Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

En korrekt färg/teckningsbestämd frame overo=100% :p OLWS anlagsbärare!
Jag skulle inte vara så bombis på det om jag vore du. I "normalfall" kanske det är så, men likaväl som att t.ex skäckanlagen följer det ena av hästens grundfärganlag så kan det ske en överkorsning, där bara ett av de två anlagen "byter plats". Det innebär ju också då att anlaget skulle kunna finnas - om än det är sällsynt - hos hästar som inte ens ÄR frame overo...

Jag skulle inte vara så bombis på det om jag vore du. I "normalfall" kanske det är så, men likaväl som att t.ex skäckanlagen följer det ena av hästens grundfärganlag så kan det ske en överkorsning, där bara ett av de två anlagen "byter plats". Det innebär ju också då att anlaget skulle kunna finnas - om än det är sällsynt - hos hästar som inte ens ÄR frame overo...

Jag har aldrig sagt att anlaget inte kan finnas hos "icke frame overo"...jag sa att en korrekt benämnd fram overo bär anlaget till 100%...och nu tycker jag att det blir en ytterlighet....den forskningen som är framtagen lär vi väl lita på tills dess att det kommer nya rön eller ska vi hitta på fler om eller men eller kanske, det ska man väl försöka hålla sig ifrån när det gäller redan etablerad forskning??? Om men eller kanske ska vi diskutera i sammanhang med icke framtagna forskningresultat, eller har jag fel??

Senast ändrad:

jag vet inte vem som har missförstått vad, men i den numera stängda tråden började man tipsa varandra om hur man kunde kringgå reglerna genom att ha hästarna dubbelregistrerade, snacka om dubbelmoral!

Knappast eftersom quartrar inte behöver testas för olws och flertalet dubbelreggade hästar är så kallade "crop outs" alltså quartrar som fått såpass mycket vitt att de även kan reggas som paint. Eftersom de ju har två quarterföräldrar så ska ju inte olws genen enligt DSM finnas där, så för att slippa krångel med dem går man ju via sina quarterpapper när det krävs något som har med dem att göra...:angel:

Knappast eftersom quartrar inte behöver testas för olws och flertalet dubbelreggade hästar är så kallade "crop outs" alltså quartrar som fått såpass mycket vitt att de även kan reggas som paint. Eftersom de ju har två quarterföräldrar så ska ju inte olws genen enligt DSM finnas där, så för att slippa krångel med dem går man ju via sina quarterpapper när det krävs något som har med dem att göra...:angel:
Detta uttalande säger faktiskt mer om er som håller på med dessa hästar än någonting annat:crazy:

Det är rätt intressant att det munhuggits en hel del i denna tråden om vad andra raser gör då föl med missbildningar föds. Där har det berättats att hingstar kasseras och ston rekommenderas plockas ur avel fortfarande under ägarens ansvar.

Går man sedan tillbaka i tiden några år och kollar upp vad som sagt i USA i denna fråga så sa den amerikanska veterinärexpertisen att bägge föräldrarna till avkomma som fötts med OLW skulle kasseras utan pardon!

Det är rätt intressant att det munhuggits en hel del i denna tråden om vad andra raser gör då föl med missbildningar föds. Där har det berättats att hingstar kasseras och ston rekommenderas plockas ur avel fortfarande under ägarens ansvar.

Går man sedan tillbaka i tiden några år och kollar upp vad som sagt i USA i denna fråga så sa den amerikanska veterinärexpertisen att bägge föräldrarna till avkomma som fötts med OLW skulle kasseras utan pardon!

Vart är det du vill komma? Ska vi inte arbeta efter de nya rönen från forskningssidan??
Lika självklart innan information och tester fanns måste man ju kassera BÅDA föräldrarna om man garanterat skall undvika problem så ingen tycker väl att ett sådant uttalande skulle vara konstigt på något vis (om det nu finns ett sådant uttalande)
DNA har öpppnat en helt ny värld förstår du...och den tillåter oss att avla med kunnande och bra planering...:)

Detta uttalande säger faktiskt mer om er som håller på med dessa hästar än någonting annat:crazy:

Om du skriver så vet du inte vad du pratar om det är ett korrekt uttalande och finns inga tveksamheter angående det...
Hoppa över till en annan tråd och bete dig illa i stället!:cool:

Om du skriver så vet du inte vad du pratar om det är ett korrekt uttalande och finns inga tveksamheter angående det...
Hoppa över till en annan tråd och bete dig illa i stället!:cool:
Jag är sen många år medlem i ett diskussionforum för Paint och till viss del Quarter (var i ett tidigare liv intresserad av Paintavel). På detta forum finns åtskilliga rättshaverister som har precis samma åsikter som du och dina gelikar, största samtalsfrågan är hur man ska kunna undvika att följa svenska regler, hur man ska kunna avla med OLWsmittade djur, hur man ska överklaga till EU för att sverige har avelsförbud på hästar med dödlig gen, osv. osv.
Efter att följt debatten där och på detta forum i denna frågan där du varit den drivande kraften här, är det bara att konstatera att mitt intresse för paintavel, och till viss del quarteravel försvunnit helt. Vill ni ha det i sverige som det är i USA? Lite spill med döda föl varje år, det får man ta? Seriösa uppfödare? :banana: :banana: :banana:

Jag är sen många år medlem i ett diskussionforum för Paint och till viss del Quarter (var i ett tidigare liv intresserad av Paintavel). På detta forum finns åtskilliga rättshaverister som har precis samma åsikter som du och dina gelikar, största samtalsfrågan är hur man ska kunna undvika att följa svenska regler, hur man ska kunna avla med OLWsmittade djur, hur man ska överklaga till EU för att sverige har avelsförbud på hästar med dödlig gen, osv. osv.
Efter att följt debatten där och på detta forum i denna frågan där du varit den drivande kraften här, är det bara att konstatera att mitt intresse för paintavel, och till viss del quarteravel försvunnit helt. Vill ni ha det i sverige som det är i USA? Lite spill med döda föl varje år, det får man ta? Seriösa uppfödare?
Kan inte annat än att poängtera att det du beskriver här är precis den uppfattning jag fått i denna frågan, :bow:
Dessutom bedriver man inte seriös avel med gendefekta djur annat än i forskningssyfte.

????? OLW smittade???? Kan upplysa dig om att något sådant existerar inte...oavsett om man förespråkar avel N/P eller inte med individer.....
Jag hade bestämt mig för att inte argumentera mer med dig men när du märker ord för andra får det vara nog! Du vet precis var poloplayer menade så spela inte dummare än vad du är.

DNA har öpppnat en helt ny värld förstår du...och den tillåter oss att avla med kunnande och bra planering
Innan du kastar ut dessa nedlåtande kommentarer borde du nog först veta lite mer om vem du som är mottagare och vad de har för bakgrund....

Nu när DNA finns kommer man otvivelaktigt att kunna kartlägga fler och fler gener i större utsträckning. Oavsett ras eller djurslag.
I det här fallet har information blivit en nackdel för just quarter och painthästar i Sverige. Det kan väl ingen säga annat om?
En hingstägare vars hingst är bärare kan väl innan betäckning begära in ett negativt test av olws eller gbed. Då kommer inget föl att varken bli död eller lidande. Med 100% säkerhet.
Rätta mig om jag har fel.
Om man betäcker två bärare (vilket inte görs vad jag förstår) finns det en risk på 25% att fölet blir olws drabbat och dör, 50% på att den kommer att få olws genen med sig och 25% att det inte får olws genen alls.
Det här är procentsats per individ. Inte så att var fjärde föl får olws sjukan utan procentsats per betäckning och individ.
Som när man köper trisslotter:idea: Man vinner inte var fjärde gång utan det är 25% chans till vinst. Funkar alltså inte att köpa 8 st och tro att man ska vinna två gånger.
Hur ser det ut om man betäcker bärare med icke bärare?
50% på att den kommer få genen med sig men vara frisk och 100% På att den kommer var frisk från olws sjukan (Så skulle det vara på trisslotter. :D). Men kontentan är inga lidande eller döda föl så varför denna djurskyddsfråga egentligen. Ja ja- jag är väl korkad.................:p
Någon frågade när populationen av overo paints skulle minska till minimalt avelsmaterial om man behåller förbudet. Skulle vara intressant. Men även en beräkning på när olws genen beräknas ta över helt.
Tycker personligen att det är suveränt med testmöjligheten för att undvika att få drabbade föl oavsett vad det gäller. Men känner att den här debatten har spårat ut en del. Vi vet vad vi vet om olws.
Nu vet man också efter att ha följt den här tråden att avelsvärlden bara är svart eller vit.
Men tycker att samma lag inte gäller för alla. Olws genbärande ston har tydligen också ett totalförbud för avel. Inom andra raser tas bara hingsten ut avel och ang stona är det upp till ägaren. Det är väl inte samma vilkor?
Även om många tycker att quarter och paintfolket nu försöker dra ned andra i träsket de drabbats av. Guess what. Vi lever alla i samma träsk. Oavsett ras. Skillnaden sitter bara i tidsperspektivet. Forskningen går framåt med stormsteg. Vad kommer att upptäckas härnäst? Är det farliga saker eller undvikbara saker? Hur ställer man sig till detta?
Vill inte ha svar ang olws tycker det är avklarat sedan länge.
Men hur kommer framtiden se ut när vi har ett avelsförbud på friska genbärande individer som efter kunskap inte behöver producera lidande eller död.
Jisses så svamligt det blev. Men kände att jag ville få min röst hörd och se om någon hörde vad jag sa.

Jag hörde också!
Tack för ett bra inlägg:idea: ...jag har försökt att komma ifrån upphakningen på OLWS hela tiden, har dock känt att jag åtminstone måste försöka att presentera fakta...dumt av mig säkert!!:smirk:
Och de anlag som jag kan inom Quarter och Paint...var aldrig någon nackdel innan raserna anmäldes och det blev totalförbud!! Vi såg det som oerhört positivt att våra raser är tungt sponsrade av forskning...vi kan ju använda detta och vi gör det=Inga sjukdomar och inget lidande! Hur många andra raser kan göra dessa välplanerade avelsval??
Att vi via DNA kan testa alla individer är endast positivt!! Synd att det vänds till av en del som om att vi vill avla fram letalanlag :mad:

Att vi via DNA kan testa alla individer är endast positivt!! Synd att det vänds till av en del som om att vi vill avla fram letalanlag
Hela er idé går ut på att med DNA-teknikens hjälp rättfärdiga avel med djur som bär på letala anlag. Dvs frångå från den mest grundläggande tesen inom allt livs utveckling, nämligen "survival of the fittest".

Jag tror att största problematiken egentligen finns hos individer som avlar och som inte gör DNA tester av olika skäl ELLER som chansar trots att de vet att hästarna är bärare av letala anlag i dubbel uppsättning. Det är väl det man delvis vill komma åt ? INTE i första hand de som har koll på vad de pysslar med. För de gener det finns en test så är det ju oerhört enkelt egentligen. Men det är ju betydigt värre för tex islandshästar som folk avlar på hejvilt trots eksem, men arvsgången där är annorlunda, anlaget behöver inte finnas i dubbel upplaga för att ge eksem - vilket borde betyda att ALLA hästar som har eksem skall bort ur aveln direkt. Och som de seriösa också ser till att gallra - men resten då ??? Alla som har ett gulligt sto med bara lindrigt eksem....suckelisuck.

Ett totalförbud för tex OLWS är nog snarare för att få bukt med dem som inget kan (eller inte bryr sig) än för de som har koll på läget.

Fortfarande tycker jag att det är onödigt att avla på hästar med anlag som i dubbel upplaga ger svåra lidanden. UTOM ifall att avelsbasen är för liten. Då kan det vara relevant och enbart under sträng kontroll med testning på alla avelsdjur.

Lagstiftning är svårt.

Men jag håller inte riktigt med att Darwin är helt applicerbar här.

Survival of the fittest i tex OLWS fallet skulle bara se till att de med dubbel uppsättning av anlaget försvann, men att de % med enkel uppsättning ändå fanns kvar.

Jag tror att största problematiken egentligen finns hos individer som avlar och som inte gör DNA tester av olika skäl ELLER som chansar trots att de vet att hästarna är bärare av letala anlag i dubbel uppsättning. Det är väl det man delvis vill komma åt ? INTE i första hand de som har koll på vad de pysslar med. För de gener det finns en test så är det ju oerhört enkelt egentligen. Men det är ju betydigt värre för tex islandshästar som folk avlar på hejvilt trots eksem, men arvsgången där är annorlunda, anlaget behöver inte finnas i dubbel upplaga för att ge eksem - vilket borde betyda att ALLA hästar som har eksem skall bort ur aveln direkt. Och som de seriösa också ser till att gallra - men resten då ??? Alla som har ett gulligt sto med bara lindrigt eksem....suckelisuck.

Ett totalförbud för tex OLWS är nog snarare för att få bukt med dem som inget kan (eller inte bryr sig) än för de som har koll på läget.

Fortfarande tycker jag att det är onödigt att avla på hästar med anlag som i dubbel upplaga ger svåra lidanden. UTOM ifall att avelsbasen är för liten. Då kan det vara relevant och enbart under sträng kontroll med testning på alla avelsdjur.

Lagstiftning är svårt.
Angående obligatorisk provtagning för OLWS så yttrade ordföranden(även uppfödare) i Svenska Paintföreningen som var emot det följande: DET MAN INTE VET, LIDER MAN INTE AV.... Det yttrandet (som finns dokumenterat i flera tidningar) visar på en inställning till avel/uppfödning som strider emot allt sunt förnuft, och en inställning till djur/hästhållning som jag inte vill vara med om.
Det är möjligt att sån inställning är accepterad i USA, men i det upplysta Europa förfasas vi över sån inställning.:banana: :banana: :banana:

Angående obligatorisk provtagning för OLWS så yttrade ordföranden(även uppfödare) i Svenska Paintföreningen som var emot det följande: DET MAN INTE VET, LIDER MAN INTE AV.... Det yttrandet (som finns dokumenterat i flera tidningar) visar på en inställning till avel/uppfödning som strider emot allt sunt förnuft, och en inställning till djur/hästhållning som jag inte vill vara med om.
Det är möjligt att sån inställning är accepterad i USA, men i det upplysta Europa förfasas vi över sån inställning.:banana: :banana: :banana:

Och denne ordförande är numera icke sittande i föreningen...:)
Och ingen seriös hästmänniska resonerar på det viset...oavsett om man är uppfödare eller styrelseledamot!!!
Den inställningen förfasas jag över lika mycket som du:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit