Sv: Avel Med Recessiva Anlag
Nu när DNA finns kommer man
otvivelaktigt att kunna kartlägga fler och fler gener i större utsträckning. Oavsett ras eller djurslag.
I det här fallet har information blivit en nackdel för just quarter och painthästar i Sverige. Det kan väl ingen säga annat om?
En hingstägare vars hingst är bärare kan väl innan betäckning begära in ett negativt test av olws eller gbed. Då kommer inget föl att varken bli död eller lidande. Med 100% säkerhet.
Rätta mig om jag har fel.
Om man betäcker två bärare (vilket inte görs vad jag förstår) finns det en risk på 25% att fölet blir olws drabbat och dör, 50% på att den kommer att få olws genen med sig och 25% att det inte får olws genen alls.
Det här är procentsats per individ. Inte så att var fjärde föl får olws sjukan utan procentsats per betäckning och individ.
Som när man köper trisslotter
Man vinner inte var fjärde gång utan det är 25% chans till vinst. Funkar alltså inte att köpa 8 st och tro att man ska vinna två gånger.
Hur ser det ut om man betäcker bärare med icke bärare?
50% på att den kommer få genen med sig men vara frisk och 100% På att den kommer var frisk från olws sjukan (Så skulle det vara på trisslotter.
). Men kontentan är inga lidande eller döda föl så varför denna djurskyddsfråga
egentligen. Ja ja- jag är väl korkad.................
Någon frågade när populationen av overo paints skulle minska till minimalt avelsmaterial om man behåller förbudet. Skulle vara intressant. Men även en beräkning på när olws genen beräknas ta över helt.
Tycker personligen att det är suveränt med testmöjligheten för att undvika att få drabbade föl oavsett vad det gäller. Men känner att den här debatten har spårat ut en del. Vi vet vad vi vet om olws.
Nu vet man också efter att ha följt den här tråden att avelsvärlden bara är svart eller vit.
Men tycker att samma lag
inte gäller för alla. Olws genbärande ston har tydligen också ett totalförbud för avel. Inom andra raser tas bara hingsten ut avel och ang stona är det upp till ägaren. Det är väl inte samma vilkor?
Även om många tycker att quarter och paintfolket nu försöker dra ned andra i träsket de drabbats av. Guess what. Vi lever alla i samma träsk. Oavsett ras. Skillnaden sitter bara i tidsperspektivet. Forskningen går framåt med stormsteg. Vad kommer att upptäckas härnäst? Är det farliga saker eller undvikbara saker? Hur ställer man sig till detta?
Vill inte ha svar ang olws tycker det är avklarat sedan länge.
Men hur kommer framtiden se ut när vi har ett avelsförbud på friska genbärande individer som efter kunskap inte behöver producera lidande eller död.
Jisses så svamligt det blev. Men kände att jag ville få min röst hörd och se om någon hörde vad jag sa.