N
Ninni-Marklanda
Sv: Avelsmålet (Tidigare: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......)
Kan tillägga... har man ridit ett flertal efter Glampi... vill man inte alls ha ngn avkomma efter honom... han hars superlyft... med hur många hundra gram som helst på varje framhov...lär inte passa dig.. du gillar inte vikt.
Men herre min skapare vad du tar i! Jag är inte anti mot stora gångarter och jag älskar Sudri, som jag träffat privat i flock med sina hingstkompisar, jag älskar Órri och jag älskar Glampi! Jag är inte anti mot denna typen av häst alls! Den har alltid funnits och skall också finnas! Jag är endast anti mot allt antisnack om hästar som är av en annan typ än tävlingshästar och att de inte duger! Varje typ har sina fördelar och jag har ridit in så många islandshästar de senaste 13 åren, både egna och andras, så jag märker ju skillnaden i hur de är att träna, hur snabbt man får dem att fungera i trafiken, hur lättlärda och samarbetsvilliga de är, hur snabbt de orkar bära tyngre ryttare (om de klarar det med balansen i behåll och utan att svanka i ryggen) och hur snabbt de klarar bära oerfaren ryttare osv. Jag är inte anti mot någon typ ch har både och jag är anti mot de som vill likrikta rasen, mot blupresonemanget i aveln och mot att genetisk utrensning och avel på ett fåtal linjer, nämligen de som kommer från gårdar där man haft intresse av bedömningar, tävlinng osv = hög blup! Det finns gårdar på Island med lika bra hästar men de är inte intresserade av tävling och avelsbedömningar! Men det är inget problem på Island för aveln är fri! Och så vill jag ha det i Sverige också! dessutom är det olika kriterier på vad som är kvalité!
Jag tvivlar starkt på att en lättbyggd häst med stora oekonomiska rörelser platsar på en flerdagars långturer med feta tyska och amerikanska turister med liten eller ingen riderfarenhet! Det måste till en mycket mer stabil, tålmodig, stark och godmodig häst med ekonomiska rörelser för det! Ditt svar blir säkert att de inte borde rida istället men jag begriper inte att när det finns hästar som verkligen tål och klarar av detta varför man skall straffas ekonomiskt för att man avlar på dem i Sverige och varför den sortens häst skall avlas bort! Avla vad du vil men låt för helskotta andra avlar vad de vill! Vi behöver inga pekpinnar som talar om för oss vad vi vill ha och vi följer inte modet heller! Sluta kalla dessa ypperliga, starka hästar för skithästar bara för att det inte lyfter långt över rät vinkel i tölt! De är friska och sunda, troligen mycket sundare och hållbarare än tävlingsvarianten, så det finns ingen anledning att klanka de som avlar på dem!
Sedan gick ju också jag på det här med avel på topphästar när jag började. Det är trots allt 8 resp 9 år sedan jag använde Sudri och då var han inte så högt i kurs kan jag säga! Man gillade inte hans trav, det var inte en islandshäst trav utan storhäst. Han var bara en andraklasshingst. Men jag tyckte om det jag såg! Glampi fastnade jag för 1998 på Landsmót. Han var min absoluta favorit på hela Landsmót! Han var då obedömd men tävlad framgångsrikt och mycket använd i aveln. Han fiick mycket kritik för sina "abnorma rörelser" och elakt sade man att han kommer aldrig att bedömas för den gången vill man inte ha. Det är 9 år sedan. Idag är han en ansedd avelsmatador och högt bedömd klass 1 som det kostar åtskilliga tusen att betäcka med! Jag vil fortfarande ha en avkomma efter honom! Men han har förutom lyft ett enormt vägvinnande steg precis som Sudri. De trampar verkligen inte på stället. Och jag har fortfarande inte sett någon annan så elastisk i rörelserna som han! Han flöt fram, trots sitt enorma kliv och han gjorde det mjukt, villigt och i god balans med rejäl bakbensaktion! Dessutom verkar han mjuk i sitt psyke vilket jag verkligen gillar. Det var inga problem att varken få honom att gå framåt eller bromsa honom. Han gick av sig själv på små hjälper och det är för alltid inetsat i näthinnan på mig. Men jag hörde en massa skit om honom bland svenska etablerade avlare där jag satt... Idag låter det inte så!
Kan tillägga... har man ridit ett flertal efter Glampi... vill man inte alls ha ngn avkomma efter honom... han hars superlyft... med hur många hundra gram som helst på varje framhov...lär inte passa dig.. du gillar inte vikt.