk inte klarar av! Får man en sådan avkomma så tycker jag man är befängd om man skall ha in den som avelshingst! Jag har en riktigt fin valack som mycket väl skulle kunna gått in som hingst med bra rörelser, hyfsad blup och bra exteriör med fin resning. Men även om han är väldigt snäll och pålitlig på så vis när man handskas med honom, så är han spänd och känslig så kulorna åkte på honom när han var 3 år. Det är ingen häst som bockar, stegrar eller är elak, men han är känslig för vad man gör och vad som finns i omgivningen. Vaksam som om han var född vild. Den hästen kommer aldrig vem som helst kunna rida utan det krävs en lugn, trygg ryttare och han behöver tålamod och tid. Då kan han gå långt.

Men jag känner att jag vill inte ha en sådan utmaning, även om han kan gå riktigt långt och skulle han komma långt en gång på SM eller mer, skulle jag inte ångra att jag kastrerade honom! Jag tänker INTE bidra till att det kommer fram sådana avelshingstar nämligen utan jag vill ha ett mer okomplicerat lynne och en mer lättränad häst. Det skall inte ta månader och år innan man får en häst att fungera tryggt i de flesta situationer. Jag vill ha en häst som väljer att lita mer till människan och som därför inte så lätt blir otrygg i olika situationer som en sådan spänd individ blir. Jag anser att vi inte skall föda upp sådana hästar alls! Rasen skall ha ett tryggt och stabilt lynne, godmodigt, lättränat och med positiv och tillitsfull inställning till människan! Några andra platsar inte i aveln!

Jag undrar hur många hingstar du har ridit in och bedömt,och med vilka resultat.För att utala sig som du gör måste man ju vara expert och ha stor erfarenhet.

Hingstar får ju inte bättre lynne för att de har sämre extriör och gångarter.Vi skall självklart avla på hingstar som är bra i alla dessa egenskaper.

Men jag känner att jag vill inte ha en sådan utmaning, även om han kan gå riktigt långt och skulle han komma långt en gång på SM eller mer, skulle jag inte ångra att jag kastrerade honom! Jag tänker INTE bidra till att det kommer fram sådana avelshingstar nämligen utan jag vill ha ett mer okomplicerat lynne och en mer lättränad häst. Det skall inte ta månader och år innan man får en häst att fungera tryggt i de flesta situationer. Jag vill ha en häst som väljer att lita mer till människan och som därför inte så lätt blir otrygg i olika situationer som en sådan spänd individ blir. Jag anser att vi inte skall föda upp sådana hästar alls! Rasen skall ha ett tryggt och stabilt lynne, godmodigt, lättränat och med positiv och tillitsfull inställning till människan! Några andra platsar inte i aveln!

Fram för fler som tycker som du!!! Tänk om alla hästar kvalificerar sig för SM, hur tråkigt vore inte det. Jag ska umgås med min häst i 365 dagar om året, det måste vara kul att och trevligt. Allt är ju inte bara tävlingar, en ganska liten del av livet med hästen egentligen. När det är dags för min baby så hör jag av mig, kanske har du någon myspysig kille som passar henne då:bow:

Jag undrar hur många hingstar du har ridit in och bedömt,och med vilka resultat.För att utala sig som du gör måste man ju vara expert och ha stor erfarenhet.

Gå in på hennes hemsida och läs!

Här i Sverige är både hingstägare och stoägare ibland väldigt blåögda vad gäller lynnet, vilket gör att vi har en hel del spända unghästar som folk inte klarar av!
Min bild av de svenskavlade hästarna stämmer så väldigt dåligt med den bild du ger.
Min generella bild av den svenskavlade hästen är snarare en tämligen okänslig häst som inte reagerar på särskilt mycket, medan den islandsavlade är en mer spänd och känslig häst.
Jag funderar runt varför våra bilder är så olika.
Jag tycker ärligt talat att det är för många i Sverige som vill trycka igenom unga hingstar med bra exteriör och stam men med en spänt lynnne.
.
På vilka bedömningar har du sett dessa hästarna?

Senast ändrad av en moderator:

Min bild av de svenskavlade hästarna stämmer så väldigt dåligt med den bild du ger.
Min generella bild av den svenskavlade hästen är snarare en tämligen okänslig häst som inte reagerar på särskilt mycket, medan den islandsavlade är en mer spänd och känslig häst.

Jag tycker mig ha exakt samma erfarenheter av den svenskfödda hästen. Avlar alltid på hästar med mycket vilja, ibland även lite FÖR mycket vilja, för att det ska bli lagom i den svenskfödda avkomman. Den importerade hästen får jag ofta arbeta med att dämpa känsligheten på och den svenskfödda får jag arbeta med att öka känsligheten...

Jag behöver ju inte skaffa mig all erfarenhet själv! Man kan ju lyssna på vad kända beridare säger om de hingstar de tränar och ser andra träna! Eller hur?

Hingstar får ju inte bättre lynne för att de har sämre extriör och gångarter.Vi skall självklart avla på hingstar som är bra i alla dessa egenskaper.

Exakt men jag använder hellre en hingst med bra lynne och bra gångarter än en med spänyt lynne och toppgångarter! Den senare har inte i aveln att göra medan den förra är helt ok, även om den inte slår knäna i hakan, vilket idag anses som bra gångarter! Det är inte det jag anser vara bra gångarter och det är jag inte ensam om att tycka precis!

Kan nämna att jag vet ett sto som tävlat SM som inte kan gå i korrekt form utan måste gå i en hög form, annars blöder hon ur munnen efter ridning för hon slår knäna i si egen haka! När ägaren, vars namn jag inte vill avslöja berättade detta, höll jag tappade jag målföret ett tag. Jag trodde bar det var ett överdrivet utryck att de slår knäna i hakan, jag trodde ärligt talat inte någon häst gjorde det! Men inte fanken kallar jag det en sund och frisk avel att avla fram sådana rörelser! Jag vill inte ha en sådan häst!

Fram för fler som tycker som du!!! Tänk om alla hästar kvalificerar sig för SM, hur tråkigt vore inte det. Jag ska umgås med min häst i 365 dagar om året, det måste vara kul att och trevligt. Allt är ju inte bara tävlingar, en ganska liten del av livet med hästen egentligen. När det är dags för min baby så hör jag av mig, kanske har du någon myspysig kille som passar henne då:bow:

:bow: Du är välkommen men jag kan inte lova jag har något till salu. Men kanske, man vet ju inte. Men det finns många fler som resonerar som jag så förhoppningsvis hittar du något! Annars letar man i Danmark för de har hela tiden haft ett annat fokus på lynnet!

.
På vilka bedömningar har du sett dessa hästarna?

Ja det kan man ju undra över! Vi bor kanske i olika landsändar? Jag håller ju till i den hästtäta sydliga delen, Skåne, Blekinge och Småland. Sedan beror det kanske på att jag mer letat hästar som passar som familj- och verksamhetshästar och skiter i stam och blup, bara hästen är bra. Så vi letar kanske inte på samma gårdar på Island heller... Trots allt är gårdsaveln större än tävlingsaveln på Island, än så länge, men andelen toppavlade hästar ökar där också och skillnaden är dramatisk de senaste 10 åren. Rider man på familjetur på Island så träffar man sällan på kända föräldrar i stamtavlan utan ofta är stammen högst udda och lokal, inte sällan efter turridningsgårdens egen/egna gårdshingstar!

Jag sade vill trycka igenom! Det lämnas unghingstar till träning som inte ens kommer till visning också. De skall ju också med i statistiken över vad som föds upp i Sverige... Och det har inte varit bortskämda hästar utan flockuppväxta, möjligen lite hanterade, men det skall ju vara positivt, eller?! (personligen anser jag att tidig och rätt hantering är det bästa.) Men visst har jag sett några stycken på de hingstbedömningar jag har varit på, samtliga på Margarethehof. Jag gillar inte flacka runt så jag har inte varit på hingstbedömning någon annanstans i Sverige. Däremot i Herning i Danmark. Och överlag tycker jag de danska hingstarna visade både här i Sverige och i Danmark, är trevligare lynnet, även om det inte är så generellt.

Men det gäller även ofta danska ponnyer kontra svenska, danska halvblod kontra svenska (där skillnaden är enorm och danskarna undrar hur vi står ut med våra halvblod) osv. De uppfödningsvillkor som är i Danmark gör att man kan inte avla på hästar med dåligt lynne (läs surt, inte sammarbetsvilligt, känsligt, hetsigt) för de skulle inte kunna stå uppbundna som kor i spiltor utan utevistelse vintertid och leva på halm och korn, vilket har/är vanlig hästhållning i Danmark. Det kräver hästar med stabilt och lungnt lynne. Dessutom tror jag att hingstar som tex Gladur frá Ytra-Dalsgerdi har präglat dansk avel länge och det är en hingst som är känd för att nedärva sitt mycket goda temperament. Danmark kanske har/har haft en mer bruksinriktad avel helt enkelt, på alla hästfronter, medan svenskarnas är mer show-/tävlingsinriktad. Jag föredrar mer bruksinriktad avel helt enkel. (För den delen tycker jag Skåne, Blekinge och Småland skall tillhöra Danmark istället! :angel: :D )

Jag tycker mig ha exakt samma erfarenheter av den svenskfödda hästen. Avlar alltid på hästar med mycket vilja, ibland även lite FÖR mycket vilja, för att det ska bli lagom i den svenskfödda avkomman. Den importerade hästen får jag ofta arbeta med att dämpa känsligheten på och den svenskfödda får jag arbeta med att öka känsligheten...

Nu tror jag inte vi pratar samma språk! En nervös och spänd häst är inte detsamma som en framåt och signalkänslig häst som lyssnar till minsta vink från ryttaren. Det sista vill jag ha i mina hästar men inte det första! Det kan finnas i samma häst också givetvis, men det är ingen helt lyckad kombination och inget jag vill ha...

Jag var igår på Idunns årsmöte ( WWW.Idun.se) och talade med avlare om dessa problem som du påtalar,men ingen av de jag talade med anser att det finns några sådana problem.Vignir berättade att det största problem han har är att unghästarna är utan respekt för människor och sk."trädgårdsuppfödda".Hästarna är för mycket och fel hanterade så att de blir okänsliga och därför mycket besvärligare att få ett samarbete med. Han berättade att när han började träna hästarpå Island 1987 så såg man många grisepassa på ridvägarna.Aveln på Island använder topphingstarna i mycket högre utsträckning än vi gör i Sverige. Det har lett till att många fler hästar töltar på dessa vägar idag.Så det har gett islänningarna bättre ridhästar med lättare för gångarterna sa han.

Så du menar att det inte finns några godkända hingstar i Sverige som är kända för att ge spända avkommor?

Problembetende hos hästar är genetiskt så sällsynt att man statistiskt inte ens kan fastställa det,då antalet hästar som får det på på grund av hantering är så ofantligt mycket större.

Jag var igår på Idunns årsmöte ( WWW.Idun.se) och talade med avlare om dessa problem som du påtalar,men ingen av de jag talade med anser att det finns några sådana problem.Vignir berättade att det största problem han har är att unghästarna är utan respekt för människor och sk."trädgårdsuppfödda".Hästarna är för mycket och fel hanterade så att de blir okänsliga och därför mycket besvärligare att få ett samarbete med. Han berättade att när han började träna hästarpå Island 1987 så såg man många grisepassa på ridvägarna.Aveln på Island använder topphingstarna i mycket högre utsträckning än vi gör i Sverige. Det har lett till att många fler hästar töltar på dessa vägar idag.Så det har gett islänningarna bättre ridhästar med lättare för gångarterna sa han.

Självklart vill inte många avlare erkänna eller ens se det häroch det är ju ganska skrämmande när flera inte vill kännas vid att många av de hästar som avlas idag kräver rutinerade ryttare! Och Vignir och jag har haft en debatt om detta på avelsmötet 2004 och han anser helt enkelt att islandshästen är fellanserad och inte skall var en familje-/barnhäst utan en häst för erfarna ryttare. Så alltså skall islandshästen omlanseras och de som vill ha familjehäst kan leta en annan ras! Det var kontentan av den debatten! Men han erkände i alla fall att det inte avlades barn- och familjehästar men han tyckte inte vi skulle göra det heller! Men nu föds ju inga ryttare rutinerade så jag undrar vad nybörjarna skall rida för häst om 10 år?! Islandshäst var ju inte lämpligt... Och det är här våra åsikter går isär eftersom jag anser att man skall avla hästar för alla på alla nivåer! Men jag fick också det svaret att med träning kan man rida en häst okänsligare så den tål nybörjare...!!! Jo pytt! Jag har sett de som ändå är åtminstone vana ryttare om ej proffs, få lämna sina hästar i träning gång på gång för den där "okänslighetsträningen" har visst ett bäst före datum, om hästen inte fortfarigt tränas abv en proffsryttare som "rider den okänslig"! Jag begriper inte varför man skall avla på så spända individer så de kräver en massa träning för att "bli normala" att rida och hantera?! Det förlorar ju både hästar och ryttare på. Hästarna rids emot deras natur och ryttarna får det besvärligt! De enda som tjänar på detta är tränarna som anlitas för att korrigera dessa hästar!

Sedan var det bra kvalité på hästarna för 10-15 år sedan men idag har det gått till överdrift med tävling och lyft. Det var inte så vanligt att höra att folk hade problemn med sina unga islandshästar för 10 år sedan men nu hör man det ofta. Och då pratar jag enbart om svenskfödda hästar då och nu! Att sedan ryttarkunskaperna faktiskt ökat har nog bidragit mer till att folk inte rider grisepass. Det går att få toppstammade hästar att grisepassa också med fel ridning! Och inte har det med lynnet att göra heller!

Jag var på avelsmötet 2004 i Jönköping och så sa han inte.Han sa den gången också att toppaveln gett vanliga ryttare bättre och mer lättridna hästar.Och du berättade då för mej om din hingst du ville få registrerad,men eftersom dess far hade Norskt ursprung och tomma luckor i stamtavlan så gick det ej att fastställa att det var en renrasig islandhäst.Avlar du fortfarande på den?

Problembetende hos hästar är genetiskt så sällsynt att man statistiskt inte ens kan fastställa det,då antalet hästar som får det på på grund av hantering är så ofantligt mycket större.

Vad har du fått det ifrån?! Källa??? Mig veterligt har detta diskuterats i hästavel länge och vissa hingstar sållats bort inom tex halvblodsaveln pga att de ger "udda" och svårridna avkommor! Jag tror inte det är så mycket felhantering tex på Flyinge där man haft stora kullar efter olika hingstar att hantera. Jag har hållit på med stora hästar innan och tom Lockwall erkände att det varit problem med ridbarheten inom vissa hingst- och stolinjer, för övrigt sade han det högt och tydligt inför alla församlade på SIFs avelsmöte 2004. Men han förnekade att det var ett problem nu. Men jag hör annat från erfarna ryttare inom storhästvärlden, från veterinärer på djursjukhus och kliniker och från hovslagare.

Varför kan ni inte acceptera att islandshästen följer samma naturlagar som andra hästraser och annan husdjursavel??? Jag har sett många unga föl under mina 35 år med hästar och man ser tidigt vad det äer för en individ man fått i temperamentet. Somliga är sura, tuffa, okänsliga och osamarbetsvilliga från början, andra är känsliga och nervösa och vill inte ha med människan att göra, en del är känsliga men låter nyfikenheten ta över, en del är lugna, och coola, inte så känsliga men heller inte hårda utan lätthanterliga osv. Det finns alla de kombinationer.

Hästar föds med ett temperament, precis som folk och andra djurarter. Slutresultatet är precis som med folk ½ arv och ½ miljö/träning/uppväxtrförhållanden. Båda saker måste skötas för att det skall bli en bra häst. Jag tycker det är förmätet av avlarna att skylla sina avelsmissar i lynnet på att folk inte kan hantera sina hästar och inte är erfarna nog! Jag har sett erfarna ryttare med mycket goda hästkunskaper gå bet på hästar som absolut inte varit felhanterade, möjligen väldigt lite hanterade! Och felaktig hantering brukar bestå av att folk skämmer bort en häst och får den fräck och okänslig, inte att den blir spänd och nervös! Men visst, det finns ju ryttare som misshandlar sina hästar också! Fräcka hästar kan jag hålla med om att för det mesta är det bortskämda hästar, men när det gäller nervknippen så är det oftast aveln som brister!

Jag var på avelsmötet 2004 i Jönköping och så sa han inte.Han sa den gången också att toppaveln gett vanliga ryttare bättre och mer lättridna hästar.Och du berättade då för mej om din hingst du ville få registrerad,men eftersom dess far hade Norskt ursprung och tomma luckor i stamtavlan så gick det ej att fastställa att det var en renrasig islandhäst.Avlar du fortfarande på den?

Han sade det du säger också, och det har jag inte förnekat, men jag vet inte om jag helt håller med honom! Men det finns flera som kan vittna om att han sade att islandshästen var fellanserad också. Fråga Inte Ung och Freyja tex! Jag har väldigt gott minne så jag minns tydligt det mesta han sade!

Jag har ingen sådan hingst och har aldrig haft så du blandar ihop mig med någon annan! Har ingen med norskt påbrå! Min hingst är reggad men i bilageregistret och därmed DNA-testad samt hans far var danskfödd med full stamtavla utan luckor någonstans! Jag är noga med rasrenheten nämligen och alla mina hästar har minst 3 kända led bakåt, oftast betydligt fler! Så du är nog skyldig mig en ursäkt för det påhoppet!

För den delen har vi massor av hästar i vanliga registret med luckor i stamtavlorna och tom helt okänd stam, födda på Island förståss! Det är helt ok att registrera i grundstamboken vad som helst som importeras från Island med eller utan stam, påhittad eller sann!

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar