Sv: Avel Med Recessiva Anlag
Men för bövelen, vi vill ju inte vara något jädra undantag!!!
Om genen inte kan ge sjukdom i enkel upplaga så vill vi inte ha ett avelsförbud, vilken jäkla ras det än må vara!!!
Jag vet inte hur generna som ger krumma föl eller slinger ser ut, om de kan ge sjuka hästar i enkel uppsättning (som tex Hypp) ska definitivt dessa hästar tas ur avel, om det är bevisat att det måste till dubbla uppsättning gener så bör lagen lyda att man ej får korsa dessa med andra anlagsbärare, och det ska gälla både sto och hingst!
Är det så svårt att läsa vad vi skriver??? Ingen har tvingat er att tycka som "vi", och det finns säkert olika åsikter bland "oss" också.
Att vissa skriver om anlag som drabbar mest Paint och Quarter är för att vi håller på med, och känner till dessa raser. Men denna diskussion har med alla dessa "sjuka" gener att göra, vi kan väl inte hjälpa om inte de som vet mer om hur det fungerar i andra raser väljer att skriva.
Kom igen nu!
Men du, DU har ju inte läst vad JAG HAR SKRIVIT!!!
Både slinger och krumma föl nedärvs genom EN RECESSIV GEN!!
Och där tar man anlagsbärarna UR AVEL! Hingstarna med tvång och stona med frivillighet (= de flesta stoägare gör detta på frivillig väg, då de vill slippa risken att få fler sådana föl!
Det SKRIVS alltså om andra sjukdomar men ni läser ju inte det som skrivs ändå, så varför fråga om det?????????????
Det är ju precis samma läge inom dessa två raser, med dessa två sjukdomar, som för OLWS och inom dessa raser är man POSITIV till att dessa djur tas ur aveln! Så det ÄR faktiskt ett undantag ni vill ha!!
Vi har gärna ett förbud mot avel på gener som kan ge sjuka hästar i enkel uppsättning,
och ett förbud mot att korsa anlagsbärare av gener som kan ge sjuka hästar i dubbel uppsättning,
men vill fortsätta kunna avla negativ-positiv eftersom det inte finns någon risk för sjuka hästar då, och vi kan använda väldigt bra avelsdjur som nu är förbjudna.
Testtvång är vi helt för!
Men alltså, jag hade kunnat förstå frustrationen om rasen hade bestått av ett fåtal individer över hela världen, men så är ju inte fallet utan det finns en avelsbas som är gigantisk. Jag är helt övertygad om att det finns massor av hästar som är väldigt lämpliga avelsdjur inom rasen, som saknar anlagen för OLWS.
Roan genen kan vara ett letalt anlag, då ska vi kassera alla roan hästar också då?
Även där har du uppenbarligen inte läst vad som skrivits!!
Det blir inte ens några foster med RnRn, vilket gör att DET FINNS INGET SOM KAN DÖ!!! Därför anses detta inte vara något problem! Det vi ska värna om är ju DJURSKYDD, så att de hästar som FÖDS slipper lida.
Men jag kan garantera att OM man kommer på att Roan-anlaget strider mot djurskyddet, då kommer jag med så omedelbar verkan som är praktiskt möjligt (dvs, är hon dräktig får hon naturligtvis föla som planerat, men betäcks inte om sen) att ta mitt rödskimmelsto ur avel. Detta trots att hon har en SUPERSTAM, själv är välmeriterad och har lämnat väldigt bra avkommor hittills. För har hon ett anlag som anses vara defekt så är hon inte en lämplig avelshäst! Och då får hon vara barnponny resten av livet - det är hon nämligen också suverän som, ytterligare en egenskap som är ett plus för avelsvärdet i normalfall, men som inte skulle spela någon roll om man anser att hon bär defekta gener.