Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Men herre min skapare vad du tar i! Jag är inte anti mot stora gångarter och jag älskar Sudri, som jag träffat privat i flock med sina hingstkompisar, jag älskar Órri och jag älskar Glampi! Jag är inte anti mot denna typen av häst alls! Den har alltid funnits och skall också finnas! Jag är endast anti mot allt antisnack om hästar som är av en annan typ än tävlingshästar och att de inte duger! Varje typ har sina fördelar och jag har ridit in så många islandshästar de senaste 13 åren, både egna och andras, så jag märker ju skillnaden i hur de är att träna, hur snabbt man får dem att fungera i trafiken, hur lättlärda och samarbetsvilliga de är, hur snabbt de orkar bära tyngre ryttare (om de klarar det med balansen i behåll och utan att svanka i ryggen) och hur snabbt de klarar bära oerfaren ryttare osv. Jag är inte anti mot någon typ ch har både och jag är anti mot de som vill likrikta rasen, mot blupresonemanget i aveln och mot att genetisk utrensning och avel på ett fåtal linjer, nämligen de som kommer från gårdar där man haft intresse av bedömningar, tävlinng osv = hög blup! Det finns gårdar på Island med lika bra hästar men de är inte intresserade av tävling och avelsbedömningar! Men det är inget problem på Island för aveln är fri! Och så vill jag ha det i Sverige också! dessutom är det olika kriterier på vad som är kvalité!

Jag tvivlar starkt på att en lättbyggd häst med stora oekonomiska rörelser platsar på en flerdagars långturer med feta tyska och amerikanska turister med liten eller ingen riderfarenhet! Det måste till en mycket mer stabil, tålmodig, stark och godmodig häst med ekonomiska rörelser för det! Ditt svar blir säkert att de inte borde rida istället men jag begriper inte att när det finns hästar som verkligen tål och klarar av detta varför man skall straffas ekonomiskt för att man avlar på dem i Sverige och varför den sortens häst skall avlas bort! Avla vad du vil men låt för helskotta andra avlar vad de vill! Vi behöver inga pekpinnar som talar om för oss vad vi vill ha och vi följer inte modet heller! Sluta kalla dessa ypperliga, starka hästar för skithästar bara för att det inte lyfter långt över rät vinkel i tölt! De är friska och sunda, troligen mycket sundare och hållbarare än tävlingsvarianten, så det finns ingen anledning att klanka de som avlar på dem!

Sedan gick ju också jag på det här med avel på topphästar när jag började. Det är trots allt 8 resp 9 år sedan jag använde Sudri och då var han inte så högt i kurs kan jag säga! Man gillade inte hans trav, det var inte en islandshäst trav utan storhäst. Han var bara en andraklasshingst. Men jag tyckte om det jag såg! Glampi fastnade jag för 1998 på Landsmót. Han var min absoluta favorit på hela Landsmót! Han var då obedömd men tävlad framgångsrikt och mycket använd i aveln. Han fiick mycket kritik för sina "abnorma rörelser" och elakt sade man att han kommer aldrig att bedömas för den gången vill man inte ha. Det är 9 år sedan. Idag är han en ansedd avelsmatador och högt bedömd klass 1 som det kostar åtskilliga tusen att betäcka med! Jag vil fortfarande ha en avkomma efter honom! Men han har förutom lyft ett enormt vägvinnande steg precis som Sudri. De trampar verkligen inte på stället. Och jag har fortfarande inte sett någon annan så elastisk i rörelserna som han! Han flöt fram, trots sitt enorma kliv och han gjorde det mjukt, villigt och i god balans med rejäl bakbensaktion! Dessutom verkar han mjuk i sitt psyke vilket jag verkligen gillar. Det var inga problem att varken få honom att gå framåt eller bromsa honom. Han gick av sig själv på små hjälper och det är för alltid inetsat i näthinnan på mig. Men jag hörde en massa skit om honom bland svenska etablerade avlare där jag satt... Idag låter det inte så!

Kan tillägga... har man ridit ett flertal efter Glampi... vill man inte alls ha ngn avkomma efter honom... han hars superlyft... med hur många hundra gram som helst på varje framhov...lär inte passa dig.. du gillar inte vikt.

Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)

Kan tillägga... har man ridit ett flertal efter Glampi... vill man inte alls ha ngn avkomma efter honom... han hars superlyft... med hur många hundra gram som helst på varje framhov...lär inte passa dig.. du gillar inte vikt.

Han lär ju inte få bära mer på avelsvisning och tävling än någon annan! Och jag har hört helt annat från andra som har avkommor efter honom om hur lättränade de är och hur gott lynne de har. Och om man nöjer sig med lite mindre lyft så behövs inga tunga vikter heller... Det går ju att rida dem på rätt sätt också och skippa viktbootsen! Man behöver inte har jättelyften! Så du har ridit många efter Glampi själv? Hur många då?

Det har kommit en hel del text i tråden sen jag skrev här... Och jag väntar fortfarande på kommentar av gudarnas häst på mina frågor !

Han lär ju inte få bära mer på avelsvisning och tävling än någon annan! Och jag har hört helt annat från andra som har avkommor efter honom om hur lättränade de är och hur gott lynne de har. Och om man nöjer sig med lite mindre lyft så behövs inga tunga vikter heller... Det går ju att rida dem på rätt sätt också och skippa viktbootsen! Man behöver inte har jättelyften! Så du har ridit många efter Glampi själv? Hur många då?

Rida dom på rätt sätt och skippa bootsen hmm tyvärr så funkar det väl inte riktigt så... på Vatnsleysa rider man ju inte ens utan boots när man rider barbacka och samlar in hästarna på morgonen..

Lättränade... nä snarare off, långsamma i tänkandet, bundna och sega... hur många jag ridit 6 st... plus att det stod flera därtill i stallet jag jobbade... Men Glampi är kanon själv, men med tanke på hur många avkommor han har och ändå få som bedömts så är det ju svårt attb utvärdera..

Men du som inte gillar vikt... ha i åtanke att det är extrem skillnad på en häst som går med vanliga åttor fram och 300 gram, och en häst med åttor fram, bottnar och tyskt silicon.. då jäklar lyfter dom!

Me love boots... testa det...

Rida dom på rätt sätt och skippa bootsen hmm tyvärr så funkar det väl inte riktigt så... på Vatnsleysa rider man ju inte ens utan boots när man rider barbacka och samlar in hästarna på morgonen..

Lättränade... nä snarare off, långsamma i tänkandet, bundna och sega... hur många jag ridit 6 st... plus att det stod flera därtill i stallet jag jobbade... Men Glampi är kanon själv, men med tanke på hur många avkommor han har och ändå få som bedömts så är det ju svårt attb utvärdera..

Men du som inte gillar vikt... ha i åtanke att det är extrem skillnad på en häst som går med vanliga åttor fram och 300 gram, och en häst med åttor fram, bottnar och tyskt silicon.. då jäklar lyfter dom!

'

Red även Glampis helbror på min möhippa... fick i uppdrag att töltsätta honom.... :idea: han var vääääldigt bunden och snäll för knappt vara sutten på:banana:

Jag har ridit med boots kortare perioder men anser att en häst som man inte kan rida utan boots är felavlad eller ställs felaktiga krav på! Tycket inte man skall syssla med tyngder alls mer än möjligen tillfälligt för att underlätta att hitta ren takt, men det finns andra och bättre vägar att gå! Jag har inte ridit någon Glampiavkomma men hört helt annat om hans avkommor från annat håll och aldrig den här versionen men där ser man! Och jag gillade verkligen vad jag såg på Landsmót 98 av Glampi själv. När en avkomma inte blir bra så är det ofta hingsten får skulden men det finns två individer. Om en gård tex använt Glampi på sin stostam som är lite svårare så kan man ju vips ha 10 svåra avkommor på ett bräde utan att det är hingstens fel. Likaså kan en annan gård använda sin mycket bra stostam och få 10 toppavkommor utan att det är hingstens förtjänst!

Inte underligt om få avkommor är bedömda om han använts mest av Vatnaleysu för de väntade tills hingsten var över äldre med att bedöma honom! De litar kanske mer till att avla efter eget huvud än bedömningssystemets?! Eller också har de kunder som liksom jag vill ha en avkomma efter Glampi, bedömd eller inte och ville det redan 1998 när hingsten inte var bedömd ens! Who knows?!

'

Red även Glampis helbror på min möhippa... fick i uppdrag att töltsätta honom.... :idea: han var vääääldigt bunden och snäll för knappt vara sutten på:banana:

Låter inte så smart. Och inte så ovanligt heller att en ung häst kan bli bunden pga att den är spänd, vilket den kan vara även om den är snäll och härdar ut! Utsätta en häst som knappt är sutten på för en möhippa låter inte alls genomtänkt och inget jag skulle gjort med någon av ina unghästar. Sedan kvittar det om det vara fysiskt ansträngande eller ej. Det skall inte vara det psykiskt heller och många islandshästar är passiva hanterare dvs ju mer press ju lojare blir de men samtidigt spändare. Men starkt psyke verkar de ju ha och lätthanterliga när de står ut med sådant!

Låter inte så smart. Och inte så ovanligt heller att en ung häst kan bli bunden pga att den är spänd, vilket den kan vara även om den är snäll och härdar ut! Utsätta en häst som knappt är sutten på för en möhippa låter inte alls genomtänkt och inget jag skulle gjort med någon av ina unghästar. Sedan kvittar det om det vara fysiskt ansträngande eller ej. Det skall inte vara det psykiskt heller och många islandshästar är passiva hanterare dvs ju mer press ju lojare blir de men samtidigt spändare. Men starkt psyke verkar de ju ha och lätthanterliga när de står ut med sådant!

Hur vet du det.. du var inte där.... kanske var jätte-bra.. :banana:

Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......

Just när man ser sånt här så blir man irriterad över att den svenska aveln är så tävlingsinriktad och att lugna familjehingstar med medelgångarter men jättegott lynne aldrig blir godkända avelshingstar! Vi måste för tusan ha både och! Begreppet familjehäst på islänningar tycker jag betyder att de finns i alla varianter så de passar alla familjens olika nivåer i ridkunskap och ambition. Det pratas om att det är bra att kriterierna vid bedömning av avelshästar närmar sig tävlingshästen mer och mer, men är det bra??? Skall vi tappa variationen och bara avla tävlingshästar? Och vad händer med den stora genetiska variationen inom rasen och vad händer med rasens sundhet om basen blir allt smalare? Och vad händer med lynnet? Skall vi avla heta "tävlingshalvblod" och strunta i att faktiskt 90% vill ha en lugn familje-/barnhäst passande till barnen, ridskolan osv. Är det seriös avel att bara lyssna på tävlingsryttarnas behov och strunta i de andra? Måste vi åka till Island eller annat land för att hitta dessa barnhästar? Hallo! Skall vi acceptera att en tävlingsfixerad minoritet håller på att göra ren tävlingshäst av islandshästen???

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Ser fram emot lång uppsats till svar!

Denna tråd blir längre och längre.

Desto mer man läser den... desto mer undrar man vad Sambaengi är ute efter.

Nr 1 Jag har aldrig haft en hästköpare som vill ha så lite rörelser som möjligt, utan tvärtom, alla jag träffat och känner vill ha hästar som rör sig flott, gör hästen inte redan det så jobbar dom på det.

Nr 2
Bra exterör är hållbarhet! En korrekt byggd häst, har lättare för gångarterna och håller bättre, går inte att förneka. Korrekt benställning, bra benkvalitet you name it, skapar en hållbarare häst, just det som dagens bedömningssystem strävar efter idag.

3. Som det ser ut idag iallafall så avlar vi efter TAKT och åter takt, din häst får inte 8, 5 i tölt utan takt, om dina hästar inte får bra siffror på bedömning... kan det bero på takten. Sedan kommer aktion och så vidare... korrekt.. eller hur!

Vem tror du har för avsikt att avla en het halvblodvariant eller vad du kallade det? Avla arbetsvilja vill jag kalla det, har du bra psyke på din häst och den blir korrekt hanterad så är det arbetsvilja man eftersträvar som avlare, inte en het /eldig häst, utan stabil/lättriden med bra arbetsvilja... vem vill inte ha det oavsett skogsryttare eller tävlingshäst!

Sedan pratar du om att vi smalar av oss, det beror ju på poplariteten på vissa hingstar, inte att det saknas material.

Jag har kikat på dina hästar, ser namn som Mökkur, mycket första klass hit och dit... om du nu inte gillar detta, varför stoltsera om det på din hemsida då,??

Idag har vi vissa sundhetskrav på oss, om inte från SIF så från jordbruksverket!

:bump:

Nr 1 Jag har aldrig haft en hästköpare som vill ha så lite rörelser som möjligt, utan tvärtom, alla jag träffat och känner vill ha hästar som rör sig flott, gör hästen inte redan det så jobbar dom på det.

Nr 2
Bra exterör är hållbarhet! En korrekt byggd häst, har lättare för gångarterna och håller bättre, går inte att förneka. Korrekt benställning, bra benkvalitet you name it, skapar en hållbarare häst, just det som dagens bedömningssystem strävar efter idag.

3. Som det ser ut idag iallafall så avlar vi efter TAKT och åter takt, din häst får inte 8, 5 i tölt utan takt, om dina hästar inte får bra siffror på bedömning... kan det bero på takten. Sedan kommer aktion och så vidare... korrekt.. eller hur!

Vem tror du har för avsikt att avla en het halvblodvariant eller vad du kallade det? Avla arbetsvilja vill jag kalla det, har du bra psyke på din häst och den blir korrekt hanterad så är det arbetsvilja man eftersträvar som avlare, inte en het /eldig häst, utan stabil/lättriden med bra arbetsvilja... vem vill inte ha det oavsett skogsryttare eller tävlingshäst!

Sedan pratar du om att vi smalar av oss, det beror ju på poplariteten på vissa hingstar, inte att det saknas material.

Jag har kikat på dina hästar, ser namn som Mökkur, mycket första klass hit och dit... om du nu inte gillar detta, varför stoltsera om det på din hemsida då,??

Idag har vi vissa sundhetskrav på oss, om inte från SIF så från jordbruksverket!

Ang arbetsvilja, min dotter som är 3 år, rider själv på Krafa med 9 i vilja.... arbetsvilja!

2.Bra exterör är hållbarhet! En korrekt byggd häst, har lättare för gångarterna och håller bättre, går inte att förneka. Korrekt benställning, bra benkvalitet you name it, skapar en hållbarare häst, just det som dagens bedömningssystem strävar efter idag.

3. Som det ser ut idag iallafall så avlar vi efter TAKT och åter takt, din häst får inte 8, 5 i tölt utan takt
Här håller jag inte riktigt med. Genom att vissa viktfaktorer för exteriören sänkts, och andra ökats kan hållbarheten i förlängningen minska.

När det gäller takt, skulle den betonas betydligt mer. Det är så i bedömningssystemet att en häst med medelaktion och mycket bra takt kan få samma poäng som en häst med hög aktion och som bryter av takten emellanåt. Står i FEIF´s bedömningsdefinitioner. Vilken av hästarna som har den säkraste takten kan man inte utläsa från poängen.

Lite OT men hur många Vatnsleysu-hästar finns det i Sverige?

Här håller jag inte riktigt med. Genom att vissa viktfaktorer för exteriören sänkts, och andra ökats kan hållbarheten i förlängningen minska.

När det gäller takt, skulle den betonas betydligt mer. Det är så i bedömningssystemet att en häst med medelaktion och mycket bra takt kan få samma poäng som en häst med hög aktion och som bryter av takten emellanåt. Står i FEIF´s bedömningsdefinitioner. Vilken av hästarna som har den säkraste takten kan man inte utläsa från poängen.

Nä det är ju kanske en fråga i sig hur bedömninssytemet vid vissa tillfällen tillämpas, visst är det olika % för olika "moment/kropssdelat", vilket gör att de väger olika, men strävan är ju ändå en hållbar häst

Nä det är ju kanske en fråga i sig hur bedömninssytemet vid vissa tillfällen tillämpas, visst är det olika % för olika "moment/kropssdelat", vilket gör att de väger olika, men strävan är ju ändå en hållbar häst
Jo det är ju ingen som medvetet strävar efter en häst som går sönder.
Men som FIZO är skrivet kan hållbarheten minska eftersom definitionerna är så inriktade på "skönhet" och inte så mycket funktion och hållbarhet.
I FIZO är "vacker" "lång" och "lätt" något som går före funktion. Ordet "vacker" är också oerhört subjektivt.

Jag ser förändringar i vinklarna på bakbenen på många hästar som har längre ben. De står bakom sig och har svårare för att jobba under sig ordentligt och blir lätt långa och framtunga.
Här blir det motsatsförhållande när det gäller värderingarna för "vacker" och ridfunktion.

En häst med sämre ansatt hals, men lång, får samma poäng som en häst med medellång, bra ansatt hals.
Vilken av hästarna som lättast balanserar sin hals? Ja min erfarenhet är att det är hästen med medellång och bra ansatt hals. Återigen motsats mellan "vacker" och ridfunktion.

Kanske bättre att extriörbedömma efter ridmomentet, då har ju domarna sett hur hästen använder sin kropp.

Kanske bättre att extriörbedömma efter ridmomentet, då har ju domarna sett hur hästen använder sin kropp.
Jo till en viss del, men vad jag vet har domarna möjlighet att justera en exteriörbedömningpoäng om de anser att den visat sig vara "felaktig". Det jag inte vet är hur mycket det tillämpas.

Ridbedömning först skulle kanske ge ett annat intryck av hästen inför själva bedömningen. Domaren har bildat sig en uppfattning av hästen som ridhäst och tar sig an exteriörbedömningen på ett annat sätt. All bedömning är ju faktiskt subjektiv hur objektiv en domare än försöker vara. Särskilt om bedömningsföreskrifterna använder subjektiva ord. Sedan döljer man alla de subjektiva beskrivningarna i FIZO genom att översätta dem till siffror.

Förr hade man ridbedömningen först. Jag tror att man vände på ordningen pga praktiska skäl, med hänsyn till ekipaget. Kanske också med hänsyn till publik?

Nr 2

Nr 1. Har inte jag heller och vill inte jag heller och har aldrig skrivit att jag vill ha eller någon annan vill ha dåliga rörelser och gångarter. Vi vill bara inte att aveln skall handla om at tbara avla extrema gångarter!

Nr 2. Jag har alltid talat om en veterinärmedicinskt korrekt exteriör och bra ur hållbarhet, inget annat!

Nr 3. Har endast visat en islandshäst. Takten är var klockren på min hingst, det kan du fråga de som ridit honom och stöttade mig när jag skulle visa honom! Einar Öder Magnusson red honom när jag suttit på hästen 12 ggr (!) och han hade en klockren takt i grundgångarter och tölt redan då! Som han sade var han "helt öppen i tölten redan och har extremt lätt för sig" . Magnus Lindquist hade samma uppfattning och Jóhann Fridgeirsson likaså. Alla tre har ridit honom. Han fick dessutom vid bedömning omdömet taktren.

Har aldrig sagt jag inte gillar den sortens hästar heller utan att jag gillar BÅDE OCH! Undrar när det skall gå in att jag vill ha bredd och inte likriktning och inte avlas antingen eller utan både och, utan styrning med restriktioner och ekonomiska medel utan enbart ur hälsosynpunkt, och det är det jag är ute efter, inget annat! Hemsidan är för övrigt inte uppdaterad på 3 år efter en datorkrasch! Mökkursonen är avlivad pga långt framskriden spatt på båda bak, troligen sekundär pga en knäskada. Hans mor är 20 år och spattfri samt går som lektionshäst för allt som från de minsta till vuxna. Hon har desutom lämnat klass1 4-gångsavkomma. Om jag har en häst till salu och den råkar ha Mökkur till far så givetvis skriver jag det! Urdum kommentar! Fundera över varför jag inte ville behålla honom för egen del istället och varför han är kastrerad! Uppenbart har jag inte velat avla vidare på honom av någon anledning utan tyckt att han bara skulle vara ridhäst. Många andra hade garanterat sparat honom kan jag säga!

Gör dig besviken med uppsatsen och är trött på dina negativa utspel och negativa misstolkningar gång på gång. Gillar inte när folk försöker sig på en personlig vendetta och vill hålla mig till sakfrågan, tack!

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II