Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Varför ska vi tycka att det är okej att ni vill toppstyra vår avel?
F Y I det är inte vi som vill toppstyra er avel det är staten. Orsak? Att ni själva inte klarat av uppdraget!

bara formuleringen något som gör hästarna helt obrukbara till all ridning säger mig en hel del om nivån på hästkunnandet och djurskyddet! :eek: :eek: :eek: :eek: Är det nummer ett att rikta in sig på i det läget???????

Men det där gällde USA.
Det vet man ju att dom har ganska kontiga idéer angående djurhållning.:mad:

På det viset är det ju bra att Sverige har hårdare regler och förhoppningsvis mer koll.

Den amerikanska extrema djurmentaliteten bör ju inte ta sig in i landets gränser

AM

Självklart chansar man inte.

Vi testar alla hästar som det kan misstänkas ha dessa gener. Vi får ju inte enligt lag använda hästar som testar positivt (ston och hingstar).
Vad vi vill är ju att få använda dessa hästar, men inte korsa dom med varandra, vilket utesluter risken för ett sjukt föl må det vara OLWS, Herda eller vad det nu är. Vi vill fortsätta testa, och har gjort så långt innan förbudet fanns, just för att kunna planera aveln.

Jag tror kontrollen på dessa uppmärksammade amerikanska raser är större och nogrannare, i annan avel har man ofta nöjt sig med att kassera hingstar med dåliga anlag, men inte brytt sig om stona!

Gener som kan ge sjuka hästar i enkel uppsättning, alltså att det räcker med att en av föräldradjuren nedärver genen, vill ingen avla på! Dessa kasseras direkt. En sådan gen är Hypp.

Vill också tillägga att Herda har blivit testningsbart i april i år.

Senast ändrad:

På frågan om varför man inta ska korsa två hästar med gulanlag är mitt svar att det då kan bli dubbel uppsättning gulanlag hos avkomman och det kan bli en cremello, en "albino" med vit man och svans, ljusblå ögon och skär hud. Jag har hört att de oftare drabbas av vissa genetiska sjukdomar.
Min kompis fick ett cremelloföl för några år sedan som var tvunget att avlivas efter 4 veckor. Det fick en mycket ovanlig sjukdom som ledde till tillbakabildning av nervändarna i hjärnan. Fölet var helt normalt i två veckor, men började sedan "somna" väldigt djupt i perioder. Vid obduktion upptäcktes den ovanliga sjukdomen. Enligt SLU fanns det fem dokumenterade fall i USA, alla på cremellofärgade hästar, och i USA hade man inte hittat den felande genen, men man är där övertygade om att det har koppling till den dubbla uppsättningen gulanlag då man endast sett sjukdomen hos dessa individer ( det är ingen "stor" sjukdom, men finns ändå).
Detta var ett halvblod, mor isabell och far med gulanlag, man ville få fram ett isabellföl då de är eftertraktade på marknaden och stoet hade tidigare fått flera isabeller med samma hingst.

VArför inte kassera alla som bär genen??? Borde det inte bli en bättre totalsanering på det viset??

AM

Men det där gällde USA.
Det vet man ju att dom har ganska kontiga idéer angående djurhållning.:mad:

På det viset är det ju bra att Sverige har hårdare regler och förhoppningsvis mer koll.

Den amerikanska extrema djurmentaliteten bör ju inte ta sig in i landets gränser

AM

I USA är det än så länge tillåtet att avla på Hypp-positiva hästar. Om fölet har en hyppgen får man än så länge registrera den i AQHA.
Har den dubbla gener är den portad. Inom en framtid kommer alla hästar med Hypp gener att portas för registrering. Detta för att få bort denna hemska gen som kan ge sjuka hästar i enkel upplaga.
det är AQHA's sätt att arbeta bort den, och det funkar.

I Sverige har vi ett totalförbud att ens betäcka en häst med Hypp-gen, vilket är jättebra! Vi vill inte avla på Hypp.

VArför inte kassera alla som bär genen??? Borde det inte bli en bättre totalsanering på det viset??

AM

Det är det vi inte vill, därför då måste vi kassera ett stort antal mkt bra (i alla andra bemärkelser) avelsdjur. De som finns kvar är till stor del hästar med sämre exteriör, sämre (eller inga) tävlingsresultat, dålig hållbarhet och mentalitet osv osv.
Eftersom dessa gener är testningsbara och under stor kontroll, samt inte ens nedärvs förutom en mindre del av gångerna, så vill vi hellre få utöva en nogrann och planerad avel där vi kan använda alla de bästa hästarna, men givetvis aldrig riskera sjuka hästar.

En bra bit på väg alltså.
Men kan ni inte lägga in dom andra sjukdomarna också??

AM

Vi har gärna ett förbud mot avel på gener som kan ge sjuka hästar i enkel uppsättning,
och ett förbud mot att korsa anlagsbärare av gener som kan ge sjuka hästar i dubbel uppsättning,
men vill fortsätta kunna avla negativ-positiv eftersom det inte finns någon risk för sjuka hästar då, och vi kan använda väldigt bra avelsdjur som nu är förbjudna.

Testtvång är vi helt för!

men vill fortsätta kunna avla negativ-positiv eftersom det inte finns någon risk för sjuka hästar då, och vi kan använda väldigt bra avelsdjur som nu är förbjudna.
Hur kan man på fullaste allvar anse att ett djur som bär på ett letalt anlag anses vara ett väldigt bra avelsdjur annat än i forskningssyfte!

*knapplån*

Om de ska kassera...dvs såväl frame overo som roan...betyder det att alla hästar med denna unika färg försvinner.Hästarna har EN defekt gen...

Jag har fortf inte fått något svar på om det finns någon beräknad forskning på hur pass långt fram i tiden det vore beräknat att den så kallade avelskvoten skulle vara inmålad i ett hörn?

Idag behöver man inte ens en häst för att SKAPA en häst...bara ett litet stycke hud på nån cm.

Nu fick jag en konstig tanke...skulle det på genetisk väg (lab) gå att skapa en frame overo el roan...utan att den felaktiga genen finns där-dvs att den sorteras bort?Vad säger att detta inte skulle gå att göra i framtiden?(pratas ju redan om på människor-att sortera väck sjukliga gener)*svammel*

Men för bövelen, vi vill ju inte vara något jädra undantag!!!

Om genen inte kan ge sjukdom i enkel upplaga så vill vi inte ha ett avelsförbud, vilken jäkla ras det än må vara!!!

Jag vet inte hur generna som ger krumma föl eller slinger ser ut, om de kan ge sjuka hästar i enkel uppsättning (som tex Hypp) ska definitivt dessa hästar tas ur avel, om det är bevisat att det måste till dubbla uppsättning gener så bör lagen lyda att man ej får korsa dessa med andra anlagsbärare, och det ska gälla både sto och hingst!

Är det så svårt att läsa vad vi skriver??? Ingen har tvingat er att tycka som "vi", och det finns säkert olika åsikter bland "oss" också.

Att vissa skriver om anlag som drabbar mest Paint och Quarter är för att vi håller på med, och känner till dessa raser. Men denna diskussion har med alla dessa "sjuka" gener att göra, vi kan väl inte hjälpa om inte de som vet mer om hur det fungerar i andra raser väljer att skriva.

Kom igen nu!
Men du, DU har ju inte läst vad JAG HAR SKRIVIT!!! :mad: :mad:
Både slinger och krumma föl nedärvs genom EN RECESSIV GEN!!
Och där tar man anlagsbärarna UR AVEL! Hingstarna med tvång och stona med frivillighet (= de flesta stoägare gör detta på frivillig väg, då de vill slippa risken att få fler sådana föl!
Det SKRIVS alltså om andra sjukdomar men ni läser ju inte det som skrivs ändå, så varför fråga om det?????????????
Det är ju precis samma läge inom dessa två raser, med dessa två sjukdomar, som för OLWS och inom dessa raser är man POSITIV till att dessa djur tas ur aveln! Så det ÄR faktiskt ett undantag ni vill ha!!:idea:
Vi har gärna ett förbud mot avel på gener som kan ge sjuka hästar i enkel uppsättning,
och ett förbud mot att korsa anlagsbärare av gener som kan ge sjuka hästar i dubbel uppsättning,

Testtvång är vi helt för!
Men alltså, jag hade kunnat förstå frustrationen om rasen hade bestått av ett fåtal individer över hela världen, men så är ju inte fallet utan det finns en avelsbas som är gigantisk. Jag är helt övertygad om att det finns massor av hästar som är väldigt lämpliga avelsdjur inom rasen, som saknar anlagen för OLWS.
Roan genen kan vara ett letalt anlag, då ska vi kassera alla roan hästar också då?
Även där har du uppenbarligen inte läst vad som skrivits!!
Det blir inte ens några foster med RnRn, vilket gör att DET FINNS INGET SOM KAN DÖ!!! Därför anses detta inte vara något problem! Det vi ska värna om är ju DJURSKYDD, så att de hästar som FÖDS slipper lida.

Men jag kan garantera att OM man kommer på att Roan-anlaget strider mot djurskyddet, då kommer jag med så omedelbar verkan som är praktiskt möjligt (dvs, är hon dräktig får hon naturligtvis föla som planerat, men betäcks inte om sen) att ta mitt rödskimmelsto ur avel. Detta trots att hon har en SUPERSTAM, själv är välmeriterad och har lämnat väldigt bra avkommor hittills. För har hon ett anlag som anses vara defekt så är hon inte en lämplig avelshäst! Och då får hon vara barnponny resten av livet - det är hon nämligen också suverän som, ytterligare en egenskap som är ett plus för avelsvärdet i normalfall, men som inte skulle spela någon roll om man anser att hon bär defekta gener.

Och där tar man anlagsbärarna UR AVEL! Hingstarna med tvång och stona med frivillighet (= de flesta stoägare gör detta på frivillig väg, då de vill slippa risken att få fler sådana föl!
Det SKRIVS alltså om andra sjukdomar men ni läser ju inte det som skrivs ändå, så varför fråga om det?????????????
Håller med. Själv har jag kasserat ett avelsto med tendens till wind-sucking vagina vilket är ett problem inom den rasen, hon såldes som ridhäst istället.

Men alltså, jag hade kunnat förstå frustrationen om rasen hade bestått av ett fåtal individer över hela världen, men så är ju inte fallet utan det finns en avelsbas som är gigantisk. Jag är helt övertygad om att det finns massor av hästar som är väldigt lämpliga avelsdjur inom rasen, som saknar anlagen för OLWS

Kruxet är...att tar man bort hästarna med frame genen...så återstår bara tobiano,splash och sabino.

Det är ju frame som ger de absolut snyggaste och fräckaste teckningarna.Ingen annan "färg" är så drastisk i sitt utseende...jag förstår mkt väl varför folk är så sålda på sina frame overos.

*knapplån*

Om de ska kassera...dvs såväl frame overo som roan...betyder det att alla hästar med denna unika färg försvinner.Hästarna har EN defekt gen...
Öppen fråga, till ALLA, i detta ämne!

jag vet att OLWS-anlaget är kopplat till frame overo. Men inte är det väl samma frame overo-genen i sig som orsakar sjukdomen?

och är det så att 100% av frame overo-bärare är anlagsbärare? Eller FINNS det hästar med den färgen som INTE bär anlaget?

F Y I det är inte vi som vill toppstyra er avel det är staten. Orsak? Att ni själva inte klarat av uppdraget!

Våran moderförening har tagit mer än sitt ansvar gällande detta då dom har lagt en oerhörd massa pengar på att forska i dessa ämnen. Dom har lagt pengar på att söka efter svar på ev. sjuka individer samt på ett ev. dött föl.
Vad gör de flesta andra rasföreningar när ett sto får ett dött föl? Eller kastar sitt foster???
Vad är det som säger att just ditt dödfödda föl inte bär på en sjukdom eller ett anlag som är letalt i dubbel uppsättning???
Tar du ditt sto samt även hingsten ur avel om det föds ett dött föl eller om stoet aborterar sitt foster???
Vad gör DIN rasförening??

Öppen fråga, till ALLA, i detta ämne!

jag vet att OLWS-anlaget är kopplat till frame overo. Men inte är det väl samma frame overo-genen i sig som orsakar sjukdomen?

och är det så att 100% av frame overo-bärare är anlagsbärare? Eller FINNS det hästar med den färgen som INTE bär anlaget?

Det finns inga frame overo som inte bär anlaget! Då pratar jag den korrekta färgbestämningen..

Japp 100% bärare...precis som Wild Rein skriver...tyvärr är det så.

[

Även där har du uppenbarligen inte läst vad som skrivits!!
Det blir inte ens några foster med RnRn, vilket gör att DET FINNS INGET SOM KAN DÖ!!! Därför anses detta inte vara något problem! Det vi ska värna om är ju DJURSKYDD, så att de hästar som FÖDS slipper lida.

PRECIS!!!! Vi låter INGA sjuka eller döende föl födas, ALLS! Inte om vi kan undvika detta vilket vi kan i större och större utsträckning!
Och vad gäller Roan anlaget är det inte klart att det som du säger inte finns något som kan dö...Att resorbera eller kasta ett foster i ett senare stadie av dräktigheten (som även händer med OLWS foster till stor del=därför ett fåtal födda döende individer), OM det har skett betäckning mellan två anlagsbärare, det räknas också som lidande och ett letalt anlag...
Det finns ännu ingen som vet, eller jag kanske ska säga att det finns ännu inga officiella uppgifter på döda roanföl....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka