Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Men det är inte en elitavel vi har i dag.
Nja, problemet är att det är avelsbedömningen som är "elitavelsbedömning". Hästarna tränas och rids av elitryttare och vi vet vad hästen presterar under en elitryttare. MEN vi har ingen aning om en medelmåttlig ryttare (som inte klarar av att ge millisekunds noggranna korrigeringar om det behövs för att hålla takten) ens kan rida hästen i tre gångarter!

Du får avla på vilket sto du vill.
Här håller jag med (bla) sambaengi, att även stona borde godkännas; men då främst för att gallra bort ärftliga sjukdomar(/åkommor) och problem med exteriören.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

såg att jag skrev fel. Det ska vara markbundna och inte vägvinnande :D . Satt i telefonen och "lyssna" (en bekant som nyligen blivit strasserfrällst och babblar hur överlägset det är) på en samtidit som jag skrev.

Med elastiska menade jag att de rör sig mjukt, smidigt

Synd du ändrade dig för vägvinnande långa steg hade den säkraste och mjukaste naturtöltare jag suttit på. Rörelserna var inte markbundna men inte höga heller. Hon kunde komma töltande i hagen mot en med hyfsat steg och gick att rida med hyfsat lyft men var mycket alastisk och supermjuk. Hon var lättväxlad till en ren och mjuk trav men kunde också den snabba, flygande trav som en travhäst presterar vid tävling och den var också väldigt mjuk jämfört med "vanlig" trav på islandshäst, ungefär som flygande pass. Jag tycker en annan sak är väldigt viktig och det är att det är snabba steg. Fotarbetet skall var riktigt snabbt och det är inte möjligt om hästen skall hinna lyfta högt också! Korta, snabba steg får man fram genom att hästen rör sig snabbt men väldigt samlat och kräver bra förmåga till bärighet, snabba reflexer som ger ett snabbt fotarbete och att hästen har god koordination, taktsäkerhet och är säker på foten med god balans.

Men det är inte en elitavel vi har i dag. Du får avla på vilket sto du vill. Den enda begränsningen i aveln som finns är att hingsten måste ha en bedömning över 7.75, det är bara ett sätt att sålla bort de sämsta hingstarna. Det är inte bara de bästa hingstarna vi får avla på.

Genom att ha en så låg undre gräns öppnar man för många olika typer av hingstar som ger en stor avelsbredd, men samtidigt säkerställer man att de egenskaper vi värdesätter så högt på vår ras behålls.

Men för att nå 7.75 räcker det inte att ha bra gångarter för en 4-gångare, då menar jag 8 rakt igenom, för den måste nå rätt högt på exteriören och det är främst den som vi reagerar på att en grövre och tyngre häst helt enkelt inte klarar, trots bra på gångarterna! Ta bort exteriörbedömningen i siffror och lägg in en strikt veterinärmedicinsk bedömning istället! En häst som efter några få veckors träning visar 8 på gångarterna rakt igenom, den måste ha en ypperligt bra exteriör för ridning och en ypperlig lätthet för gångarterna, samling och bärighet, oavsett om den är lättbyggd, kraftigt byggd, högbent eller lågbent! Kravt på 7.75 totalt ger ofelbart en likriktning av typ och exteriör, det är ofrånkomligt med den exteriörbedömning som görs idag och jag tycker dessutom att det är för mycket tyckande i den och för lite vetenskap, precis som Freyja mfl påpekat. Den mest vetenskapliga bedömningen är utifrån veterinärmedicinska aspekter och den är densamma för alla hästraser! Om sedan hästen är byggd för tölt eller pass, det avgör dess bedömning av ridegenskaperna!

Ja, vad man som avlare vill ha fram, är ju den genetiska faktorn, inte om hingsten är väluppfostrad eller inte.

Men hur en hingst beter sig är resultatet av både anlag och fostran, ca 50-50 brukar man säga. Vissa hästar är enormt snälla och lättfostrade, har respekt och visar hänsyn i sig själva. Andra får man vara tuff mot från början för de försöker vara ledare även över mäniskan. Men tyvärr vet man ju inte vad det är man bedömer. Hur hårt har man fåt fostra hingsten för att han skall vara foglig? Jag tror ärligt talat att det är väldigt svårt att göra en rättvis bedömning av lynnet. Den enda som kan det är den som tränat och fostrat hästen, men den personen är ju oftast partisk så det kan man ju inte gå på. Det är mao ingen lätt nöt att knäcka! :crazy:

Nja, problemet är att det är avelsbedömningen som är "elitavelsbedömning". Hästarna tränas och rids av elitryttare och vi vet vad hästen presterar under en elitryttare. MEN vi har ingen aning om en medelmåttlig ryttare (som inte klarar av att ge millisekunds noggranna korrigeringar om det behövs för att hålla takten) ens kan rida hästen i tre gångarter!

Här håller jag med (bla) sambaengi, att även stona borde godkännas; men då främst för att gallra bort ärftliga sjukdomar(/åkommor) och problem med exteriören.

:bow: Jag håller med dig också! Ja stona skulle behöva gå igenom en friskhetsbedömning, typ veterinärbesiktning med bedömning av lynne och veterinärmedicinska aspekter. De borde också spattröntgas och röntgas i knälederna bak, vilket också hingstarna borde. Det är ett annat problemområde som jag tycker diskuteras för lite, fast det enligt försäkringsbolaget är störe problem med benpålagringar i bakknäna på islandshäst än spatt!!!

Senast ändrad av en moderator:

Men hur en hingst beter sig är resultatet av både anlag och fostran, ca 50-50 brukar man säga. Vissa hästar är enormt snälla och lättfostrade, har respekt och visar hänsyn i sig själva. Andra får man vara tuff mot från början för de försöker vara ledare även över mäniskan. Men tyvärr vet man ju inte vad det är man bedömer. Hur hårt har man fåt fostra hingsten för att han skall vara foglig? Jag tror ärligt talat att det är väldigt svårt att göra en rättvis bedömning av lynnet. Den enda som kan det är den som tränat och fostrat hästen, men den personen är ju oftast partisk så det kan man ju inte gå på. Det är mao ingen lätt nöt att knäcka! :crazy:

Men som köpare av en unghäst, kan det ju vara bra att veta om man har att göra med en "labbe eller schäfer". Precis som vissa framavlade hundraser kräver olika mycket proffsledarskap, kan nog olika avlade hästar också göra det.
Många i branchen vet nog redan vilka hingstar som har tendens att ge lite "kantiga" avkommor, och andra hingstar genomgående lite enklare avkommor att hantera och rida in.
Det vore bussigt att införa poäng för lynne igen,och ge folk en handledning i att köpa vad det som passar dem.
"Enmanshästar" är nog inte vad den breda massan vill ha.

Som pappan till mitt sto präglar många av avkommorna med sitt speciella temperament (har faktiskt inte hört om någon som inte haft det men borde finnas någon). Vet inget hur han uppfostrats men har förstått att han far i sin tur hade liknade sätt. Läst en del om stoets farfar och han och mitt stoet har mkt gemensamt. Mkt egen vilja och ideer, grisepass (hade han tydligen en del av när han reds in), sällskaplig, ranghög, inte helt lätt men ett hjärta av guld (fast det sitter nog olika djupt beroende på dag :D ) och väldigt personlig. Men som sambaengi så är det inte lätt med lynnet.

Det finns skriftliga omdömen på WF,det är bara att gä till bedömning och klicka på skriv ut så kommer det upp.

När du har fått upp en häst med bedömning (sökt fram den via sökfunktionen "Search" "Horse") så finns det en liten symbol på högerkanten som ser ut som en medalj, klicka på den så kommer bedömningen upp. I listen ovanför hästens namn kan man också komma dit: Assessments heter det på engelska. (Stavas kanske inte rktigt så, men ungefär :))

Det går att få svensk text på WF, om man väljer språk innan man söker på någon häst.När hästens sida är uppe, klicka på bedömning ,sedan på den bedömning man vill se.När siffrorna på den är framme, klicka på skriv ut.Därefter på avbryt och läs den sen.

Men som köpare av en unghäst, kan det ju vara bra att veta om man har att göra med en "labbe eller schäfer". Precis som vissa framavlade hundraser kräver olika mycket proffsledarskap, kan nog olika avlade hästar också göra det.
Många i branchen vet nog redan vilka hingstar som har tendens att ge lite "kantiga" avkommor, och andra hingstar genomgående lite enklare avkommor att hantera och rida in.
Det vore bussigt att införa poäng för lynne igen,och ge folk en handledning i att köpa vad det som passar dem.
"Enmanshästar" är nog inte vad den breda massan vill ha.

Nej jag håller helt med dig men jag inser också att en auktoritet kan lyckas fostra en svår häst så sådant inte märks på en visning. Ridande domare kan kanske däremot känna av det. Egentligen är det skrämmande att ridande domare togs bort pga riskerna för domarna!!! Men hallå! Hästar som utgör risker för domarna har väl för tusan inte på en bedömning att göra!!! Det man skulle gjort det var att direkt diskvalificera en häst om den inte funkade för domarna så att vi fått ett stopp på företeelsen med sådana hästar! De har inte i aveln att göra och inte på en visning att göra om de har så dålig karaktär/är så dåligt tränade så de är så svåra så det är problem för den ridande domaren som ju är en erfaren ryttare!!!

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag håller helt med dig men jag inser också att en auktoritet kan lyckas fostra en svår häst så sådant inte märks på en visning. Ridande domare kan kanske däremot känna av det. Egentligen är det skrämmande att ridande domare togs bort pga riskerna för domarna!!! Men hallå! Hästar som utgör risker för domarna har väl för tusan inte på en bedömning att göra!!! Det man skulle gjort det var att direkt diskvalificera en häst om den inte funkade för domarna så att vi fått ett stopp på företeelsen med sådana hästar! De har inte i aveln att göra och inte på en visning att göra om de har så dålig karaktär/är så dåligt tränade så de är så svåra så det är problem för den ridande domaren som ju är en erfaren ryttare!!!

Det där är jag beredd att skriva under på.
Domarna eller andra beridare borde rida och hantera hästarna för att få en bredare bild av lynnet är min synpunkt.

Att avla på spattfria hingstar är enkelt.

Alla hingstar 5år eller äldre som visades i Sverige o på Island 2006 och senare måste ha genomgått en godkänd spattröntgen innan visningen. Hingstar visade i andra länder (Läs t.ex. dansk/tyskvisade 2006) har inte haft dessa krav.

Betäcker vi med dessa nyare hingstar vet vi att de är fria från spatt!

En intressant fråga är: Berättar stoägare med ston som har spatt /ston som ej fungerat att rida men orsak har aldrig undersökts/ston med ryggprobl mm för hingstägaren om problemen. Hingstägaren ska väl också kunna välja bort dylika ston?! Spattavkommor (om än från spattston) "spiller mer" över på hingsten.

Att avla på spattfria hingstar är enkelt.

Alla hingstar 5år eller äldre som visades i Sverige o på Island 2006 och senare måste ha genomgått en godkänd spattröntgen innan visningen. Hingstar visade i andra länder (Läs t.ex. dansk/tyskvisade 2006) har inte haft dessa krav.

Betäcker vi med dessa nyare hingstar vet vi att de är fria från spatt!

Så enkelt är det inte, bara en liten del av de hätar som komer att få spatt har det vid 4-8 års ålder, då de vanligen visas. För att veta att hingsten inte har spatt bör man nog friröntga den med jämna mellarum, kansek vart annat/vart tredje år. Inte heller detta är någon garanti, men börjar vi konsekvent sortera bort både ston och hingstar med spatt så kommer problemen minska snabbt.

Så enkelt är det inte, bara en liten del av de hätar som komer att få spatt har det vid 4-8 års ålder, då de vanligen visas. För att veta att hingsten inte har spatt bör man nog friröntga den med jämna mellarum, kansek vart annat/vart tredje år. Inte heller detta är någon garanti, men börjar vi konsekvent sortera bort både ston och hingstar med spatt så kommer problemen minska snabbt.

Vet om ett sto som nu blir 14 om jag minns rätt och som jag själv ägt under ett år. (Importerade henne 1999 men sålde ju av de jag importerat pga min whiplashskada.) Detta, pigga, starka, snabba och fräscha sto har nu fått konstaterat spatt. Hon har förodligen haft det i 2 år. Det är en häst jag aldrig skulle tänka på skulle få spatt och samma säger hennes matte. Men det är ju efter 12 som spatten oftast uppträder och risken lär öka med åldern. Så skall man ha en tämligen säker spattfri avel skall man bara avla på individer som ridits hårt och är över 15 år samt spattfria... :crazy:

Det är lite det jag är ute efter, någon form av OK-stämpel. EU har regeln att det skall räcka med en veterinärbesiktning. Men samtidigt har de också regeln att det är hemlandets regler som skall gälla och där är aveln fri. Islandshästförbundet måste rätta sig efter EU-reglerna. Ursprungslandet har inte heller något B-register.

Jag skulle vilja ha ett register, bort med B-registret och alla i A. Sedan är det en utbildad hästveterinär som skall bedöma hälsan samt spattröntgen. Årlig besiktning för eksem i augusti varje år för att hingsten skall vara godkänd för avel kommande år. Hästen skall för övrigt visa medelgod tölt och trav samt ha ren skritt och galopp.

Och även om aveln släpps helt fri anser jag att det skall finnas möjlighet att sas kvalitetsstämpla hästen efter dessa principer samt de någon form av totalbedömning som idag enligt FEIF för den som vill tex markera att de har en tävlingshingst med stora gångarter. Så får stoägarna själva välja om de vill ha en fullbedömd hingst, en OK för avel eller chansa och lita på sitt eget kunnande och använda en hingst som varken har det ena eller andra.

På det här sättet blir inte aveln centralstyrd utifrån ett fåtals tyckande utan marknadsstyrd. Viktigt är att för både totalbedömning och OK plocka fram ett instrument där hingstens lynne testas på ett helt annat sätt än idag både vid hantering på marken och vid ridning.

Tex:

Överlåt till hingsttränaren att avgöra om han vågar låta en nybörjare, en medelgod ryttare eller endast en proffsryttare rida hästen. Lotta ut i tex publiken vilka som får vara med och testa de hingstar där hingsttränaren garanterar att den kan ridas av en medelgod ryttare och/eller av nybörjare. Bedöm hästens lynne och lättridbarhet utifrån detta. Tex kräver rutinerad ryttare pga av hett temperament eller kräver rutinerad ryttare för att få fram gångarterna. Kan med lätthet ridas av medelgod ryttare. Medelgod ryttare kan med lätthet visa upp 4 gångarter, osv. Poängsätt gångarterna och bärigheten. En hingst som kan ridas av alla tre typen av ryttare och där alla tre klarar att få fram de 4 gångarterna, nybörjaren med smärre instruktioner, skall ha den högsta poängen för lynne och lättridbarhet.

Låt veterinär avgöra om exteriören är ok eller ej men skippa exteriörpoäng utan kassera de som har allvarliga exteriöra defekter som äventyrar hållbarhet och ridbarhet eller gör det svårt för hästen att bära sig själv. Omdömen som litet vackert huvud, högrest, välformad rygg, bra överlinje, välformad nacke, bra sadelläge, smäcker, grovt byggd, grova ben, rejäla leder osv osv är bättre än siffror. Skapa ett antal standardomdömen, betydligt fler än idag och så skall man kryssa i dem. Detta blir mer objektivt än att sätta en siffra! Sedan kan man ju omvandla detta till siffror om man vill.

Vad tycker ni? :)

Anette

Jag tycker det är ett utmärkt förslag och skulle även vilja lägga till att vid avelsbedömningar kunde hästen filmas! Både vid ridning och hantering. Små filmer som kan läggas på nätet, eller kanske en DVD att köpa, vad vet jag. Det blir lättare att själv bilda sig en uppfattning om den speciella hästen. Om filmen var gjord av oberoende så blev det inga idolfilmer utan rakt ur verkligeheten.
Kan det va nåt?

Och vad är marknaden beredda att betala för en sådan film?

Att köpa, äga, tävla eller bedöma en häst är ju aldrig bara EN sida, och ändå tycks en överväldigande majoritet vilja ha en häst med garanti-intyg?

Det fanns för ett par år sedan,men tydligen så sålde filmerna på avelsbedömningarna så dåligt att man tog bort dom.

Det fanns för ett par år sedan,men tydligen så sålde filmerna på avelsbedömningarna så dåligt att man tog bort dom.

I travvärlden är det vanligt att filmer skickas till stoägare. Dessa filmer är i och för sig producerade av hingstägarna och syften är att marknadsföra hingsten. Men det är ett vanligt förfarande.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att se olika hingstar i rörelse och hur det fungerar i olika situationer. Det krävs mycket av både stoägaren och framför allt för hingstägaren om alla åkte runt för att ”kolla in” den tänkbara hingsten. Det är inte alla hingstar som visas inför varje betäckningssäsong, eller hur?
Ska man bara betäcka sitt sto för ”husbehov” så blir det gärna att man väljer den häst som har de bästa bedömningsresultaten samt BLUP och som plånboken tillåter. Det känns ju säkrast så…

De mest använda hingstarna kan man ofta hitta bilder och text om på nätet. Men de som är nya eller inte har fått tillräcklig uppmärksamhet tycker jag är extra viktigt att få se i rörelse.

Kanske är det för ambitiöst att tro att bedömningsfilmer är nått för SIF. Kanske är aveln med islandshäst för liten för att det ska gå ihop pengamässigt med rörliga filmer.

Men då vill jag flagga för att hingstägarna lägger ut sina reklamfilmer på hästen på lämpliga utvalda ställen t.ex. samlingssidan för svenska islandshästhingstar. Den sidan har redan en kolumn för videofilm, men inte en enda film finns där! Det servicen skulle åtminstone jag blir jätteglad för. :)

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar