Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

ohh det visste jag inte att man hade fått fram...nu vaknade Anneli med ett stort leende.:D Har du nån länk att hänvisa till för mer läsning??...blir som leld och lågor då detta bekräftar något jag misstänkt länge.Ingen trodde ju på vad jag själv gissade på om arvsmassan hos sabinos...förräns det blev bekräftat a paintföreningen(USA) i deras efterforskningar.Det dyker upp nya saker hela tiden...

Tack för att du noterade och förtydligade detta!

Citerar mej själv;

Det står lite grann om det under sabino1 testen på UC Davies hemsida. Tyvärr vet jag inte så mycket mer, men genom Sofia Mikko på Husdjursgenetik vet jag SLU jobbar hårt med bla splash anlaget, och att man samarbetar med UC Davies. Hur långt arbetet har framskridit med att identifiera fler sabinoanlag vet jag inte heller, jag vet bara att det är inkluderat i forskningen...

Ok jag sökte runt på UC Davis sida förut men är lite snurrig när det gäller att hitta där.Antingen får jag upp gamla sidor med forskning el kommer jag helt fel.Jag hade en person som jag mailade mkt med förr angående färger...fick bla uppgifterna om splash och nedärvningen på det.De hade ju betäckt ett antal ston varav hälften hade fått splash föl minns jag.Du har ingen länk du kan skicka direkt till sidan?Jag är väldigt nyfiken!

Ok jag sökte runt på UC Davis sida förut men är lite snurrig när det gäller att hitta där.Antingen får jag upp gamla sidor med forskning el kommer jag helt fel.Jag hade en person som jag mailade mkt med förr angående färger...fick bla uppgifterna om splash och nedärvningen på det.De hade ju betäckt ett antal ston varav hälften hade fått splash föl minns jag.Du har ingen länk du kan skicka direkt till sidan?Jag är väldigt nyfiken!

http://www.vgl.ucdavis.edu/service/horse/coatcolor.html#sabino1

Bli inte besviken bara, det står inte mycket...

• Brooks SA,
• Bailey E.
Department of Veterinary Science, 108 Gluck Equine Research Center, University of Kentucky, Lexington, Kentucky 40546-0099, USA. Samantha.brooks@uky.edu

Sabino (SB) is a white spotting pattern in the horse characterized by white patches on the face, lower legs, or belly, and interspersed white hairs on the midsection. Based on comparable phenotypes in humans and pigs, the KIT gene was investigated as the origin of the Sabino phenotype. In this article we report the genetic basis of one type of Sabino spotting pattern in horses that we call Sabino 1, with the alleles represented by the symbols SB1 and sb1. Transcripts of KIT were characterized by reverse transcriptase polymerase chain reaction (RT-PCR) and sequencing cDNA from horses with the genotypes SB1/SB1, SB1/sb1, and sb1/sb1. Horses with the Sabino 1 trait produced a splice variant of KIT that did not possess exon 17. Genomic DNA sequencing of KIT revealed a single nucleotide polymorphism (SNP) caused by a base substitution for T with A in intron 16, 1037 bases following exon 16. The SNP associated with SB1 was designated KI16+1037A. This substitution eliminated a MnlI restriction site and allowed the use of PCR-RFLP to characterize individuals for this base change. Complete linkage was observed between this SNP and Sabino 1 in the Tennessee Walking Horse families (LOD = 9.02 for Theta = 0). Individual horses from other breeds were also tested. All five horses homozygous for this SNP were white, and all 68 horses with one copy of this SNP either exhibited the Sabino 1 phenotype or were multipatterned. Some multipatterned individuals appeared white due to the additive effect of white spotting patterns. However, 13 horses with other Sabino-type patterns did not have this SNP. Based on these results we propose the following: (1) this SNP, found within intron 16, is responsible for skipping of exon 17 and the SB1 phenotype, (2) the White and Sabino phenotypes are heterogeneous and this mechanism is not the only way to produce the pattern described as "Sabino" or "White," and (3) homozygosity for SB1 results in a complete or nearly completely white phenotype.
PMID: 16284805 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Samantha Brooks är mycket trevlig och hjälpsam hon är väl medveten om vilka problem vi har i Sverige.

Finns ju planerad rasavel MED färg....

...vill man ha färg kan man köpa sej en sådan...istället för att själv producera en korsning med färg.

Man får en värdefullare häst...det är lättare att via stammen läsa sej till dess egenskaper...och den får ett säkrare liv dagen D om man av någon anledning inte kan ha kvar sin häst.

Jag valde att producera en häst själv då stoet är korrekt med mycket bra mentalitet. Valde en hingst som jag finner kompletterar henne väl. Dom stämmer bra i typ. Jag tävlar i All Breed-klasser. Är inte ett dugg intresserad av rastävlingarna.

Varför ska jag köpa mig en ren då? Som dessutom inte är avelsintresserad...Dessutom, om avelsintresset väcks har jag Welsh Cob och med dom tävlar man All Breed-klasser också:smirk:

Skulle jag inte kunna ha den kvar stannar den ändå i familjen något vi även gör med våra hundar...säkrare än så blir det inte:cool:

• Brooks SA,
• Bailey E.
Department of Veterinary Science, 108 Gluck Equine Research Center, University of Kentucky, Lexington, Kentucky 40546-0099, USA. Samantha.brooks@uky.edu

Sabino (SB) is a white spotting pattern in the horse characterized by white patches on the face, lower legs, or belly, and interspersed white hairs on the midsection. Based on comparable phenotypes in humans and pigs, the KIT gene was investigated as the origin of the Sabino phenotype. In this article we report the genetic basis of one type of Sabino spotting pattern in horses that we call Sabino 1, with the alleles represented by the symbols SB1 and sb1. Transcripts of KIT were characterized by reverse transcriptase polymerase chain reaction (RT-PCR) and sequencing cDNA from horses with the genotypes SB1/SB1, SB1/sb1, and sb1/sb1. Horses with the Sabino 1 trait produced a splice variant of KIT that did not possess exon 17. Genomic DNA sequencing of KIT revealed a single nucleotide polymorphism (SNP) caused by a base substitution for T with A in intron 16, 1037 bases following exon 16. The SNP associated with SB1 was designated KI16+1037A. This substitution eliminated a MnlI restriction site and allowed the use of PCR-RFLP to characterize individuals for this base change. Complete linkage was observed between this SNP and Sabino 1 in the Tennessee Walking Horse families (LOD = 9.02 for Theta = 0). Individual horses from other breeds were also tested. All five horses homozygous for this SNP were white, and all 68 horses with one copy of this SNP either exhibited the Sabino 1 phenotype or were multipatterned. Some multipatterned individuals appeared white due to the additive effect of white spotting patterns. However, 13 horses with other Sabino-type patterns did not have this SNP. Based on these results we propose the following: (1) this SNP, found within intron 16, is responsible for skipping of exon 17 and the SB1 phenotype, (2) the White and Sabino phenotypes are heterogeneous and this mechanism is not the only way to produce the pattern described as "Sabino" or "White," and (3) homozygosity for SB1 results in a complete or nearly completely white phenotype.
PMID: 16284805 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Samantha Brooks är mycket trevlig och hjälpsam hon är väl medveten om vilka problem vi har i Sverige.

Japp, och "översättningen" av det vetenskapliga språket står i länken som jag skickade till Crazy...

*lånar knappen lite*

En tanke slog mig här nu...Den här diskussionen är mycket intressant och borde vara av alla uppfödares intresse oavsett vilken ras det än handlar om...har ju själv Welsh Cob och jag håller på att forska lite i vad som är kännt hos rasen som sådan, har dock inte fått svar än:confused: ...sen är det några som håller på med/intresserad av fullblod och någon nämnde shettis och russ. Men, var är alla andra rasrepresentanter? Det här är ju inte enbart ett problem för de amerikanska raserna om man läser lagen ordentligt, men hittills är det bara dom som direkt är stoppade...efterlyser lite tankar från andra uppfödare med andra raser???

*lånar knappen lite*

En tanke slog mig här nu...Den här diskussionen är mycket intressant och borde vara av alla uppfödares intresse oavsett vilken ras det än handlar om...har ju själv Welsh Cob och jag håller på att forska lite i vad som är kännt hos rasen som sådan, har dock inte fått svar än:confused: ...sen är det några som håller på med/intresserad av fullblod och någon nämnde shettis och russ. Men, var är alla andra rasrepresentanter? Det här är ju inte enbart ett problem för de amerikanska raserna om man läser lagen ordentligt, men hittills är det bara dom som direkt är stoppade...efterlyser lite tankar från andra uppfödare med andra raser???

Ja, detta är vad jag har försökt att åstadkomma redan från början då jag postade inlägget, vi har även Arab upptaget.

*lånar knappen lite*

Exakt, en av sakerna några av oss har försökt påskina hela tiden!

Tack lite läsning i allafall...precis som du sa...;) :)

Tack för länkarna.En länk har jag haft sen innan (painted dessert).

Jag har dock en känsla av att där ändå är annat i fbl hästarna i USA än bara fbl...annars skulle de inte visa sej vara frame...

...och om inte annat skulle de engelskfödda i huvudstamboken visa sej ha anlaget också.Jag ska inte säga inte...men vill bli motbevisad först...att där finns hästar från huvudstamboken som har anlaget.

Om andra fbl hästar i Europa har anlaget skulle jag tippa starkt på amerikanskt blod bakom.

Det var ingen pik utan det är bara ett konstaterande.

Det kostar lika mkt att föda upp en bra fullstammad häst som en korsning om man valt en bra hingst.

Allt kan hända...man kan bli hamna i olyckor el sjukdomar som gör att man inte kan ha sina djur kvar...även om det var menat till eget bruk.

Konstatera på du, jag har tillräckligt med erfarenhet att jag vet vad jag håller på med. :cool:

Någon fler som tycker vi lämnar olws, gbed, herda, och hypp till ro på den här tråden?
Tror tyvärr vi tappat alla övriga som kan tänkas diskutera TS egentliga fråga. Synd.
Om jag knyter an till Gimmick igen. Hon sitter på icke bärande djur men är ändå frågande till hur framtiden kan se ut i och med nuvarande lag. Jag är också mycket nyfiken på andras oro över hur det kan se ut om en snar framtid om den här lagen kommer vara kvar. För det står klart och tydligt att det gäller alla raser. Inga som undrar över vad som kan framkomma inom egna rasen i framtiden?
Är lite nyfiken på slinger? Gissar det inte finns test för det. I sådant fall hade man ju enkelt kunnat testa avkommorna från de anlagsbärande stona. (lagen gäller f ö inte bara lethala anlag utan också de som orsakar lidande hos djuren).
JEB vore också vara intressant att veta mer om. Någon med erfarenhet av det?
Är det månne så att våra Q/P är de enda hästraserna som dras med problem? Eller vill man helt enkelt inte diskutera sin hästras ev akilleshäl så här öppet?
Hoppar ut tråden men kommer följa den med intresse. Hör ju till skaran westernnissar som tydligen inte är betrodda här längre.....

Ja, detta är vad jag har försökt att åstadkomma redan från början då jag postade inlägget, vi har även Arab upptaget.

Just ja...arab var nämnd också.

Exakt, en av sakerna några av oss har försökt påskina hela tiden!

Kanske många likt mig blivit tagna lite på sängen;) Man är kanske lite rädd över vad som kan finnas i sin "egen" ras...Jag menar, jag visste om HYPP och OLWS (och det fick jag reda på för rätt många år sen av en slump av några bekanta i USA) och att det var något som fanns hos QH och Paint...Vi här i landet har nog levt lite med huvudet gömt i sanden vad det gäller sånt här:cool:

Ja, hva er poenget med den? Vi vet jo fra før at sabino er et veldig utbredt anlegg i veldig mange raser. Hvite avtegn finnes i renrasede arabere, fjordinger, og przewalskihester. Ben d'Or-flekker og Tetrarch-flekker er jo kalt opp etter fullblodshester, men forekommer også i andre raser. Har de noe med saken å gjøre?

Catch a Bird er jo ganske interessant, det skal du ha.

Mmm men det är fortfarande amerikanska fbl...med sina mer öppna stamböcker där annat kan ha slinkit in i registret innan DNA testernas tid.

Nej!!! Hoppa inte ur nu...jag hör ju till de som vaknat upp lite och jag är intresserad av kunniga människors kunskap. Visserligen är jag western"nisse" jag med men utan amerikansk häst (förutom avkomman som väntas då där det är 50%):cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?